Разработка урока по тувинскому языку на тему Лексика (5 класс)(


ШАГААН – АРЫГЫНЫҢ МУНИЦИПАЛДЫГ БЮДЖЕТТЕН ХАНДЫРЫЛГАЛЫГ ӨӨРЕДИЛГЕ ЧЕРИ ГИМНАЗИЯ
ТЫВА ДЫЛ КИЧЭЭЛИ
«Лексика дугайында билиг. Сөстүң лексиктиг утказы»
Кичээлди тыва дыл болгаш чогаал
башкызы Сарыглар Аяна Алексеевна белеткээн.

Кичээлдиң темазы: Лексика дугайында билиг. Сөстүң лексиктиг утказы
Класс: 5
Эртеми: тыва дыл
Кичээлдиң хевири: чаа тема тайылбыры, кичээл аян чорук
Кичээл тургузарда кол удуртулга болган программа: кичээлди 5-9 класстарның тыва дыл программазының Тыва Республиканың ниити өөредилгезиниң кол (долу эвес) школага тыва дыл талазы – биле күрүне стандарттарынга дүүштүр тургускан. Номнуң авторлары К.Б. Доржу, Н.Д. Сувандии, А.Б.Хертек, Б.Ч. Ооржак, Ч.А. Сарыглар, М.В. Бавуу- Сюрюн. Кызыл, 201ңч.
Боттуг (Деятельностная) сорулга: уругларның чаа чүүл билип алырынга бүгү таарымчалыг байдалды тургузары
Допчулалдыг (содержательная) сорулга : “Лексика дугайында билиг болгаш Сөстүң лексиктиг утказы”деп билиглер – биле таныштырылга Өөредиглиг:
Сөстүң лексиктиг утказын тодарадып билири;
Аңгы – аңгы хевирлерниң словарьларын шын ажыглап билиринге чаңчыктыр.
Сайзыралдыг:
Уругларның бот-тывынгыр чоруун сайзырадыр, логиктиг угаап боданырын хевирлээри
Сөстерни аас болгаш бижимел чугаага шын ажыглап билиринге чаңчыктырар.
Кижизидилгелиг:
Төрээн дылынга ынак болурунга, ону үнелеп билиринге кижизидер.
Даап бодаан түңнелдер.
Тодаргай эртемни өөренгениниң (предметные):
Сөстүң лексиктиг утказын тодарадып билири;
Словарьларны шын ажыглап билиринге чаңчыктырар.
Бот - тускайлаң:
бот-тывынгыр чоруун сайзырадыр, логиктиг угаап боданырын хевирлээри
Эртемнер-биле харылзаалыының:
Уругларның медээлер-биле ажылдап билириниң азы ниити чүүлден чугула бодалды ылгап, сайгарып, хүлээп ап көөрүнүң эге базымнарын кылырының, эртемнер аразының харылзаалыын илередип билириниң түңнелдерин үндүрер.
Универсальные учебные действия.
Личностные УУД:  : развитие познавательных интересов и учебных мотивов;
умение находить ответ на вопрос; формирование границ собственного знания и незнания;
формирование мотивов достижения;
формирование адекватной позитивной самооценки личности, самоуважения и самопринятия;
оценивание усваиваемого содержания, обеспечивающее личностно- моральный выбор
Регулятивные УУД: принятие и сохранение учебной задачи; внесение необходимых корректив;
принятие и сохранение учебной задачи;
выполнение учебных действий в материализованной, громкоречевой и умственной форме;
оценка правильности выполнения действия, внесение необходимых корректив;
контроль в форме сличения способов действия и его результата с заданным эталоном с целью обнаружения отклонений и отличий от эталона;
осуществление итогового и пошагового контроля по результатам; адекватное восприятие оценки учителя
Коммуникативные УУД: понимание возможности различных позиций других людей, отличных от собственной;
учет разных мнений и стремление в координации различных позиций в сотрудничестве;
умение с достаточной полнотой и точностью выражать свои мысли;
формулирование собственного мнения; использование речи для регуляции своего действия;
владение монологической и диалогической речью в соответствии с нормами родного языка;
формулирование собственного мнения
Познавательные УУД: построение речевого высказывания; осуществление синтеза как составления целого из частей;
поиск разнообразных способов решения задач;
выдвижение гипотез и их обоснований;
анализ объектов с целью выделения признаков,
установление причинно-следственных связей;
использование знаково-символических средств, в том числе моделей и схем для решения задач;
осуществление поиска необходимой информации;
выделение информации из текстов;
; подведение под понятие,
выведение следствий; самостоятельное создание способов решения проблем творческого и поискового характера.
