Методические рекомендации Системно-деятельностный подход на уроках тувинского языка и литературы


Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
«Хову-Аксынская средняя общеобразовательная школа»
Описание инновационного педагогического проекта
учителя тувинского языка и литературы
МБОУ «Хову-Аксынская СОШ»
Чеди-Хольского кожууна
Оюн Зои Даржааевны
Октябрь, 2016 год
«Системно-деятельностный подход на уроках тувинского языка и литературы»
Для реализации требований федеральных государственных образовательных стандартов к результатам освоения основной образовательной программы начального, основного и среднего образования к предметной области «Филология», концепции преподавания тувинского языка и литературы в общеобразовательных учреждениях Республики Тыва одним из важнейших методологических основ концепции ФГОС является системно-деятельностный подход обучения.
Современное образование постепенно отказывается от традиционного представления результатов обучения в виде знаний, умений и навыков; формулировки ФГОС указывают на реальные виды деятельности. В проекте изложена методическая система работы в рамках реализации системно-деятельностного подхода, представлена система оценки достижений планируемых результатов освоения основной образовательной программы основного и среднего общего образования, технологические карты мониторинга сформированности личностных, регулятивных, познавательных и коммуникативных универсальных учебных действий (УУД/БӨА) обучающихся.
Актуальность проекта
Принципиальное отличие ФГОС заключается в том, что целью является не предметный, а личностный результат. Важна, прежде всего, личность самого ребенка и происходящие с ней в процессе обучения изменения. Необходимо, чтобы в поле зрения учителя постоянно находилась деятельность, которой занимается ребенок, ее цель, мотив, конкретные учебные действия и операции.
В качестве основного результата образования выступает овладение набором универсальных учебных действий, позволяющих ставить и решать важнейшие жизненные и профессиональные задачи. Решающее значение для успешной реализации перечисленных требований ФГОС принадлежит системно-деятельностному подходу, который лежит в основе стандарта.
Принимая и осваивая требования ФГОС ООО, учитель не просто применяет новую технологию, он должен переосмыслить цели и ценности своей деятельности, освоить новые для себя позиции.
Данный опыт является актуальным, так как представляет обоснование системы работы учителя в рамках системно-деятельностного подхода. В настоящее время существует масса методичек, статей о реализации системно-деятельностного подхода по всем предметам, но специализированных методических рекомендаций по реализации системно-деятельностного подхода на уроках тувинского языка нет. Системно-деятельностный подход носит практико-ориентированный характер.
Проект способствует не только успешному усвоению предметного материала, но и позволяет ребятам добиваться хороших результатов на олимпиадах и творческих конкурсах, формирует личностные качества ребенка, ориентирует учителя на совершенствование уровня сформированности УУД для обучающихся, для успешной организации рефлексивных умений и навыков школьников на уроке и согласована с требованиями ФГОС ООО. Учитель формулирует методические рекомендации, разрабатывает технологические карты каждого урока и оценивает уровень сформированности УУД для обучающихся. Готовых технологических карт урока, обучающих и методических программ по тувинскому языку и литературе нет.
Новизна проекта
Реализация системно-деятельностного подхода в соответствии с требованиями ФГОС ООО в условиях дефицита методических пособий и соответствующей литературы на тувинском языке.
Цели и задачи:
- осуществить отбор инновационных форм и методов образовательной деятельности, ориентированных на развитие УУД в условиях личностно-ориентированной направленности образования;
- освоить новую систему требований к рефлексии образовательной деятельности обучающихся;
- разработать и апробировать технологические карты и методики оценки уровня сформированности УУД на уроках тувинского языка;
- сформировать банк методических материалов для успешной реализации системно-деятельностного подхода в условиях внедрения ФГОС ООО.
- показать использования деятельностного подхода на примере фрагментов этапов урока по тувинскому языку и литературе.
