Статья по молдавскому языку на тему Лектура о дулче зэбавэ ши пасиуне

КОНСИДЕРАЦИЙ ПРЕЛИМИНАРЕ

Ка ом ал кэрций ши ал едукацией, рекуноск кэ есте май ушор сэ ворбешть сау сэ скрий деспре принчипииле де вяцэ ши де инструире, декыт сэ ле пуй ын практикэ. Лектура девине о пасиуне ши о «дулче зэбавэ» доар дупэ ынделетничирь зилниче, дупэ уймирь ши медитаций женерате де о идее сау алта, де ун персонаж, де о ситуацие сау де ун контекст каптивант.
Фиекаре професоарэ, есте мотиватэ, бэнуйеск, сэ май урче о тряптэ ын авентура професионалэ. Че поате фи май пресус декыт сентиментул кэ те перфекционезь континуу пентру а креште ниште копий интелиженць, ынцэлегэторь, куриошь, преокупаць де карте, интересаць де кувынтул скрис ши ростит.
Адулций де диферите вырсте, крескуць/едукаць/инструиць ын диферите школь сау кяр системе, читеск азь тексте нонлитераре ши литераре, орижинале сау традусе, каре конституе ун фел де патримониу културал универсал, ажустат ла индивидуалитатя чититорулуй. Пентру фиекаре индивид чититор, листа проприе а лектурилор реализате де-а лунгул анилор есте о парте а веций, а студиилор офичиале сау партя инициалэ а аутоинструирий. Фэрэ сэ компарэм програмеле едукационале але диферитор цэрь – май консерватоаре сау май дескисе ын диферите периоаде – кредем кэ орьчине ауде нумеле унуй персонаж де басм сау роман де максимэ популаритате аре о реакцие адекватэ, ну се ынтрябэ чине есте персонажул Романеле луй Пауло Коелхо, Милорад Павич, Умберто Еко сау Дан Броун, орькыт де актуале сынт, ну пот фи прима карте чититэ; еле уркэ пе трептеле алтор лектурь, се едификэ пе о експериенцэ де чититор, ачаста кристализынду-се фиреск дин лектуриле копилэрией.




ЧЕ ЧИТИМ?
Ашадар, че кредем кэ требуе сэ читяскэ ун копил, ын кадрул унор чиркумстанце де дезволтаре ши инструире?
Повешть популаре молдовенешть сау але алтор попоаре; повешть але скрииторилор класичь ши контемпорань.
Параболе, тексте че осчилязэ ынтре повесте ши историе наративэ.
Историй наративе, де ла повестирь лимитате ын спациу ла романе спечифиче вырстей.
Фабуле дин патримониул универсал.
Поезий, фиреште, адеквате вырстей.
Тексте паремиоложиче. Суплиментаре лектурилор проприу-зисе. Ку тот респектул пентру провербе ши гичиторь, кред кэ ачестя доар комплетязэлектура де базэ, ну субституе текстеле артистиче прин каре се формязэ чититорул.

ДЕ ЧЕ ЧИТИМ?
Проблема пе каре шь-о пун ынвэцэторий есте каля оптимэ де атинжере а обьективелор прин апликаря техничилор интерактиве, инклусив а челор де гындире критикэ.Ной требуе сэ едукэм чититорь рефлексивь ши сэ дезволтэм капачитэциле де речептаре а месажулуй скрис(читиря/лектура).
Лектура диверселор тексте ши интерпретаря лор конституе о премисэ сигурэ пентру акумуларя ши прочесаря информацией: елевул каре ынцележе ла лектурэ текстул ши поате систематиза информация речептатэ аре шанса де а «принде» май ушор орьче жен де материй школаре. Де асеменя, лектура ши ынцележеря текстелор есте партя де формаре лингвистикэ ши литерар-артистикэ.
Асимиларя унитэцилор ной але лексикулуй прин дисчифраря лор ын интериорул текстулуй, интродучеря лор ын вокабуларул актив ши дезвалтаря симцулуй лимбий креязэ ун ворбитор елеват, култ, гата сэ ынцелягэ сенсул унуй кувынт сау сэ декодифиче експресия утилизатэ де алций.
КУМ ЧИТИМ?
Дакэ се депэшеште етапа де атинжере а обьективелор дин серие: Елевул ва фи капабил сэ читяскэ корект, конштиент, флуент ши експресив, есте неапэрат сэ се лукрезе пе тексте некуноскуте, сэ се дезволте абилитатя де а паркурже тексте ла прима ведере. Десигур, лектура унор опере ной импуне ши активитэць каре ар стимула дезволтаря диферителор интелиженце ши ар трези интересул пентру фолклор сау литературэ ын ансамблу.

