Внеклассное мероприятие В гостях у мордовской сказки


Урок мордовского языка в 3 классе
Тема: «В гостях у мордовской сказки…»
Цели
образовательная - познакомить учащихся с обычаями и традициями мордовского народа; расширить представления о мордовском фольклоре; научить выразительному чтению, отработать правильное произношение слов и лексических конструкций;
развивающая – развитие внимания, памяти, мышления; умения работать с текстом; умение выделять главную мысль, делать выводы, обобщение; нацеливание детей на применение слов в реальной жизнивоспитательная – прививать интерес к национальной культуре посредством эрзянского языка; воспитывать чувство доброты, взаимопомощи.
Уроконть молемазо. (Ход урока.)
1.Организационной моментэсь. (Организационный момент.)
- Шумбратадо, эйкакшт.(Здравствуйте, дети)
- Озадо.
2. Постановка темы и цели урока
- Эйкакшт, мон содан тынь вечктядо ловномо ёвкст.
(Ребята, из вашего разговора я узнала, что все вы любите читать сказки.)
-Течи минь уроксо понгтано эрзянь ёвксов, вастовтано ламо ёвксонь герой марто ды карматано содамо од валт.
Уроксо минь карматано кортамо рузокс ды эрзякс.
3.Проверка домашнего задания. Знакомство с историей возникновения сказки, мордовским национальным костюмом.
-Итак, на сегодняшнем уроке мы поведем речь о сказках, причем о сказках, сочиненных очень давно мордовским народом. Ребята, вам, наверное, будет интересно узнать, как появились и распространились сказки у мордвы. Тогда слушайте.
Сообщение 1: Сказка в мордовском фольклоре очень широко распространена. С древнейших времен мордва живет главным образом в местах, расположенных между реками Волгой, Окой, Сурой, Мокшей. Веками Мордва скрывалась в лесах от своих притеснителей: нанайцев, татарских ханов, а поздней от царских чиновников и помещиков. Живя в лесу, люди занимались пчеловодством, охотой. земледелием. Женщины рукодельничали. По вечерам мордовские девушки собирались по 5-7 человек на посиделки, где за вышиванием приданого исполняли песни, сказки. На эти посиделки молодые парни и девушки старались принарядиться. На эти же посиделки в долгие зимние вечера приходили любители послушать или исполнить песню и сказку.Но были и так называемые сказочники. Это люди, знавшие много сказок. Их возили с одних посиделок на другие. А за рассказывание сказок поили, кормили, принимали как почетного гостя.
Учитель:
- Рубаха и штаны - основные части праздничного иповседневного мужского костюма.
Панар (рубаха) - в 19 веке шили из белого холста. На повседневную рубаху употребляли более грубый холст, праздничную и подвенечную рубаху шили из более тонкого холста.
Штаны - понкст шили чаще всего из синей полосатой набойки. Реже встречались штаны из фабричных тканей.
Головные уборы мужчин были весьма разнообразны. Еще во второй половине 19 века были широко распространены валяные шляпы, белые и черные, самой различной формы.
Женщины также носили рубахи- панар. У эрзянок рубахаподпоясывалась пулаем. Главным украшением одежды быливертикальная вышивка из ниток красного и темно - синего цветов.Прекрасным декоративным дополнением были нагрудныеукрашения бусы-эрьгет,заколки-сюлгамот.
Высокий конусообразный головной убор (панго) украшен богатым бисерным шитьем.
Сообщение 2. Мордовские охотники в зимние времена уходили в чащи лесов за пушниной, жили месяцами в лесных избушках, называемых зимницами. В долгие зимние вечера здесь, в лесу, звучали сказки о богине и матери леса -Виряве. Считалось, что Вирява приходила  слушать сказки и даже засыпала на несколько дней, слушая их. А охотники в это время свободно ловят птицу и зверей.
Учитель
- Для домашнего чтения я вам предложила сказки мордовскогонарода. Какие сказки вы прочитали?
( пересказ 2-3 сказок)
- В том, что вы внимательные читатели, мы убедились. Но вы ещё и замечательные художники. Об этом свидетельствуют ваши иллюстрации к прочитанным сказкам. Назовите, к каким сказкам вы нарисовали иллюстрации. ( работа с иллюстрациями)
4. Од теманть ванномась. (Изучение новой темы)
-Сегодня на уроке мы, ребята, попадём в мордовскую сказку, которая познакомит вас с обычаями и традициями мордовского народа.