Основное содержание проекта
Предмет тувинский язык не техническая наука, как физика или химия, в которых дети делают руками опыты, проекты, применяя деятельностный подход в обучении предмета. Тувинский язык требует мыслительной деятельности, где нужно пробудить чувство, сопереживание, формирует ответственность. Как реализовать на практике системно-деятельностный подход в обучении, учитель не всегда имеет четкое представление. Сущность системно-деятельностной основы заключается не в том, что ученику предлагают выполнить определенные действия, которые приведут его к созданию конкретного образовательного результата. Главное здесь – личная инициатива учащегося, овладение универсальными учебными действиями (бот-хуузунуң, башкарлырының, харылзажылганың, билип алырының БӨА). Особенностью учебного процесса в системе деятельностного подхода является то, что центром деятельности ученик, а учитель выступает в роли помощника, консультанта, поощряющего оригинальные находки стимулирующего активность, инициативу, самостоятельность.
Реализация деятельностного метода на уроках тувинского языка и литературы позволит:
• повысить качество обучения;
• осознать эстетические ценности тувинского языка; уважительное отношение к родному языку; стремиться к речевому самосовершенствованию;
• формировать коммуникативные, языковые и лингвистические и культуроведческие компетенции;
• формировать достаточный объем словарного запаса, способность к самооценке на основе наблюдения за собственной речью;
• формировать культурно-нравственные и морально-этические нормы;
• применять приобретенные знания, умения и навыки в повседневной жизни;
• формировать коммуникативно целесообразное взаимодействие с окружающими людьми в процессе речевого общения, совместного выполнения какого-либо задания.
• усвоить основы научных знаний о родном языке;
• формировать деятельностные способности в достаточной полноте, вплоть до способности к саморазвитию.
В чём же основное отличие традиционного урока от современного, требующего системно-деятельностного подхода в преподавании? - В традиционном уроке знания давались в готовом виде, а сейчас же учащиеся должны открывать знания сами. На уроках тувинской литературы по теме «Чеди иелиг Чес-Мыйыс» ученики должны оценивая отношение героя к родной матери, а через него свое отношение к своим матерям. В конце урока дети должны сделать для себя памятки «Как помочь маме?», «Самые красивые слова для мамы». - В отличие от традиционного современный урок даёт возможность учащимся самим прийти к открытию нового знания через практическую направленность. Учитель не наставник, а друг, помогающий справиться с возникшими проблемами на уроке. - На современном уроке учителю необходимо создавать условия и направлять деятельность своих учеников на приобретение знаний в процессе собственной деятельности на уроке. 
Кичээлдиң тургузуунда өскерилгелер:
Чаңчылчаан кичээлдер ФКӨС кичээлдер
Башкының көргүзүг материалдарының дузазы-биле тайылбырны чорудар метод (башкы уруглар мурнунга теманы тайылбырлааш, фронталдыг айтырыглар салыр) Башкы биле өөреникчилерниң аразында удур-дедир харылзаазы, уругларның боттарының аразында удур-дедир харылзаазы кол черни ээлеп турар
Современный урок должен формировать универсальные учебные действия, обеспечивающие школьникам умение учиться, способность к саморазвитию и самосовершенствованию. Воспитанию положительной мотивации учения способствует общая атмосфера в школе и классе: включенность ученика в разные виды деятельности, отношения сотрудничества учителя и учащегося, привлечение учащихся к оценочной деятельности и формирование у них адекватной самооценки. Именно на уроках тувинского языка и литературы происходит формирование таких базовых компетенций, как общекультурной, информационной, коммуникативной.
На уроках тувинского языка и литературы я использую следующие универсальные учебные действия:
Бүгү талалыг ѳѳредилгениң ажыл-чорудулгазын боттандырары (БѲА азы УУД):
Бот-хуузунуң БѲА:
Ɵɵреникчиниң бодунуң туружу, бодалы; ɵɵредилгеге сонуургалы; бот-идепкейи, бот-медерели; бодунуң мурнуда салган сорулгазын, оон чүнү манап турарын медереп билири; ѳѳредилгениң чедиишкинниг болуру деп негелдеге даянып алгаш, бот-үнелелди берип шыдаары, бүгү кичээнгейни кичээлче углаары; чедиишкинниг болганын азы болбаанын чогумчалыы-биле миннири.