Этаптар Деятельность учителя Деятельность обучающихсяПринципы системно-деятельностного подхода,
формируемые УУД
I. Организастыг кезек (өөредилгеже медерелдиг сонуургалды оттурары )
Сорулгазы: өөреникчилерни ажылдаарынче психологтуг белеткели (Слайд 1)
- Экии, уруглар! Чаа – чаа билиглер чедип алыр дээн силер – биле деңге ажылдап, ажыдыышкыннар кылыксап тур мен.
Башкы- биле мендилежип,
ажылдаар байдалга белеткел Принцип психологической комфортности.
УУД: личностные, коммуникативные.
Цель – создание доброжелательной атмосферы, мотивация на учёбу, создание ситуации успеха.
II.Актуализация знаний
Сорулгазы: катаптаашкын, таваржып болгу дег бергелер - Беш класстар, бөгүн анаа эвес кичээл эрттирер бис. Ол дээрге ...(башкы Үгүнүң чуруун көргүзер, ук чурукту уруглар көргеш – ле чаа чүүлдү шиңгээдир кичээл деп билип каарлар)
(слайд 2 )
“Дыл эртеми” деп адаар октаргайже аян чоруувусту уламчылаар – дыр бис.
(слайд 3 )Бистер ол октаргайны шагда – ла шинчилеп, ийи планетазынга четкен болгай бис. Кандыг планеталар ийик?
(слайд 4)
Оюн «Кандыг планетада»? Слайдыда бердинген сөстерни хамааржыр ужурлуг планетаның дужунче адаар
( слайд 5)
Өөреникчилер чаа тема тайылбыры деп харыылаар
Уруглар : «Синтаксис» база «Фонетика» деп харыылаар(слайд 4 көстүп кээр)
слайд 5
Принцип деятельности.
УУД:
Познавательные: анализ объектов с целью выделения признаков, установление причинно-следственных связей.
Коммуникативные: учет разных мнений и стремление в координации различных позиций в сотрудничестве.Регулятивные: внесение необходимых корректив
Личностные: развитие познавательных интересов и учебных мотивов
III.Этап формулирования темы и целеполагания
Цель: сформулировать цели деятельности; выбор способов и средств их реализации. - Ам Октаргайның үш дугаар планетазынче ужудар – дыр бис. Белен Силер бе?.
- Ынчаарга, ужудугнуң ай – хүнүн бижиилиңер.
(слайд 6, видеоүзүндү)
-Аян чорукче чоруур бетинде, чедер планетавыс адын, кымнар чурттап турарын билбес болгай бис. Ынчангаш шүлүктү дыңнапкаш, планетада кымнар чурттап турарын билип алыылыңар.
Планетада кымнар чурттап турарыл? (слайд 6)
-Шын – дыр, ынчаарга, грек дылда лексис дээрге сөс дээн уткалыг бооп турар. Планетавыс долу адын чүү дээр – дир?
-Бистиң өөренир дыл эртеминиң бир адыры (кезээ) кыдырааштарынга бижиңер.
-Лекска дээрге элээн каш уткалыг термин болур.