- Вы знаете, у каждого народа есть своя культура, традиции и обычаи. Когда-то давным-давно у эрзян была другая вера - не христианская, которая существует в настоящее время, а языческая. Эрзяне верили в добрых и злых духов. Они очень любили обрабатывать землю и перед началом всех работ на поле проводили моления, поклонялись богам плодородия, например, по весне, перед тем как отправиться на поле сеять, люди молились Паксяве (богине Поля)(слайд), чтобы был хороший урожай. Кроме работ на полях они ещё держали очень много домашних животных, ходили на охоту, и так как деревни у мордовского народа располагались у реки, они ещё ловили рыбу. И перед тем как отправиться в лес на охоту или за дровами, люди молились Виряве (богине Леса), чтобы была удачной охота, и не было несчастных случаев.
Охотники специально собирались у костра и рассказывали Виряве сказки, если Виряве понравятся сказки, значит, охота будет удачной.
И так, ребята, мы сейчас познакомимся с содержанием ещё одной волшебной сказки. Как называется наша сказка?
«Лияна ды Дамай».
А чтобы лучше понять сказку нам нужен ключ – это новые слова, которые вам надо запомнить.
2. Од вал марто робота. Словарная работа.
-Ловносынек весе вейсэ.
Паксява – богиня Полей
Ведява – богиня Воды
Вирява –богиня Леса
Толава – богиня Огня
Колмо Прясо Гуй – Трёхглавый Змей
Кажо – беда
Торо – меч
-Ребята, что общего вы нашли в четырёх словах Паксява, Ведява, Вирява, Толава?
Правильно все они оканчиваются одинаково на ава.
А что означает слово ава?
Правильно, женщина, ведь в основном в мордовских сказках богинями являются женщины.
3. Ёвксонть марто содавтомась. Знакомство со сказкой.
Слайд
Умок те ульнесь. Вейке эрзянь велесэ. Эрясть – аштесть атят – бабат ды Лияна тейтерест. Тейтересь ульнесь весеме ёндо мазыйгак, весеме ёндо вадряяк.
Се велесь аштесь лей чиресэ. Леенть мельга ульнесь покш пакся, паксянть мельга - тусто вирь.
- Эйкакшт, ёвтынк мезде тесэ кортави? Кодат валтнэ тыненк чарькодевсть? Ютавтсынек рузонь кельс.
Молодцы, ребята, вы услышали самое главное. А в сказке говорится:
(Давно это было. В одном эрзянском селе. Жили-были дед и баба и дочь Лияна. Дочь была красивой, рукодельницей.
А то село располагалось на берегу реки. За рекой было поле, за полем – густой лес) Кунсолотано седе тов. (И так слушаем дальше.)
Слайд №
Се шкастонь, те вирентень косто-бути сась Колмо Прясо Гуесь. Покш кажо кандсь сон велень эрицятненень. Салась велестэ кудонь ракшат, сюро. Ансяк тензэ те аламо ульнесь, кармасть велестэнть ёмсеме мазый тейтерть.
Салызе Гуесь Лиянань. Атят – бабат а содыть мезе теемс.
Кие сась се вирентень?
Мезе салась велестэ?
(В то время в тех лесах поселился трёхглавый Змей. Большие беды принёс он жителям села. Стал красть из сёл домашних животных, урожай. Только этого ему было мало, стали исчезать красивые девушки. Украл Змей и Лияну. Дед с бабой не знают, что делать)Ёвтнизь эсь кажост Дамайнень. Сон пек вечкелизе Лиянань ды кувать апак арсе сыргась Гуенть чавомо.
Кинь салызе Колмо Прясо Гуесь?
- А тесэ, эйкакшт, кодат од валт вастовсть? (А здесь, ребята, какие слова вам знакомы?) (Дети называют новые слова и переводят на русский язык)
( Рассказали о своей беде Дамаю. Он очень любил Лияну и недолго думая, пошёл сражаться со Змеем.
- Эйкакшт, лездатадо Дамайнень? (Дети, хотите вы помочь Дамаю? Да, хотим. )-А мезе тенек эряви, штобу изнямс Гуенть?
