Сценарий общешкольного праздника Saint Valentine’s Day


Сценарий интегрированного праздника «St. Valentine’s Day» на русском и английском языках
Цели:
- расширить знания учащихся о традициях и обычаях проведения праздника “Saint Valentine’s Day;
- способствовать осознанию возможностей самореализации средствами иностранного языка;
- воспитывать уважение к традициям и обычаям как части куль туры разных стран мира при осознании особенностей культуры своей страны;- развивать творческие способности учащихся
Love looks not with the eyes, but with the mind.      
William Shakespeare
Life is the flower for which love is the honey.          
Victor Hugo
Сценарий спектакля:
Teacher:    Love! Happiness! Beauty! There’re not so many days in a year when we pronounce these pleasant words. Today you have an excellent chance to plunge into the atmosphere of love and to practice the use of some pleasant words and expressions on this special occasion. Happy St. Valentine’s Day! Учитель музыки   Праздник св. Валентина – это праздник всех влюбленных, праздник ожидания, праздник Подвига Любви – это международный день влюбленных и любящих.   Имя Валентина пришло в Россию из Древнего Рима, оно стало символом влюбленных. На уроках английского языка 14 февраля по европейским традициям и традиции США стали праздновать “Saint Valentine’s Day”, хотя этот волшебный праздник пришел к нам из Англии. В этот день любимую принято называть Валентиной, а любимого Валентином.
   К нам этот праздник постучался в двери школы в 80-е годы.   А сколько же вообще святых Валентинов, умерших в Древнем Риме в 269 году и почитаемых в один и тот же день?   Один Валентин был почтенным пожилым человеком, епископом Тернийским. Жил в шестидесяти километрах от Рима, в провинции и погиб смертью мученика от рук язычников. Другой Валентин был молодым лекарем проповедником. Он бродил по Римским кварталам с нехитрыми медицинскими инструментами и не всем горожанам признавался, что на самом деле лечил молитвой. Кто же из них ближе и милее влюбленным всего мира: Валентин – епископ или Валентин – лекарь?
   По одной из легенд дети – поклонники молодого врачевателя – бегали к окнам тюрьмы и бросали своему старшему другу, (который их лечил, был всегда добр, учил жизни, играл с ними), записочки с поздравлениями, признаниями в любви, приветами и пожеланиями. Дети стремились поддержать и ободрить его. Тюремный надзиратель –ненавидевший христиан, поклонник императора Клавдия – прогнал детей. Но когда он прочитал записки детей (первые “валентинки”), то узнал о необычных лекарских способностях узника.И тут возникла вторая легенда. У надзирателя любимая дочь была слепой от рождения. Ей не суждено было найти себе любимого. И тогда, нарушив закон, надзиратель привел дочь к заключенному врачу, не ожидая, что одна трагедия смениться другой.   Считается, что святой Валентин – это епископ Тернийский. Он как священник венчал молодые пары вопреки приказам Клавдия второго, который в каждом одиноком неженатом мужчине видел только своего солдата. За это епископ и был сожжен на костре по одной версии 14 февраля 270 г. в Риме, по другой – в 360 г. в Тернии.
  Teacher:    And now we shall show you a wonderful performance “Saint Valentine’s day” in which you will see both Valentine’s, patron of lovers and a young doctor, they lived in the III-d century.  
   По сцене навстречу друг другу медленно идут юноша и девушка (ведущие праздника). При этом юноша читает стихотворение и дарит розу девушке.Ведущий 2:
Here’s special valentineWith lots of love for youAnd since you’re very specialHere are hugs and kisses, too!
Затем ведущие поворачиваются к публике и здороваются с ней.
Ведущий – 1: Ladies and gentlemen! Good evening!Ведущий – 2: It’s lovely to meet you here, at Valentine’s party.
Ведущий – 1:Love, love me do,You know I love you,I’ll always be true,So please, love me do.
Ведущий – 2:Someone to love, Somebody newSomeone to loveSomeone like you.
Ведущий – 1:I hope that Valentine’s DayWill bring you lots of fun!
