Конспект открытого урока по анлийскому языку по теме Путешествие на Гавайи ( 5 класс)


Открытый урок английского языка из цикла "Our favourite celebrations” ,Тема урока «Travelling to Hawaii» 5 Класс
Урок разработала: учитель английского языка Габова Анастасия Владимировна
Данный урок разработан на основе ФГОС второго поколения, Примерной программы по иностранным языкам 5-9 классы. Урок разработан на основании темы раздела № 5 “ My favourite celebrations ” УМК «Английский язык» (5–9 классы) автор В. П. Кузовлев. Урок рассчитан на учащихся 5-х классов четвертый год обучения. Данный урок способствует расширению кругозора учащихся, формированию толерантного отношения к культуре и традициям страны изучаемого языка, более глубокого осознания своей родной культуры. Урок направлен на знакомство с праздниками, популярными в Великобритании, США и на Гавайях; развитие умения понимать систему ценностей, связанных с празднованиями, умение представлять инокультуру, умение передавать реалии на английском языке.
Цель урока: обобщение знаний о праздниках, популярных в Великобритании и США и ознакомление с традициями, связанных с празднованием одного из главных праздников Гавайев - Дня Лей (день цветочных гирлянд) на основе полученных знаний, умений и навыков.
Задачи урока:
•развитие способностей к догадке (по контексту), анализу, сравнению, развитие произвольного внимания и творческого мышления;
•развитие умение ориентироваться в обычаях и традициях, связанных с праздниками в Великобритании, США и других странах;
•формирование грамматических навыков чтения, говорения, письма и аудирования.
Ожидаемые результаты. В результате урока учащиеся смогут:
•актуализировать лексический материал по теме « Наши любимые праздники»;
•опираясь на усвоенный лексико-грамматический материал выражать свое мнение, аргументировать и систематизировать знания по теме;
Применять полученные знания в новой схожей ситуации;
•составить рассказ о своём любимом празднике.
Материалы (ресурсное оснащение урока):
компьютер, презентация к уроку, атрибуты праздника, карточки с заданиями, цветочные гирлянды.
Ход урока
Организационный момент.( 3 минуты) Слайд №1
Teacher: Good morning, children! I am glad to see you.
Ps.: Nice to see you! ( Дети приветствуют учителя и гостей)
Today we have a revision- lesson. On the next lesson will be a test of the Unite 5.So today we shall repeat the most famous holidays and traditions of Great Britain and the USA and I we should learn what the main holiday in Hawaii is. So the lesson is called « Travelling to Hawaii». At the end of lesson you will complete the small story about this holiday. (on the blackboard on the right side) (Сегодня у нас урок - повторение. Мы поговорим о праздниках и традициях США и Великобритании, а также совершим путешествие на Гавайи ,узнаем какой самый популярный праздник на Гавайях. Поэтому наш урок называется «Путешествие на Гавайи». В конце урока вы должны будете составить небольшой рассказ об этом празднике, предложения этого рассказа вы видите на доске):
The favourite Hawaiian holiday is …
It is celebrated on …
The symbols of the holiday are …
The favourite food is …
On this day people …
We also shall revise lexical and grammar structures Past Simple and Past Progressive. I hope that it will be interesting for you during our lesson. You have divided into two teams and chosen captains-Sasha and Artyom. Working in groups, pairs or individually, each team will get scores (on the blackboard on the right side) I will put an isle when you complete every task. I hope we will be ready for the test. (Мы также повторим лексический и грамматический материал простое прошедшее и прошедшее длительное времена. Вы разделились на две команды и выбрали капитанов – Саша и Артём. За каждое правильно выполненное задание вы получите очки (очки подсчитывает жюри и выставляет на доске). По мере выполнения заданий, я на середину доски буду прикреплять острова Гавайев Гавайи или Большой,остров, Кауаи ,Кахоолаве, Ланаи ,Мау, Молокаи , Ниихау ,Оаху ).
T.: Is everything OK? Ps. Yes, it is.
T. Are you ready to start our lesson? Ps. Yes, we are.
II. Актуализация знаний учащихся по теме (Фронтальная работа) -3 минуты. Teacher: You know that people like to celebrate holidays all over the world. Nowadays different people celebrate different holidays .What traditional and national holidays in England and in the USA do you know? What holidays do you like best of all?( Какие праздники в Англии и США вы знаете?Какой ваш самый любимый праздник?)
Ps: Easter, Christmas, New Year, Halloween, Thanksgiving Day, Victory Day, Day of Russia, May Day, Independence Day, Women`s Day. Ps: I like … best of all …is my holiday number one. …. Is my first choice.