1.Сөс – биле холбашкан билиглерни өөренир дыл эртеминиң бир адыры (кезээ)
2.кайы-бир дылдың бүгү сөс курлавыры
3.кайы-бир чогаалчының азы чогаалдың сөс курлавыры
- Планетада чурттап турар сөс бүрүзү бот- тускайлаң, аңгы – аңгы. Сөс бүрүзүнүң “арны”, утказы бар. Ону тайылбрлап турар кол кижилерниң бирээзи – Словарь. Анаа словарь база эвес , а ...?
Тыва дылдың тайылбырлыг словарын ТГШИ белеткээн. Ол словарьның 2 тому үнген:1 дугаар томунда А-Й деп үжүктер – биле эгелээн 10300 сөс, 1700 быжыг сөс каттыжыышкыны кирген. 2 дугаар томунда К-С деп үжүктерге 12000 ажыг сөс, 1700 хире быжыг сөс каттыжыышкыны кирген. Бирги том 2003 чылда, а 2 – ги 2011 чылда үнген.
Ам ак – кызыл, биле мең деп сөстерниң утказын тайылбырлап көрүңер .
(Слайд 7)
-Чүнү номчудувус?
(Слайд 7)
-Кичээлдиң темазы “ Сөстүң лексиктиг утказы” Лексика деп планетавыстың бир дугаар материги – дир, кыдыраажыңарга бижиңер .
-Планетавыстың чажыттарын билип аарда, бир – ле чүүлдү кылыр болза эки – дир...
-Аян чоруувустуң сорулгазы билдине берди..– Дараазында сорулганы чедип аарда, кылыр ажылдарывыс.(слайд 9)
Өөреникчилер: Ийе!
Ай – хүнү бижээш, + «Чедиишкинниң чадазын» чуруур (чижээ:


Шак бо дириг өртемечейде
Ат чок чүве кайда турар.
Бодалдарны, сеткилдерни
Сөстер – биле сөглээр ийик бис
Уруглар: Сөстер чурттап турар
Уруглар: ЛЕКСИКА

Лексика дугайында билиг деп бижиир
У: Тайылбырлыг словарь
Тыва дылдың тайылбырлыг словарындан сөстүң лексиктиг утказын тыпкаш, номчуур.
- Сөстүң лексиктиг утказын
Уруглар сорулганы, ону чедип аарда кылып чорудар ажылдарны тайылбырлаар
Чүнү Сөстүң лексиктиг утказы дээрил
база Сөстүң лексиктиг утказын тодарадып өөренир Принцип целостности.
УУД: познавательные, регулятивные (самостоятельное формулирование цели и задач, планирование, прогнозирование)
ЦЕЛЬ: создать проблемную ситуацию, спрогнозировать предстоящую деятельность.
Познавательные:
поиск разнообразных способов решения поставленных задач.
Коммуникативные:
формулирование собственного мнения; использование речи для регуляции своего действия.
Регулятивные: принятие и сохранение учебной задачи.Личностные: формирование границ собственного знания и незнания.
IV. Проблемное объяснение нового знания
Цель этапа: обеспечение восприятия, осмысления и первичного закрепления учащимися, что такое ЛЗ слова и алгоритм его определения - Ном – биле ажыл Бөлүктеп ажылдаар
(слайд 9)
Айтырыглар:
1.Лексика деп чүл?
2.Сөстүң лексиктиг утказы
3. Тайылбырлыг словарьда сөстерниң чуруму
--Эр – хейлер! Боттарыңарны үнелеңер. (смайликтер-биле)
Планетавысты улаштыр шинчилээлиңер. (слайд 10)
-“Эртемденнерниң санап кааны – биле Вильям Шекспирниң сөс курлавыры - 12 000 сөс , “Мумбо-Юмбо”деп аймактан негрниң сөс курлавыры - 300 сөс. А Эллочка Щукина деп уруг 30 сөс – биле хостуг бодалдарын илередир турган.
- Ынчап кээрге, дылда каш сөс барыл?
