Методические указания к выполнению практических работ по учебной дисциплине Английский язык




















Методические указания к выполнению практических работ
по учебной дисциплине «Английский язык»























Москва
2015 г.


















Составитель:
Шеметова Юлия Геннадьевна, преподаватель английского языка

Содержание

1.Пояснительная записка....
4

1.1. Подготовка к практической работе ...
5

1.2.Требования к знаниям и умениям при выполнении практических работ

5

1.3. Критерии оценок .
6

2. Перечень практических работ.
8

3. Список литературы ..
25
































Пояснительная записка

Основной целью организации подготовки к практическим занятиям является развитие навыков чтения, письма, говорения и аудирования. При подготовке к каждому занятию необходимо обратиться к уроку в учебнике по данной теме и дополнительным учебным пособиям, чтобы уточнить новую лексику, терминологию, грамматические структуры. При работе с лексико- грамматическим материалом необходимо стремиться не только к узнаванию слова или грамматического оборота, но и к пониманию цели его употребления в данном контексте, функциональной нагрузки, которой данная языковая единица обладает. Изучение английского языка предусматривает систематическую самостоятельную работу обучающихся над материалами для дополнительного чтения текстов профессиональной и бизнес тематики; развитие навыков самоконтроля, способствующих интенсификации учебного процесса. Основной целью организации практической работы обучающихся является систематизация и активизация знаний, полученных ими на семинарах и в процессе подготовки к практическим занятиям. Обучающимся следует стремиться к активизации знаний на занятиях по другим языковым аспектам, в частности английскому, для профессиональных целей
Практические занятия относятся к основным видам учебных занятий. Они составляют важную часть профессиональной практической подготовки обучающихся.
Цель проведения практических занятий – закрепление знаний обучающихся по основным вопросам изучаемой дисциплины.
Практические занятия способствуют интенсификации учебного процесса, более осмысленному изучению материала, превращению фрагментарных знаний обучающихся в системные. Они способствуют развитию познавательной деятельности обучающихся, развивают логическое мышление, умение интерпретировать теоретический материал для решения поставленной задачи.
Выполнение практических заданий требует предварительной подготовки в виде повторения теоретических вопросов.
Содержание практических занятий охватывает весь круг профессиональных умений, на формирование которых ориентирована данная дисциплина. Методические указания по выполнению практических работ по учебной дисциплине Английский язык составлены с учётом требований рабочей программы и её содержания.

1.1 Подготовка к практической работе
Для выполнения практических обучающийся должен руководствоваться следующими положениями:
Внимательно ознакомиться с описанием соответствующей практической работы и установить,  в чем состоит основная цель и задача этой работы;
По лекционному курсу и соответствующим литературным источникам изучить теоретическую часть, относящуюся к данной работе.

1.2 Требования к знаниям и умениям при выполнении практических работ
Задачи организации практических работ состоят в том, чтобы:
Мотивировать обучающихся к освоению учебных программ;
Повысить ответственность за свое обучение;
Способствовать развитию общих и профессиональных компетенций обучающихся;
Создать условия для формирования способности обучающихся к самообразованию, самоуправлению и саморазвитию.

1.3 Критерии оценок.
оценка
содержание
 
Организация текста
 
Лексическое оформление речи
Грамматическое оформление речи
 
Орфография и пунктуация

«5»
Задание выполнено полностью: содержание отражает все аспекты, указанные в задании; стилевое оформление речи выбрано правильно с учетом цели высказывания и адресата; соблюдены принятые в языке нормы вежливости
Высказывание логично: средства логической связи использованы правильно; текст разделен на абзацы; оформление текста соответствует нормам, принятым в стране изучаемого языка.
Используемый словарный запас соответствует поставленной задаче; практически нет нарушений в использовании лексики
Используются грамматические структуры в соответствии с поставленной задачей. Практически отсутствуют ошибки.
Высказывание логично; средства логической связи использованы правильно; текст разделен на абзацы; оформление текста соответствует нормам принятым в стране изучаемого языка. Используемые лексические и грамматические структуры соответствуют поставленной коммуникативной задаче. Лексические, грамматические и орфографические ошибки отсутствуют

«4»
Задание выполнено: некоторые аспекты, указанные в задании раскрыты не полностью; имеются отдельные нарушения стилевого оформления речи; в основном соблюдены принятые в  языке нормы вежливости.
Высказывание в основном логично; имеются отдельные недостатки при использовании средств логической связи;  имеются отдельные недостатки при делении текста на абзацы;  имеются отдельные нарушения в оформлении текста.
Используемый словарный запас соответствует поставленной задаче, однако встречаются отдельные неточности в употреблении слов, либо словарный запас ограничен, но лексика использована правильно.
Имеется ряд грамматических ошибок, не затрудняющих понимание текста.
Орфографические ошибки практически отсутствуют. Текст разделен на предложения с правильным пунктуационным оформлением.

