Открытый урок по теме Виды транспорта с использованием видео-материалов

Цель урока: развитие способности учащихся использовать
иностранный язык как инструмент общения
в диалоге культур современного мира,
т.е. развитие речевой компетенции по теме
«Виды транспорта».
Задачи урока:
Обучающие:
ввести и первично закрепить лексику урока;
совершенствовать навыки чтения, аудирования и диалогической речи;
тренировать навыки письменной речи.
Развивающие:
развивать способности самостоятельно применять полученные знания для решения коммуникативных проблем и  работы в парах;
развивать поддержание контакта на иностранном языке;
развивать языковые догадки и аудитивное внимание.
Воспитательные:
воспитать  интерес к изучению иностранного языка;
показать практическую значимость языка.

План урока:
I. Вступительная часть урока.
1. Организационный момент. Сообщение темы и целей урока.
Беседа с учащимися: A teacher: Good morning, pupils! Sit down, please. I am glad to see you
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Введение учащихся в иностранную атмосферу.
Игра «Concentration»
T. Let’s play a counting game “Concentration”. The children are each assigned a number. First, begin by saying, “CON-CEN-TRA-TION-CON-CENTRA-TION ready ,begin!”
Action.CON- slap hands on legs
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
II. Введение в тему урока. Изучение нового материала:
1. Фонетическая отработка новой лексики по теме.
A teacher:  Today we have a new topic “Means of transport”. Different people have different hobbies, but many people like travelling. I would like you to look at the blackboard. Will you read the following words? Let’s read these words all together! (Дети произносят слова хором за учителем, заранее развешанные на доске)
A double-decker bus  A motorbike  A van  A plane  An airship  A spaceship  A bicycle 
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·(Дети произносят слова друг за другом)
2. Первичное закрепление лексики. Игра «Угадай слово».
A teacher:  As I know, you like to play. I shall think of the word and you will guess it.
Игра «Угадай слово» Учитель загадывает одно из слов, выученных на предыдущем этапе урока, а ученики пытаются его отгадать. Дети начинают отгадывать слово, задают общие вопросы типа:
Student 1: Is it “a plane?” A teacher:  No, it is not. Student 1: Is it “a bicycle?” A teacher:  No, it is not. Student 1: Is it “a yacht?” A teacher:  Yes, it is...  (a yacht, a helicopter, a bicycle, a horse ).
3. Развитие познавательного интереса, расширение кругозора, знакомство с видами транспорта изучаемого языка.
A teacher:  I advise you to watch a video clip about London transport. See carefully, after ending we will discuss about means of transport in London. Ok!
а/ просмотр видеоклипа «Транспорт Лондона»; б/ обсуждение по просмотренному фильму.
A teacher:  – How do the people usually travel from place to place?Name, please. Student 1: – By
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·hat travelling by double-decker bus is fantastic. A teacher: – Are Londoners like travelling by bike? Student 7: – Yes, they are. I believe Londoners are like travelling by bike.
4. Активизация лексики в устной речи. Тренировка навыков чтения.
A teacher:  It is time to read the word combinations in your textbooks. Can you translate these word combinations? Who is ready to start? . Сначала дети читают и переводят словосочетания из данного упражнения, а затем соотносят слова с определениями и  выполняют тестирование.
5. Физкультминутка.
A teacher:  Are you tired? Let’s do the morning-exercises together, please!
Hand up! Clap-clap!  Hand down! Clap-clap! Turn right! Hop-hop!  Turn left! Hop-hop! Nod your head! Hop-hop!  /2 times Feet apart! Feet together!  /2 times Stamp your feet! Hop-hop!  /2 times Stamp your feet! Hop-stop!
6. Совершенствование навыков аудирования и диалогической речи. A teacher:  East or West home is best. Let’s travel on Russia. Let's read the dialogue.  Open your book and find the dialog
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
7. Тренировка навыков письменной речи. Выполнение упражнения.
A teacher:  We shall learn the adjectives which help us to describe different kind of travelling. What adjectives can you name? Look at the table and the list of the words in the exercise in yo
·ur textbooks. Write down the adjectives into the columns in the table. Are you ready to read the words from the first column? Данное упражнение выполняется в письменной форме в течение 3-4 минут. Ученики распределяют прилагательные в две колонки для описания путешествия на самолете и на поезде. По истечении
времени упражнение проверяется всем классом.
8.Составление стихотворения по методу синквейна
1 строка – тема «Вид транспорта»( одно слово - обязательно существительное)
2 строка – два слова,раскрывающие тему (прилагательные)
3 строка – действия,относящиеся к первому слову(глаголы)
4 строка – фраза (предложение,крылатое выражение, поговорка,цитата),которая высказывает свое отношение к теме,раскрывает ее.
5 строка – одно слово ,которое представляет собой итог, резюме (чаще всего это просто синоним к теме стихотворения)
9. Закрепление лексического материала: просмотр видео-песни «Means of transport» и выполнение заданий по просмотренному материалу. Teacher:   Now, I advise you to watch a video “Means of transport” and then do the tasks.
Listen, choose and say the correct word:

