Урок чувашского языка для 5 класса «Приближается весна»

ОПИСАНИЕ КОНКУРСНОГО МАТЕРИАЛА
урока чувашского языка
Автор (ФИО, ОУ, должность)
Такина Алевтина Александровна
Чувашская Республика
г. Новочебоксарск
МБОУ «Лицей №18»
учитель чувашского языка

Название


Форма (презентация, тест и т.п.)
Презентация, конспект урока.

Учебный предмет, класс
Чувашский язык,5 класс

Название темы или раздела учебного курса
«Зуркунне зывхарать» (Приближается весна)

Средства Microsoft Office, с помощью которых создан дидактический материал
Microsoft Роwer Point 2003, Microsoft Word 2003

Цели, задачи дидактического материала
Цель: стимулировать познавательную и мыслительную деятельность учащихся, привлечь внимание учащихся к проблемам охраны окружающей среды.
Задачи:
Овладение учащимися материалом и формирование умений работать с различными источниками информации.
Усиление мотивации обучения.
Развитие определенного вида мышления (наглядно-образного, теоретического, логического).
Активизация познавательной деятельности учащихся.
Контроль знаний.

Содержание дидактического материала (раскрыть подробно)
Тест с возможностью самоконтроля.
Карточки-консультации для составления диалога.
Задания с проблемными вопросами (С каким временем года можно сравнить весну и почему? )
Послание президента Чувашской Республики
Н.В. Фёдорова (2010) «Чувашия из будущего и для будущего».

Ресурсы дидактического материала (видео-фото, графические изображения, звуковые файлы, ссылки, анимационные и другие эффекты и т.п.)
Видео-фото изображения,звуковые файлы,гиперссылки,анимационные эффекты.

Используемые источники информации (литература, Интернет, ЦОР и др.)
Литература:1. Андреев И.А., Гурьева Р.И., Иванова Э.Г. Ч
·ваш ч
·лхи: Выр
·с шкул
·н 5-м
·ш клас
· валли. – Ш., 2000.
2.Андреев И.А., Иванова Э.Г. Выр
·с шкул
·н 5-м
·ш клас
·нче ч
·вашла в
·рентесси: Методика к
·тарт
·в
·сем. – Ш., 2001.
3.Ч
·ваш ч
·лхи: Выр
·с шкул
·сенчи I-IX классен программи / И.А. Андреев хат
·рлен
·. – Ш., 2004
4.Шкул ачисен п
·л
·в
·пе х
·н
·х
·в
·сене хакласси: Ч
·ваш шкул
·н 5 – 11 клас
·сенче ч
·ваш ч
·лхипе литература в
·рентекенсем валли/Ч
·ваш Республикин В
·реня министерстви; Виноградов Ю.М., Петрова Л.Г., Майков Е.А. хат
·рлен
·. – Шупашкар, 2004.

Интернет:www.wiki.rdf.ru,,
«Чувашский народный сайт» htpp://chuvash.org.



Возможности использования дидактического материала:
- педагогом на уроке (указать этапы урока);
- учащимися
На всех этапах урока. Содержат дополнительную по отношению к учебнику информацию, расширяют информационные возможности урока, содержат текстовые и нетекстовые дополнительные сведения.


Урок т
·с
·: Хут
·ш урок.

Сап
·рл
·х т
·ллев
·сем: ачасене этем
·н зут зантал
·кри тата пурн
·зри выр
·нне
·нланса илме пул
·шасси, т
·ван таврал
·ха с
·нама, юратма, ун
·н илмне упрама в
·рентесси (йыв
·з-кур
·ка хузмалла мар, ч
·р чунсемпе кай
·ксене пул
·шмалла),шыв-шур в
·х
·т
·нче ас
·рханулл
· пулмалли пирки ас
·рхаттарасси.

П
·ля т
·ллев
·сем: зуркунне паллисемпе паллаштарасси, «Зуркунне зывхарать» с
·вва тишкерялл
·н вуласси, ч
·вашларан выр
·сла кузарма, ыйтусемпе ус
· курса зых
·нулл
· каласа пама х
·н
·хтарасси.

Аталантару т
·ллев
·сем: Зых
·нулл
· пуплеве, шух
·шлава, тимл
·хе, илемл
· те т
·р
·с вулав х
·н
·х
·в
·сене аталантарасси, с
·мах йышне пуянлатасси. Кураксем зинчен м
·н п
·лнине, в
·реннине аса илсе зир
·плетсе х
·варасси, ыйтусем зине т
·р
·с хуравлас
·стал
·ха аталантарасси.