Слайд №2
Задание № 1(Работа в парах). Match the celebrations with phrases, complete a sentence with a preposition (at, on), translate, work in pairs. You will have 3 minutes to work. (дети вытягивают у ведущего листочки с написанными праздниками и выражениями, составляют предложения с предлогами, переводят их на русский, на работу дано 5 минут, дети работают и представляют ответы парами):- 5 минут
Example: We choose and buy gifts on New Year`s Eve - мы выбираем и покупаем подарки в канун Нового года.
Easter To colour eggs
Christmas Eve To decorate the house and the Christmas tree
Halloween To wear fancy costumes
Thanksgiving Day To prepare dishes from fruit and vegetables
Victory Day To light the fireworks
Independence Day To raise a flag
Women`s Day To give flowers to women
New Year Eve To choose and buy gifts
Слайд №3,
Ш. Усвоение новой информации
Задание №2 (Проектная деятельность - Индивидуальная работа, фронтальный опрос, самоконтроль) 10 минут
Today we learn about Hawaii and its one main holiday. Now listen to the stories about Hawaii in Russian and do the girls` tasks: choose the attributes or photos according to the story. The girls will check the answers. (Участницы каждой команды Виолетта Култышева и Даша Бродина представляют рассказы о Гавайях на русском языке по очереди, после прослушивания дети выбирают из разных атрибутов или фото соответствующих рассказу, девочки проверяют ответы по списку у противоположной команды) .
Атрибуты и фото: (Правильный ответ выделен жирным шрифтом)
Виолетта: Гонолулу - Мехико, флаг США - флаг Англии, английский алфавит - гавайский алфавит вулкан- горы,,.Слайд №4- дети проверяют ответы и повторяют вместе с учителем новые слова
Даша: гавайская гитара укулеле – дудочка, лея-гирлянда из цветов – просто цветы, танец hula - танец ковбоев, приветствие «Aloha» и «Hello».
Слайд №5- дети проверяют ответы и повторяют вместе с учителем новые слова
IV. Физкультминутка. ( Применение навыков и умений на практике) Слайд №6
Задание №3 (фронтальная работа)- 3 минуты
Now, let’s have a break and relax. Stand up .We have learnt how The Hawaiians greet each other, say «Aloha» and hang lei to each other. Let`s do the same. Now we will dance the traditional dance «Hula» with me. (Дети приветствуют друг друга словом «Алоха», одевают цветочные гирлянды и под весёлую гавайскую музыку повторяют за учителем движения)
All together: -clap your hands
Boys: 1.Play the guitar « ukulele» 2. Canoeing 3. Play the drum
Girls: 1. Turn around 2. Wave your hands 3. Clap your hands
All together: 1. Shake your hands and step your feet 2. Turn around 3. Clap your hands 4. Say «Aloha».
- Good, thank you. Sit down, please. Take your places. Go on our work
V. Развитие навыка аудирования -6 минут
Задание №4 (групповая работа, самоконтроль)
Now I will tell you about the Hawaiian celebration number one. You listen to the text twice and complete the task on the shits of paper - to choose the right variant. You will have 3 minutes to work (Дети прослушивают текст о празднике День Леи и выполняют задание на карточках, капитаны команд представляют ответы по очереди, зачитывают предложения).
Lei Day.
The number one holiday in Hawaii is Lei Day. It is official holiday since 1929. People celebrate this day on the 1 of May every year. They make garlands from paper or alive flowers and hang them to guests` neck as a present when meet them. The garlands are called leis. The Hawaiians like to dance best of all. The traditional dance is Hula. The Hawaiian songs are very unusual and funny. People wear colorful clothes and hang leis on the neck this day.
Lei Day is….
Hawaiian flowers holiday b) Hawaiian dance holiday
People celebrate Lei Day on……..
The 1st of May b) the 1st of March
The Hawaiians like to ……best of all.
dance b) sing song
People hang flower garlands on ….
the neck b) the hand
Слайд №7
VI. Проверка домашнего задания. Закрепление грамматического навыка (Past Simple, Past Progressive) и развитие диалогической речи.
