Проект дидактик ла лимба ши литература молдовеняскэ ын класа а 6-я ла тема: Патрия


Шкоала: медие №4 дин орашул Бендер
Професор: Аксыной Дорина Василевна
Класа : а 6-я
Дисчиплина: Лимба ши литература молдовеняскэМодулул: Чине немуриря сэ-ць експличе?
Субьектул: Ын нумеле ПатриейТипул лекцией: микстэ
Тимпул преконизат: 45мин
Обьективул фундаментал: промоваря валорилор национале ши трезиря симцулуй патриотик фацэ де патрия ноастрэ;
Обьективе операционале:
Когнитиве:
О1- сэ дефиняскэ ноциуня де Патрие;
О2 - сэ идентифиче валориле попорулуй ностру;
О3 - сэ аргументезе пэстраря валорилор;
Формативе:
О5 - сэ ындеплиняскэ пирамида лектурий;
О6 - сэ резуме концинутул глобал ал текстулуй;
О7 - сэ колаборезе ку колежий ын груп.
Афективе:
О8 - сэ манифесте респект пентру фаптеле стрэмошилор.
О9 -сэ ынцелягэ кум се манифестэ патриотисмул.
Технолощий ши стратещий дидактичеМетоде ши прочедее:
акростихул
конверсация
екзерчициултурул галерией
проблематизаря
лектура
експунеряасалтул де идей
Форме де организаре:
индивидуал
фронталын групМижлоаче инструкционале:
табел «Че есте Патрия?»
фише де лукрумануал
Библиографие: Лимба молдовеняскэ мануал пентру класа а 6-я а школий русе, Колива Ю.Д, Тираспол ИСПК 2002, пащ.157 -159. Дикционар експликатив.
Сченариул лекцией
Патрия сынт еу, ешть ту,
е тот чея че юбим,
тот чея че висэм,
тот чея че ва фи, кынд ну вом май фи ной.
Етапеле лекцией Акциуниле професорулуйАкциуниле елевилорМетоде ши техничьМодурь де активитате1.Момент
организаторик- Е бине кэ вэ не ведем ярэшь! Ши вэ рог сэ прелунщиць ын лэнцишор афирмация «Е бине кэ…» Е бине кэ …авем пэринць, …е соаре, …плекэм ла маре ш.а. Асалтул де идей Фронтал, ын лэнцишор2.Верификаря темей пентру акасэПентру акасэ аць авут де алкэтуит ун акростих ку кувынтул ПАТРИЕ дрепт екземплу а сервит поезия де ла лекция пречедентэ:
Пэмынт ындулчит де дойнэАпэ тэмэдуитоареТинереце пуртатэ пе стяг
Рязем де вешничие
Имн неклинтит
Елан континуу. (В. Влайку) Елевий читеск акростихул ши-л анексязэ пе таблэ. Турул галерией2. Каптаря атенциейСэ читим мотоул лекцией ноастре. Сынтець де акорд?
Пе фише авець ун табел вэ рог сэ
комплетаць примеле доуэ рубричь.
Че есте Патрия? Че валорь аре цара ноастрэ? Де че требуе сэ ле пэстрэм?
Се читеск рэспунсуриле. Професорул фаче коректэрь, дакэ е нечесар, ши ындрумязэ елевий.
Че есте Патрия?
Ын реалитате Патрие сынтем ной тоць, еу ши ту. Патрия есте цара ын каре не-ам нэскут ной ши пэринций ноштри.
Дикционарул експликатив дэ урмэтоареле дефиниций:
Патрие : 1) Териториу каре историчеште апарцине унуй попор ши унде ачеста трэеште.
2) царэ ын каре с-а нэскут, трэеште ши есте четэцян чинева.
3) пэмынт натал, царэ, баштинэЧе валорь аре цара ноастрэ?
Аре о Историе каре аратэ кэ пентру попор ши ачест тэрым ау стат щенераций де оамень каре ау луптат пентру либертатя лор ши а ноастрэ.
Аре трей Лимбь де стат, локурь меморабиле.
Ла чя де а трея рубрикэ не вом ынтоарче пе паркурсул лекцией.
Елевий комплетязэ рубричилеПроблематизареКонверсация Ын групФронтал
3.Реактуализаря куноштинцелорОаре дуче Нистрения липсэ де оамень, каре ау апэрат валориле нямулуй?
Нумиць нумеле унора динтре ей.
С. Полецкий,
С. Болгарин,
М. Павлоцкий, Конверсация
катихетикэФронтал
4.Анунцаря темей ши а обьективелорЫн история ачестуй ням ау фост оамень деосебиць, каре ау авут о драгосте маре пентру ачест попор ши пентру ачест пэмынт.
Астэзь вом чити ун текст, каре се нумеште «Ын нумеле Патрией» вом ындеплини пирамида лектурий, вом рэспунде ла ынтребэрь ши вом комуника. 5.Дирижаря ынвэцэрийЛукрул ку вокабуларул.