Башкарлырының БѲА: бодунуң болгаш эжиниң чедип алган чүүлүн үнелеп билири, салдынган сорулгаларга даянып алгаш, бодунуң ажылын планнап билири, башкызының дузазы-биле кичээлдиң сорулгазын тодарадып билири; шын шиитпир үндүрүп билири, шилип алган шиитпирин бадыткап билири. Кичээлде өөреникчи чаа чүнү билип алганын медереп билири. Кичээлдиң ниити түңнелин үндүрүп билири.
Харылзажылганың БѲА: Ѳске кижилерни дыңнап билири, бодунуң бодалын шын, тода, долу, четче илередип, туружун камгалап билири; эжеш, бөлүк ажылдар үезинде чаа билигни тып билири.
Билип алырының БѲА: материалды системалыг болдурар, мурнуку кичээлдерге алган билиин системажыдар, ном-биле ажылдап билири, кол чүүлдү (херектиг, чугула) тодарадып билири, янзы-бүрү деңнелдиг даалгалар-биле ажылдаары, берге айтырыгларны шиитпирлээрде, чүнү кылырын тодаргай тургузуп билири. Бодунуң билир чүүлүнге даянып, хыналда айтырыгларга харыылап билири.
С чего начать учителю, переходящему на новые стандарты? Наверное, прежде всего с переосмысления самого главного – подготовки и проведения урока в условиях новых требований. В качестве примера моей работы предлагаю структуру урока по тувинскому языку и литературе.
Я предлагаю следующий вид технологической карты для уроков тувинского языка и литературы в соответствии с требованиями ФГОС ООО.
Кичээлдиӊ тургузуу Башкыныӊ кылыр ажылы Өөреникчилерниӊ кылыр ажылы Кандыг түӊнелдерни чедип ап болурул?
(БӨА азы УУД)
I.Кичээлдиӊ эгезин организастаары.
Уругларның иштики сагыш-сеткилин, сеткил-хөөнүн кичээлге белеткээри. II. Бажыңга онаалга хыналдазы III. Чаа билиглиг болурун чидиглендирери. Кичээлдиң темазын, сорулгаларын тодарадырынче угланган ажыл
(Актуализация) IV. Чаа билиглерниң ажыдыышкыны
V. Баштайгы быжыглаашкын VI. Кадыкшыл минутазы VII. Анаа быжыглаашкын VIII. Кичээлдиӊ түӊнели IX. Онаалга бээри X. Рефлексия Задача учителя при введении материала заключается не в том, чтобы доступно все объяснить, рассказать и показать, а в том, чтобы таким образом организовать работу детей, чтобы они сами додумались до решения ключевой проблемы урока и сами объяснили, как надо действовать в новых условиях. Дети самостоятельно находят свои ошибки, выявляют причину этих ошибок, им предоставляется возможность самостоятельно исправить ошибки и убедиться в правильности их исправлений, учатся рефлексировать свою деятельность.
Первое, о чём следует помнить учителю, начинающему работать в рамках системно-деятельностного подхода: в конспекте урока должна быть отражена реализация деятельностного подхода к организации образовательного процесса. Как известно, системно-деятельностный подход выступает в качестве методологической основы стандарта. Построение урока в логике системно-деятельностного подхода значительно отличается от классического представления о типологии и структуре урока. Этапы урока должны отражать структурные элементы «деятельности»: мотив, цель, действия для её достижения, результат. Поэтому при проведении уроков тувинского языка и литературы я целенаправленно использую практико-ориентированные примеры. Это формирует учение применять полученные знания в практической жизни.
Технология деятельностного метода предполагает следующую последовательность шагов на уроке:
1). Мотивация к учебной деятельности.
Данный этап процесса обучения предполагает осознанное вхождение учащегося в пространство учебной деятельности на уроке. Чтобы увидеть ребенка в процессе образования, его надо открыть, повернуть к себе, включить в деятельность. Человек включается в любую деятельность только тогда, когда это нужно именно ему, когда у него имеются определенные мотивы для ее выполнения.
