Къырымтатар тили. 5 сыныф. ФГОС талаплары боюнджа тизильген дерс


Урок крымскотатарского языка в 5 классе соответствии с ФГОС
Тема: Словосочетание. (Сёз бирикмеси)
Тип урока: урок открытия новых знаний.
Цели урока:
Предметные (фен):
Знать определение словосочетаний, опознавать их в тексте и устной речи, определять принадлежность к тематическим группам, уметь употреблять в речи в соответствии с жизненной ситуацией. расширить словарный запас детей.
Универсальные учебные действия:
Регулятивные: Высказывать предположения на основе наблюдений. Формулировать тему, проблему урока. Искать пути её решения. Соотносить цели и результаты своей деятельности. Определять степень успешности работы.
Познавательные: Выделять главное, свёртывать информацию до ключевых понятий. Искать пути решения проблемы, строить логически обоснованные рассуждения, группировать слова по самостоятельно выбранным основаниям.
Коммуникативные: планировать учебное сотрудничество с учителем и сверстниками, соблюдать правила речевого поведения.Уметь высказывать и обосновывать свою точку зрения, слушать и слышать других, быть готовым корректировать свою точку зрения.
Личностные: формирование интереса к знаниям, интерес к изучению родного языка ;Донатув: дерсликлер, карточкалар, презентация ве иляхреДерснинъ кетишаты1 этап
Тешкелий анъ:
I.Окъув арекетине себеплештирюв (Мотивация к учебной деятельности.)Къысым макъсады: Янъы малюмат алувына меракъ догъурмакъ.
Оджа фаалиети( Деятельность учителя : Селямлашув, Сыныфны дерске азырлыгъыны тешкерюв, дуйгъулы алнынъ яратувы, мувафакъиетлер тилей.
Талебелер: Оджанен селямлашув.Дерске озь азырлыгъыны бельгилейлер. Дерске илишмеси.
Инкишаф эттирильген Универсаль Окъув Арекетлери (Формируемые УУД):
Оджа ве сыныфдашларына урьмет этюви. Озь-озюнинъ дерске азырлыгъыны баалав. (Ш)
2 этап
II. Эв вазифесини тешкерюв.
Къысым макъсадыТалебелерге охшав-кичильтюв ялгъамаларнынъ язылышы акъкъында бильгилерини янъылама.
Окъув арекетине себеплештирюв (Мотивация к учебной деятельности.)
Тешкерюв диктант:
( -чыкъ, -чик )
1 Джевиз( чик)
2. араба (чыкъ)
3. Къалем (чик)
4. Къыз (чыкъ)
5. Япракъ (чыкъ)
6. Эв (чик)
7. Торгъай (чыкъ)
8. Мышыкъ (чыкъ)
9. Нефес (чик)
10. Балыкъ (чыкъ)
Иш шекиллери:
Фронталь,
чифт,
шахсий
Оджа фаалиетиСёзлерни окъуй.
Талебелер:
Арекет вастасы иле чалыша, охшав-кичильтюв ялгъамаларны язалар. Озьлерини ве бир-бирини тешкерелер, къарар боюнджа баа къоялар.
Инкишаф эттирильген Универсаль Окъув АрекетлериТалиль этюв, тенъиштирюв, умумийлештирюв, нетидже чыкъармакъ арекет вастасы иле чалышув(П). Янъышларны тапмакъ ве догъуртмакъ, бааламакъ (Р). Озюни ве бир-бирини тешкерюв (К).
3 этап
Ишиндеки къыйынлыкълар,бильгилерини актуаль этюв.
Къысым макъсады:
Янъы малюмат боюнджа керекли окъутув мундериджесини ачыкъламакъ.
Иш шекиллери:
Фронталь,
чифт,
шахсийОджа фаалиети. Сиз тахтада Къара денъиз фотосюретини зиярет этесинъиз.
* Фотосюретте нени коресинъиз? Джевапларны дирекке язамыз. (1-й дирек: Къара денъиз, ялы, дагълар, сув, тереклер).* Сиз не айта билесинъиз, денъиз, сувы ве чевре-четте олгъан табиаты насылдыр? Джевапларны тахтада язамыз. (2-джи дирек: тыныкъ сув, юксек чам, юдже дагълар, ве иляхре.)