Варианта модел
Евокаре
Елевилор ли се дистрибуе фой А4 пе каре сынт скрисе, ку литере лизибиле ши дин ултима банкэ, кувинте де реферинцэ пентру есенца текстулуй (субстантиве ши аджективе сау субстантиве ши вербе, сау вербе ши адвербе- ну аре нич о релеванцэ категория морфоложикэ, чи доар компатибилитатя кувинтелор): сарчина есте де а чиркула прин класэ ши де а гэси ун кувынт каре конституе ымбинаре ку терменул де пе фоая че ць-а ревенит
Луынд пентру екземплификаре ситуация ын каре сынт 25 де елевь, дистрибуим урмэтоареле фише:
А планта
експлозив
А инвести
тимп
ындрэзнялэ

бамбус
сэмынцэ
А креште
кинезеск
компликатэ

структурэ
А фаче
Тот посибилул
мункэ
маре

А ажунже
Ла ынэлцимь
ефорт
А континуа
профунзиме

персонал
вяцэ
професионал
А атинже
25 де метри


Кынд ымбинаря е гата, фоиле се принд алэтурь пе таблэ ( ын казурь дискутабиле, се пот принде 3-4 фой). Е фиреск сэ рэмынэ унеле кувинте пентру каре елевий ну ау путут гэси «перекь». Ачестя се вор принде чел май жос ши се вор екзамина ултимеле.
Се поате ынтымпла ка елевий сэ ну куноаскэ сенсул кувынтулуй ши де ачея сэ ну-й поатэ потриви ун контекст. Ле вом сужера сэ консулте ун дикционар сау ый вом ажута ной.
Табла аратэ астфел:

А планта
сэмынцэ
Ефорт
професионал
А инвести
тимп
А континуа
вяцэ
Ындрэзнялэ
маре

Бамбус
кинезеск
А фаче
тот посибилул
А креште
25 де метри
А ажунже
ла ынэлцимь
Мункэ
компликатэ