Ус
· курн
· технологисем: информаципе хутш
·ну технологий
·сем, сывл
·ха сыхлас технологисем, проблем
·лл
· тата аталантару технологий
·сен элеменч
·сем, ушк
·нра хутш
·нса
·злесси.


·з мел
·семпе меслеч
·сем: ыйту-хурав, учитель с
·мах
·, калазу, шырав-т
·пчев, х
·н
·хтар
·ва зырса пурн
·злани, проблем
·лл
· ыйт
·ва хуравлани, тишкеря-п
·т
·млетя, зурма сас
·па, саспа вуласси, суйлавл
· вулав, илемл
· вулав,
·нланнине т
·р
·слемели тест ирттересси, м
·ш
·рсенче, ушк
·нсенче
·злесси, диалог,монолог т
·васси, валезя карточкисемпе ус
· курни.

Пуплев х
·н
·х
·в
·сем: сас
·сене т
·р
·с илтесси, п
·р-п
·рне ыйтусем парас, хуравлас х
·н
·хусене аталантарасси, пал
·ртулл
· вулав, с
·мах йышне пуянлатасси, з
·н
· с
·махсемпе ус
· курса зых
·нулл
· пуплеве аталантарасси.

Кур
·мл
·х хат
·р
·сем: компьютер, проектор, экран, тем
·па хат
·рлен
· слайдсем;

Ус
· курн
· литература:1. Андреев И.А., Гурьева Р.И., Иванова Э.Г. Ч
·ваш ч
·лхи: Выр
·с шкул
·н 5-м
·ш клас
· валли. – Ш., 2000.
2.Андреев И.А., Иванова Э.Г. Выр
·с шкул
·н 5-м
·ш клас
·нче ч
·вашла в
·рентесси: Методика к
·тарт
·в
·сем. – Ш., 2001.
3.Ч
·ваш ч
·лхи: Выр
·с шкул
·сенчи I-IX классен программи / И.А. Андреев хат
·рлен
·. – Ш., 2004
4.Шкул ачисен п
·л
·в
·пе х
·н
·х
·в
·сене хакласси: Ч
·ваш шкул
·н 5 – 11 клас
·сенче ч
·ваш ч
·лхипе литература в
·рентекенсем валли/Ч
·ваш Республикин В
·реня министерстви; Виноградов Ю.М., Петрова Л.Г., Майков Е.А. хат
·рлен
·. – Шупашкар, 2004.

Интернет - сайтри материалсем, «Чувашский народный сайт» htpp://chuvash.org.


Урок юх
·м
·.

Класа урока й
·ркелени. (1 слайд)
- Ыр
· кун пулт
·р, ачасем!
- Ыр
· кун пулт
·р, в
·рентекен!
- Ыр
· кун пулт
·р, х
·насем!
В
·рентекен: Ш
·нк
·р – ш
·нк
·р! ш
·нк
·рав
Ак
· иртр
· те т
·хтав.
Ларар парта хушшине
Пузлар ч
·лхе урокне.

II. Фонетика зарядки. (2 слайд)
К
·штах ч
·лхесене вылятса илер – ха.

Т
·р
·с кал
·р!
-
·-з
·-
·з 1) учитель вулать

·злеме пузлар 2) выр
·сла кузарасси
-
·-с
·-
·с- 3)учитель хызз
·н ачасем вулазз
·

·сл
·рах пулар 4)хорпа,икшер й
·рке,п
·чченшер
·н вулаттарасси

C
·в
·-тупмалли юмах.
1.Зултал
·к в
·х
·ч
·сене аса илесси. (3 слайд)
Зултал
·к в
·х
·ч
·сене аса илер-ха. В
·сене й
·ркипе кал
·р. (3 слайд)

2. Хал
· сире п
·р с
·в
· вуласа пар
·п.

(4 слайд) Шур
· юр ир
·лет,
Зезен хир ч
·р
·лет,
Еш
·л кур
·к ясет
В
·л х
·зан пулать– ши?
- Зак с
·в
· й
·ркисене кам зырн
·? Ик
· вариантран п
·рне суйласа ил
·р(И.Я.Яковлев,К.В.Иванов)
(К.В.Иванов) К
·зал зу уй
·х
·н27-м
·ш
·нче в
·л зуралн
·ранпа 120 зул зитет.

-Зак с
·в
·ра зултал
·к
·н х
·ш в
·х
·тне с
·нлан
· - ши? (зуркунне)
(5 слайд + видеомузыка)


IV.Урок
·н темипе,т
·ллев
·семпе паллаштарни.
Паянхи урокра «Зуркунне зывхарать» с
·вва тишкерялл
·н вул
·п
·р, зуркунне паллисемпе паллаш
·п
·р,зых
·нулл
· пуплеве, илемл
· те т
·р
·с вулав х
·н
·х
·в
·сене аталантар
·п
·р.

