Учебно-методическая разработка урока City Life or Country Life

ГОСУДАРСТВЕННОЕ АВТОНОМНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ
РЕСПУБЛИКИ БАШКОРТОСТАН
«УФИМСКИЙ МЕДИЦИНСКИЙ КОЛЛЕДЖ»

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1413 SHAPE \* MERGEFORMAT 141515

Дисциплина «Английский язык»







УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОЕ ПОСОБИЕ УЧЕБНОГО ЗАНЯТИЯ
“ City Life or Country Life”









Разработчик: Г.И. Зарипова,
преподаватель английского языка









г. Уфа, 2015г.

Пояснительная записка
Методическая разработка практического занятия составлена на основе рабочей программы в соответствии с Государственными требованиями к минимуму содержания и уровню подготовки выпускника по специальностям 34.02.01 Сестринское дело (базовой подготовки) , 31.02.03 Лабораторная диагностика (базовой подготовки) и 33.02.01 Фармация (базовой подготовки).
Задача данного учебного занятия – развитие речевых навыков студентов, развитие способностей и желания использовать иностранный язык как средство общения, как способ приобщения к другой национальной культуре.
Учебная тема “ City Life or Country Life ” является актуальной, поскольку современный человек задумывается о своем здоровье: чистый воздух, натуральная пища, отсутствие стресса, связанного транспортом и т.д.
Учебно-методическая разработка занятия по теме: “Mass Media. Средства массовой информации” рассчитана на 2 часа. По типу занятие является комбинированным и содержит: пояснительную записку, схему межпредметных и внутрипредметных связей, схему освоения учебного материала по теме, методическую разработку для преподавателя и методические указания для студентов, куда включены структура и ход занятия, лексико-грамматические упражнения на развитие всех видов коммуникативной деятельности с ответами, перечень литературы и средства обучения. В ходе учебного занятия формируются: коммуникативная компетенция в межкультурной коммуникации; умение осознанно использовать речевые средства в соответствии с задачей коммуникации для выражения своих чувств, мыслей.
Внутридисциплинарные связи:
-английская фонетика;
- английская лексика;
- английская грамматика.
Междисциплинарные связи:
-русский язык.














Тема: “ City Life or Country Life. ”
Специальности: 34.02.01 Сестринское дело (базовой подготовки)
31.02.03 Лабораторная диагностика (базовой подготовки)
33.02.01 Фармация (базовой подготовки)
Учебная дисциплина: английский язык
Тип занятия: урок изучения нового материала
Время: 90 минут
Цели занятия:
Образовательная: совершенствование фонетических навыков, совершенствование навыков говорения (диалогическая, монологическая речь),  развитие навыков  аудирования  и чтения с извлечением полной информации.
Развивающая:  способствовать развитию внимания, памяти, воображения, способствовать умению анализировать.
Воспитательная:  социализация в результате создания ситуации заинтересованного, доброжелательного общения; содействие формированию культуры общения, общему речевому развитию обучающихся. Воспитание познавательных потребностей, интереса к чтению. Мотивирование обучающихся к изучению английского языка и развитие интереса к стране изучаемого языка.
  Предусмотрены индивидуальная, фронтальная и групповая формы работы. В ходе занятия отрабатываются лексические единицы предыдущих уроков по теме «Здоровый образ жизни» и вводятся новые лексические единицы, грамматические явления. Все этапы урока   логически связаны и подготавливают обучающихся к выполнению домашнего задания – подготовка топика о жизни в современном городе и деревне.







Учебно-методическая структура занятия


Этапы
Длит. этапов
Цель этапа
Содержание
Действие преподавателя
Работа студента
Эффективность

1.
Организацион-ный момент
3мин.
психологически настроить студентов на учебную деятельность
Взаимное приветствие, опрос дежурных об отсутствующих в группе
Приветствие, определение готовности студентов к работе
Приветствие с использованием устойчивых речевых клише, отчет дежурных об отсутствующих
Создание атмосферы доброжелательности, коммуникативной мобилизации

2.
Мотивацион-
ный. Постановка целей и задач урока.
5мин.
Включение в учебную деятельность на личностно-значимом уровне. Речевая и фонетическая зарядка.
Знакомство с новой темой, целями и планом занятия
Создает проблемную ситуацию, которая подтолкнет студентов к формулированию цели урока.
Вспоминают, что им известно по изучаемому вопросу
Активизация внимания студентов, создание цельного представления о занятии.

3.
Контроль выполнения домашнего задания (выборочно)
12 мин.
Повторение ЛГ структур, коррекция ошибок
Фонетическая зарядка. Проверка выполнения д/з: рассказать о Здоровом питании
Проверка знаний ЛГ материала по теме «Здоровый образ жизни».
Устный ответ по теме.
Активизация памяти, внимания.

