Компьютер технологияларини ёшларга ўргатишда интерактив усуллардан фойдаланиш

Компьютер технологияларини ёшларга ргатишда интерактив усуллардан фойдаланиш
БухДУ катта Kитувчиси Л.Ж.Ёдгорова
Таълим бериш жараёнида дарс самарадорлигини оширишда компьютер технологияларидан кенг фойдаланиб Kитиш, cеч шубcасиз, мазкур соcада билим, кникма ва малака cамда маcоратга эга блишда муcим роль йнайди. Бундай таълим тизимида педагогик жараённи жадал ривожлантириш муаммоси долзарб блиб бормоKда. Барча мутахассислик фанлари бйича мураккаблашган замонавий компьютер технологияларидан барча Kув юртларида тайёрланаётган ёш кадрларнинг зарурий касбий билим, кникма ва малакаларга эга блиши давр талаби блиб, унга згача интерактив, яъни икки ёKлама фаол ёндашиш лозимдир, бу жараёнда Kитувчи cам талаба cам бирдек фаол блиши муcим блиб, томонлардан бирининг аKлий сусткашлиги таълим самарадорлигига салбий таъсир Kилади.
Шунингдек, cозирги кунда барча Kув юртлар талабаларига Kиш, рганиш ва таълим олишнинг белгиланган муддатларда зарурий билимларни бериш cамда уларда мустаKил равишда фан-техниканинг янги ютуKларини злаштириш кникмаларини cосил Kилиш учун Kитишнинг мавжуд услублари ва воситаларини тубдан згартиши, профессор-Kитувчи ва талабанинг интерактив мулоKоти натижасида билим олиш, таълим олиш унумдорлигини ошириш вазифаси долзарб блиб турибди. Бу вазифани ижобий cал этишда замонавий компьютер технологияларидан фойдаланиш муcим аcамиятга эга. Компьютер технологиялари таълим жараёнида кенг Kлланила бошланиши билан бирга илм рганишнинг янги информацион технологиялари cам ривожлана борди. Бинобарин, cар Kандай педагогик, психологик ёки мутахассислик технологияси бу – информацион технология блиб, унда мутахассиликка йналтирилган Kитишнинг технологик жараёни асосини информация ва унинг интерактив cаракатланиши ташкил этади. Шу сабабли компьютер технологияларидан фойдаланган cолда профессор-Kитувчилар талабаларга интерактив таълим усулларидан фойдаланиши Kув маKсадларини амалга оширишда ва уни самарадорлигига яKиндан кмаклашади. ѕKитишнинг замонавий компьютер воситаларидан фойдаланиш интерактив усул блиб, бунда компьютер талаба билан, Kитувчи компьютер билан cамда компьютер ёрдамида талаба Kитувчи билан ва аксинча, мулоKотга киришади. Бу компьютер технологияларида таълим олишнинг асосий хусусиятидир. Компьютер технологиялари таълим жараёнининг cамма босKичларида, яъни янги мавзуни тишда, уни мустаcкамлашда, такрорлашда, назорат Kилишда, амалий ва лаборатория cамда семинар машCулотларида, мустаKил таълим олишда ва талабалар билимини синашда ишлатилади. Зеро, бунда компьютер технологиялари талаба учун интерактив муcит яратиб, у Kитувчи, техник восита, рганиш объекти, cамкор жамоа, бш ваKтни унумли тказиш вазифаларини cам бажаради.
Компьютер технологияларидан интерактив таълим олишга Kуйидаги хусусиятлар киради: Kув маълумотлари манбааси блиб, бунда компьютер технологияларидан Kитувчи ёки китобнинг рнини Kисман ёки тла Kамраб олиш воситаси сифатида ишлатилади; замонавий компьютер технологиялари кргазмали Kлланма блиб, бунда компьютер технологияларининг мультимедиа ва телекоммуникацияларининг имкониятларидан фойдаланган cолда сифат жиcатидан таълим жараёни юKори натижаларга эришиши мумкин; компьютер технологиялари индивидуал информация алмашиниш ва фойдаланиш тармоCи блибгина, бунда талаба зига керакли блган барча билимларга эга блиб Kолмасдан, балким зига керак блган саволларга cам жавоб олади; компьютер технологиялари билимларни синаш, диагностика Kилиш ва назорат воситаси блиб, бунда талаба рганган мутахассислиги бйича олган билимларини синаши, уни диагностика Kилиши ва назорат этиши мумкин.
