Конспект урока по английскому языку по теме Participating society (11 класс)


МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РФ
Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
«Катайская средняя школа № 1»

КОНСПЕКТ
урока
по английскому языку,
проведенного в 11 классе общеобразовательной средней школы №1
г. Катайска Курганской области
учителем английского языка,
Белоусовой Наталией Сергеевной


Катайск, 2015
Дата проведения: 19 октября 2015 г.
Тема урока: “Participating in society”
Тип урока: комбинированный
Цели урока:
Практическая: развитие грамматических навыков говорения по теме «Participating in society»;
Сопутствующие задачи:
1). Совершенствование навыков диалогического высказывания по изучаемой теме;
2). Развитие аудитивных навыков, навыков восприятия речи на слух;
3). Совершенствование навыков монологического высказывания по изучаемой теме;
4). Развитие навыков письма;
II. Образовательная: знакомство с известными политиками Великобритании и России, с их взглядами на политику, с мнениями британцев на актуальные темы политики, расширение кругозора учащихся;
III. Воспитательная: воспитание интереса к изучению иностранного языка, толерантного отношения к политике, умения уважать точку зрения оппонента;
IV. Развивающая: развитие способности к осмысленности восприятия через контекст другой культуры, формирование способности к переключению внимания, к содержательной антиципации, к анализу и синтезу, к сравнению и сопоставлению фактов, к умению работать в парах;
Оснащение урока: УМК по английскому языку для 11 класса общеобразовательных учреждений авторов М.З. Биболетовой, Е.Е. Бабушис, Н.Д. Снежко (Обнинск: Титул, 2011) – учебник, аудиоприложение к учебнику, иллюстрации портретов известных политиков Великобритании и России, тематические картинки и прочая наглядность.ЭТАПЫ УРОКА:
Вводный этап: (5 мин.)
Организационный момент: приветствие классу, объявление темы и целей урока;
Речевая зарядка: подготовка органов речи к общению на иностранном языке
Основной этап: (32 мин.)
Развитие навыков устной речи в диалогических высказываниях учащихся по изучаемой теме (диалог-расспрос);
Развитие аудитивных навыков;
Развитие навыков устной речи в монологических высказываниях учащихся по изучаемой теме;
Написание краткого изложения выводов на основе полученной информации в ходе урока;

Заключительный этап: (3 мин.)
Запись домашнего задания;
Подведение итогов урока;
Рефлексия.
ЭтапВремяЦели этапаРечь учителяПредполагаемая речь учащихсяЗапись на доскеОснащениеПед. модель1 2 3 4 5 6 7 8
I.
1.1.
1.2 5 минПривет-ствие классу, объявление темы и целей урока, настрой на иноязычное речевое общение Good-morning, dear boys and girls! I’m glad to see you today. Sit down, please. Today we begin working on the topic: “Participating in society” Let’s translate… Yes. You are right. What do you think how ordinary people can participate in society?
Yes. That’s right.
Tell me, please, when people vote for this or that candidate on elections, do they participate in society or not?
So we can make a conclusion that almost every person participates in society, one way of doing it – is to be involved in politics. So, Politics, what is your attitude to it, positive or negative?
Well, thank you for your answers.
Today we are going to speak about politics and famous politicians in Russia and in Great Britain. We will also get to know what English teenagers think about politics and what you think about it. Good-morning, dear teacher,
We are glad to see you too!
Участие в жизни обществаThey can do voluntary work, help old people…
Yes, they do.
P1 – positive, because…
P2 – negative, because… The 19th of October
“Participating in society” ДоскаT – CL
P1, P2…
P1, P2…
T
II.
2.1. 7 минРазвитие навыков устной речи в диалогических высказываниях учащихся по изучаемой теме (диалог-расспрос)
But first of all look at the blackboard. You see two quotations by Winston Churchill and Nikita Khrushchev. There are the beginnings of quotations in the first column and the ends in the second column. Complete the quotations of each person.
Well, nicely done. Read them and translate. Do you agree or disagree with these quotations? What do you know about Winston Churchill and Nikita Khrushchev? Right you are! Thank you.
Now open your textbooks at p. 34 and work in pairs. Discuss the questions in ex.98.
Well done. Thank you. «A politician needs the ability to foretell what is going to happen tomorrow, next week, next month, and next year. And to have the ability afterwards to explain why it didn’t happen».
Политик должен уметь предсказывать что произойдет завтра…
«Politicians are the same all over. They promise to build bridges even when there are no rivers».
Политики везде одинаковы…
1022352435225…to explain why it didn’t happen».
…there are no rivers».
00…to explain why it didn’t happen».
…there are no rivers».

Иллюстрации и высказывания известных политиков России и Великобритании
учебникT
P1, P2, P3…
1854209905900P1 P2
2.2. 10
минРазвитие аудитивных навыков, навыков восприятия речи на слух
Now we will get to know what English teenagers think about politics. So listen to some teenagers speaking about their attitude towards politics and decide whether they are interested in it or not.
So listen to the recording for the first time.
Now let’s check it. Lena, is the first speaker interested in politics or not? Right you are...
Now listen to the recording once again and decide to which speaker these statements belong. You have 3 minutes.
Now let’s check it.
Nikita, read the first statement and say to which speaker it belongs. Excellent, the next...
Well done. Thank you. The first speaker is not interested in politics…
Speaker 5 is interested in other things besides politics… Аудиоприложение к учебникуT
D-CL
P1, P2, P3...
D-CL
P1, P2, P3...
2.3.
10 минРазвитие навыков устной речи в монологических высказываниях учащихся по изучаемой теме
Now we have got to know what English teenagers think about politics. Say which of the opinion from the ex. 100 at p. 34 is closest to yours? But first of all let’s repeat dialogue vocabulary. Look at the blackboard and repeat after me:
I don’t believe
I realize
I can’t agree with…
Let’s translate these words one by one. Now let’s practice in saying them…Nicely done. Say which of the opinion is closest to yours using dialogue vocabulary.
Nicely done. Thank you. I don’t believe
I realize…
I can’t agree with…
Я не верю…
Ответы учащихсяКартинка
на доске, учебникT – CL
P1, P2, P3...
2.4. 5 минНаписание краткого изложения выводов на
основе полученной информации в ходе урока Open your copy-books. Let’s make a conclusion of our talk. Write a paragraph expressing your attitude to politics. Write about 100-120 words. тетрадиT
P1, P2, P3…
III.
3.1. 1
минЗапись
домашнего заданияOpen your diaries and put down your home task!
At home you are to finish writing a conclusion expressing your attitude to politics. p. 35 ex. 102 in writing ДоскаТ
3.2. 1
минВыставление оценокIn the whole I like your work today.
Your marks for today are… Т
3.3. 1
минПодведение итогов урока, рефлексияLet’s analyse our work during the lesson. What have you got to know at the lesson today? What was new to you? At the beginning of the lesson I asked you about your attitude to politics. Has it changed?
I am pleased with your work today!
Thank you for the lesson!
Have a nice day!
Good-bye! P1: I have got to know new things about politics.
P2: I have got to know who is Winston Churchill T – CL
P1, P2, P3...