(Миненек эряви торо)
-Виде, эйкакшт.
-Ребята, с помощью чего делали люди меч?
(С помощью огня.)
-Значит, куда направимся с вами, к какой богине?
(богине Огня. Толаве). Штобу пачкодемс Толавантень, эрявить ютамс паксянть, леенть, виренть пачк. (А чтобы попасть богине Огня, надо пройти через поле, реку, лес).
Физминутка
- Стядо, эйкакшт, сыргатано: (Встаньте, дети, пошли) слайд (речёвка)
Минь мольтяно, мольтяно, ки ланга мольтяно, пандо ланга мольтяно, пачкодинек паксяс. (Мы идём, идём, идём, по дорожке идём, по горам идём, дошли мы до поля)
Эйкакшт, кие вастымизь паксясо? (Дети, кто нас встретил здесь?) (Паксявась). Слайд
- Минь мольтяно, мольтяно, ки ланга мольтяно, пандо ланга мольтяно, пакся ланга мольтяно, пачкодинек вирев.
- Эйкакшт, кие вастымизь вирьса? (Вирявась) Слайд
- Минь мольтяно, мольтяно, ки ланга мольтяно, пандо ланга мольтяно, пакся ланга мольтяно, вирь ланга мольтяно, пачкодинек Толавантень. -Шумбракстнетяно Толававанть марто. (Поздороваемся с богиней Огня)
-Шумбратадо, Толава!
Толавась.
-Монень, эйкакшт, эряви невтемс содамочинк. Мон максан торо идемс Лиянань.
Васенце кевкстемась истямо:
Ловинк зяро цецятне.
Кие ловсынзе колоскетнень?
(ученик считает колоски)
Омбоце кевкстемась истямо:
Ловнынк парсте текстэнть.
Ютавтынк рузонь кельс, отвечадо кевкстема лангс. Прочитайте текст. Переведите на русский язык, ответьте на вопросы.) (дети читают по цепочке и переводят)Отвечатано кевкстема лангс:
Эйкакшт, мезде кортави те текстсэнть? (- Дети, о чём говорится в этом тексте?)
- Лейде. (О реке)
Кодамо Рав леесь? (Какая река Волга?)
Кодат лейть сонзэ эйс чудить? (Какие реки впадают в неё?)_
Ков пры Равось? (Куда впадает Волга?)
Толавась.
3. Ёвтынк сяткинетнень тюстнэнь,(назовите, какого цвета искорки)
бути парсте ёвтасынк тюстнэнь мон максса тененк торонть.
Слайд №
Ды те торосонть изнизе сон Колмо Прясо Гуенть. (Этим мечом сразил Дамай Трёхглавого Змея)
- Весе вейсэ Лиянань идинек. (Все вместе мы освободили Лияну). Слайд №
- Кувать ды уцяскавсто эрясть Лияна ды Дамай. (Долго и счастливо жили Лияна и Дамай).
Минек ёвксось «Лияна ды Дамай» прядовсь. (на этом наша сказка закончилась).
Кода прядовсь минек ёвксось парсте эли беряньстэ? (Как закончилась наша сказка?)
(Парсте)
4. Подведение итогов.
- Ней, эйкакшт, лецтясынек мельс, мезе кармиде содамо, кодамо ёвксонь герой марто вастовиде течинь уроксо, кодат од валт кармиде содамо. (Теперь, ребята, что нового вы сегодня узнали, с какими героями сказки встретились?)
(Ответ учеников)
- Ёвтынк эрзякс неть лемтнень. (Назовите по-эрзянски эти имена.)
слайд №
- Паро.(Хорошо).
- Вансынек, видестэ лецтинк мельс од валтнэнь смустест. (посмотрим, правильно ли назвали имена богинь). Слайд №
- Эйкакшт, тынк содамочинк лездасть Дамайнень идемс Лиянань. «Бути улить ялгат, оят - тон изницят, тон героят»: гласит народная пословица. (Ребята, ваши знания помогли Дамаю освободить Лияну. «Если есть у тебя друзья – ты победитель, ты герой»).Слайд №
- Видестэ. (Правильно)
А самое главное, ребята, что мы сделали на этом уроке.
Сделали доброе дело. Я надеюсь, каждый из вас в жизни будет помогать другому человеку в беде. И тогда жизнь будет добрее.