* Дикъкъатнен бакъынъыз къайсы директе денъиз, сув ве табиат акъкъында толуджа малюмат бериле? Бир сёз я да сёз бирикме иле язылгъан директе? (Эльбетте толуджа бу сезлер 2-джи директе язылгъан).
Бу сёз бирикмелерни дефтерге кочюринъиз.
Энди дерснинъ мевзу ве макъсадыны бельгилейик.
2. Чифт бирлешмесинде иш тешкиль этиле.
Балалар, сёз бирикмелер акъкъында эр бир бильген малюматларны хатырланъыз ве джедвельнинъ бир сутуне язынъыз:
Мен биле эдимМен бильдимМен бильмек истейимТалебелерге тахтада чифт бирлеш-месинде чалышмагъа ярдым эткен суаллер язылгъан:
1. Сёз бирикме не демек?
2. Сёз бирикмеси насыл сёзлерден ибарет?
3. Сёз бирикмелернинъ багъ васталары?
4.Баш сёз манасына коре сёз бирикмелернинъ насыл чешитлери олалар?
4 этап
IV.Меселе чезюв эсасында янъы малюматны анълатув.
Къысым макъсатлары:
Къыйынлыкълар ашувыны къайд этмек. (зафиксировать преодоление затруднения).
Иш шекиллери:
Фронталь,
чифт,
шахсийОджа фаалиетиТалебелерге мевзугъа багълы догъру тизильген метин даркъатыла.
Метин бойле ишаретлернен бельгилене:
«V» - бильген эдим«+» - янъылыкъ«-« - башкъаджа белледим«?» - суаллерим бар
Мевзунен багълы метин:
1.Эки я да экиден зияде там маналы сёзлернинъ бирлешмесине сёз бирикмеси дерлер.Меселя: юксек чам, юдже дагълар.
2.Сёз бирикмесини тешкиль эткен сёзлер бири-биринен ялгъамалар, ярдымджы сёзлер я да интонация вастасынен багъланырлар. Меселя: далгъалы денъиз, дагъгъа бармакъ.
3.Сёз бирикме баш ве таби сёзден ибарет.
4. Баш сёзнинъ манасына коре сёз бирикмелери учь чешит олалар: исим,фииль ве зарф.
5. Сёз бирикмесининъ чешити баш сёзнинъ чешитинде олаТалебелер фаалиетиЧифтке бирлешип озь языларыны музакере этелер.
Бир-эки бирлешме малюматларыны окъуйлар.
Окъув вазифе эсасы бильген я да бильмеген малюмат боюнджа къоюлаИнкишаф эттирильген Универсаль Окъув АрекетлериДёнеме ишлер беджерилюви. (Р) Фикирлерни козетюв эсасында сёйлеви. Дерснинъ мевзу ве меселесини ифаде этмек. (Р)
5 этап
Нутукъ инкишафны пекитювКъысым макъсатлары: Агъзавий шекильде янъы мевзуны айтып берюв, озь бильгилерини я Оджа фаалиети1. Энди метинни окъупп, не акъкъында окъугъанынъызны айтып корюнъиз .
№54- вазифени беджермек.
Талебелер фаалиетиНазарий бильгилерини агъзавий шекильде айтып берелер.
Инкишаф эттирильген Универсаль Окъув АрекетлериСербест нутукъ тюшюнджелерни ве билюв анъламларны къурмакъ бильмек. (П),
Бильги тизилишини беджерюви. (П)
Алгоритм шеклинде ишини беджерюв. (П)
6 этап
Рефлексия
Къысым макъсатлары:
Озь арекетининъ нетиджесини баалав.
Оджа :Къоюлгъан макъсадкъа ириштинъизми?
Насыл малюмат сизинъ эсинъизде къалды?
Талебелер
Оджанынъ суаллерине джевап берелер.
Инкишаф эттирильген Универсаль Окъув АрекетлериАрекет шартлар ве усул рефлексиясы. (П);
Джерьяннынъ (процесс) фаалиет екюнини баалав. (П)
Озь фикирлерини толу ве етерли дереджеде ифаде этмек(К)
Чешит тюрлю тюшюнджелерни козь огюнде тутмак7 этап
Эв вазифесиДерсте берильген малюматны текрарламакъ.
№48, №53 ишлерни беджермек.