На уроке тувинского языка и литературы использую различные способы развития мотивации.
Организастыг кезээ, өөредилгениң ажыл-чорудулгазы.
Уругларның иштики сагыш-сеткилин, сеткил-хөөнүн кичээлге белеткээри.
Кичээлге чедиишкинниг байдалды тургузарда чорудар арга-методтар:
«Үш хүнчүгеш» деп оюн.
Өртемчейде хүн чаңгыс, ооӊ назыны 5 миллиард чыл чедип турар. Чылыы 14 миллиард градус. Бир дугаарында хөглүг хүнчүгеш, ийи дугаарында анаа хүнчүгеш , үш дугаарында муӊгаргай хүнчүгешти боттарының сагыш-сеткилинге кайызы чоок болуп турарын шилип алыр. Башкы уругларның сагыш-сеткилин бо ажылдан билип ап болур.
«Өңнүг карточкалар».
Ак болгаш көк өңнүг карточкаларны үлеп бээр. Кичээл эгезинде болгаш төнчүзүнде сагыш-сеткилиниң байдалының аайы-биле карточканы көдүрер. Мындыг таварылгада кичээл дургузунда өөреникчиниң эмоционалдыг байдалы канчаар өскерлип турарын хайгаарап болур бис.
«Хүлүмзүрүглүг хевир-дүрзү» (смайликтер)
«Хүлүмзүрүглүг хевир-дүрзү» бөгүн бистиң кичээливисте аалдап келген. Ол ышкаш бо кичээливиске хөглүг-омак, өөрүшкүлүг, арыннарывыстан хүлүмзүрүг ыравайн ажылдаар бис деп чугаалаар.
Чаңгыс партада кожа олурар эжиңерниң караанче көргеш,
бо кичээлде чедиишкиннерлиг болурун иштиңерде күзээш, эжиңерже болгаш башкыже аянныг, онзагай кылдыр хүлүмзүрүп каарыңарны диледим деп кичээлди эгелеп болур.
«Бойдус чурумалы».
Уругларга бойдус чурумалын көргүскен ийи аңгы чурукту көргүзер, бир дугаарында – муңгаранчыг, караңгы, бүргег, бирээзи – чырык, өөрүшкүлүг, чараш. Уруглар боттарының сагыш-сеткилиниң байдалының аайы-биле чуруктарны шилип алырын дилээр.
6. «Сөстер».
Башкы уругларга саазыннарга үш минута дургузунда өөренир темавыска хамаарышкан сөстерден бижиирин дилээр.
«Тоолду тып», «Чогаалды тып», «Маадырны тып».
Бердинген сөстерниң дузазы-биле чогаалдың адын тывары.
2). Актуализация. Чаа билиглиг болурун чидиглендирери.
Учитель предлагает учащимся систему вопросов и заданий, подводящих их к самостоятельному открытию нового. В результате обсуждения он подводит итог.
Кичээлдиң темазын, сорулгаларын уруглар боттары тодарадырынче угланган ажылдарны чорудары.
Кичээлдиң бо кезээнче дараазында ажылдарның хевирлерин киирип болур: артык сөстү тып, бөлүктерге чарар, ылгалдыг чүүлдерин тып…
5-ки класстың төрээн чогаал кичээлдеринге дараазында темаларага мындыг хевирлиг ажылдарны киирип турар мен.
“Чаңгыс ой аъттыг үш алышкы”.
Чурук-биле ажыл. Аъттыг кижи чуруун көргүскеш, айтырыглар-биле ажылдаар.
- чурукта кандыг кижи көргүскен-дир?
- аът мунуп билир силер бе?
- аът дугайында ырылар билир силер бе?
- чүнүң дугайында чогаалды өөрениривисти билип тур силер бе?
2. «Чеди иелиг Чеди-Мыйыс”.
Орус улустуң «Волк и семеро козлят» (Бөрү болгаш чеди анай) деп тоолундан үзүндүнү көргүзер.
- чүнүң дугайында тоол-дур, уруглар?