Появляются два мальчика и две девочки, мальчики признаются девочкам в любви
1.If you love me, love me true.
Send me a ribbon, and let it be blue.
If you hate me, let it be seen,
Send me a ribbon, a ribbon of green.
He gives the “valentine” to the girl and she gives him the hand with a blue ribbon. On her other hand there is a green ribbon. In her turn the girl recites the poem devoted to the boy.
2. February the 14th day
It’s Valentine, they say
I choose you from among the rest
The reason is I love you best!     
The girl gives the “valentine” to the boy.
  Ведущий – 1:
February the 14th  is St. Valentine’s Day. There are many different stories about the origin of St. Valentine’s Day. We know that Valentine was a priest in Rome a long time ago. One of the early symbols of love is Cupid, the Roman God of love, who is represented as a young boy with a bow and arrow (лук и стрела).
Звучит музыка, появляется священник. Он идет медленно. В это время на сцену выходит ангел влюбленных: «Valentine was a Christian priest in the Roman Empire 300 years after death of Jesus Christ».Ведущий – 1:  My sweetheart, look! I can’t believe it. Is it St. Valentine himself?Ведущий – 2: You’re welcome, patron of lovers. ангел влюбленных: «This is a legend of how St. Valentine’s Day began. When the Roman Emperor Claudius II needed soldiers, he made a law against marrying because he felt that marriage made men want to stay at home instead of fighting at wars. But at that time there was a kind priest, named Valentine. He couldn’t agree with the emperor’s decision. When he saw that young couples were truly in love, he married them secretly».  Далее следует инсценировка легенды. Выходят юноша и девушка. Они падают на колени и жестами умоляют священника совершить обряд бракосочетания. Священник выполняет их просьбу.
Воин: Валентин, о твоей доброте ходят легенды. Помоги нам — а мы отблагодарим тебя, чем сможем.
Невеста: Мои родители собираются отдать меня замуж за нелюбимого!
Воин: Я солдат, служу Империи, но наш правитель запретил воинам жениться. Мы уже были во множестве храмов, но везде отказались благословить наш брак!
Невеста: Мы не можем жить друг без друга! Please, help us! Marry us, we love each other very much. 
Священник: My children! I’ve come from the distant past to remind you of kindness and love, friendship and patience in your wicked world. Я помогу вам — обвенчаю вас тайно, как венчал и других влюбленных. I see you love each other and may your dreams come true! My daughter! My son! I declare you husband and wife!Звучит марш Мельденсона.     Врывается стража. Стражник: Priest, you have been discovered and condemned to death! To prison! To the Tower
Стражники скрещивают оружие перед Валентином, имитируя заключение.
Священник сидит в глубоком подземелье. Играет музыка. На сцену выходит дочь тюремщика с кувшином воды и хлебом. На глазах тёмная повязка
Дочь тюремщика: Here is bread and water for you, poor man.
Священник: Thank you, but who are you?
Дочь тюремщика: I am a prisoner`s daughter.
Священник: What has happened to youДочь тюремщика: I am blind! I never saw the light, trees! (Рыдает).Священник: Poor you are.  I’ll help her by working miracle. Come to me
Девочка слушается и подходит к Валентину. Он кладет руку ей на глаза, поверх повязки.
Священник: Пусть эти глазаПокинет тьма.Смену ночи и дняУзреет сама.
Валентин убирает руку. Девочка несмело снимает повязку, удивленно и радостно оглядывается вокруг и отбрасывает повязку в сторону.
Дочь тюремщика:  I’m so grateful to you. Even in prison you, Valentine, showed your love for everyone and restored my sight!
Священник: Unfortunately, tomorrow on February 14 I will have to die. But I’m not scared and I want to tell everybody on earth, “I love you. I’m your Valentine”.Ангел влюбленных: Just before his death, on February 14, he sent her a message signed “Be happy. Your Valentine”.
Дочь тюремщика Вот так погиб Валентин. Однако что же он мне написал? (Читает вслух) «Будь счастлива. Твой Валентин». (Прижимает письмо к груди) Спасибо.