«3»
Задание выполнено не полностью: содержание отражает не все аспекты, указанные в задании; нарушение стилевого оформления речи встречаются достаточно часто; в основном не  соблюдены принятые в  языке нормы вежливости.
Высказывание не всегда логично; имеются многочисленные ошибки в использовании средств логической связи, их выбор ограничен; деление текста на абзацы отсутствует; имеются многочисленные ошибки в оформлении текста.
Использован неоправданно ограниченный словарный запас; часто встречаются нарушения в использовании лексики, некоторые из них могут затруднять понимание текста.
Либо часто встречаются ошибки элементарного уровня, либо ошибки немногочисленны, но затрудняют понимание текста
Имеется ряд орфографических и/или пунктуационных ошибок, которые не значительно затрудняют понимание текста.

«2»
Задание не выполнено: содержание не отражает те аспекты, которые указаны в задании, или не соответствуют требуемому объему.
Отсутствует логика в построении высказывания; текст не оформлен.
Крайне ограниченный словарный запас не позволяет выполнить поставленную задачу.
Грамматические правила не соблюдаются
Правила орфографии и пунктуации не соблюдаются.


Лексико-грамматические упражнения 

оценка
лексика
грамматика
фонетика и интонация
правописание

«5»
Обучающийся использует лексику и простые структуры отлично, также использует сложные семантические структуры.
Обучающийся не допускает грамматические ошибки.
Обучающийся демонстрирует правильное и понятное произношение и ударение.
Обучающийся не допускает ошибки в правописании.

«4»
Обучающийся использует лексику и простые структуры правильно, допускает ошибки при  использовании сложных семантических структуры.
Обучающийся редко допускает грамматические ошибки.
Обучающийся демонстрирует правильное и понятное произношение и ударение с некоторыми ошибками, которые редко мешают пониманию.
Обучающийся редко допускает ошибки в правописании, которые не мешают пониманию.

«3»
Обучающийся использует лексику и простые структуры в основном правильно.
Обучающийся допускает некоторые грамматические ошибки.
Обучающийся демонстрирует часто неправильное и непонятное произношение и ударение, которые иногда мешают пониманию.
Обучающийся допускает ошибки в правописании, которые иногда мешают пониманию.

«2»
Обучающийся использует ограниченную лексику, не соответствующую уровню знания языка, допускает ошибки.
Обучающийся часто допускает грамматические ошибки.
Обучающийся демонстрирует неправильное и непонятное произношение и ударение, которые мешают пониманию.
Обучающийся допускает ошибки в правописании, которые мешают пониманию.

 




2. Перечень практических работ
Практическая работа №1

Раздел I. Деятельность секретаря-делопроизводителя
Тема 1.1. Обзор деятельности секретаря.
Задание 1.
Учебная лексика
Заполните пропуск
_____ methods include lectures, tutorial and seminars.
Teaching
Technological
Innovative
Conferencing

PhD _____ has no special references to philosophy.
degree
paper
science
task

Distance education is the largest growing section of _____ in the world today.
education
industry
agriculture
forestry

Деловая лексика
Would you like a single or a _____ room?
double
business
nice
suitable

Could you tell me what _____ you’d like your wake-up call tomorrow morning?
time
home
class
news

Did you make your _____ by phone or by fax?
reservation
institution
impression
transition

Словообразование
Заполните пропуск
I’m a
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Местоимения

_____ covers the largest part of the Earth’s surface?
What
Why
Who
Where

He waited patiently while his customers told him _____ troubles.
their
them
theirs
themselves

That isn’t my key. _____ is here.
Mine
My
Me
Myself

I don't have _____ free time today. Sorry.
any
some
something
anything

In a few minutes _____ was on his way home.
he
his
himself
him

Задание 2.

Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения
Little boy: “Hello!”
Аdult: “_________________”
Hello, is your mummy
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·ur pen.
Is there anybody to lend me a pen?

Grandmother: “Happy birthday, my dear!”
Grandchild: “_______________”
Thank you for your present, grannie!
Thank you ever so much indeed, grandmother!
Thank you, my ancestor.
Where shall I put your box?