Сюкпря.
Ней урокось прядовсь, вастомазонок.
Тест. Найди перевод.
1.Как тебя зовут? А) Кодамо школасо тон
тонавтнят?
2.Где ты живёшь? Б) Кодамо течи пертьпельксэсь?
3.В какой школе ты учишься? В) Кода тонь леметь?
4.Сколько тебе лет? Г) Кода тонь теветь?
5.Какая сегодня погода? Д) Косо тон эрят?
6.Как у тебя дела? Е) Мезе тон теят валске
марто?
7.Какой твой любимый цвет? Ж) Зярдо кармат кудосо?
8.Когда ты будешь дома? З) Мезе тон теят чить?
9.Что ты делаешь утром? И) Кодамо тонь вечкевикс
тюсот?
10.Что ты делаешь днём? К) Мезе тон теят чокшне?
11.Что ты делаешь вечером? Л) Кода лемезэ тонь ялганть?
12.Как зовут твоего друга? М) Зяро тонь иеть?
________________________________________________________
Тест. Найди перевод.
Куда сегодня ходил? А) Косто тон молят?
Я ходил в магазин. Б) Мон якинь лавкав.
Откуда ты идёшь? В) Ков течи якить?
Я иду со школы. Г) Кие тонь ялгат?
Кто твой друг? Д) Зярдо тонь чачома чить?
Мой друг Алёша. Е) Мон молян школасто.
Когда твой день рождения? Ж) Кодат телень ковтне?
Какие зимние месяцы? З) Монь ялгам Алёша.
Зимние месяцы: декабрь, И) Кодат тундонь ковтне?
январь, февраль.
Какие весенние месяцы? К) Тундонь ковтне: эйзюроков,
чадыков, панжиков.
Весенние месяцы: март, Л) Кодамо масторсо тон эрят?
апрель, май.
В какой стране ты живёшь? М) Телень ковтне:
якшамков, даволков, ацамков.
Тест. Найди перевод.
1.Как тебя зовут? А) Кодамо школасо тон
тонавтнят?
2.Где ты живёшь? Б) Кодамо течи пертьпельксэсь?
3.В какой школе ты учишься? В) Кода тонь леметь?
4.Сколько тебе лет? Г) Кода тонь теветь?
5.Какая сегодня погода? Д) Косо тон эрят?
6.Как у тебя дела? Е) Мезе тон теят валске
марто?
7.Какой твой любимый цвет? Ж) Зярдо кармат кудосо?
8.Когда будешь дома? З) Мезе тон теят чить?
9.Что ты делаешь утром? И) Кодамо тонь вечкевикс
тюсот?
10.Что ты делаешь днём? К) Мезе тон теят чокшне?
11.Что ты делаешь вечером? Л) Кода лемезэ тонь ялганть?
12.Как зовут твоего друга? М) Зяро тонь иеть?

Эйсюронь 8-це чи марто
Вечкевикс, авай!
Покшчи марто!
Арсян тонеть кеме шумбрачи, вечкема ды паро уцяска эрямосо.
Тонь вечкиця тейтереть …



1
Раужо цыган
Эрьва тунда инжекс сакшны,
Сёксня мекев тукшны. (Письмар).
Чёрный цыган
Весной в гости приходит
Осенью обратно уходит. (Скворец).
2
Удало – сянго,
Икеле – уро,
Ало ашо сумка,
Лагсо – раужо сукна. (Цянав).
Сзади - вильце,
Спереди – шильце,
Снизу - оконце,
Сверху – чёрное сукно. (Ласточка).
3
Тунда инжекс тенек сась,
Самай вадря морыцясь.
Тундонь, кизэнь поране
Моры мазый морынеть. (Цёков).
Кто без нот и без свирели
Лучше всех выводит трели?
Голосистее, нежнее,
Кто же это? (Соловей).
4
Цела чи ведьсэ,
А мелезэ а моли. (Яксярго).
Целый день на воде,
А водой не насытится. (Утка).
5
Те нармунесь зярдояк
Эстензэ пизэ а теи
Алонзо сон кадсынзе
Лия нармунь нарвасынзе. (Куко).
Не ворона, не синица,
Как зовётся эта птица?
Примостилась на суку –
Раздалось в лесу «Ку-ку». (Кукушка).
