Конспект занятия по крымскотатарскому языку Традиции и обычаи крымскотатарского народа (2 класс)


I.Организационный момент. Создание эмоционального фона.
Мераба, севимли талебелер!
Здравствуйте, дорогие ребята!
Сизлер абайлагъан олсаныз бугун бизде чокъ мусафирлер бар.Келинъиз оларны къарышлайыкъ.
Поприветствуйте гостей. Улыбнитесь.
Бугуньки тёгерегимизде мен сизге мувафаккъиет ве яхшы кейфиет тилейим. Алла къолай кетирсин!
II.Мотивация учебной деятельности.
1.Наше занятие я хочу начать со стихотворения «Крымский хоровод».
Украинцы и евреи
Немцы, крымские татары,
Ассирийцы и болгары,
Становитесь в круг скорее!
Греки, русские, армяне,
Крымчаки и караимы –
Есть у нас другое имя:
Нас еще зовут «крымчане».
- Скажите, пожалуйста, о чём это стихотворение? (Ответы детей: о крымчанах, о Крыме, о том, что Крым многонациональный, и т. д)
- К какой национальности относимся мы с вами?
- Мы крымские татары. Биз къырымтатармыз.
- Как сказать на крымскотатарском языке «Наша Родина - Крым».
- Бизим ватанымыз Къырым!
2.Ассоциативный куст
- Балалар шимди сиз биз къырымтатармыз дединиз, ойле айткъанда насыл сезлер акъылъынъызгъа келе?
Помогите найти слова, которые характеризуют крымских татар.
- Биз бир – биримизни, ёкъсам достларымызны корьгенде, насыл тылсымлы сёзлерни айтамыз?
- Мераба, селям алейкум!
- Догъру. Я эвимизге мусафирле кельгенде софраларымызны насыл неззетли ашларнен яраштырамыз?
- Кобетелернен, бурмаларнен, къурабиелернен, пахлаваларнен ве къокъулу къавенен.
- Бу ашларны адыны насыл бир сёзнен айтмагъа мумкюн?
- Емек.
- Йылда бир къач кере, бутюн мусульманлар, балалардан башлап буюклергедже, къуванчнен нени беклейлер?
- Байрамларны.
- Догъру, насыл дин байрамларыны билесиниз?
- Ораза байрам, Къурбан байрам.
- Байрамларгъа не киймек керек?
- Дюльбер, янъы урба киймек керек.
- Балалар, бакъыныз, экранда насыл сёзлер пейда олды?
- Мераба, урба, байрам, емек.
Бу сёзлер къырымтатар халкънынъ Урф адетлерини косьтерелер. Эвель замандан, Къырымда, бу аджаип, дюльбер, берекетли ерде къырымтатар халкъы ерлешкен ве яшагъан. Оларны кечмиши (прошлое) ве келеджеги (будущее) бу ернен багълы эди. Онынъ ичюн биз озь тарихымызны, тилимизни, урф адетлеримизни бильмек ве сакъламакъ кеъыскъадан керекмиз.
III. Сообщение темы и цели урока.
- Бугуньки дерсте биз сизнен къыскъадан къырымтатар адетлеринен таныш оладжакъмыз, амелий ишлер япаджакъмыз.
- Сегодня мы познакомимся только с самой малой частицей крымскотатарских обычаев и традиций, будем выполнять творческие и практические задания.
IV.Первичное восприятие материала
- Посмотрите, пожалуйста, на экран и найдите среди национальностей живущих в Крыму представителей крымскотатарского народа.
- Как вы узнали их?
- По одежде. Ана тилинде – урбаларындан.
Национальная одежда – миллий урба.
- Миллий урбанынъ насыл элементлерини билесиз?
Фес ФырлантаКъалпакъ Антер
Къушакъ КольмекМарама Елек1.Работа в группах.
- Шимди исе эки группагъа болюнип чалышаджакъсыз.
