Открытый урок What do you do to help your family?


Открытый урок в 4-м классе по теме “What do you do to help your family”
Тюрнева Оксана Викторовна,
учитель английского языка
Урок относится к типу нестандартных уроков. Он проводится в игровой форме, которая является наиболее эффективной для учащихся на начальном этапе. В урок включены парная и групповая формы работы.
Структура урока включает в себя следующие этапы:
а) мотивация учебной деятельности учащихся;
б) поиск и сообщение темы;
в) повторение и систематизация полученных знаний;
г) итоги урока.
Мотивация учебной деятельности учащихся переходит в ненавязчивое сообщение темы, которая раскрывается через повторение и систематизацию полученных учащимися знаний. В конце урока подводятся итоги.
Учебная информация, представленная учащимися, носит научно-обоснованный характер и доступна. Содержание урока соответствует коммуникативно-познавательным интересам учащихся младшего школьного возраста, стимулирует их интерес и положительное отношение к изучаемому языку, развивает фантазию, любознательность, творческие способности.
Передача материала осуществляется наглядно, словесно, с помощью компьютера через презентацию в PowerPoint, видеоролик Irregular verbs Song, что существенно активизирует положительную мотивацию обучения на данном этапе.
Тип урока: комбинированный с применением средств ИКТ.
Оборудование: персональный компьютер, интерактивная доска, раздаточный материал; электронная презентация, выполненная в программе «Power Point», песня, книга для учащегося «Enjoy English 4.
Цель урока: введение, отработка и закрепление новой лексики по теме «What do you do to help your family».
Задачи:
Образовательные:
совершенствование навыков устной речи: учить рассказывать о своих домашних обязанностях, используя новую лексику (to make one’s bed , to lay the table, to do the washing up, to answer the phone calls, to clean the room, to feed the pet, to water the flowers, to take a pet for a walk, to repair one’s bike, to go shopping);развитие навыков чтения с целью понимания прочитанного;
развитие навыков аудирования;
повторение и закрепление Present Simple & Past Simple Tenses
Развивающие: развитие творческой способности учащихся и умение работать самостоятельно. Воспитательные: воспитание чувства ответственности, желания помочь старшим, а также положительного, уважительного и толерантного отношения к членам семьи, окружающим.
Виды речевой деятельности: говорение, чтение, аудирование, письмо
Ход урока
Stage of the lessonProcedurePurpose of the stageClassroom managementThe beginning of the lessonТime: 2 min
Audio Greetings rhymeGood morning/Good afternoon
Teacher (T.): Good afternoon, dear pupils! I’m glad to see you today. I hope you’re fine and ready to work, aren’t you?So, let’s start our lesson.
(Name) what day is it today?
What is the weather like today?
It`s…
Well, but yesterday it was windy, and we lose the title of our lesson.
Let`s find it!!!
Работа в парах
Put together these letters and put them to the blackboard.
Who is a family? What is a family? – listen to the poem/ And answer these questions!
(Show the picture of the family, name the members of the family) Create a friendly atmosphereof foreign language speaking Whole class
Warm-up “brainstorming”Тime: 3 min Ответьте, пожалуйста, на мои вопросы:
1. Do you help your mother at home?
2. Do you tidy your room?
3. Do you water the flowers?
4. Do you help your mother to cook dinner?
(Слайд 1)
P.:(Yes, we do)
T.: Cегодня мы с вами научимся все свои обязанности по дому говорить на английском языке! Today we’re going to speak about our duties and the topic of our lesson is “What do you do to help your family”  (Слайд 2)   Introduce problem questionsEncourage students to think about their helping at homeImprove oral fluency Whole classVocabularyТime: 5 min T.:Look at the whiteboard. There are some new words here. Listen, repeat and remember
to make one’s bed,
to lay the table,
to do the washing up,
to answer the phone calls,
to clean the room,· 
to feed the pеt,
to water the flowers,
to take a pet for a walk,
to repair one’s bike,
to go shopping(Слайды 3-14)(The pictures are shown in the presentation. Pupils look through and repeat).   Whole class
Speaking time: 5 min Let’s play a game “Mime and Guess” Один ученик показывает, что он делает, а его одноклассники должны догадаться: He/She feeds his/her cat.
He feeds the dog.
She repairs her bike.
He answers phone calls.
She makes her bed. Encourage oral communicationRevise the vocabulary for the topic “what do you do to help your family”Revise the grammar (Past Simple Tense) Whole classListening Тime: 7 min Listen,read, and remember! P.71 EX.18 (слайд 15)
T.: By the way, what groups can we divide verbs? What are they?P1:Regular and irregular verbs.T.: Right. How do we form the second form of regular verbs?P2: We add the ending - edT.: Yes, right you are! As you know, it sounds like [t], [d], [id]. It depends on the last letter  .(The verbs are shown in the presentation and in the textbooks.) Revise the vocabulary for the topic “What do you do to help your family”Revise the grammar Improve oral fluency Whole classGroup work: 5 min T.: А сейчас поработаем в группах:
2 группы 1ая - PAST 2ая- PRESENT
Ask these questions:
What do you do to help your family?
What did you do to help your family?
Узнайте у противоположной группы, что они делают вообще (Present) и что они делали вчера по дому? (Задаем по 1 вопросу)
What did you do to help your family yesterday? –
I made my bed and cleaned my room yesterday, and what did you do the day before yesterday? – I cleaned my room and fed my dogs.
Revise the marking words at Past Simple (yesterday, the day before yesterday) Gym sequenceТime: 2 minT.: Please, children, stand up and have a rest. Do the actions with the music Video ( “Irregular verbs) Have a restWhole classReadingТime: 5-7 minWriting T.: Please, open you text books page 71 ex.19. You should complete the text and say how Mag helped her Mum. (Слайд 17)(Children read the story, open the brackets and put the verbs into the second form. T.: How did Mag help her Mum?P1: Mag made her bed etc.)
And now, answer the test`s questions
(ответы на доске)
8-10 «yes» you are an ideal child.
6-8 «yes» you are good child
4-5 «yes» you must try to be better
< 4 «yes» I`m sorry for your parents
And write down your favourite duties.
I like to …
Practise readingRevise the vocabulary for the topic “I help my family” Whole classThe end of the lessonТime: 2-3 min T.: Thank you, pupils. I see, that you like to help your families. You aren’t lazy and you love your parents.T.: Today you have learnt the words on the topic “What do you do to help your family”. There are a lot of things to do at home. What are they?(Children reply with the words they have learned: to go shopping, to make one’s bed, to lay the table and so on). Alright, thank you.T.: According to the results of your work you get the following marks…Your home task is: (Слайд 18)1. to do ex.6, 7, 8 page 39 (workbooks).T.: Thank you very much for your work in the lesson. You are so active and it’s great. That’s all for today. See you on Friday Goodbye, everyone! The teacher thanks the pupils for the work and give home task