- Дараазында кылыг базымывыс – сөстүң лексиктиг утказын тодарадыр.
- Бердинген сөстерниң лексиктиг утказын тайылбырлаар (космонавт, луноход, ак - көк.) (слайд 11)
-Сөстүң лексиктиг утказын канчаар тодараттыңар?
- Кандыг демдектерге даяндыңар?
Ном – биле ажыл ар......13 Мергежилге 10
ЛУ
ФИШБОН чуруур (башкы самбырада, өөреникчилер кыдырааштарда)
Сөс


Уруглар ном – биле бөлүктеп ажылдааш, айтырыгларны харыылаар кол кижини аразынга дугуржур.
У: Хөй.
Уруглар Мергежилге 8 – ти аас – биле күүсеткеш, төрээн дылы дугайында чугааны чорудар
Бөлүктей ажылдааш, харыызын бээр.
Бөлүктей ажылдаар
-Чоок уткалыг сөстерни ажыглаан
Бижимелдер «сөөктерге»
1.чурук
2.синонимнер тывар
3.онзагай демдектери
4. хамааржыр чугаа кезээ
Познавательные:
поиск разнообразных способов решения поставленных задач.
Коммуникативные:
формулирование собственного мнения; использование речи для регуляции своего действия.
Регулятивные: принятие и сохранение учебной задачи.Личностные: формирование границ собственного знания и незнания.
Поиск и выделение информации; синтез как составление целого из частей; подведение под понятие; выдвижение гипотез и их обоснование; самостоятельное создание способа решения проблемы поискового характера (П)
Аргументация своего мнения и позиции в коммуникации; учёт разных мнений (К)
V. Динамическая пауза
Физминутка Уруглар хөгжүм аайы – биле шимчээшкиннер кылыр УУД: личностные : формирование культуры предметно- преобразующей деятельности человека.;
V. Закрепление
Цель этапа: проговаривание и закрепление нового знания; выявить пробелы первичного осмысления изученного материала, неверные представления уч-ся; провести коррекцию Бот ажыл (слайд 12)
Планетавыста оон ыңай кымнар чурттап турарын билип алылыыңар.
Ном – биле ажыл Мергежилге 13, 14
Торга, Хамнаарак.
Диис, Теве, Өшкү
- Сөстүң лексиктиг утказын каяа хереглеп болур бис?
Дириг амытаннарның аттарынга даянып, сөстерниң лексиктиг уткаларын тайылбырлаар
Чуртталгага, кроссворд, сканвордтар тып тургаш
Анализ объектов с целью выделения признаков и синтез как составления целого из частей; подведение под понятие; выдвижение гипотез и их обоснование (П)
Выражение своих мыслей с полнотой и точностью; формулирование и аргументация своего мнения; учёт разных мнений (К)
Оценивание усваемого содержания (Л)
Контроль, коррекция, оценка (Р)
VI.Итог урока (рефлексия деятельности)
Цель этапа: осознание уч-ся своей учебной деятельности, самооценка результатов деятельности своей и всего класса - Кичээлге кандыг теманы шинчиледиңер?
- Кандыг билиглерни билдиңер?
- Билигни чедип алырда, чүнү кылдыңар?
- Түңнелинде чүнү билдиңер?
- Кичээлге ажылдааныңарны үнелеңер.
- Бажыңга, шээжи – биле дүрүмнерни доктаадыр, сөстүң лексиктиг утказынга даянып, кандыг – бир тематиктиг кроссворд тургузар.
Дают ответы на вопросы
Анализируют работу на уроке через самооценку
Снова рисуют «лесенку успеха»
Записывают домашнее задание
Рефлексия способов и условий действия; контроль и оценка процесса и результатов деятельности (П)
Самооценка; адекватное понимания причин успеха или неуспеха в УД; следование в поведении моральным нормам и этическим требованиям (Л)
Выражение своих мыслей полно и точно; формулирование и аргументация своего мнения, учёт разных мнений (К)