Задание 3.
Восстановите прямую речь в следующих предложениях.
1. I asked if they had taken the sick man to hospital. 2. I asked my friend if he had a head­ache. 3. I wanted to know when he had fallen ill. 4. I wondered if he had taken his temperature. 5. I aske
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Задание 4.
Составьте вопросы со словами who или what.
Something happened.’ What ..?’
Someone lives in that house.’ Who..?’
Somebody gave me this key.’ Who..?’
Henry gave me something.’ What..?’
Tom meets someone every day.’ Who..?’

Задание 5.
Соедините части предложения из правой и левой колонок таблицы.
When did
to you last night?

What happened
surprised?

Why are
go to Canada?

Were they
they get married?

Didn’t Dave
you laughing?


Задание 6.
Выберите правильный вариант ответа
1
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
· Практическая работа № 2
Раздел 2 Деятельность офиса в структуре организации
Тема 2.1. Деятельность офиса в структуре организации

Задание 1
Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения
Receptionist: “________________”
Guest: “I’d like to re
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·tch off your engine.

Boss: “Yes, come in”.
Employee: “___________________”
Is it all right if I came in half an hour late tomorrow?
I’m going to come to work half an hour late tomorrow.
I won’t come in time tomorrow.
I’m going to be late tomorrow.

Учебно-социальная сфера

Выберите реплику, наиболее соответствующую ситуации общения
Student: “________________”
Teacher: “Yes, certainly. So”
Could you repeat that, please?
What?
Slow down!
Say it again.

Professor: “Has anyone got any questions?”
Student: “_
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Социально-деловая сфера

Receptionist: “Hello, how can I help you?”
Guest: “_________________”
I’d like to make a reservation, please.
I want a room.
One room, please.
I need to book a room here.

Clerk: “Good morning.”
Customer: “__________________”
Good
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·ld have a cup of coffee, please.

Задание 2.
Передайте следующие специальные вопросы в косвенной речи.
1. I said to Nick, “Where are you going?” 2. I said to him, “How long are you going to stay there?” 3. I said to him, “How long will it take you to get t
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Задание 3.
Из четырех предложенных вариантов выберите единственно правильный:
1. The staff of our office, is roughly T20 people.
(A) unfortunately (C) approximately (B) ideally (D) usually

2. Jerry Baker is a co-worker of James Green
(A) an advocate (C) a rival (B) a disciole (D) a colleague

3. When one is unfamiliar with the office rules it is easy to make a blunder.
(A) a commitment (В) an enemy (B) a mistake (D) an advisor

4. Назовите профессию, где приходится выполнять работу, сидя на одном месте:
(A) gardener (С) taxi driver (B) secretary (D) accountant

5. The executive director holds the highest ranking position in the hierarchy of the agency.
(A) agency (C) office (B) position (D) organization

6. The chief financial officer (CFO) is second in the chain of command.
(A) authority (C) income (B) management style (D) communication skills

Задание 4.
Приведите в соответствие термины и их определения:

a) superior
b) subordinate
c) hierarchy
d) job description
e) authorities
f) communication

1. the activity of giving information to other people
2. a person whom you report
3. statement of employment duties and responsibilities
4. the people who have the power to make decisions
5. a person who works below you in an organization
6. a system of grades or levels within organizations





Практическая работа № 3
Тема 2.2. План работы, программа мероприятий
Задание 1.
Решите, к какой области из перечисленных ниже относятся следующие недоразумения:
Причины развития конфликтов
A. Плохое владение речью.
Б. Неправильно понятые сроки выполнения работы.
B. Неверный тон и интонация.
Г. Неприемлемый стиль общения, непонимание субординации.
Д. Амбиции, перекрывающиеся сферы ответственности.

1. Tom's supervisor, Ms. Wood, asked him «how» he was doing on a tough assignment. Tom thought she said: «What are you doing? » and said: « I 'm working on the assignment. What did you think I was doing? » Ms. Wood looked upset.
2. John does not have much work to do, but other people in the office are busy. John keeps interrupting their work. His boss tells him to get back to work. John responds: «ОК, OK, so what's the big deal?» His boss becomes angry.
3. Lind
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Задание 2.
Заполните пропуски нужными словами:
waste efficiency maximize worth completed instructions
1. When her division increased its productivity, the manager received an award for .
2. The new supervisor intends to efficiency while still cutting costs.
3. The project was finished, but it was not .
4. Read the ; before you switch on the engine.
5. It seemed a of time to buy anything but the best.
6. I doubt that it was working so hard.