Дочь тюремщика: I can’t believe my eyes. He died. But how shall I live without him? It’s impossible. I must die with him. 
 Ведущий 1. Two hundred years later, the church made February 14 a special day to remember Saint Valentine. Valentine became the patron saint of lovers.
Ведущий 2. Most European countries and the USA celebrate Saint Valentine’s Day. They have special custom to observe on that day. First of all, it is celebrated in families. This is the time to tell your beloved ones how you love them.
1. Who said “Good night”When I was a child? – My mother.
2. Who dressed my doll in clothes so gay And showed me often how to play? – My mother.
3. Who ran to help me when I fellAnd who could funny stories tell? – My mother.
4. Who sits at my head When I am in bed? – My mother.
5. Who is so nice, who is so kind, Another so dear you’ll never find? – Our mothers.
Ведущий 2 Husbands and wives make little presents to each other, they go out for dinner or have a celebration at home. 
Ведущий – 1: 
The heart is still a symbol of love, and it is also a symbol of Valentine’s Day. 
Музыкальная пауза. Love StoryНа сцене появляется маг
I am a fortune-teller. I can foretell your future. Put your hand into the box, take any symbol you like and I'll tell you what it means. LOVE KNOT – A love knot is a series of winding and interlacing loops with no beginning and no end. It is a symbol of endless love. So you will open your heart to somebody you love
A ribbon – Ribbons go back to the days when ladies gave ribbons to their favourite knights when they went to war. So you want to be connected with somebody
A lace – Lace comes from a Latin word, it means “to catch”. Lace was supposed to catch the heart of a loved one. So you want to catch somebody`s heart
A glove Years ago, when a man proposed marriage to a woman, he “asked for her hand”. The hand became a symbol of marriage and love. So somebody will ask your hand soon.
A red rose. Red is a color that stands for strong feelings. This is why the red rose is a flower of love. So you are loved and will be loved foreverRINGS In some countries, men and women exchange rings when they get married. Valentine’s Day is a popular day for presenting a ring. A ring usually has a stone or a jewel set in it. A ring is a symbol of love.
DOVES are also symbols of Valentine’s Day. 
Ведущий. Now some short scenes to your attention
Инсценировка стихотворения: мальчик и девочка
“Where are you going, my pretty maid?”
“I’m going a-milking, sir,” she said.
“May I go with you, my pretty maid?”
“You’re kindly welcome, sir,” she said.
“What is your father, my pretty maid?”
“My father’s a farmer, sir,” she said.
“What is your fortune, my pretty maid?”
“My face is my fortune, sir,” she said.
“Then I can’t marry you, my pretty maid?”
“Nobody asked you, sir,” she said.
“Oh no, sweet maid, I cannot marry you,
For I have a wife of my own!”And now you`ll see a performance about twо sweethearts: Cinderella and her Prince.
Scene 1
Stepmother:         There will be a ball in the King’s palace. Let’s go to the ball.
Stepsisters:          Great! Fantastic!
1 Stepsister:         Cinderella, give me my white dress!
Cinderella:           Here it is!
2 Stepsister:         Cinderella! Give me my hat and the mirror!
Cinderella:           Here they are!  
1 Stepsister:         Give me my fan!
Cinderella:           Here it is!
1 Stepsister:         Cinderella, would you like to go to the ball?
Cinderella:      Oh, don’t laugh at me. I have neither a beautiful dress nor glass shoes
2 Stepsister:         Of course not. You can’t go to the ball.
1 Stepsister:         Yes, she is too dirty to go there.
Stepmother:          Well, my dear, let’s go to the ball!
Scene II
Fairy:                    Why are you crying my dear child? Please, don’t cry!        
Cinderella:             I can’t go to the ball. I have neither beautiful dresses nor glass shoes.
Fairy:        I’ll help you and you will go to the ball. Here are glass shoes and a white dress but remember. You must go home when the clock strikes 12.
Cinderella:            Oh, thank you very much!
Scene II
(in the King’s palace)
King:                      Look at that beautiful girl!