1- группа огълан къокъланы кийиндиреджек ве онынъ адыны къояджакъ.
2- группа къыз къокъланы урбанен яраштыраджакъ ве адыны береджек.
Дикъкъат олуныз! Будьте внимательны! Среди национальной одежды крымских татар есть одежда других национальностей. Не забудьте в группе работать дружно и слаженно. В заключении нужно представить свои работы.
Темсиль этмек. Презентация работ.
1 - группа Бу къыз баланынъ урбасы. Кокъланы ады Фериде. Башинда фес ве
фырланта, устюнде анте рве елек, белинде къушакъ, аягъында аякъап.
Аякъап – бу земаневий сёз. Эвель заманларда онъа терлик дегенлер, чунки олар терден тикильген.
2 – группа
Бу огълан баланынъ урбасы. Онынъ ады Азиз. Башында къалпакъ, усьтюнде кольмек ве елек, белинде къушакъ, аягъында чызма.
V.Физдакъкъа. Физминутка.
Оп, оп девелерКъара сувдан келелерЯгълы – ягълы пителерАшай – ашай келелерАякълары ялпакъБашында кийиз къалпакъ.
Энди исе гузель миллий урбаларны кийип, бизлер байрамгъа ёл тутамыз. Халкъымызнынъ аджайип байрамлары бар. Байрамларда мусульманлар топлана, шенъ авалар чалына, оюн, кулькю ола, куреш ярышлары отькериле. Эр кес бирликте шенълене ве къувана.
2.Игра «Собери слово».
- Балалар, огюнъизде олгъан къалабалыкъны коресизми? Пек кучьлю ель уфюрген, бу сёзлернинъ арифлерини къарыштыргъан. Сёзлер исе миллий байрамларнынъ адлары. Келинъиз, бу сёзлерни тизийик.
- Насыл байрам олып чыкъты?
- Догъру. Бу Къурбан байрам ве Ораза байрам.
Дети рассказывают о праздниках Къурбан байрам ве Ораза байрам.
- Какие ещё крымскотатарские национальные праздники вы знаете?
- Весенние праздники Наврез, Хыдырлез, Дервиза.
VI.Закрепление знаний.
1.Практическая работа
Издавна, когда люди на праздники ходили в гости друг другу по традиции брали с собой гостинцы, подарки.
- Ценен тот подарок, который сделан своими руками и сегодня мы изготовим «Бохчачыкъ» -«Узелочек».
Подарок необычный, волшебный, дарит людям счастье и удачу.
- Что символизирует сахар, пшеница, монета?
VII. Подведение итогов урока.
- Интересными были крымскотатарские обычаи и традиции?
- Знакомы ваши родители с ними?
- Хотели бы вы узнать ещё нового о культуре и наследии своего народа?
Перед вами «солнышко» и «облачко». Если вам урок понравился поднимите «солнышко», если вам было скучно «облачко». Спасибо за урок!
Конспект урока Аблитаровой Н.И.
Фрагмент занятия проводился на Республиканском семинаре для учителей начальных классов с крымскотатарским языком обучения.
Тема: Традиции и обычаи крымскотатарского народа.
Цель урока:
познакомить учащихся  с основными праздниками, традициями и обычаями крымскотатарского народа;
формирование духовно-нравственной  культуры учащихся;
развивать творческие способности учащихся,  интерес к познанию крымскотатарской культуры, традиций;
показать межпредметную связь с технологией, литературой;
воспитывать интерес к истории и народному творчеству, бережное отношение к традициям крымскотатарского народа.
Метод проведения:  беседа, просмотр видеофрагментов и мультимедийной презентации, творческая деятельность.
Оборудование:
мультимедийная презентация, музыкальные фрагменты, загадки, пословицы, мешковина, ленточки, кусочки сахара, монеты, пшеница, куклы девочка и мальчик, элементы одежды для кукол.