Задание №5 (групповая работа и работа в парах) 4 минут
And the last task- to check your homework. The girl Melanie and her friends visited Hawaii last year. She wrote a letter to her Russian pen friend about the Hawaiian party on Lei Day. At home you completed the sentences with the right verbs in Past Simple or Past Progressive and complete the questions. Now captains of each team will get two numbers of questions from the musical box and you will answer the completed questions.(Домашнее задание: Капитаны получают номера двух вопросов и зачитывают их по очереди друг другу, противник отвечает на вопрос)
Слайд №8
V. Обощение и систематизация знаний(Фронтальная работа) 2 минуты
The favourite Hawaiian holiday is …
It is celebrated on …
The symbols of the holiday are …
The favourite food is …
On this day people …
Слайд №9
VII.Информация о домашнем задании (Развитие навыка письма) - 3 минуты
Home task is to write a story about your favourite family holiday.(домашнее задание - написать рассказ о своём любимом семейном празднике по образцу, раздать карточки)
My favourite family holiday.
The favourite holiday of my family is …
It is celebrated on …
The symbols of this celebrations is/ are …
We usually cook….
My favourite food is / are …
On this day we…
VII. Рефлексия
Слайд №10
VII. Подведение итогов: подсчёт очков, выставление оценок и прощание с гостями –вручение подарков гостям (вручение лей).- 5 минут
Now we count the score, you get the next marks:…Stand up and say «Good buy» to our guests say as the Hawaiians «Aloha» and give presents - leis to the guests.
Слайд №11
Here is the bell. Our lesson is over. Thank you for the lesson and your attention. Good bye. Good luck.
Раздаточный материал:
Задание №1
Easter To colour eggs
Christmas Eve To decorate the house and the Christmas tree
Halloween To wear fancy costumes
Thanksgiving Day To prepare dishes from fruit and vegetables
Victory Day To light the fireworks
Independence Day To raise a flag
Women`s Day To give flowers to women
New Year Eve To choose and buy gifts
Задание №2
Виолетта: столица Гонолулу, флаг США, гавайский алфавит, острова, вулкан.
Даша: гавайская гитара укулеле, лея-гирлянда из цветов, танец hula, приветствие «Aloha».
Задание №4
The Lei Day.
The Lei Day is the number one holiday in Hawaii. It is official holiday since 1929. People celebrate this day on 1 of May every year. They make garlands from paper or alive flowers and hang them to guests as a present when meet them. The garlands are called leis. The Hawaiians like to dance best of all. The traditional dance is Hula. The Hawaiian songs are very unusual and funny. People wear colorful clothes and hang leis on the neck this day.
Lei Day is….
Hawaiian flowers holiday b) Hawaiian dance holiday
People celebrate Lei Day on……..
The 1st of May b) the first of March
The Hawaiians like to ……best of all
dance b) sing song
People hang flower garlands on
The neck b) the hand
Задание №5 Melany wrote a letter about how the people celebrate the number one holiday in Hawaii –Lai Day:
1.Раскрой скобки, напиши глаголы в прошедшем или прош. длительном времени, впиши прилагательное и сущ-е в пропуски:
The _______________party.
Our friends have invited us to a ___________party on _______Day. When we (sit) on the ground around the food, the children (make) hamburgers. My mother (cook) fish with tomatoes for 1 hour. The fish was the number one dish in Hawaii this day. All the evening we (listening) ________traditional music and (wear) long garlands of paper flowers. My friends (perform) Hula from 7 till 8 pm. It was ______dance.
2.Задай вопросы по тексту, найди ответы в тексте:
1. Where\ we\sit?
2. What\all guests\wear?
3. What dance\friends \perform?
4. What dish\my mother\cook?
Домашнее задание:
My favourite family holiday.
The favourite holiday of my family is …
It is celebrated on …
The symbols of this celebrations is/ are …
My favourite food is / are …
We usually cook….
On this day we…
Ответы для жюри:
Задание № 1 ( 4 баллa- 4 правильных предложений с предлогами at, on у каждой команды)
Easter To colour eggs
Christmas Eve To decorate the house and the Christmas tree
Halloween To wear fancy costumes
Thanksgiving To prepare dishes from fruit and vegetables
Victory Day To light the fireworks
Independence Day To raise a flag
Women`s Day To give flowers to women
New Year Eve To choose and buy gifts
Предложения:
At Easter we colour eggs.- В пасхальные дни…
On Christmas Eve we decorate the house and the Christmas tree. -В канун Рождества…
On Halloween we wear fancy costumes.-В Хеллоуин…
At Thanksgiving people prepare dishes from fruit and vegetables.-В период празднования Дня Благодарения…
On Victory Day we light the fireworks.-В День Победы…
On Independence Day people raise a flag.- В День Независимости…
On Women`s Day men give flowers to women.-В Международный женский День…
On New Year Eve we choose and buy gifts.- В канун Нового года…
Задание №2 ( по 1 баллу за каждый атрибут)
Виолетта: столица Гонолулу, флаг США, гавайский алфавит, вулкан.(4 шт.)
