Фрагмент открытого урока Рождество в Великобритании


Фрагмент открытого урока «Christmas in Great Britain»
Цель: развитие коммуникативной компетенции.
Задачи:
Образовательные: ввести и первично закрепить лексические единицы и речевые обороты по теме «Рождество в Великобритании»; развивать навыки монологической речи, чтения по теме «Рождество в Великобритании»;
Развивающие: учить самостоятельности, формировать навыки самоорганизации;
Воспитательные: учить культуре поведения при фронтальной, групповой работе, расширять кругозор учащихся, поддерживать интерес к изучению английского языка.
Формировать УУД:
Личностные: самостоятельность, самоорганизация, ценностное отношение к совместной познавательной деятельности, самооценка;
Регулятивные: целеполагание, прогнозирование;
Коммуникативные: учебное сотрудничество, построение речевых высказываний, умение слушать и слышать;
Познавательные: расширение кругозора учащихся через лингвострановедческую информацию.
Планируемые результаты:
Предметные: знать лексические единицы и речевые обороты по теме урока, уметь применять изученную лексику и составлять подготовленное монологическое высказывание.
Личностные: самоорганизация, ценностное отношение к совместной познавательной деятельности, самооценка.
Метапредметные:
Регулятивные: целеполагание, прогнозирование;
Коммуникативные: умение работать в группах, помогать друг другу, умение высказать свои мысли на английском языке;
Познавательные: моделирование, умение структурировать и обобщать знания.
Оборудование:
Карточки с новыми словами по теме “Christmas in Great Britain”;
аудиозапись песен “We Wish you a Merry Christmas” и “Jingle bells”;
плакат “корзина идей”;
презентация к уроку;
Карточки с заданиями для отработки новой лексики;
Для коллажа: клей, картинки по теме, лист бумаги;
Мячик.
Ход урока
Орг. момент.
Teacher (T- учитель): Good morning, our guests and children! I’m glad to see you. Sit down, please! How are you today?
Pupils (P - ученики): I’m fine, thank you.
Целеполагание, определение темы урока.
T: Look at the screen and tell me what we will talk about today (Presentation with song “We wish you a Merry Christmas”).
P: We will talk about Christmas!
T: You are right! Christmas! And where? In Russia or in Great Britain? So the topic of our lesson is…
P: “Christmas in Great Britain”.
T: And at the end of the lesson you will tell me about Christmas in Great Britain in English.
Введение новой лексикиT: So we need some new words for our new topic. Let’s work in groups. You have a lot of picture cards. Please, choose all the cards for the topic «Christmas». Are you ready?
P: Yes, we are!
T: Look at the blackboard. It’s our box of ideas. Let’s put words in it! What words did you choose? Group 1? Group 2?
P: a gift, a Christmas card, a Christmas tree, a stocking, Santa Claus, lights, to celebrate, to decorate, to put, to make.
T: That’s right! Our box of ideas is full of words! Great!
Отработка произношения
T: now let’s learn to pronounce these words! Repeat after me (all together and one by one).
P: (repeat the words)
T: Now let’s play with the ball and check how well you know new words. What is English for: отмечать Рождество, украшать рождественскую елку, класть подарки под елку, делать рождественскую открытку, покупать подарки, класть подарки в чулок?
Актуализация нового материалаT: Each of you has a card with the text. Please, fill in the gaps in text with the words from the table.
Decorate, lights, Christmas cards, stockings, make, Santa Claus, Christmas tree, gifts, Christmas
Christmas
In Great Britain people celebrate ……. on the 25th of December.
Some weeks before Christmas English people are busy. They send (посылать) ………to all their friends. You can buy Christmas cards or you can make them. A lot of Children …….their cards at school.
People buy a ……….and …….it with toys, colored balls and little colored…….
At night before Christmas people put their …..under the tree. When children go to bed, they put their ……..near their beds.
At night ………….comes. He puts the gifts into the children’s stockings.
T:Are you ready?
P: Yes, we are!
T: Let’s check! Look at the screen and read the text. Now answer my questions about the text. When do people celebrate Christmas in Britain?
P: They celebrate Christmas on the 25th of December.
T: Do children buy or make Christmas cards at school?
P: They make Christmas cards.
T: How do people decorate Christmas tree?
P: They decorate it with toys, coloured balls and lights.
T: Where do they put gifts at night before Christmas?
P: They put gifts under the Christmas tree.
T: Do children put their stockings near their beds?
P: Yes, they do.
T: Well done!
Составление рассказа о праздновании Рождества
T: We know new words, we’ve read the text about Christmas. Now let’s try to tell about Christmas in Great Britain in English. Please, make up a story about Christmas in Great Britain using these words! We are working in groups. You should also make a collage from these pictures. One of you should be ready to tell about it for all of us. You have special words and word combinations for it.
P: (make collage and discuss the topic, then choose one pupil from the group to tell the story)
“Christmas in Great Britain”
celebratebuy/ make Christmas cards
buy Christmas tree
decorate with balls, lights
put gifts
put stockings
Santa Claus comes
РефлексияT: Let’s remember the beginning of the lesson. We should learn to tell about Christmas in Great Britain. Can you do it now?
P: Yes, we can.
Заключительный этапT: thank you for your work. I hope you enjoyed the lesson, and also I hope you will enjoy the home task. Let’s write it down. I want you to read about other holidays in Great Britain Ex. 6, 7 p. 109-110