6
Соказь мода ланга яки,
Унжа эли сукске муи,
Кода телесь малав сы,
Лембе масторов туи. (Граць).
Летом за пахарем ходит,
А под зиму криком уходит. (Грач).
7
Сёксня вант, пек верьга
Ливти клин менельга. (Каргот).
Листья падают с осин,
Летит в небе острый клин. (Журавли).
8
Пизэ паксясо теи,
Сэнь менельсэ сон моры.
Ули мелезэ – ливти,
Эли кевекс алов пры. (Норовжорч).
Гнездо своё он в поле вьёт,
Где тянутся растения.
Его и песни и полёт
Вошли в стихотворение. (Жаворонок).
1.Теемс валрисьметь (предложеният).
Мазый, теле, сась. Ашо, ловне, пухляня, прась. Весе, моданть, вельтизе, сон. Лиснесть, экакштнэ, ушов. Налксить, тейнить, сынь, ловнесэ, ды, бабат, ловонь.
----------------------------------------------------------------------------------
3.Муинк валрисьметнень, путодо точкат.

Алёшка тонавтни колмоце классо сон парсте кунсолы учителенть кудосо эсь шкасто тейни уроконзо эрьва чистэ лезды тетянстэнь-аванстэнь кудоютконь тевень тейнеме.
---------------------------------------------------------------------------------
4.Муинк валрисьметнень, путодо точкат.
Весть сёксня Коля якась вирев куз алдо несь нумолнэ нумолнэнть лапинезэ ульнесь синдезь Коля сонзэ саизе кудов кода лездась Коля нумолнэнтень?
2.Теемс валрисьметь (предложеният).
Телесь, якшамо, сась. Пры, лов, ушосо, пухляня. Кирякстнить, ды, сокссо, эйкакштнэ, саласкесэ. Вирьга, вечкан, телень, мон, якамо. Пек, виресь, мазый, тельня.
----------------------------------------------------------------------------------
1.Теемс валрисьметь (предложеният).
Мазый, теле, сась. Ашо, ловне, пухляня, прась. Весе, моданть, вельтизе, сон. Лиснесть, экакштнэ, ушов. Налксить, тейнить, сынь, ловнесэ, ды, бабат, ловонь.
----------------------------------------------------------------------------------
3.Муинк валрисьметнень, путодо точкат.

Алёшка тонавтни колмоце классо сон парсте кунсолы учителенть кудосо эсь шкасто тейни уроконзо эрьва чистэ лезды тетянстэнь-аванстэнь кудоютконь тевень тейнеме.
-------------------------------------------------------------------------------
Тундо.
Сась лембе мазый тундось. Чипаесь менельсэ кузсь седе верев, ды седе пек эжди моданть. Ней уш ловось солась, лиссь пиже лугинесь. Чудикерькстнэ, конат а пек умок чудесть ульцяванть коськсть. Чувтнэнь лангсо появасть лопинеть. Ушосо весёласто морыть эрьва кодат нармунть. Курок сад пиретне вельтявить ашо тюссо.
Весе ломантне лисить эмеж пирев, тесэ тунда тевтнеде ламо. Эрявить путомс эрьва кодат эмежть: модамарть, чурькат, морковт, якстерькайть ды репст. Кода кортыть: тундонть удосак, теленть сюдосак.
Тундо.
Сась лембе мазый тундось. Чипаесь менельсэ кузсь седе верев, ды седе пек эжди моданть. Ней уш ловось солась, лиссь пиже лугинесь. Чудикерькстнэ, конат а пек умок чудесть ульцяванть коськсть. Чувтнэнь лангсо появасть лопинеть. Ушосо весёласто морыть эрьва кодат нармунть. Курок сад пиретне вельтявить ашо тюссо.
Весе ломантне лисить эмеж пирев, тесэ тунда тевтнеде ламо. Эрявить путомс эрьва кодат эмежть: модамарть, чурькат, морковт, якстерькайть ды репст. Кода кортыть: тундонть удосак, теленть сюдосак.
Тундо.
Сась лембе мазый тундось. Чипаесь менельсэ кузсь седе верев, ды седе пек эжди моданть. Ней уш ловось солась, лиссь пиже лугинесь. Чудикерькстнэ, конат а пек умок чудесть ульцяванть коськсть. Чувтнэнь лангсо появасть лопинеть. Ушосо весёласто морыть эрьва кодат нармунть. Курок сад пиретне вельтявить ашо тюссо.