4.
Практическая деятельность учащихся
60
мин.
Готовность к восприятию информации на слух, мышлению, умению выяснять необходимую информацию, высказыванию личного мнения на уровне МР и ДР
4.1. Введение новой лексики.
Выполнение ЛГ упражнений
Организация студентов при выполнении упражнений
Понимание речи преподавателя, отвечают на вопросы
Закрепление ЛЕ при выполнении упражнений





4.2. Аудирование.
Аудирование
Выполнение заданий индивидуально и выборочно на доске
Создание интереса к теме, активизация внимания: аудирование





4.3. Физкультминутка (What a wonderful life)
Организация творческой разминки
Релаксация
Релаксация





4.4. Практика в чтении
Организация чтения и перевода текста (выборочно)
Чтение текста
Совершенствование навыков чтения





4.5.Выполнение задания к тексту.
Контроль выполнения задания
Выполнение задания, составление вопросов
Закрепление ЛЕ





4.6.выполнение упражнения с идиомами talk/speak
Объяснение различии данных слов.
Выполнение упражнения
Закрепление ЛЕ

5.
Домашнее задание.
3мин.
Дальнейшее самостоятельное применение полученных знаний
Задание для выполнения дома.
Комментарий д/з: подготовить топить: The place where my soul is
Записывают д/з.
Закрепление ЛЕ

6.
Подведение итогов.
Рефлексия (деятельности)
7мин.
Самоанализ деятельности
Оценка знаний студентов
Выставление оценок с обоснованием. Подведение итогов. Предлагает учащимся выбрать окончания фраз
NOW I KNOW
NOW I CAN
I CAN’T
I DON’T KNOW
Самооценка. Выбирают окончания фразы в соответствии с собственной внутренней оценкой. Анализируют результаты собственной деятельности.
Достижение цели занятия. Создание позитивного отношения к предмету.

Содержание занятия
1.Организационный этап.
Teacher (T): Good morning, students!
Students (S): Good morning!
T : I'm glad to meet you. How are you?
S: We are fine!
T : Who is on duty today?
S: I`m on duty.
T: Who is absent?
S: All are present. (____is/are absent. She/he is ill/ on duty/ late.)
T: What date is it today?
S: Today is the ___of_____.
T: Are you ready to start our lesson?
S: Yes, we are.

2. Мотивационный этап.
T: Look at the
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·ew words and phrases; read and translate text, and listen to the dialogue; do some exercises; and have a fun – relax.
And now what was your homework for today?
3. Контроль выполнения домашнего задания.
S: Our homework for today was to tell about healthy food.
(Проверка д/з выборочно.)
T: It was brilliant (good). It’s enough for today and next time we’ll listen to the rest.
T: And now let’s read some active words and word combinations (учитель раздает распечатки со словами, текстом)

4.Практическая деятельность учащихся. 4. Практическая деятельность учащихся.
Vocabulary

Ex.1. You have some minutes to look up words and word combinations. Then match the words to form collocations.
1) fresh a)streets
2) heavy b)air
3) public
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Speaking
One of you works for a magazine. Interview Annabel or Sarah about their new lifestyle.
Grammar (Grammar Reference)
Present Simple vs Present Continuous.

The Grammar Reference Section.
Present Simple
1 present state and facts: love
2 routine/habit: start, go

Present Continuous
1 an action happening at the moment of
speaking: I am studying, I am working
2 future plans: I’m sitting, I am meeting.
Find examples in the text above.
Hi Steve,
Thanks very much for your e-mail. I always love hearing from you. At the moment I am studying really hard. I’m sitting my exams next week.
My lessons start at 8.30. After school, I go to my part-time job. I am working in a library for the next few months. Tonight I am meeting my friends.
Anyways, I’d better finish here. Write again soon.
Jim
Put the verbs in brackets in the present simple or the present continuous. Give reasons.
1. A: Why are you in such a hurry?
B: I’m worried. My exam starts in ten mimutes.
2. A: I am thinking of changing school.
B: I don`t think it’s good idea. You’ll be lonely.
3. A: Why are you angry?
B: My sister is always taking my clothes!
4. A: Tom looks very stressed
B: . He leaves in an hour.




5. Домашнее задание.

T: Your home task is to write an-email to your English penfriend. Write about: where you live, your daily routine, what you are doing these days/tonight

6.Подведение итогов. Рефлексия.
T: Thanks for your work. You are very active today. Have you any questions? I hope that the theme of our lesson was interesting for you. And I suggest you to fill in your sheets (complete sentences) (преподаватель раздает листочки для рефлексии деятельности)
NOW I KNOW
I DON’T KNOW
NOW I CAN
I CAN’T
Your marks areOur time is up, the lesson is over. Thank you for your work. Bye.


