Задание 3.
Приведите в соответствие термины и их определения:
a) flexibility
b) urgent
c) priority
d) routine
e) procedure
f) regimented
g) predictable
h) emergency
i) stand out
j) adapt
k) deadline
1) conscientious
1. normal or ordinary way of doing things
2. established
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Задание 4.
Планирование распорядка дня.
Затем необходимо решить, когда выполнять, то или иное задание. Отметьте сроки выполнения. Распишите задания, сроки, выполнения которых наступают раньше. Наметьте другие задания в порядке очередности и важности. Напишите распорядок для каждого рабочего дня. Перепишите cписок заданий из части III в форме расписания. При этом для каждого задания отведите время, необходимое для его выполнения.
ПРИМЕР: Первый утренний час работы можно посвятить подготовке писем, которые следует закончить после обеда. Расписание будет выглядеть таким образом:

Time
Activity
Importance
Due


8:00-8:35
Type letter for Mr. Wood
1


8:35-8:45
Proofread letter
1


8:45-9:00
Correct and mail letter
1
Noon



Задание 5.
Выявите правильные и неправильные суждения;
a. The processor coordinates the activities of the various components of the computer.
b. All computer systems contain both a keyboard and a mouse.
с The mouse has three button s which control the cursor movement across the screen.
d. One s
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Задание 6.
I. Напишите перевод выражений, которые относятся к функциям речи. Составьте с ними предложения.
asking for and giving information _______________________________________
asking for clarification ________________________________________________
e
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Практическая работа № 4
Тема 2.3. Прием звонков и их переадресация
Задание 1.
Переведите диалог
Discussing Nutrition Problems
Ann: I've been living in abroad for five years, but I don't yet understand why there is so much talk about a nutrition as a growi
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·В vitamins, vitamin C, and other nutrients.
Ann: Are extra vitamin dosages useful?
Mary: You shouldn't take more vitamins than the body need. It's expedient only in early spring when there is a natural shortage of vitamins. And do you follow your doc to or
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Задание 2.
Приведите в соответствие термины и их определения:
a) message
b) feedback
c) face-to-face
d) irritation
e) efficient
f) confirm

I. feeling of annoyance when something you do not like continuous to happen \
2. the message as interpreted by the r
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Задание 3.
Ответьте на вопросы. Поясните свое мнение.
I. Which style would be the most effective in a business setting?
Which would be the most effective in a social setting?
1. Which style would be the most destructive in a business setting?
Which would b
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·u fire?
Задание 4.
Перефразируйте (выберите фразу, которая ближе всего по смыслу выделенному выражению):
1. eye contact:
(A) to rub your eyes
(B) a type of eyeglasses
(C) meeting a person's glance

2. physical contact:
(A) aggressive behavior
(B) touching of any kind
( D ) a n affectionate gesture

3. nonverbal communication:
(A) the difference between humans and animals
(B) to speak without verbs
(C) communication other than words
Задание 5.
Из предложенных вариантов выберите один единственно правильный:


·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·ent over the head of his own supervisor, slip was looking for trouble.
A) was promoted above B) gave orders to C) spoke to managers higher than

Практическая работа № 5
Раздел 3 Деловая корреспонденция
Тема 3.1. Деловая корреспонденция

Задание 1.
Расположите части делового письма в правильном порядке
New Publishers, 26 Greenhouse Street, Aberdeen  PV31 23TR
Telephone 9593 385749  Fax 9593 75843
23 May 2005
Mr G.Castellos, 37 Star Road, Aberdeen VH42 57GT
Dea
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Задание 2.
Расположите части делового письма в правильном порядке
John Bloggs plc, 25 Corner Street, Darlington
Tel. 249 26 49
14 February 2006
Mr. J.A. Burns, ABC Advertising, 17 New Street, New Town  BN45 67HO
Dear Mr Burns,
We are writing to confirm our
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Задание 3.
Расположите части делового письма в правильном порядке
New Computer Subway Ltd, 234 Susy Alvenue, Austin BC925 7NP
April 28, 2005
Ms J.Conway, Sales Manager, Magazine on networking,
89 Bear Street, Newcastle, JP786P
Dear Ms Conway
We are writing in connection with your advertisement in yesterday’s Morning Star.
We would like to co-operate with you and would appreciate it if you have time to arrange a meeting with us in our office.
We look forward to hearing from you.
Sincerely yours
___________
Alan Khan
R&D Manager

Задание 4.
Выберите правильный модальный глагол из предложенных:
shoull will can must might
1. Possibility: Maria ask for that promotion.
2. The writer's prediction or advice about her asking: Maria ask for that promotion.
3. A demand that she ask: Maria ask for \ that promotion.
4. A belief that the action will surely take place: Maria ask for that promotion.
5. A belief that she is able to ask: Maria ask for that promotion.