Prince:                    Oh, how beautiful she is! May I dance with you?
Cinderella:             With pleasure!
                   Prince and Cinderella are dancing. The clock strikes 12.
Cinderella:             Oh. It’s 12 o’clock. I must go!
Cinderella is running away and losing her shoe.
Scene IV
Cinderella:             Did you like the ball?
1 Stepsister:           Yes, very much, there was a beautiful girl at the ball.
2 Stepsister:            She ran away and lost her glass shoe.
Stepmother:            Prince wants to marry her!    
(Prince and heralds are coming)
Herald :                   Please, try on this glass shoe!
1 Stepsister:            Oh. It’s too small for me!
Herald     to Cinderella:   Will     you try it on?      
Stepmother:             Oh, it’s our Cinderella
Cinderella:               But I want to try it on! (Cinderella puts on the shoes)
Stepsisters               Oh, Cinderella, we beg your pardon.
Cinderella:               Never mind. I pardon you.
Prince:                      I love you!
Учитель:
So, the prince has found his Cinderella. As for our party, it goes on.
Ведущий 1 По традиции на этом празднике выбираются «Валентин» и «Валентина». Эти имена получают те, кто сумеет вытащить их из коробочек.
Первыми листочек достают мальчики, а затем – девочки. Все приветствуют «Валентина» и «Валентину».
Valentine’s cards
Ведущий 2 St. Valentine’s Day has become customary in Russia. Everybody looks forward to it with great anticipation. The day is most closely associated with the mutual exchange of love notes in the form of "valentines." Valentine symbols include the heart-shaped outline, doves, and the figure of the winged Cupid. And now it`s high time to present your Valentine`s cards to your friends
Ведущий 1 Let Me Call You Sweetheart
I'm in love with you.Let me hear you whisperThat you love me too.Keep the love light glowing In your eyes so true. Let me call you sweetheart, I'm in love with you.
Ведущий 2 Here’s a Valentine And this is what it’s for To say that every day You are loved More, more, more! Ведущие дарят гостям шары с привязанными к ним пословицамиВедущий 1 Dear friends! We present you with balloons and proverbs about love.
Love as the devil loves holy water. ( Любить, как черт святую воду) Love cannot be forced. (Насильно мил не будешь) Love conquers everything. (Для любви нет преград) Love in a cottage. (С милым рай в шалаше) Love is blind. (Любовь слепа – полюбишь и козла) Love is neither bought, nor sold. (Любовь не продается, не покупается) Love makes the world go round. (Для любви нет преград) Love should not be all on one side. (Любовь должна быть взаимной) Love will find a way. (Любовь все побеждает) Ведущий 2: Now we are going to make up a story to define love. What’s love? Can you define love? LOVE IS… a tender of feeling, LOVE IS… a way of being, LOVE IS… just showing someone you care. LOVE IS… helping with the dishes, LOVE IS… feeding your pet fishes, LOVE IS… just giving from your heart. LOVE IS… For you and me Oh! LOVE is the greatest thing in the world. Ведущий 1 Well, our party is coming to the end. We wish you the best of luck and love. Пусть в вашей жизни, тем более что она только-только начинается, будет как можно больше любви. Ведь любовь — это та сила, которая движет миром и человеком.Thank you for your attention. We would like to finish with Shakespeare’s words:
«And when love speaks, the voice of all the gods makes heaven drowsy with the harmony» (Когда говорит любовь, голоса всех богов заставляют небеса задремать от ощущения гармонии)
Мы заканчиваем нашу композицию песней
My Bonnie lies over the ocean,
       My Bonnie lies over the sea,
      My Bonnie lies over the ocean,
      Oh bring back my Bonnie to me.
Ведущий Good-bye, dear friends! Thank you for your coming! We hope you enjoyed our party!Звучит музыка. Teacher: Dear friends, guests! Our performance is over. We hope all of you liked our party. And we’d like to thank all those who took part in it and our visitors at the same time for their patience, applauses and we wish you LOVE, HAPPINESS and BEAUTY! Happy Valentine's Day to all of you! Good-bye!