Конспект урока на тему Англо-говорящие страны (7 класс)

Конспект урока английского языка в 7 классе (УМК Биболетовой М. З. “Enjoy English”)
по теме: English-Speaking Countries.
Шарипова Р.И.., учитель английского языка МОУ ВСОШ № 2 г. Волосово, Ленинградской области.

Данный урок спланирован для учащихся 7 класса, обучающихся по УМК Биболетовой М.З. “Enjoy English”.
Место урока в учебном процессе – блок 2 “Meet the Winners of the International Teenagers’ Competition”, раздел 4 “English-speaking Countries” (первый триместр).

Тема урока: English-Speaking Countries

Цели урока:
социокультурный аспект - знакомство с англо-говорящими странами, развитие умения ориентироваться в текстах информационного характера;

развивающий аспект – развитие способности к анализу, сравнению, обобщению, к выявлению языковых закономерностей, развитие способности к перефразированию;

воспитательный аспект – формирование положительного отношения к фактам иноязычной культуры, желания расширить кругозор, формирование интереса к познавательной деятельности;

учебный аспект – формирование навыков говорения;
сопутствующие задача: развитие умения читать с целью извлечения конкретной информации и полного понимания содержания, развитие умения понимать главную мысль текста.

Речевой материал:
продуктивный: грамматический – артикль с географическими названиями (континенты, страны, города);
продуктивный: лексический – continent, Europe, South / North America, population, language, foreign, official, be situated;
рецептивный: лексический – powerful / advanced country, Ireland, Iceland.

Оборудование: проектор, экран, магнитофон, CD к УМК 7 класса Биболетовой М. З., видео материал, презентация в POWER POINT.


Ход урока

1. Начало урока

(приветствие, объявление темы, постановка цели и задачи урока).

Teacher: Good afternoon, boys and girls! Glad
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Речевая зарядка.

Teacher: Let’s see what you know about English- speaking countries.
Read and answer the questions of Ex. 29, p. 40.
Учащиеся (предполагаю) смогут ответить не на все вопросы.

Teacher: I’m so sorry that you can’t answer all the questions.
Let’s start our journey to the English- speaking countries and get some more information.

Watch the film and fill in the table on your sheets.

3. Аудирование.

1). T. Watch the film and fill in the table on your sheets.

Учащиеся смотрят фильм (приложение 1; 1,56 минуты) и начинают заполнять таблицу на карточках и в учебнике Ex.32 p.40

2). Контроль аудирования.

Teacher: Now, answer my question.

What English- speaking countries and their capitals was the film about?

Учащиеся отвечают, дополняя друг друга.

Двое( Кириллова Ксения и Куликова Дарья) одновременно, работают на магнитной доске, соответственно размещая карточки с названиями стран и их столиц.

Countries
Capitals

The UK
London

New Zealand
Wellington

Canada
Ottawa

Austr
·alia
Canberra

The USA
Washington





4. Чтение.

Teacher: Thank you very much! Now, You’ll read the texts about English- speaking countries, but first guess the meaning of some word combinations.

1). Ex. 30, p.40 (дотекстовое подготовительное упражнение)

a) one of the most powerful countries in the world;
b) one of the most advanced countries in the world;
c) the third largest population in the world;
d) the financial and cultural centre;
e) the second important language;
f) the second largest country in the world;
g) the official emblem of....;
h) the country consists of two islands;
i) the official language;
j) the world`s seventh biggest city.

Учащиеся читают и переводят словосочетания.

2). Ex. 31, p.41 (Working in groups.)

Учитель делит учащихся на 5 групп по 2-3 человека. Каждая группа читает свой текст.
Teacher: Read the text and remember the information about the country. I give you 5 minutes to do this task.

5. Устная речь (сопровождается слайдами; приложение 2).

Teacher: Well. It`s time for you to share the information with your classmates. Imagine that you really leave in different English- speaking countries. Tell us about your country. Go on filling the table on p.42. and on your sheets of paper.
Учащиеся рассказывают о разных англо-говорящих странах, дополняют друг друга. Продолжается работа по заполнению таблицы.

6. Аудирование.

1) Teacher: Now, Listen to the CD to check if you were right.
Учащиеся слушают и проверяют заполнение таблицы на стр. 42и на своих листочках.

2) Teacher: Now look into the tables and answer my questions.

What languages do people speak in Canada?
in Australia?
in the USA?
in the UK?
in New Zealand?

P1: English and French.
P2: English. But Australian English is different from BE and AE.
P3: American English.
P4: English.
P5: Kiwi English and Maori.

3) Закрепление полученного материала на уроке с помощью презентации "English-speaking countries." (учащиеся смотрят презентацию и выполняют задания по ней)

7. Устная речь.



Учащиеся развернуто отвечают на вопрос.

Teacher: Which English- speaking country you’d like to visit. Give your reasons.
P1, P2, P3, P4, P5...

Example: As for me, I’d like to go to Australia. It is the biggest island in the world and a lot of funny animals live there. I’d like to see the Indian and the Pacific Oceans. And, of course, a kangaroo!

8. Домашнее задание.

Teacher: I think our country is worth seeing too.
Next lesson tell your classmates about Russia, please.
Your hometask will be:
Ex. 37, p. 42 will help you. Do it as a project "Russia - is our country".
Write down the task, please.
and I wish you Good luck!
Учащиеся записывают задание в дневники.

9. Завершение урока.

Объявление и аргументация отметок.

Teacher: Thank you for your work at the lesson.
Your marks are:
.................
See you on Friday. Good buy.