- бөгүн кичээлде чүнүң дугайында өөрениривисти билип тур силер бе?
- Бөгүн кичээливисте чүгле чеди анай эвес, чеди иелиг Чес-Мыйыс деп анайның дугайында тоолду өөренир бис.
3. «Тос оолдуг Доктагана кадай”.
- «Эртем чокта, эртен база дүн» деп үлегер домактың утказын тайылбырлап көрүңерем, уруглар?
- Эртем чедип алыры албан бе?
- Бөгүн чүнүң дугайында чогаал өөренир-дир бис?
4. Кызыл-Эник Кудажы «Кым эң ажыктыгыл?»
- Кандыг дириг амытаннар билир силер?
- Дириг амытаннарның кижиге ажык-дузазы кандыгыл?
- Силерниң бажыңнарыңарда чүнү азырап турар силер?
- Силер бодап көөрүңерге, кайылары эң-не ажыктыгыл? Чүге ынчаар бодап тур силер?
- Өөренир чогаалывыс чүнүң дугайында деп бодап тур силер?
5. Салим Сүрүң-оол «Карактар дугайында маргылдаа»
- Кижиниң мага-бодунуң кезектеринден адап көрүңерем, уруглар. (карак, баш, кулак, думчук…)
- Карактарыңар, думчуктарыңар дугайында маргыжып көрген силер бе?
- Ындыг маргылдааның ужур-дузазы кандыгыл?
- Бөгүн номчуур чогаалывыстың маадырларының маргылдаазының түңнели кандыг болган деп бодаар силер?
6. Монгуш Эргеп «Хек чүге ыраажы болганыл?»
- Кандыг куштар билир силер?
- Оларның аразындан ыраажы куштарга кайылары хамааржырыл?
- А хек чүге ыраажы апарган деп бодап тур силер?
- Бөгүн номчуур чогаалывыстан ол айтырыгга харыыны тып көрээлиңер.
7. Леонид Чадамба «Аян-чорук»
- Чайгы дыштанылгада ада-иеңер-биле кайнаар дыштанып чораан силер?
- Тываның кайы черлеринге четкен силер?
- Тожу кожуунну билир кижи бар бе, аңаа дыштанган силер бе?
-Өөренир чогаалывыс чүнүң дугайында деп бодап тур силер?
8. Олег Сувакпит «Ногаан таңныыл».
Бойдус чурумалы, парк көргүскен чуруктар-биле ажылды эгелээр.
- Бойдус камгалалының дугайында чүнү чугаалап болур силер?
- Силер боттарыңар канчаар бойдусту камгалап турар силер?
- Бөгүн чүнүң дугайында чогаал номчуурувусту билип олур боор силер.
9. Антон үержаа «Ие дылым»
Кичээлдиң эпигравы:
«Тѳрээн дылын билбес, чонундан хоорук кижи хатка сывыртаткан дазылы чок каңмыыл ышкаш»
Александр Даржай.
Дыл бүрүзү тускай, онзагай. Ол чоннуң чаңчылдарын, үзел-бодалдарын илереткен сѳстерлиг болур. Тыва дыл түрк дылдарның санынче кирбишаан, ѳк-биле адаар ажык үннери-биле онзаланып ылгалып турар.
Ынчангаш чон бүрүзү бодунуң дылын чидирбези-биле, 2000 чылдан бээр чылдың-на февраль 21-де Бүгү делегейде тѳрээн дылының хүнүн демдеглеп, байырлап турар.
Тыва дыл – тываларның тѳрээн дылы. Тыва кижилер чүс-чүс чылдар иштинде тѳрээн дылының дузазы-биле аразында харылзажып, күш-ажылчы дуржулгазын солчуп, ажыл-херээн бүдүрүп, ажы-тѳлүн кижизидип келген.
Бо чылын Тываның чазак баштыңы Шолбан Валерьевичниң чарлыы-биле ноябрь 1-ни тыва дыл хүнү кылдыр чарлаан.
- Бөгүн кичээлде чүнүң дугайында чогаал номчуурувусту билип олур боор силер.