Компьютер технологиялари техник восита сифатида матнларни ёки маълумотларни (Microsoft Ofiss папкасидаги дастурлар: Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Access, Microsoft PowerPoint ва бошKаларга) киритиш, тайёрлаш, таcрирлаш ва уларни саKлаш воситаси блиб, унда матн муcарриридан, график Kурувчи график муcарирдан кенг миKёсдаги cисоблаш амалларини бажарадиган компьютер сифатида cамда публикациялар тайёрлаш воситаси сифатида кпгина вазифаларни бажаради.
ѕрганиш объекти сифатида компьютер технологиялари Kуйидаги хусусиятларга эга: дастурлаш тилларида. дастур программаларини яратишда, бир Kанча ахборот воситаларини Kллаш жараёнида намоён блади.
Олий таълим ва рта махсус касб-cунар коллежлари cамда академик лицейлари Kитувчи ва талабалари тизими доирасидаги заро cамкорликда маълум бир мутахассисликка йналтирилган жамоа – интерактив мулоKот сифатида замонавий ахборот технологияларининг Интернет тармоCидаги телекоммуникацияларни кенг аудиториялар билан унумли алоKаларининг натижаси тарзида амалга ошади. Бунда “Талабаларни Интернет тармоCида ишлашга ргатиш тCрисида”ги 2004 йил 20 февральдаги 38-сонли буйруCига асосан: “Бугунги кунда талабаларни замонавий ахборот технологиялари, хусусан, Интернет билан ишлашга кенг кламда Kитиш ва уларда мустаcкам амалий кникмаларни шакллантириш ва ривожлантириш cамда Интернет орKали ахборот ресурсларидан самарали фойдаланиш, янги билимларни мустаKил эгаллай олиш ва келажакда меcнат фаолиятини илмий асосда ташкил Kилишга ргатиш каби муcим вазифалар олий таълим тизими олдидаги долзарб масалалардан блиб турибди”, - деб таъкидлангани бежиз эмас.
Ёшлар бш ваKтларини унумли тказишида компьютер технологиялардан Kуйидагича фойдаланиши мумкин: тилаётган фанлар юзасидан мустаKил ишларни бажариши; тармоK бйича зига керакли маълумотларни олиши; таълим дастурлари ва улардан тармоKда фойдаланиши; компьютер технологиялари мустаKил таълим видеоси шулар жумласидандир.
ѕKитувчи компьютер технологиялари таълими жараёнида интерактив усулларидан фойдаланиши Kуйидаги хусусиятларига: Kиш жараёнини бир бутун аудитория, дарс, умумлаштирувчи машCулот ва керак блганда фан даражасида ташкил этиш (янги мавзуни тишда, уни мустаcкамлашда, такрорлашда, назорат Kилишда, амалий ва лаборатория cамда семинар машCулотларида, мустаKил таълим олишда ва cоказоларда); аудиторияда талабалар фаоллиги ва уларнинг злаштириш самарадорлигини ошириш, компьютерлараро тармоKни бошKариш усулларига; Kитувчининг талабалар ишини кузатиш, уларга умумий ва керак блганда индивидуал ёндашиш, компьютер тармоCи ёрдамида cар бир талабанинг билим савияси cаKидаги маълумотга эга блиш маcоратига; Kитувчининг ахборот алмашиниш муcити элементларини (компьютер технологиялари билан ишловчи Kув ва намойиш жиcозлари, дастур воситалари ва системалар, электрон Kув адабиётлари, электрон Kлланмалар ва cоказоларни), мос равишда тайёрлашига, уларни мутахассислик фанлари билан боCлашига блинади.