Задание 5.
Переведите следующие предложения из пассивного залога в активный:
1. Our recommendations were proposed last Tuesday.
2. The decision has not been made by the management yet.
3. Reports will be investigated promptly by the personnel manager.
4. A slight rise in temperature was recorded by the research team.
5. Their arrangements have been made for hundred people.
6. Sales was increased by 10 percent by our regional office.

Практическая работа № 6
Тема 3.2. Виды деловой корреспонденции
Задание 1
Перефразируйте предложения, упростив их там, где можно.
1. You have come at a moment of opportunity for I need a new secretary.
2. The supervisor of the work team called a meeting.
3. Johnson & Johnson exports on a regular basis.
4. The market displays high volatility in price.
5. She stood in a line that moved slowly.
6. In Italy, we stayed at a hotel of four stars.
7. Our company built 8 stories of office building.

В следующей таблице даны примеры, как можно упростить некоторые типичные канцелярские штампы.

Вместо
Употребляйте:

We regret to inform you
We regret that; We are sorry that

In the event that
If

In order to
To; To review

In order that
So (that)

Due to the fact that
Because

For the purpose of
To

In connection with
With

It is clear that
Clearly

Prior to
Before

It is necessary to note
Please note

With the result that
Resulting in

In a number of cases
Often, Frequently



Задание 2.
Вспомним времена глагола.
Напишите перевод каждого предложения.
1 am a secretary now. ( Present)
1 have been a secretary since 1988. ( Present Perfect)
He has been a secretary for six years. (Present Perfect)
I was a secretary two years ago. (Past)
We were secretaries two years ago. (Past)
I had been a secretary for four years before I changed careers. (Past Perfect)
She had been a secretary for twenty years before she retired. ( Past Perfect)
I will be a secretary at Sigma when I pass the exam. (Future)
9. She will have been a secretary for six months by the time her diploma is issued. (Future Perfect)
Задание 3.
В деловой речи и письме часто приходится пользоваться так называемыми инфинитивами цели (Infinitives of Purpose). За этими глаголами всегда следует инфинитив. Составьте и запишите свои предложения, используя слова в левой колонке.


Слово с переводом
Пример

1
2

Agree (соглашаться)

She agreed to accept the proposal.

Appear(оказываться)

The client appears to be. solvent.

Attempt (пытаться)

Don't attempt to negotiate with him.

Be able (мочь, уметь)

Is your trainer able to operate the computer?

Consent (соглашаться)
He consented to lead the team.

Decide (решать)

The manager will decide when to add staff.

Fail (не смочь)
Sheila failed to pass the interview



Задание 4
Напишите письмо, используя подходящие слова из представленных ниже:
Dear (Sir/ Mr. Smith/ Mr President)1:
With (relation / reference / connection) to our telephone '(dialogue/ chat / conversation) I am (enclosing/ posting/ including) our latest catalogue. Is (shall/ will/ would) be grateful (that/ if/ when) you ( may/should/ could) come to see us on Wednesday 5th June at 11.00 a.m. to discuss our business. If this date is not (correct/ comfortable / convenient) I would '(want/ like /appreciate) (if/ whether/ when) you could give me a ring.
If you have any further "(problems / questions/ inquiries) please do not (pause / delay / hesitate) to (connect / contact / correspond) us again.
In the meantime, I 14(look / expect / wait) forward to ''(listening /hearing / seeing) from you.
(Regards/ Yours faithfully / Love)






Практическая работа № 7
Тема 3.3. Техническая корреспонденция
Задание 1.
Переведите следующие выражения на русский язык. Составьте с ними предложения:
То make decisions ________________________________
То achieve goals _________________________________
То govern an organization _____________________________
To run a company ____________________________________
To divide labor ______________________________________
To centralize authority ________________________________
To adhere to rules ___________________________________-

Задание 2.
Какие из следующих проступков на работе Вы считаете наиболее серьезными? Поставьте против них либо букву С (серьезный), либо букву Н (несерьезный).

1. Selling something to fellow employees while at work
2. being fifteen minutes late six times in one month
3. lying about an important matter to your supervisor
4. calling in sick t o get extra vacation time
5. wasting time at work on a regular basis
6. having several drinks during lunch
7. taking 40 minutes on a 30 minute break
8. working on your personal bills rather than on assigned work.