5-ки класстың тыва дылга кичээлдиң темазын, сорулгаларын уруглар боттары тодарадырынче угланган ажылдарны чорударда, дараазында ажылдарны чорудуп турар мен.
«Лексика» деп темага катаптаашкын кичээл.
Үлегер домак-биле ажыл. (Слайд 2)
Кичээливисти дараазында ребустай чижеглеп көргүскен үлегер домак-биле эгелээр-дир бис.
сөзүн ажырып болбас,
сөзүн ижип болбас.
- Үлегер домакты кым номчуптарыл?
- Үлегер домактыӊ утказын кым тайылбырлаптарыл?
- Бо үлегер домакта чүү деп сөс катаптап турар-дыр?
- Шын-дыр, ынчап кээрге, дылдыӊ бүгү-ле сөзүн, ооӊ словарьлыг курлавырын чүү дээрил?
- Ынчангаш бөгүн чүү деп теманы катаптаар-дыр бис, уруглар?
- Шын-дыр, бөгүн кичээливисте «Лексика» деп өөренип эрткен темавыска алган билиглериӊерни сактып, катаптаар-дыр бис.
2. Шынарның болгаш хамаарылганың демдек аттары
Ам слайдыже (самбыраже) кичээнгейлиг кѳрүңер.
-Бердинген сѳс каттыжыышкыннарында карартыр парлаан сѳстер кандыг чугаа кезээнге хамааржыр-дыр?
- Чүге демдек ады деп бодап тур силер?
Чараш мал (даштыкы хевири), сарыг чаат (ѳң-чүзүн), хоюг карактар (шынары), узун буттар (хемчээл), мыйыстыг мал (хамаарылга), шулуннарлыг тайга (хамаарылга), дустуг хап (хамаарылга), чайгы үе (хамаарылга).
-Бо сөс каттыжыышкыннары силерге таныш-тыр бе, уруглар?
- Кайы чогаалдан алдынган сөс каттыжыышкыннары-дыр?
-Кандыг мал дугайында-дыр?
-Чогаалдың кол маадыры кым ийик?
Ажылчын кыдырааштарыңарда таблица бердинген. Чогаалывыстың кол маадыры Ѳнер-оол бо сөс каттыжыышкыннарын ийи бѳлүкке чарган. Бис ооң ажылын хынааш, демдек салып көрээлиңер. (Слайдыга көргүзер)
3). «Открытие нового знания». Чаа билиглерниң ажыдыышкыны.
Чаа алган билиглерин амыдыралга ажыглап, теориялыг билиглерин практика-биле холбап, эстетиктиг көрүштү хевирлээринче угланыр.
Чөрүлдээлиг байдалды тургузуп, дараазында кылып чорудар ажылдарның хевирлерин даап бодап көөрү. Бо кезекте шупту, бѳлүктеп, эжи-биле, боду хуузунда кылыр ажылдарның хевирлерни киирип алыр.
4). Рефлексия учебной деятельности на уроке.
Фиксируется новое содержание, изученное на уроке, и организуется рефлексия и самооценка учениками собственной учебной деятельности.
Күрүнениң федералдыг өөредилге стандарты ёзугаар кичээлдерге рефлексия ыяап-ла турар. Рефлексия - кылып чоруттунган ажылдарны түңнээри.
Рефлексияны кичээлдин чүгле төнчүзүнге эвес, а ооң кайы-даа чадазында ажыглап болур.
Кичээлдиң төнчүзүнде чорудар ажылдарның хевирлери:
«Күзелдер ыяжы». Шын, долу, тода харыыӊарны берген саазыннарыӊарга немей боттарыӊарныӊ күзелдериӊерни, эш-өөрүңерге чаагай чараш күзээшкиннериӊерни сеткилиӊер ханызындан бижээш, «Күзелдер ыяжынга» азар силер.
Азы кичээлге чаа чүнү билип алганын болгаш ам-даа чүнү билип алыксап турарын бижидип болур.
«Уламчыла» деп ажыл.
