Разработка урока по английскому языку на тему «SEASONS. WEATHER» (6 класс)

Тема урока:
«SEASONS. WEATHER»
(«Времена года. Погода»)
Класс: 6 «A»
Учебник: Кузовлев В. П. и др.
Английский язык. Учебник для 6 класса общеобразовательных учреждений. – М.:Просвещение, 2007

Программа: Примерные программы по иностранным языкам. Английский язык. Основное общее образование. – М.: АСТ: Астрель, 2006




Цель урока:

Совершенствование навыков устной речи, чтения, письма и аудирования.
Развитие речевых умений (аудирование, устная речь)

Задачи:

Образовательные:
побуждение учащихся к высказыванию по теме урока;
тренировка учащихся в употреблении в речи безличных предложений; сложноподчиненных предложений с придаточными условия; предложений с глаголами в Simple Present, Simple Future; предложений с оборотом to be going to.
активизировать употребление ранее изученной лексики в речи;
совершенствовать произносительные навыки;
обучать навыкам аудирования, чтения, говорения и письма на базе имеющихся знаний и умений.

Развивающие:
развивать лингвистические способности (фонематический слух, языковая догадка, имитация);
развивать орфографические навыки;
развивать коммуникативные навыки;
развитие творческих способностей.

Воспитательные:
воспитывать чувство любви и бережного отношения к природе;
воспитывать осознание роли человека во взаимодействии с окружающим миром;
воспитывать у учащихся интерес к изучению культуры изучаемого языка;
воспитывать интерес к изучению английского языка средствами коммуникации;
воспитывать потребность практического использования языка.

Сопутствующие задачи
скрытый контроль развития речевых умений;
развитие познавательных процессов, памяти, воображения, внимания.

Тип урока:

Урок повторения и закрепления изученного материала.


Оборудование;

мультимедийное оборудование: проектор, экран, ПК
интерактивная доска
аудиозапись, оформленная в компьютерной презентации
компьютерная презентация
проектные работы учащихся


ХОД УРОКА

ОРГАНИЗАЦИОННЫЙ МОМЕНТ
Hello, boys and girls!
What date is it today?
What is the day today?
What season is it now?

Do you like spring? Why?
What winter months do you know?
What is the weather like today?

ФОНЕТИЧЕСКАЯ И РЕЧЕВАЯ ЗАРЯДКА.

Let’s start our lesson with a song “AUTUMN IS YELLOW”

1. First read, then repeat and sing

2. Tell me please, what is this song
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·На улице сыро - не стоит бояться;
На улице холод - не надо пугаться.
И пусть погода злится –
Мы будем веселиться!


ОПРЕДЕЛЕНИЕ ТЕМЫ УРОКА.
1. And what do you think about the theme of our lesson?
The theme of our lesson is “Seasons and weather”
What poem a
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·, frosty, flowers, cold, New Year, hockey
Sunny, July, snowman, hot, colorful flowers

(reading and saying: “ is extra”)


5. Make up some sentences with the following phrases

It are long
The wind shines
The weather are short
The days blows
The nights is nice
The sun is warm

6. Now look at the pictures and say what seasons they are. Choose the words from the box

7. In Britain the weather can change several times a day. British children can do different things in different weather. What do you think these children are going to do in both bad and good weather. Use the words and phrases from the boxes bellow

NELLY: I have got many new video films and a new bike.
PHIL: I can swim now. I like TV very much.
SALLY: I often go fishing. I like rock music.
KEN and DAN: We often play sports. Dan likes books. I like computer games.


watch TV ride a bike fish swim play computer games
play sports watch video films listen to rock music


If the weather is bad . is going to . .
If the weather is good is going to . .


8. And what about you? Say on what condition you will do it




If it is cold (warm) I will (won’t)
go on picnic
play sports
stay at home on Sunday
ride a bike
go to the park
play hockey (football)
watch video at home


9. Try to guess some riddles

What is without hands and without feet, without head and without body, but can open the door? (WIND)
It is white, it is cold. You can skate on it. What is it? (ICE)
What man cannot live in the house? (SNOWMAN)
In winter and in summer it stands both in one colour? (FIR-TREE)

10. Look at the pictures and choose the suitable sentence

11. Now I want you to describe your favourite season
(учащиеся представляют свои проекты в форме компьютерной презентации, которые подготовили дома)

12. Take the cards with the following task: write if the sentence TRUE (+) or FALSE (-)

Winter begins in January in Russia.
It often snows in winter.
Everything begins to grow in autumn.
Summer is the coldest season.
Summer is the best season for sports in outdoor.
In early spring the weather is changeable.
There are no vegetables and fruit in autumn.
A school year begins in the 1st of September.


IV. ПОДВЕДЕНИЕ ИТОГОВ УРОКА И ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ.









13PAGE 15


13PAGE 14315