Задание 3.
Классифицируйте данные выражения по четырем категориям ((а., Ь., е., d., в соответствии с тем, как и к кому следует обращаться). В некоторых случаях возможны неоднозначные ответы. Если вы работаете в группе или парами, то было бы целесообразно сравнить и обсудить свои ответы.
a. Отношения равного с равным
b. Обращение подчиненного к начальнику
c. Обращение начальника к подчиненному
d. Недопустимо вообще
I. «We seem to be having a problem. I would like to see you in office in about ten minutes.»

1. We seem to be having a problem. Maybe we'd better get together after lunch and talk about it. What do you think?
2. Please, sir, you must hire my friend; he will be the best worker you've ever had.
3. If you don't hire my friend, you are making a big mistake.
4. I am sure you are aware that personal phone calls are unacceptable.
5. You'd better watch out. If they catch you making personal phone calls, you'll be in trouble.
6. I want these letters out by tomorrow morning. Every single one of them. And don't tell me that it can't be done.
7. How am I supposed to finish these letters by tomorrow? What am I, a robot or something?
8. You are extremely attractive young woman, Miss Jones, and I am sure you will go far in this organization. I will expect you to come to my apartment this evening so that we can discuss your
future with this company.

Задание 4.
Приведите в соответствие термины и их определения.
a) domain
b) personal
c) nonpersonal
d) rules of conduct
e) job description
f) adhere to
g) hierarchy
h) socializing
i) conflicting
1. open, not private
2. statement of employment duties and responsibilities
3. area of influence, activity, or responsibility
4. private
5. follow or conform to
6. regulations and/ or expectations regarding behavior
7. conversing about nonwork-related matters
8. a system of grades or levels within organizations
9. contradictory


Задание 5.
Из предложенных вариантов выберите один единственно правильный:
1. Although her super visor is normally relaxed, his manner becomes curt when he is busy.
(A) friendly (C) formal
(B) short (D) informal
2. The promotion increased both his income and prestige.


(A) salary (C) pay
(B) status (D) power
3. His management style is enhanced by line communication skills.
(A) power (C) manner of supervision
(B) speech
(D) organization

4. J. P. Morgan had a reputation for being a prudent boss.
(A) clever
(C) careful
(B) wealthy
(D) dishonest

5. The top - management of the company seemed very callous concerning the conditions of the employees.
(A) liberal (C) responsible
(B) ignorant (D) insensitive
6. Our manager has a reputation for being just.


(A) stubborn
(C) humorous
(B) impartial
(D) capricious
7. When she went over the head of his own supervisor, slip was
looking for trouble.

A) was promoted above
B) gave orders to
C) spoke to managers higher than




Практическая работа № 8
Раздел 4. Планирование карьеры и поиск работы
Тема 4.1 Планирование карьеры и поиск работы
Задание 1.
Перефразируйте предложения, используя выделенные слова:
land a job in good company qualifications singled out
take things personally resume
1. After the interview was finished I felt sure that I'd be hired.
2. When I was called in for a second interview, I knew that I had been selected as a finalist.
3. Even if I don't get hired, I know I am just one of many qualified applicants.
4. Despite her excellent background, another applicant was offered the position.
5. After all, when it comes to looking for work, one shouldn't blame yourself.

Задание 2.
При написании резюме мы используем глаголы активных действий, например:

Build
Manage
Promote
Assess

Construct
Oversee
Negotiate
Analyze

Provide
Supervise
Sell
Evaluate

Maintain
Coordinate
Market
Interpret

Organize
Assist
Sponsor
Examine

Operate
Teach
Facilitate
Review

Assemble
Instruct
Expedite
Critique

Design
Train
Advocate for
Proof

Develop
Counsel
Represent
Troubleshoot


Например, можно описать свой опыт работы таким образом:
prepared daily deliveries
delivered on a daily basis t o customers
maintained accounts on customers
collected customer fees on a monthly basis
solicited new subscriptions
responded to customer complaints and concerns
utilized two word processing systems
typed and proofread sales letters
handled telephone inquiries

Используя перечисленные выше глаголы, ответьте на следующие вопросы:
1. What work have you previously done?
2. What skills were involved?
3. What types of duties did you have?
4. What relationship with people were involved

Задание 3.
Приведите в соответствие термины и их определения:
a) resume
b) self-assessment
c) background
d) experience
e) action verbs

1. what you have learned through the work you have done
2. words that make you look important
3. words that make you appear to be a «doer»
4. your education, training, and work history
5. a brief summary of your skills and qualifications

Задание 4.
Переведите следующие предложения:

1. On his resume it said that she's got to have a steady job.
2. Alice personally believes that in-service training is one of the utmost importance.
3. It's best to follow up on all correspondence promptly.
4. Although his first choice was a steady service position, he said he'd settle for less.
5. The receptionist' responsibilities are as follows: answering telephone calls, guests' accommodation, greeting clients, making all the office work (typing, sending/ receiving faxes, etc.)