Солун болган чүүл …
Эӊ-не сонуургаан чүүлүм…
Тывызыксыг болган чүүл…
Бергедешкен чүүлүм…
Деңнелге дээрге …..
Эпитет дээрге …..
«Үш К» деп ажыл.
Кичээлде кандыг үш кезек силерге эң эки таарзынды, оларны адап көрүңерем.
Кичээлде үш чедиишкинниг болган кезектерни бижидип болур.
Кичээлде өөрүшкүнү сөңнээн үш кезектерни бижидип болур.
«Билбес турдум … билип алдым….» деп схема-биле ажыл.
Смайликтер-биле түңнээри.
«Үш айтырыг».
- кичээлдиң чедиишкинниг болганы кымның ачызында болган деп бодаар сен? (башкыдан аңгыда)
- чүү болдунмааныл, чүге?
- башкыдан болгаш силерден келир үеде чүү чедир ажылдаар болза эки-дир?
Результативность реализации проекта
Реализация данного проекта предполагает: повышение качества обученности по тувинскому языку и литературе, способствует развитию универсальных учебных действий учащихся, обеспечит общее интеллектуальное развитие учеников, достижение нового образовательного результата – увеличение доли победителей и призёров в олимпиадах и конкурсах по предмету.
Благодаря использованию в работе данной технологии были получены следующие результаты:
Сержин Ай-кыс заняла 1 место в республиканском конкурсе творческих работ на тему сказок Светланы Савицкой и тувинским народным сказкам, посвященном Году культуры и русского языка в номинации «Рисунок к сказке».
Оюн Олзей - диплом III степени в конкурсе защиты инновационных проектов на первой республиканской научно-практической конференции «Инновационные технологии в образовании».
Бады Бегзи получил грамоту за высокий уровень исследовательской работы представленной для публичной защиты на Научной выставке «Шаг в будущее», посвященной 70-летию Победы.
Оюн Олзей за участие в республиканском конкурсе сочинений «Не померкнет летопись Победы» в номинации «Дети войны».
Ховалыг Раджу – тыва литератураның үндезилекчизи, Тываның Улустуң чогаалчызы С.Б.Пюрбюнуң 100 хар оюнга тураскааткан республика чергелиг викторнинаның идепкейлиг киржикчизи деп шаңналга төлептиг болган.
Результаты деятельности учителя:
Показатели успеваемости и качества обучения за последние три года: успеваемость - 100%, качество - динамика от 60% до 70%.
Результаты контрольных срезов, проводимых школой
№ Год Кол-во учащихся Качество Обученность
2011-2012 116 53% 100%
2012-2013 114 59% 100%
2013-2014 104 72% 100%
2014-2015 98 65% 100%
2015-2016 109 68% 100%
Разрабатываю такие задания, которые включают детей в самостоятельный и исследовательский поиск. С опытом работы в данном направлении имеются неоднократные выступления на ШМО, КМО учителей тувинского языка и литературы.
По данному направлению была представлена работа для участия в региональном конкурсе методических разработок «Мой лучший урок по тувинскому языку и литературе в 5-6 классах, среди учителей тувинского языка и литературы в соответствии с требованиями ФГОС» и заняла II место.
Выступление в ежегодной региональной научно-практической конференции «Сатовские чтения», посвященной 90-летию доктора филологических наук, профессора Шулуу Чыргал-ооловича Сата и 80-летию кандидата педагогических наук, доцента Кимы Биче-ооловны Март-оол с докладом «5-ки класска күрүнениң федералдыг өөредилге стандарты ёзугаар төрээн чогаал кичээлдерин эрттирери, ооң кезектеринге чижектер».
Технологическая карта урока по требованиям ФГОС по тувинской литературе для 5 класса «Балыкчы Багай-оол» в 1 приложении журнала «Башкы».
Диплом III степени республиканском конкурсе среди педагогов, использующих современные педагогические технологии «Лучший учитель-словесник» в номинации «Учебно-методические материалы».