Даша: гавайская гитара укулеле, лея-гирлянда из цветов, танец hula, приветствие «Aloha».( 4 шт.)
Задание №4 ( 2 балла)
The Lei Day.
The Lei Day is the number one holiday in Hawaii. It is an official holiday since 1929. People celebrate this day on the 1st of May every year. They make garlands from paper or alive flowers and hang them to guests as a present when meet them. The garlands are called leis. The Hawaiians like to dance best of all. The traditional dance is Hula. The Hawaiian songs are very unusual and funny. People wear colorful clothes and hang leis on the neck this day.
Lei Day is a….
Hawaiian flowers holiday b) Hawaiian dance holiday
People celebrate Lei Day on……..
the 1st of May b) the 1st of March
The Hawaiians like to ……best of all
dance b) sing song
People hang flower garlands on…
The neck b) the hand

Задание №5 Melany wrote a letter about how the people celebrate the number one holiday in Hawaii –Lai Day. (За каждый правильный вопрос и ответ по 1 баллу +по 1 балл за прил-е и 1 балл существит-е)
Раскрой скобки, напиши глаголы в прошедшем или прош. длительном времени, в пропуски впиши прилагательное и сущ-е:
The Hawaiian party.
Our friends invited us to a Hawaiian party on Lei Day. When we (sit) on the ground around the food, the children (make) hamburgers. My mother (cook) fish with tomatoes for 1 hour. The fish was the number one dish in Hawaii this day. All the evening we (listening) to Hawaiian traditional music and (wear) long garlands of paper flowers. My friends (perform) Hula from 7 till 8 pm. It was the Hawaiian dance.
2.Задай вопросы по тексту, найди ответы в тексте:
1. Where\ we\sit?-------------------------- 1. Where did we sit?
2. What\all guests\wear?------------------2. What were all guests wearing?
3. What dance\friends \perform?--------3. What dance were friends performing?
4. What dish\my mother\cook?----------4. What dish was my mother cooking?
1.Раскрой скобки, напиши глаголы в прошедшем или прош. длительном времени:
A _______________party.
Our friends have invited us to a ___________party on _______Day. When we (sit) on the ground around the food, the children (make) hamburgers. My mother (cook) fish with tomatoes for 1 hour. The fish was the number one dish in Hawaii. All the evening we (listening) ________traditional music and (wear) long garlands of paper flowers. My friends (perform) Hula from 7 till 8 pm. It is ______dance.
2.Задай вопросы по тексту, найди ответы в тексте:
1.Where\ we\sit?
2.What\all guests\wear?
3.What dance\friends \perform?
4.What dish\my mother\cook?
1.Раскрой скобки, напиши глаголы в прошедшем или прош. длительном времени:
A _______________party.
Our friends have invited us to a ___________party on _______Day. When we (sit) on the ground around the food, the children (make) hamburgers. My mother (cook) fish with tomatoes for 1 hour. The fish was the number one dish in Hawaii. All the evening we (listening) ________traditional music and (wear) long garlands of paper flowers. My friends (perform) Hula from 7 till 8 pm. It is ______dance.
2.Задай вопросы по тексту, найди ответы в тексте:
1.Where\ we\sit?
2.What\all guests\wear?
3.What dance\friends \perform?
4.What dish\my mother\cook?
1.Раскрой скобки, напиши глаголы в прошедшем или прош. длительном времени:
A _______________party.
Our friends have invited us to a ___________party on _______Day. When we (sit) on the ground around the food, the children (make) hamburgers. My mother (cook) fish with tomatoes for 1 hour. The fish was the number one dish in Hawaii. All the evening we (listening) ________traditional music and (wear) long garlands of paper flowers. My friends (perform) Hula from 7 till 8 pm. It is ______dance.
2.Задай вопросы по тексту, найди ответы в тексте:
1.Where\ we\sit?
2.What\all guests\wear?
3.What dance\friends \perform?
4.What dish\my mother\cook?
1.Раскрой скобки, напиши глаголы в прошедшем или прош.длительном времени:
A _______________party.
Our friends have invited us to a ___________party on _______Day. When we (sit) on the ground around the food, the children (make) hamburgers. My mother (cook) fish with tomatoes for 1 hour. The fish was the number one dish in Hawaii. All the evening we (listening) ________traditional music and (wear) long garlands of paper flowers. My friends (perform) Hula from 7 till 8 pm. It is ______dance.
2.Задай вопросы по тексту, найди ответы в тексте:
1.Where\ we\sit 2.What\all guests\wear? 3.What dance\friends \perform? 4.What dish\my mother\cook?