V.З
·н
· материалпа (с
·в
·па)
·злени.

К
·некесене 133-м
·ш страниц
·на узатп
·р, «Зуркунне зывхарать» с
·вва тупатп
·р.
Ку с
·вва Хумма Земен
· зырн
·. (6 слайд – писатель портреч
·)

Словарь
·з
·. (7 слайд)
С
·вва лай
·х
·нланма малтан словарь
·з
· туса ирттер
·п
·р.
зывхарать – приближается
кунтан – кунах – изо дня в день
сар
·лать- расширяется,расстилается,
распространяется
с
·рт т
·рри – вершина горы
урл
· – через
зязесен к
·чкисем зур
·лазз
· – на ракитовых кустах появляются серёжки

учитель – хор;
ача вуласа выр
·сла кузарни;
м
·ш
·рсемпе вулани;
с
·нч
·рпа п
·рер с
·мах
·н вулани;
с
·махсемпе предложенисем туни.


2.К
·тартулл
· вулав.
Хал
· эп
· сире c
·вва п
·т
·м
·шле вуласа пар
·п.Тимл
· итл
·р,
·нланма т
·р
·ш
·р,ударенисене ас
·рх
·р.С
·вв
·н содержанине выр
·сла каласа пама хат
·рлен
·р.

3.С
·в
· содержанине выр
·сла калаттарасси.

4. С
·вва ачасене х
·йсене т
·лл
·н зурма сас
·па вулаттарасси.
Хал
· с
·вва х
·в
·р т
·лл
·н зурма сас
·па вулатп
·р.

5.С
·вва сас
·па вулаттарасси.

6.Суйлавл
· вулав.
С
·в
·ра паян паллашн
· з
·н
· с
·махсем пур предложенисене тупса вул
·р.

7.Ыйтусем зине хуравлаттарасси. (8 слайд)
С
·вва м
·нле
·нланнине ыйтусем парса т
·р
·сл
·п
·р.

Зултал
·к
·н х
·ш в
·х
·ч
· иртет?
М
·нсем хуралазз
·?
Зултал
·к
·н х
·ш в
·х
·ч
· зывхарать?
Зур
·зтан (м
·н урл
·) килет?
Зантал
·к зинчен м
·н калан
·?
М
·нле йыв
·зсен к
·чкисем зур
·лазз
·?
Зязесен к
·чкисем х
·зан зур
·лазз
·?
Камсем сав
·назз
·?

8.Ачасене с
·вва теп
·р хут вулаттарасси.
Хал
· с
·вва п
·т
·м
·шле илемл
· те т
·р
·с вулатп
·р.

9. Глаголсене иртн
· в
·х
·тра лартса с
·вва теп
·р хут вулаттарасси.
- С
·в
·ри глаголсем х
·ш в
·х
·тра?
-Глаголсене тупатп
·р та иртн
· в
·х
·тра лартатп
·р.
- Хальхи в
·х
·три глаголсене иртн
· в
·х
·тра лартса с
·вва теп
·р хут вул
·п
·р.

10. С
·в
· т
·р
·х п
·т
·млетя т
·васси.
1) Хал
· вара зултал
·к
·н х
·ш в
·х
·ч
·? (9 cлайд)
Зуркунне х
·зан пузланч
·?
Зурхи уй
·хсене кал
·р.
Хал
· х
·ш уй
·х?
Паян м
·н кун?

2)Зантал
·к зинчен калан
· й
·ркесене теп
·р хут вулаттарасси.
Паян вара м
·нле зантал
·к-ши? (10 слайд)

3) С
·в
·ри тал
·к пай
·сене к
·тартакан с
·махсене туп
·р. (Ир,каз)

4) Ытти пай
·сене аса илер-ха. (11 слайд)

5)Зуркуннене тал
·к
·н х
·ш пай
·пе танлаштарма пулать? (Ир)

6)М
·нш
·н? (Зуркунне зут зантал
·к х
·л ыйхинчен в
·ранать.)

7) Эсир зуркуннене хавас-и?

VI. Физкультура саманч
·. (Кузсене,к
·леткене кантарни.)
(12слайд) - музыка ян
·рать.
Кузсене кантарса илер-ха. Зак юр п
·рчи кузнине кузсемпе й
·рлесе пыратп
·р.
Ачасем,т
·р
·р. Ман хызз
·н хусканусем т
·ватп
·р.