Приложение для студентов









Notes
Barn- сарай, коровник
Facilities- оборудование, приспособления
Farmyard- двор фермы
Feed-кормить
Free-свободный
Guest-гость
Happy-счастливый
Homesick-тоскующий по дому
Hometown-родной город
Huge-огромный
Interesting-интересный
Isolated- изолированный , одинокий
Landscape- пейзаж
Lonely-одинокий
Lovely-прекрасный ,чудесный
Milk-доить
Miss- скучать
Noisy-шумный
Quiet- тихий
Relaxed -расслабленный
Stressed- подавленный
Swap-менять
Tired-уставший
Worried-обеспокоенный
Close at hand- близко, рукой подать
Constant noise &pollution –постоянный шум и загрязнение
Convenient public transport-удобный общественный транспорт Crowded streets-переполненные улицы
Heavy traffic-оживленное движение
High cost of living –высокая стоимость жизни
High quality lifestyle-правильный образ жизни
High/ low rate of unemployment-высокий \низкий уровень безработицы
Hustle and bustle-толчея и суета
Lead (un) healthy lifestyle-вести (не) здоровый образ жизни
Peace and quiet –тишина и спокойствие
Vocabulary
1. Match the words to form collocations.
1) fresh a)streets
2) heavy b)air
3) public c)traffic
4) crowded d)transport

2. Fill in the correct words.
-lead; -constant; -convenient; -unemployment;
-isolated; -landscapes.
Very few ____a healthy lifestyle in big cities.
Our house is next to the train station, which is very _______.
Many young people have to deal with ______ when they finish their studies.
Thailand is a country with amazing _________.
I can’t study when there’s _____________ noise around me.
She lives in a(n) _______- area in Northern Norway.
Grammar
Present Simple vs Present Continuous
3. Put the verbs in brackets into the present simple or present continuous.
(like) the English countryside?
Peter (go) to the theatre now.
I’m happy I’m (fly)home tomorrow.
She (want) to visit London again.
I (know, not) where she is.
He (start) school at 8:30 every day.

Ex.3. Now use the phrases and your own ideas to tell the class about your preferences.
Don’t mind very important to me can`t stand.
Peace and quiet are very important to me. I can not stand crowded streets, and heavy traffic! I think I am a country mouse!
Read the text and mark the sentences T (true) or F (false).
1 Annabel does not like staying in bed.
2 Sarah can not sleep at night.
3 Sarah is new school has lots of facilities.
4 Annabel travels five miles to reach the school.
b) Read the text aloud, as if for a radio programme.
Teenage Life Swap
Annabel and Sarah are guests on a reality TV show. Annabel lives in London. Sarah lives on a farm in the north of Scotland. They are swapping families and schools for a week.
Annabel (14)
Day 2
Everyone gets up at 5 am because there’s a lot to do on the farm. Sarah’a mum is very nice. She brings me a cup of tea in bed, but I just go back to sleep. Later, I go outside to the farmyard to help Sarah’s family. Today we are milking the cows in the barn and feeding the chickens. The animals are lovely, but I can’t stand the smell.
Day 4
Sarah’s mum takes me to school every morning. We drive five miles to meet the school bus, which leaves at 7 am. Sarah’s school is very small, but everyone’s so friendly/
Day 6
Learning about farming is interesting, but I’m happy I’m going home tomorrow. The fresh air is nice but it’s too quiet here. I also feel isolated. In the city, the streets are crowded but you have everything close at hand. I miss the hustle and bustle of London but I don’t want to leave all my new friends.
Sarah (14)
Day 2
Everyone stays in bed late here. It’s 8 am and Annabel’s mum is making breakfast! In the afternoon, we’re going shopping on Oxford Street and then we’re going to the cinema! I’m so excited!
Day 4
I travel to Annabel’s school by tube. Her school is huge with 1,500 students and her friends are very interesting and helpful. I’m enjoying the lessons, but most of all I love the facilities. The computer my room and swimming pool are favourites.
Day 6
Today, I’m feeling a bit tired. It’s always noisy here and you can hear the traffic all night. I think I’m getting a bit homesick, too. I miss the beautiful landscapes and the people from my hometown. I’m happy I’m going home tomorrow but I’m sure I’ll visit London and see Annabel’s lovely family again!

Speaking
One of you works for a magazine. Interview Annabel or Sarah about their new lifestyle.
Grammar (Grammar Reference)
Present Simple vs Present Continuous

5. Read the Grammar Reference Section. Find examples in the text above.
Present Simple
1 present state and facts: love
2 routine/habit: start, go
Present Continuous
1 an action happening at the moment of
speaking: I am studying, I am working
2 future plans: I’m sitting, I am meeting
Hi Steve,
Thanks very much for your e-mail. I always love hearing from you. At the moment I am studying really hard. I’m sitting my exams next week.
My lessons start at 8.30. After school, I go to my part-time job. I am working in a library for the next few months. Tonight I am meeting my friends.
Anyways, I’d better finish here. Write again soon.
Jim
6. Put the verbs in brackets in the present simple or the present continuous. Give reasons.
1. A: Why . (you/be) in such a hurry?
B: I’m worried. My exam..(start) in ten mimutes.
2. A: I (think) of changing school.
B: I..(not/think) it’s good idea. You’ll be lonely.
3. A: Why. (you/be) angry?
B: My sister (always/take) my clothes!
4. A: Tom(look) very stressed
B: Yes. He ..( leave) in an hour.
Writing ( an e-mail)
7. Portfolio: Write an-email to your English pen friend. Write about: where you live, your daily routine, what you are doing these days/tonight.
 iCA5GNP79Рисунок 3Описание: iCA5GNP79don`t mindРисунок 4