Урок по английскому языку в 8 классе What manners do you follow?”


Открытый урок по английскому языку с применением Интернет-технологий (8класс).
Тема: “What manners do you follow?”


Подготовила:
Учитель английского языка
Судоргина Людмила Сергеевна









План – конспект урока.
Цели и задачи:
Социокультурный аспект – знакомство с особенностями характера и манерами британцев.
Развивающий аспект – формирование способности к сравнению и сопоставлению, к формированию выводов из прочитанного и услышанного, развитие репродуктивных и продуктивных речевых действий с помощью подбора выражений, адекватных ситуации.
Воспитательный аспект – воспитание уважительного отношения к собеседнику, стране изучаемого языка и людям в ней проживающим. Стремление проявлять интерес, правилам этикета, желание посмотреть на себя глазами иностранцев .
Учебный аспект– развитие лексико–грамматических навыков говорения.
Речевой материал – продуктивный: лексический. Open and friendly people, polite and well mannered, conservative, practical and careful, emotional but reticent, charming, serious people, have a lovely sense of humor ; 2) Активизация в речи учащихся Present Simple.
Оснащение урока - компьютер, Интернет, интерактивная доска, картины эпохи Рококо.



Ход урока.
 
1) Оргмомент , объявление темы и цели урока
T: Good morning , boys and girl
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
( Урок начинается с презентации Power Point. Первый слайд – тема урока.)
2) Pronunciation
T: Would you like to review some words after me? (Далее – слайд с табличками)
T: Which word is different? (Дети называют лишнее слово в каждой табличке)
Respect
Treat
Score
Competence
Reserved
Reticent
Prudent
Violence
Conservative
Generous
Polite
Happiness

Proverbs.
Custom is a second nature.
All not gold that glitters.
Handsome is handsome does.
II.
Активизация лексических единиц.
T: When people think of the British they picture in their minds different things.
What do you usuаlly think of when you think of the British?
(Anticipating , please!)
(Учащиеся работают по 3–4 человека в группах и строят небольшие диалоги).
P1 P2 – What/who
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Иногда Британию называют странным островом, т.к. традиции этой страны отличаются от традиций других стран.Давайте, обратимся к нашим учебникам и выполним упр.№4 на стр.88. Задание:
(Далее идут слайды с заданием).
Queue in a line waiting for a bus.
Greet y
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·le in the Internet.
Итак, ребята, давайте выскажем наши предположения по поводу Британских манер, но сначала давайте – ка вспомним какое время мы используем когда хотим выразить обычное, регулярное, повторяющее действие в настоящем времени? А какие есть слова-сигналы у этого времени?
Ok! That’s good!
(Учащиеся по очереди высказываются по образцу, указанному на очередном слайде):
The British usually
The British never
The British don’t
Sometimes British can
T: So, children, you’ve made your proposals. Let’s listen to the facts about british manners and traditions.
(ученик, работающий с Интернетом зачитывает факты и сам же их переводит).

2) Работа с интерактивной доской.
T: So, children, now we know a little bit about british manners and behaviour. What are they?Let’s make a small scheme on our interactive blackboard.
( Каждый ученик выходит к интерактивной доске и пишет по одному качеству, присущему англичанам.).


reserved

· prudent

conservative reticent

The British
polite
well-mannered



T: OK! Well done!

T: Now we know a little about British manners. But what can you say about Russian manners? Are they similar or differ from British?What is usual and what is unusual for our country? Please, fill in the table in your copybooks.

( Далее учитель демонстрирует слайд с заданием).

Usual for Russia
Unusual for Russia











Учащиеся заполняют таблицу письменно, в тетрадях. Через несколько минут учитель проверяет готовность учащихся. 2-3 человека зачитывают свои выводы.

T : Well , thank you . I like your active work. Тoday you are believed to know much about manners and features of the British and Russian people.
Использование и применение на практике полученного материала
Проведение теста “Are you well– mannered”?
T : Let me see if you are well– mannered! .
Now, let’s make the Quiz “Are you well– mannered” to see how well–mannered you are.
Quiz “Are you well-mannered?”


Who is the first to finish the telephone conversation?
the one who calls
the one who is called
the one who is older

What would you do if a person sneezes in your presence?
you say “Be healthy”
you pay no attention to it

What would you do if you sneeze in the presence of other people?
you say “I am sorry”
you keep silence

What would you do if you see a person carrying heavy things?
you offer your help
you pay no attention.

KEYS: 1 – a, 2 – b, 3 – a, 4 – a
(Учащиеся выполняют тест на компьютерах ) .
T : What is your score ?Are you well–mannered ?
If you have 4 right answers – you are well–mannered
3 answers – sometimes break the rules.
2 answers – you should pay attention to your manners.
2. True/false questions ( дополнительное задание).
T: So, children, answer please to my true/ false questions.
The British usually queue in a line waiting for a bus. (T)
The British always greet their friend as many times as they meet him/her during the day. (T)
3) Russian people always take they shoes off as soon as they enter someone’s home. (T)
4) Russian people don’t bump into another person.(F)
5) Russian people usually keep their distance talking to a person. (F)
6) The British usually wait patiently when a group of people have queues for service. (T)
7) It’s OK to eat with full mouth. (T)
8) The British usually jump the queue waiting for a bus. (F)
9) It’s polite to eat everything on the plate. (T)
10) When eating you should lean towards the plate. (F)


Домашнее задание
T : We have spoken much about features and manners of the British, we have learned what people in different countries think about the British. Do you want to know, what foreign people visited Russia, think of about the Russians? Take then p.90 , ex. 6 for your home work.

Заключительный этап урока.
Вывод .
I’m very satisfied with your work today. You’re given me much information about features and manners of the British . Thanks!
Оценки .
Your marks for the lesson are (учитель объявляет оценки ученикам).
Окончание урока .
Stand up! The lesson is over. You may be free!