- читиря кувинтелор-алкэтуиря ымбинэрилор де кувинте-алкэтуиря пропозициилор (ку кыте доуэ кувинте конкомитент)
Анекса 2
Лукрул ку текстул Анекса 1
-Лектура модел-Екстращеря кувинтелор некуноскуте-Читиря ши традучеря ын лэнцишор-Читиря селективэ (професорул пронунцэ ын лимба русэ ымбинэрь де кувинте ши пропозиций, яр елевий ле гэсеск ын текст.)
Де екземплу:
известен во всём мире
2)держали их весь день на морозе
3) сильный поток сбил с ног
Рэспунсурь ла ынтребэрьЧе куноаште лумя ынтрягэ деспре Д. Карбышев?
Че с-а ынтымплат ку щенералул- локотенент Карбышев ла ынчепутул рэзбоюлуй?
Унде се афлау мий де децинуць?
Че й-ау пропус немций луй Д. Карбышев?
Че ау фэкут хитлериштий ку 400 де децинуць?
Че ау фэкут хитлериштий ку Д. Карбышев?
А путут Дмитрий Михайлович сэ-шь салвезе вяца са ши а децинуцилор?
Ку че прец?
Путем спуне кэ цара ноастрэ а авут ши аре Оамень деосебиць ?
Патриотисмул ну а фост пентру ей доар ун кувынт чи модул прин каре шь-ау апэрат цара.
Н-ар требуи сэ луэм екземплул ачестор оамень?
Дечь ла валориле цэрий вом адэуга - Оамень деосебиць.
1)е куноскут ын лумя ынтрягэ2)й-ау цинут тоатэ зиуа ла жер3) ун шувой путерник л-а избит Екзерчициул
Проблематизаря
Лектура
Конверсация
катихетикэФронтал
Лукрул ын перекьФронтал6.Трансферул куноштинцелорАкум вэ рог сэ ындеплиниць пирамида лектурий
Анекса 3
Елевий ындеплинеск фишелеПирамида лектурийевалуареЛукрул индивидуал7. Рефлексие
Вряу сэ не ынтоарчем ла табела пе каре аць ындеплинит-о ла ынчепутул лекцией.
Сэ комплетэм чя де а трея рубрикэ.
Де че требуе сэ пэстрэм валориле Патрией?
Пентру кэ еле репрезинтэ попорул ностру, руделе ноастре, приетений ноштри ши пе ной. Ши ачесте валорь требуе трансмисе ши алтора.
Дакэ ну ле пэстрэм рискэм сэ диспэрем ши ной.

Елевий комплетязэ чя де а трея рубрикэ а табелей. фронтал
фронтал8. Темэ пентру акасэ ВокабуларЕкзерчициул 6 пащ.158 (пунець вербеле дин парантезе ла перфектул компус)
Коментаць провербул «Ероул моаре о датэ, яр фрикосул – о мие де орь.»
Анекса 1
Ын нумеле ПатриейДмитрий Карбышев е куноскут ын лумя ынтрягэ ка доктор ын штиинце милитаре, щенерал – локотенент ал трупелор де щениу, Ероу ал Униуний Советиче.
Ла ынчепутул Марелуй Рэзбой пентру Апэраря Патрией, Дмитрий Михайлович а фост рэнит ши луат призониер. Ын лагэрул де кончентраре де ла Маутхаузен ерау мий де децинуць. Принтре ей се афла ши щенералул советик Карбышев. Немций й-ау пропус щенералулуй неынфрикат сэ трякэ де партя лор, дар ел ле-а рэспунс, кэ ничодатэ ну-шь ва трэда Патрия.
Атунч хитлериштий ау алес 400 де децинуць, й-ау дезбрэкат ши й-ау цинут тоатэ зиуа ла щер. Чей каре се май циняу пе пичоаре ерау удаць ку апэ рече. Ун шувой путерник л-а избит ши пе Карбышев. Фасчиштий л-ау удат ку апэ пынэ с-а трансформат ынтр'о станэ де гяцэ.
Моартя ероикэ а щенералулуй Карбышев а ридикат ла луптэ мий де децинуць. Ла 5 май 1945, апроапе дезармаць, ей шь-ау добындит либертатя.
Ын анул 1963 ла Маутхаузен а фост ынэлцат ун монумент ку инскрипция: «Луй Дмитрие Карбышев. Савантулуй, осташулуй, комунистулуй. Вяца ши моартя луй ау фост фапте де ероизм ын нумеле Патрией».
Анекса 2
Ынкадраць ын пропозиций перекиле де кувинте:
А трэда, призониер;
А пропуне, децинут;
А трече, дезармат;
Шувой, ынскрипцие;
А цине, а уда;
Анекса 3 Пирамида текстулуй
66872281333507026839301011062867713009900локул унде се десфэшоарэ акциуня 1
586620228196106607096281940073577022819400кувинте ку ачелашь ынцелес 2
77583582628900701858426289006278844262890055392192628900ынсушириле луй Д. Карбышев 3
8096885243840073571102438400660781024384005868670243840051301512438610акциунь (вербе) 4
849884022479007759700224790070205602247900628142022479005542280224790048031402247900о пропозицие каре сэ концинэ кувынтул патриот 5
о ынтребаре ла текст 6
Анекса 4
Че есте Патрия? Че валорь аре цара ноастрэ? Де че требуе сэ ле пэстрэм?