структурэ
профунзиме
персонал
А атинже
експлозив


Одатэ че тоате фоиле с-ау принс, се трек ын ревистэ ымбинэриле: елевий сынт ругаць сэ-шь имажинезе (дискутынд ын перекь) че ва фи ынсемнынд ымбинаря. Де асеменя, е казул сэ се ремарче диверсе посибилитэць комбинаторий: ачелаш аджектив/адверб поате детермина май мулте субстантиве/ вербе, ачелаш субстантив/верб поате прими май мулте детерминативе.
Ачастэ екзаминаре преалабилэ ыл пуне пе елев фацэ-н фацэ ку ун кувынт каре е доар унитате де вокабулар. Ынаинте де а фи пуртэтор ал уней имажинь, ынаинте де а се интегра ын текст. Асфел, авем о май маре дозэ де чертитудине кэ сенсул респективулуй кувынт ва фи рекуноскут ын текст ши речептат адекват.
Реализаре а сенсулуй
Кынд унитэциле де вокабулар каре не интересязэ ау фост трэите, кынд фиекаре динтре кувинтеле де репер ау фост презентате, се читеште текстул.
БАМБУСУЛ КИНЕЗЕСК
Дупэ че се плантязэ сэмынца бамбусулуй кинезеск, ну се веде нимик апроапе чинч ань, ку ексчепция унуй мугураш. Тоатэ крештеря е субтеранэ; о структурэ компликатэ а рэдэчиний каре се ынтинде вертикал ши оризонтал суб пэмынт. Ши, дупэ чинч ань, бамбусул кинезеск креште експлозив, атинже 25 де метри.
Мулте лукрурь дин вяца персоналэ ши професионалэ сынт ла фел ка бамбусул кинезеск. Мунчешть, инвестешть тимп, ефорт, фачь тот посибилул сэ-ць хрэнешть крештеря ши, унеорь, ну везь нимик сэптэмынь ынтрежь, лунь сау ань. Дар, дакэ ай рэбдаре сэ-ць континуй мунка, инсистынд ши хрэнинд-о, ва соси ши чел де-ал чинчиля ан ал тэу; ку ел вор вени скимбэрь кум н-ай висат.
Аминтеште-ць кэ есте невое де о маре ындрэзнялэ пентру а ажунже ла ынэлцимь. Дар, ын ачелаш тимп, де о маре профунзиме пентру а те ынфиже ын пэмынт.
Рефлеция
Ынтрукыт текстул аре тоць параметрий параболей, ар фи пэкат сэ ну експлоатэм ачест аспект. Ултимеле челе доуэ алинеате се деташязэ де феноменул пур биоложик де ла каре с-а порнит ши фак трансферул асупра веций оаменилор: есте невое де о маре ындрэзнялэ пентру а ажунже ла ынэлцимь. Пынэ ла ачест момент, лекция с-а аксат пе дискуцие ши лектурэ. Де ачея е фиреск сэ оптэм акум пентру о техникэ де скриере.
О асеменя фразэ финалэ се претязэ техничий 6 Де че? ( кредем кэ ну е нич о кримэ дидактикэ дакэ, ла етапеле инициале де екзерсаре, не вом опри ла 3 Де че?
Фэрэ а скрие ынтребаря, фиекаре елев рэспунде пе конт проприу: Де че есте невое де о маре ындрэзнялэ пентру а ажунже ла ынэлцимь?
Рэспунзынд ын скрис, ел аре прима фазэ а есеулуй сэу аргументатив: Есте невое де о маре ындрэзнялэ пентру а ажунже ла ынэлцимь, деоарече оамений фрикошь се цин де пэмынт.
Акум ынтрябэ сингурь ын рапорт ку фраза пе каре а скрис-о: Де че оамений фрикошь се цин де пэмынт? Ну нотязэ ынтребаря, чи доар рэспунсул, каре ва фи чя де-а доуа фразэ а есеулуй сэу: Ей се симт май ын сигуранцэ ку пэмынтул суб пичоаре.
Ынтрябэ дин ноу: Де че оамений фрикошь се симт май ын сигуранцэ ку пэмынтул суб пичоаре? Ну ынскрие ынтребаря.
Рэспунде ши ынрежистрязэ рэспунсул: Ей се тем де некуноскут, яр черул ну не есте куноскут ла фел де бине ка ши пэмынтул. Ну ынскрие ынтребаря.
Се ынтрябэ: Де че черул ну не есте куноскут ла фел де бине ка
ши пэмынтул?
Рэспунде: Май мулць ау авут куражул сэ черчетезе пэмынтул декыт сэ се авынте ын чер.
Ши аша май департе.
Дакэ се респектэ ку ригурозитате паший техничий (яр пынэ ар фи сигурь кэ елевий ау асимилат-о, требуе сэ-й гидэм), елевул обцине ын финал ун есеу аргументатив ложик структурат ши се алеже ку експериенца де а елабора асеменя есеурь ын алте чиркумстанце. Чя май валороасэ акизицие аич есте посибилитатя де а ведя кэ, порнинд де ла ачеяш афирмацие, дар гындинд май департе пе конт проприу, фиекаре елев поате продуче текст уник.







БИБЛИОГРАФИЯ

Карталяну Т., Косован О., Сукчесул демерсулуй дидактик ла лимба молдовеняскэ, Кишинэу.2002
Дикционарул билингв. Тираспол. 2009
Карталяну Т., Косован О., Ателиерул де лектурэ ын демерсул едукационал.
Пыслару В., Ынтродучере ын теория едукацией литерар-артистиче. Кишинэу. 2001
Карталяну Т., Косован О., Карталяну Е., Дикционар де провербе коментате. Штиинца. 2007.


















13 PAGE \* MERGEFORMAT 14115




15