VII. Тест ирттерни. (13слайд)
1) Сив
· х
·л м
·н тур
·?
а) иртр
·

·) зит
·
б) зывхарать
2) Зуркунне х
·зан пузланать?
а) х
·л хызз
·н

·) к
·р хызз
·н
б) зу хызз
·н
3) Зуркунне мизе уй
·ха т
·с
·лать?
а) ик
· уй
·ха

·) виз
· уй
·ха
б) п
·р уй
·ха
4) Зурхи п
·ррем
·ш уй
·х.
а) ака

·)пуш
б) зу
5) Зуркунне шур
· юр м
·н т
·вать?
а) сим
·сленет

·) шуралать
б) хуралать
6) Зуркунне кун м
·н т
·вать?
а) в
·р
·мланать

·) к
·скелет
б) улш
·нмасть
7) Зуркунне йыхравзи м
·нле кай
·к?
а) т
·ри

·) курак
б) ш
·пч
·к




Тест результач
·сене т
·р
·слени. (14 слайд)

й
·н
·ш зук
«5»

1 й
·н
·ш
«4»

2 й
·н
·ш
«3»

3 й
·н
·шран ытла
«2»


VIII.Зых
·нулл
· пуплеве аталантарни, калазу й
·ркелесси.

- Зуркунне йыхравзи м
·нле кай
·к – ши? (15 слайд+курак сасси+гиперссылк
·сем)
Виз
· вариантран п
·рне суйласа ил
·р.
- М
·нш
·н?
- Кураксем х
·зан в
·зсе килезз
·?

IX. Диалог,монолог.(16,17 слайдсем)

1.Эс
· курак курн
·-и?
2.В
·л м
·н т
·сл
·?
3.Ун
·н сассине илтн
·-и?
4.Кураксем
·зта й
·ва зав
·разз
·?
5.Курак ус
·лл
· кай
·к-и?



X.
·ш
· енчен в
·зсе килекен ытти кай
·ксен яч
·сене аса илесси. (18слайд)

1.
·ш
· енчен в
·зсе килекен ытти кай
·ксен яч
·сене аса илер-ха.


Грач-
Скворец-
Соловей-
Журавль-
Жаворонок-
Иволга-
Ласточка-
Кукушка-
Лебедь-
Дикие утки-

2.«Кай
·к ятне кала» в
·й
·.(19 слайд)
- Ачасем,м
·нле кай
·к валли й
·ва
·сталамалла?

Сап
·рл
·х саманч
·: Сыр
·шсем зине те апат хурсах т
·малла. В
·зен кай
·ксем-пир
·н ч
·в
·лти туссем.


XI. Урока п
·т
·млетни.
Сив
·,хаяр х
·л иртр
·
Тусем урл
· зур зитр
·.
Зуркуннен х
·ш п
·р паллисене каласа х
·варар-ха. (20 слайд-зуркунне паллисем)

Сап
·рл
·х саманч
·:Шыв юхать.Ас
·рханулл
· пулмалла. «Шыв
·н турач
· зук»,- тезз
·.
(21 слайд-видео) Зут зантал
·кра кашни в
·х
·т
·н х
·й
·н илем
·. Илеме курма п
·лмелле, зут зантал
·ка с
·намалла,
·на упрамалла. Йыв
·з-кур
·ка ан хуз
·р, , ч
·р чунсемпе кай
·ксене пул
·ш
·р, вара зут зантал
·к татах та илемл
·рех пул
·. (22 слайд- Н.В.Фёдоров с
·мах
·сем)

- Ачасем, сире паянхи урок кил
·шр
·-и?
- Паян урокра м
·н тур
·м
·р?

XII. Киле
·з пани.
С
·вва илемл
· вулама в
·ренмелле, вулавз
·сен конкурсне хат
·рленмелле.
Эсир те зуркунне зинчен с
·в
· зырса зак адреспа ярса пама пултарат
·р.

http://www.chuvash.org/lib/haylav/1434.html (кашни ачана валезсе памалла)


XIII. Ачасен
·зне хаклани.


XIV. Урока в
·злени.

Урока та с
·в
· й
·ркисемпе в
·злес килет:(23слайд+ видеофрагмент)
«Пуш уй
·х
·н в
·з
·нче
Х
·вел п
·х
·
·ш
·тса.
З
·н(
·) Шупашкар хулинче
Юр ир
·л
· васкаса» гиперссылка (х
·вел)

XV. Ачасемпе сыв пуллашни. ( 24 слайд)










15