You can drive a 1) truck; 2) train; 3) car,
you can drive a 1) truck; 2) train; 3) car,
you can ride on a 1) truck; 2) train; 3) car,
or in a bus
How do you get from A to B
over 1)air; 2) land; 3) sea,
through the1)air; 2) land; 3) sea ,
or on the 1)air; 2) land; 3) sea,?
You can ride a 1) bike;2) unicycle; 3) scooter,
you can ride a ) bike;2) unicycle; 3) scooter,
you can ride a ) bike;2) unicycle; 3) scooter,
if you like
How do you get from A to B
over land, through the air, or on the sea?
You can sail a 1)wind; 2) yacht; 3) submarine,
if the 1)wind; 2) yacht; 3) submarine  is right
or inside a 1)wind; 2) yacht; 3) submarine,
if it’s watertight
you can fly a 1)helicopter; 2) plane;3) sky
way up in the 1)helicopter; 2) plane;3) sky
or a 1)helicopter; 2) plane;3) sky

if you want to try
How do you get from A to B
over land, through the air, or on the sea?
You can catch a 1)fare;2) taxi; 3)walk,
if you have the 1)fare;2) taxi; 3)walk,
or you can 1)fare;2) taxi; 3)walk,
from here to there
How do you get from A to B
over land, through the air, or on the sea?
You can fly a  1)astronaut; 2)rocket; 3)first ship
if you have been taught
but 1)astronaut; 2)rocket; 3)first you have to train to be
an 1)astronaut; 2)rocket; 3)first
How do you get from A to B
over land, through the air, or on the sea?
How do you get from A to B
over land, through the air, or on the sea?

What are these?

[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть картинку ]scooter[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть картинку ] helicopter
submarine unicycle
plane submarine
    [ Cкачайте файл, чтобы посмотреть картинку ] helicopter
unicycle
plane


Choose the correct verb:
you 1)fly;2)drive;3)ride a scooter
you  1)fly;2)drive;3)ride  a plane
you 1)fly;2)drive;3)ride  a car
you  on 1)fly;2)drive;3)ride  a train
you 1)fly;2)drive;3)ride   a truck
you  1)fly;2)drive;3)ride  a unicycle
you 1)fly;2)drive;3)ride  a helicopter
you 1)fly;2)drive;3)ride  a rocket ship
you  1)fly;2)drive;3)ride  a bike

10.Песня “What are going to do?”
What are going to do when you are twenty-two?
I haven’t decided.
What about you?
I might climb a mountain.
I might go to France.
I might write a story.
I might learn to dance.
Where are going to be when you are twenty-three?
I might be in Paris.
I might be in Rome.
I might be in Turkey.
I might be at home.

III .Заключительная часть урока.
1. Домашнее задание.
2. Подведение итогов урока. A teacher:  That’s all for today. Thank you for lesson. You are good! Next lesson we shall listen to the text about popular forms of transport in various countries. You will read and translate it. Have you got any questions? Good-bye, pupils! Дети получают оценки за работу на уроке.