Весе ломантне лисить эмеж пирев, тесэ тунда тевтнеде ламо. Эрявить путомс эрьва кодат эмежть: модамарть, чурькат, морковт, якстерькайть ды репст. Кода кортыть: тундонть удосак, теленть сюдосак.
Тундо.
Сась лембе мазый тундось. Чипаесь менельсэ кузсь седе верев, ды седе пек эжди моданть. Ней уш ловось солась, лиссь пиже лугинесь. Чудикерькстнэ, конат а пек умок чудесть ульцяванть коськсть. Чувтнэнь лангсо появасть лопинеть. Ушосо весёласто морыть эрьва кодат нармунть. Курок сад пиретне вельтявить ашо тюссо.
Весе ломантне лисить эмеж пирев, тесэ тунда тевтнеде ламо. Эрявить путомс эрьва кодат эмежть: модамарть, чурькат, морковт, якстерькайть ды репст. Кода кортыть: тундонть удосак, теленть
сюдосак.
Просклоняйте по падежам данные числительные:
Ниле, кевейкее.
Из упражнения №2 выпишите числительные и определите их разряд и состав.
Перевести на русский язык данный текст.
Тундо.
Сась лембе мазый тундось. Чипаесь менельсэ кузсь седе верев, ды седе пек эжди моданть. Ней уш ловось солась, лиссь пиже лугинесь. Чудикерькстнэ, конат а пек умок чудесть ульцяванть коськсть. Чувтнэнь лангсо появасть лопинеть. Ушосо весёласто морыть эрьва кодат нармунть. Курок сад пиретне вельтявить ашо тюссо.
Весе ломантне лисить эмеж пирев, тесэ тунда тевтнеде ламо. Эрявить путомс эрьва кодат эмежть: модамарть, чурькат, морковт, якстерькайть ды репст. Кода кортыть: тундонть удосак, теленть
сюдосак.---------------------------------------------------------------------------------- 1.Просклоняйте по падежам данные числительные:
веете, кемгавтово
2.Из упражнения №2 выпишите числительные и определите их разряд и состав.
3.Перевести на русский язык данный текст.
Чись потмура. Менеленть вельтить тусто чопода пельть. Коштканть ливтнить вишка лов паморькскеть. Ульця ютконь кальтне ды топольтне умок аштить лопавтомо. Курок таго сы телес. Кодамо кувакакс ды парокс сон маряви кизэнть коряс. Вана туемс ковгак теленть лангс ды а самс тундос. Стёпа марсесь, улить истят масторт, косо зярдояк а эрси теле, ломантне а содыть ловонь кельме ёжо. Касындеряй покшсто, тонады вадрясто рисовамо, туи сеть лембе мастортнэнь вешнеме.
1.Просклоняйте по падежам данные числительные:
Кавто, комсь
2.Из упражнения №2 выпишите числительные и определите их разряд и состав.
3.Перевести на русский язык данный текст
Телень валске. Якстере чамасо варштась чизэ виренть томбальде, сырнесэ валынзе кудряв пельтнень. Моли Виряз атя нуцьканзо марто вирьганть, кутьмерьсэнзэ канды ружиянзо. Ашо мацеекс лыйнить сакалонзо. Вечксы вирьган якамонть. Чувтнэнь марто кортни. Варшты нувара тумонть лангс, карми эйсэнзэ позорямо: «Станот покш – лезэ эйстэть арась! Ков истя нуварьгадыть? Шабрат струнакс венстявсь менелентень!»
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.Просклоняйте по падежам данные числительные:
Колмо, кеветее
2.Из упражнения №2 выпишите числительные и определите их разряд и состав.
3.Перевести на русский язык данный текст.
Мон вечкса тиринь келем. Эрзянь кельсэ корты авам. Тиринь кельденть башка тонавтнян рузонь. Сонзэ эйсэ улить предлогт. Эрзянь кельсэ предлогт арасть, улить валмельгакст. Ламо келень содамось лезды народтнэнь ютксо ояксчинь кемекстамонтень. Бути покшто туян тиринь мастором эйстэ васов, авань келенть а стувтса.