Выступление в Республиканской научно-практической конференции «Языковое образование в средней школе: проблемы и перспективы» с докладом «Использование ИКТ на уроках тувинского языка и литературы»
Свидетельство за высокий уровень руководства исследовательской деятельностью школьников при подготовке научных работ на 19-ю Республиканскую научную конференцию школьников «Шаг в будущее», посвященную 70-летию Победы.
Грамота за подготовку победителя на республиканском конкурсе творческих работ на тему сказок Светланы Савицкой и тувинским народным сказкам, посвященном Году культуры и русского языка в номинации «Рисунок к сказке».
Республика чергелиг «Чаңчыл – амыдыралдың өзээ» деп культура килдизиниң удуртукчу болгаш уран-чүүлдүң башкарыкчы ажылчыннарының аразынга болуп эрткен семинарга киришкениниң дугайында шынзылганы Тыва улустуң ёзу-чаңчылдарының, аас чогаал болгаш ус-шевер төвү тутсуп тур.
Публикации на сайтах ns.portal, про школу.
На основании приказа Министерства образования и науки Республики Тыва от 28.01.2016 г. № 87-д «Об установлении форм и сроках проведения региональной итоговой контрольной работы обучающихся, изучивших родной (тувинский) язык по образовательным программам основного общего образования, ГИА обучающихся, изучивших родной язык (тувинский) и родную литературу по образовательным программам основного общего образования в 2016 году» во всех образовательных учреждениях Чеди-Хольского кожууна 28 апреля 2016 года проведена региональная итоговая контрольная работа в 9-х классах, мои классы показали хороший результат.
Классы Количечтво учащихся "2" "3" "4" "5" К/з Усп Ср.б9б 10 0 4 5 1 60 100 3,7
9в 12 0 7 5 0 41,6 100 3,4
Итого 22 0 11 10 1 50,8 100 3,55
Результаты итоговой аттестации в форме ОГЭ
№ Год Кол-во учащихся Качество Обученность Средний балл
2015-2016 1 100% 100% 4
Выводы:
Инновационный педагогический опыт дает мне возможность профессиональной самореализации и интеллектуального развития школьников . Педагогический опыт легко воспроизводим на школьном, муниципальном, региональном уровне. Данный опыт является эффективным с точки зрения соотнесения затрат на его воспроизведение с педагогической отдачей.
Учебная деятельность, организованная в логике системно-деятельностного подхода обеспечивает развитие, саморазвитие, самовоспитание личности. Важное место в образовательном процессе занимают психическое здоровье учащихся, индивидуализация образовательных маршрутов, создание психологически безопасной и комфортной образовательной среды. Для учителя очень важно правильно подобрать методические рекомендации для реализации системно-деятельностного подхода.
Подобранный мною материал и используемые методы работы имеют позитивные результаты развития личности. Литература:
Өөредилге ному. 5 класс. М.А.Күжүгет., Л.Х.Ооржак., Е.Т.Чамзырын., А.С.Шаалы. Кызыл – 2013
Методиктиг сүмелер. Бешки класстыӊ «Төрээн чогаал» ному-биле ажылдаар башкыларга дуза. В.С.Кызыл-оол, Д.С.Куулар. Кызыл – 1992.
Бешки класстыӊ «Төрээн чогаал» ному-биле ажылдаар башкыларга дузалал материал. З.О.Шожал. Кызыл – 2014.
Төрээн чогаалга ажылчын кыдырааш. Л.Х.Ооржак. Кызыл – 2014.
Еремина О.А. Уроки литературы в 5 классе (http://www.prosv.ru/ebooks/Eremina_Uroki-liter_5kl_Kniga-uchit/3.html)
Коровина В. Я., Збарский И. С. Литература. 5 класс. Методические советы (http://www.prosv.ru/ebooks/Korovina_Literatura_5kl_Metod/2.html#3)
Издательство «1 сентября» http://festival.1september.ruАсмолов А.Т. Системно - деятельностный подход к разработке стандартов нового поколения// Педагогика, 2009.
Хуторской А.В. Деятельность как содержание образования//Народное образование, 2012 № 8.
http://spisok-literaturi.ru/http://nsportal.ruhttp://www.zavuch.ru/