Барча Kув юртлари таълим тизимида компьютер технологияларидан мутахассислик фанларини ргатиш ва рганишда улардан интерактив тарзда фойдаланганда таълимни ахборотлаштиришда профессор-Kитувчи ва талабадан компьютер саводхонлигини талаб Kилади. Компьютер технологияларининг асосий Kисми блмиш, компьютер саводхонлигига Kуйидагилар киради: информатика ва ахборот технологияларининг асосий тушунчаларини злаштириши; компьютер техника воситалари ички ва ташKи Kурилмаларини ва унинг функционал имкониятларини злаштириш; замонавий операцион системалар ва KобиK дастурлар (Windows, Total Commander ва бошKалар) cамда уларнинг асосий буйруKларини ишлата олиш; Microsoft Ofiss папкасидаги дастурлари (Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Access, Microsoft PowerPoint ва бошKалар) билан мустаKил ишлай олиши; Интернет глобал тармоCи имкониятларидан унумли фойдалана билиши; электрон кутубхона ва электрон хатлар ёрдамида мутахассисликка йналтирилган маълумотларни ола билиши; замонавий даражадаги маълумотлар базаси, гиперматн, мультимедиа (гипермедиа), микродунёлар, иммитацион таълим, электрон коммуникациялар (тармоKлар), эксперт системаларни з ичига олган компьютер ахборот муcитининг мавжуд блиши; халKаро серверлар орKали фан-техника янгиликларини кузатиши ва улар юзасидан интерактив суcбатлар олиб бора билиши зарур.
Барча Kув юртлари таълим тизимида интерактив дарс тиш жараёнида компьютер технологиялари дастурий Kитиш Cоясини ривожлантиради, замонавий компьютерлар ва телекоммуникацияларнинг зига хос имониятлари билан боCлиK блган таълимнинг cали рганилмаган янги технологик вариантларини очади. У рганувчига психологик, педагогик ва бошKа мутахассислик ахборотларини компьютер орKали тайёрлаш, рганиш, коррекция (тузатиш) Kилиш ва кузатиш cамда маълумотларни узатиш жараёнларни ифодалайди.
Бу жараёнда компьютер технологияларининг Kуйидаги учта варианти асосий блади: блажак Kитувчи-талабаларни компьютер технологиялари орKали муайян мутахассислик бйича янги ахборотларни тплаш технологияси, бунда компьютерда электрон дарслик ёки электрон Kлланма сифатида алоcида Kитиш, ргатиш мавзулари, алоcида дидактик топшириKлар ва шунга хшаш бошKа хил маълумотлар олиши мумкин; мазкур фан бйича компьютер технологиясидан асосий ишлатилаётган Kисмларидан энг муcимлари аниKланади; монотехнология, бунда дарс жараёнини бошKаришнинг cаммаси, шу жумладан диагностика, мониторингнинг барча турлари компьютер технологияларида Kлланилишига таянилади.
Замонавий компьютер технологияларини таълим жараёнида Kллашдан асосий маKсад: Kитувчининг талабаларга мутахассислик ахборотлари билан ишлашни ргатиши, уларнинг коммуникатив Kобилиятини ривожлантириши; талабага Kанча злаштира олса, шунча (оддийдан Kийинга, соддадан мураккабга Kараб бориш принципида)маълумот бериши; талабаларни илмий изланишлар олиб боришига, улар юзасидан тадKиKотлар тказишига, оптимал Kарорлар Kабул Kилишга ргатишидир.
Шундай Kилиб, барча Kув юртлари таълим тизимида бугунги куннинг долзарб муаммоларидан бири блган таълим жараёнини давр талаби даражасига етказиш замонавий компьютер технологияларини талабаларга ргатишдан маKсад интерактив усулларни Kллаш, cар бир талабанинг билим савиясини бутун жаcон талабларига тла жавоб бера оладиган даражага ктариш орKали мустаKил мамлакатимизнинг илмий, иKтисодий ва маънавий-маърифий жиcатдан ривожланишига з салмоKли cиссасини Kшадиган етук кадрларни, комил инсонни шакллантиришдан иборатдир.
Фойдаланилган адабиётлар:
Олий таълим: Меъёрий-cуKуKий ва услубий cужжатлар тплами. – Тошкент.: “ИстиKлол”, – 2004 й. – 511 б.
Aripov M.M. Internet va Elektron pochta asoslari. – Toshkent: “Universitet“. – 2000.
Гадойбоев У.Ш., Каримов Б.Р., Йлдошев К.М. Компьютер саводхонлиги асослари. – Тошкент: „Таълим тараKKиёт“, – 1999.
Крейнак. Интернет энциклопедия. – Питер: Мх 560, – 1998.
G’ulomov S.S. Bozor iqtisodiyoti va jamiyatni axborotlashtirish. – Toshkent: – 1996.










13PAGE 15


13PAGE 14115




15