Практическая работа № 9
Раздел 4. Планирование карьеры и поиск работы
Тема 4.1 Планирование карьеры и поиск работы

Задание 1.
Перефразируйте предложения, используя выделенные слова:
land a job in good company qualifications singled out
take things personally resume
1. After the interview was finished I felt sure that I'd be hired.
2. When I was called in for a second interview, I knew that I had been selected as a finalist.
3. Even if I don't get hired, I know I am just one of many qualified applicants.
4. Despite her excellent background, another applicant was offered the position.
5. After all, when it comes to looking for work, one shouldn't blame yourself.

Задание 2.
При написании резюме мы используем глаголы активных действий, например:

Build
Manage
Promote
Assess

Construct
Oversee
Negotiate
Analyze

Provide
Supervise
Sell
Evaluate

Maintain
Coordinate
Market
Interpret

Organize
Assist
Sponsor
Examine

Operate
Teach
Facilitate
Review

Assemble
Instruct
Expedite
Critique

Design
Train
Advocate for
Proof

Develop
Counsel
Represent
Troubleshoot


Например, можно описать свой опыт работы таким образом:
prepared daily deliveries
delivered on a daily basis t o customers
maintained accounts on customers
collected customer fees on a monthly basis
solicited new subscriptions
responded to customer complaints and concerns
utilized two word processing systems
typed and proofread sales letters
handled telephone inquiries

Используя перечисленные выше глаголы, ответьте на следующие вопросы:
1. What work have you previously done?
2. What skills were involved?
3. What types of duties did you have?
4. What relationship with people were involved

Задание 3.
Приведите в соответствие термины и их определения:
a) resume
b) self-assessment
c) background
d) experience
e) action verbs

1. what you have learned through the work you have done
2. words that make you look important
3. words that make you appear to be a «doer»
4. your education, training, and work history
5. a brief summary of your skills and qualifications

Задание 4.
Переведите следующие предложения:

1. On his resume it said that she's got to have a steady job.
2. Alice personally believes that in-service training is one of the most importance.
3. it’s best to follow up on all correspondence promptly.
4. Although his first choice was a steady service position, he said he'd settle for less.
5. The receptionist' responsibilities are as follows: answering telephone calls, guests' accommodation, greeting clients, making all the office work (typing, sending/ receiving faxes, etc.)








Практическая работа № 10
Тема 4.2. Интервью. Подготовка к интервью.
Задание 1.
Ответьте на вопросы, заданные в директивном стиле:
1. Do you drive?
2. How long have you lived in this area?
3. Which do you prefer, books or people?
4. How far do you live f r om work?
5. Have you done much traveling in recent years?
6. Do you like to travel?
7. Have you ever had to supervise?

Задание 2.
Приведите в соответствие термины и их определения:
a) directive style
b) nondirective style
c) screening interview
d) selection interview
e) elaborate
f) redirect
1. explain fully

2. a check to see that an applicant meets minimal qualifications
3. the actual process of determining whether the applicant is to be hired
4. asking for specific information, thus narrowing the range of response
5. asking for general information, thus broadening the range of response
6. changing the lead

Задание 3.
Переведите советы специалистов на русский язык:
DOs and DONT's for Job Seekers
DO mention any experience you have which is relevant to the job.
DO talk and think as far as possible about the future rather than the past.
DO indicate, where possible, your stability, attendance record and good safety experience.
DO assume an air of confidence.
DO approach the employer with respectful dignity.
DO try to be optimistic in your attitude.
DO maintain your poise and self-control.
DO try to overcome nervousness and shortness of breath,
DO answer questions honestly.
DO know importance of getting along with people.
DO indicate your flexibility and readiness to learn.
DO be well-groomed and appropriately dressed.
DON'T be untidy in appearance.
DON'T apologize for your age.
DON'T write incorrect information on your resume to make it look better.
DON'T go to an interview without a record of former employment.

