Урок — соревнование, 5 класс A trip to the country of knowledge (Путешествие в страну знаний)


Урок - соревнование, 5 класс
A trip to the country of knowledge
(Путешествие в страну знаний)
Цель: создание условий для развития лексико-грамматических умений и навыков учащихся по изученным темам « My Family, My house»
Задачи:
1. Способствовать: - развитию умения общаться, находить правильный выход из ситуации,
- развивать умение работать в коллективе, поддерживать интерес к изучаемому языку
2.Развивать практические умения и навыки устной речи по изученным темам, составлять предложения с опорой на схему
- сравнивать, анализировать,
- адекватно использовать лексико-грамматический материал в устной речи, чтении
3. Осуществлять самоконтроль, давать оценку своей учебной деятельности на уроке
Оборудование:
компьютер,
мультимедийный проектор с большим экраном,
музыкальный центр,
Оснащение урока: пословица Live and learn, раздаточный материал, наглядность

Ход урока
1.Организационный момент
Good afternoon, my dear. I’m glad to see you. Take your places. Today we are going to have an unusual lesson. We’ll make a trip to the country of knowledge. Try to be emotional and creative. Let our lesson be interesting!
2. Основная часть
Now I want you to divide into two groups. Read the theme of the lesson and translate it. So we are going to make a trip to the country of knowledge. On the screen you can see a proverb: Live and learn. How can we translate it? I think it’ll be our motto. Well, let’s start our game.
2.1. The first station of our trip will be “Riddles”. Your task is to guess a riddle as quick as you can. Listen to me very attentively.
a) It’s blue and green and yellow. It shows rivers, cities, mountains, lakes, seas.
What is it? (a map)
(You are quite right. You’ll get one point.)
b) It runs and runs, but never run out.
It flows, who knows, what I’m talking about. (a river)
c) It is running night and day
but it never runs away. (a watch)
d) The teacher writes on me with chalk.
My face is black I cannot talk. (a blackboard)
2.2. Our second station is ’’Lexical’’
I’ll ask you some questions and you should answer them. The quickest will get one point. (This task may be done in written form and then pupils can read it aloud)
Name 3 things you can do.
Name 5 things you put on the table for breakfast.
Name 5 professions.
Name the days of the week.
Name the months of the year.
Name 5 things in your classroom.
Name 7 colors.
Name English-speaking countries.
Well-done! Thank you.
2.3. The next station of our travelling is “Grammar”
Give the missing forms of irregular verbs.
1. Go --- ---
2. --- did ---
3. --- --- been
4. take --- taken
5. --- saw ---
6. begin --- ----
7. write --- written
Thank you. You’ve worked hard. Are you tired? Let’s have a rest and sing a song. (Исполняется песня на английском языке “ What’s the weather like today?” 2.4. Our next station is “Theatre”.
( Конкурс стихов, скороговорок, выученных ребятами в процессе работы.)
2.5. The next station is “Quick-witted “
На доске карточки, на которых написаны слова: 1)dining – room, 2) bedroom, 3) living room, 4) kitchen, 5) bathroom, 6) study.
Учащимся предлагается угадать, о каких комнатах говориться в этих предложениях.
1. In this room there is a small table, a mirror, a bed, two chairs, a wardrobe.
2. In this room there is a table, chairs or armchairs, a sofa, a fireplace, a television, a carpet.
3. In this room there is a desk, chairs shelves of books, a computer. You may do your homework there.
4. In this room you may wash your hands and face, clean your teeth, take a bath or a shower.
5. There is a cupboard, fridge, a sink, a table, plates, cups, a cooker and other things here.
2.6 The next task is “Define your classmate”
Каждой группе дается задание составить рассказ - загадку об одном из одноклассников. Команда – соперница должна отгадать. -3 мин.
Например: This is a person. He is neither tall nor small. His face is round, his eyes are big and blue. He wears his hair short. This person is good at History. He likes to talk very much.
2.7. The last station of our traveling is “Word-building”
a) Here you can see a word complimentary. Your task is to make from this word as many words as you can. (tray, many, map, cat, are, am, pilot, ice, cream, man, come, play, men )
b) Change the letter’s place and read the sentence.

1. Ym anme si loag. (My name is Olga.)
2.Eh si ym sobs. ( He is my boss. )
3. Завершающий этап урока (рефлексия деятельности)
Подводится итог урока. Объявляется команда-победительница.
Our trip is over. I’m pleased with your answers. Dо you like our trip? Who is the best? Do you like the lesson? Ребята, а теперь я предлагаю вам выбрать кленовый лист («зеленый» - у меня все получилось; «желтый» - у меня получилось выполнить задание, но с ошибками; «красный» - SOS, я не смог выполнить задание). Учащиеся размещают выбранные листочки на доске при помощи магнитов, и, таким образом, строят так называемое дерево успеха, которое наглядно демонстрирует уровень личных достижений. Thank you very much for your work. You are active today and I find our lesson productive.