Задание 4.
Выделите открытые и закрытые (на которые следует отвечать однозначно) вопросы.
Обозначьте их О и 3 соответственно.

1. Why did you leave your last job?
2. Which do you prefer when you start a new project, a lot of direction or little guidance?
3. Do you enjoy going to parties?
4. What goal do you have for the future?
5. Describe the kind of boss you would like to work for.
6. Which subject was more difficult for you, Russian or math?
7. When you supervise people, how do you try to motivate them?
8. Can you work under pressure?
9. Will you accept $ ... per month to start?
10. Do you have any problems with your health?
11. Will you work overtime?
12. What kind of salary are you looking for?
13. Do you drink alcohol?
14. Tell me about your childhood.
15. Do you like a variety of tasks throughout the day?
16. How often do you entertain people?
17. What is your strongest point?
18. What is your major weak point?
19. Which is more important to you, the money or the job?
20. What was your best subject in college?




3. Список литературы
Информационное обеспечение обучения
Основные источники:
Для преподавателей
1. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК ДЛЯ СЕКРЕТАРЕЙ-РЕФЕРЕНТОВ УЧЕБНОЕ ПОСОБИЕ Н.М. ДЮКАНОВА
2. Гарагуля СИ.
3. English for Secretaries and Administrative Personnel
4. The Office: Procedure and Technology:
5. L. Roberson. English for Secretaries (part I, II)
6. E. Littlegohn. Company to Company.
7. Essential Telephoning in English
8. Шевелева С.А., Скворцов M.B. "BusinessEnglish" - Учебное пособие. - M.Филоматис, 2007.

Для преподавателей
Выборова Г., Мельчина О. - 70 устных тем по английскому языку. - АСТ-Пресс-Книга, 2004.
Кинцлер И. 100 тем на английском языке. Изд. "Янтарный сказ", Калининград, 2002.
Колесникова RK, Данилова Г Rw Девяткина ПН Английский 8гшк дтш . М
· Издательский центр "Академия", 2007.
Клементьева Т.Б. Повторяем времена английского глагола. - Издательский дом "Дрофа", 2006.
Gateway (Humanities), под ред. Тимофеева В.Е. - М.: Издательский центр "Академия", 2011.
Голубев А.П., Балюк Н.В., Смирнова И.Б. Английский язык - М.: Издательский центр "Академия", 2009.
Грамматика современного английского языка) / под ред. А.В.Зеленщикова, Е.С.Петровой. - СПб.: Филологический факультет СПбГУ; М.: Издательский центр"Академия", 2003.
КошмановаИ.И. English tests. М.: Издат-Школа, 2004.
Кравченко Н.В. Английский язык: устные темы. - М.: "Эксмо" , 2010.
Макнамара Т. Языковое тестирование. - М.: RELOD, 2005.
Мюллер В.К. Англо-русский и русско-английский словарь. - М.: Эксмо, 2008.
Резник Р.В., Сорокина Т.С, Казарицкая Т.А. Грамматика английского языка. Издательство "Просвещение", 2002
Тесты по грамматике английского языка. Существительное артикли. - М. АРКТИ, 2009.
Тесты по грамматике английского языка. Неличные формы глагола. - М. АРКТИ, 2009.
Тесты по грамматике английского языка. Прилагательное, наречие. - М. АРКТИ, 2009.
Тесты по грамматике английского языка. Тесты по грамматике английского языка. Существительное артикли. - М. АРКТИ, 2009.
Тесты по грамматике английского языка. Модальные и вспомогательные глаголы. - М. АРКТИ, 2009.
Happy English-2, 2002.
Headway. Liz and John Soars. - Oxford University Press, 2011.
Шевелева C.A. Основы экономики и бизнеса. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2008.
Интернет-ресурсы
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; раздел Pronunciation exercises
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; раздел Grammar
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; газета «Английский язык»; поиск: Five-minutetests. Grammar tests.
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; разделыTeacher's Guide; Lesson Plans [ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; разделPlacement Test
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; разделыGames and Activities;
www, oup. com/headway; разделыTeacher's Guide; Lesson plans
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; секция Skills
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; поиск "Computers"
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; секция Skills; Market Research by David Baker
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ];
www. 1 [ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; [ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]; разделTeacher's Guide
www. [ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]
www/englishclub.com
www/el [ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]









13PAGE 15


13 PAGE \* MERGEFORMAT 14715




Заголовок 1 Заголовок 2 Заголовок 3џђ Заголовок 4џђ Заголовок 5џђ Заголовок 6џђ Заголовок 7џђ Заголовок 8џђ Заголовок 915