Руководство к применению методического пособия по профессиональному английскому языку для студентов юридических дисциплин.


Управление образования Северо-Казахстанской области
Северо-Казахстанский институт повышения квалификации и
и переподготовки педагогических кадров
Профессиональный
английский язык
Руководство по применению
учебно – методического пособия
для студентов по специальности «Правоведение»
технических и профессиональных учебных заведений

Петропвловск 2015
Управление образования Северо-Казахстанской области
Северо-Казахстанский институт повышения квалификации и
и переподготовки педагогических кадров
Профессиональный
английский язык
Руководство по применению
учебно – методического пособия
для студентов по специальности «Правоведение»
технических и профессиональных учебных заведений
Петропвловск 2015
ББК 81.2 Англ. я 72
Е 50
Автор - составитель: Алифтенова З. У. , преподаватель английского языка ПСЭК
Е 50 Руководство по применению учебно – методического пособия по профессиональному английскому языкудля студентов юридических дисциплин технических и профессиональных учебных заведений.Петропавловск,2015-с. 17
Данное руководство по применению учебно – методического пособия по профессиональному английскому языку для студентов юридических дисциплин составлено в соответствии с Рабочей Программой колледжа по дисциплине «Профессиональный английский язык» по специальности «Правоведение».
В пособии представлены разработанные автором уроки с применением модульной технологии обучения, предназначенные для студентов обучающихся по юридической специальности технических и профессиональных учебных заведений. В нем представлены тексты и задания профессиональной направленности ,способствующие формированию и всестороннему развитию всех видов речевой деятельности.
Задания по основным грамматическим темам разработаны для повторения, т.к. изучение грамматики предусмотрено на начальном этапе обучения.
Рецензенты: Найманова Д.М. старший преподаватель АО «НЦПК «Орлеу» ИПК ПР по СКО магистр педагогических наук .
Канафина В.Н., преподаватель высшей категории иностранного языка, Петропавловского строительно-экономического колледжа.
Содержание
1.Рекомендации по проведениюуроков с применением модульной технологии……………..…………………………………………….....4
2.Лексические и грамматические цели и задачи учебных модулей…………………………………………………………………7
3.Календарно-тематический планирование по предмету «Профессиональный английский язык » на отделении «Правоведение» по учебному модулю……………………………….94.Учебные модули по предмету «Профессиональный английский язык » на отделении «Правоведение» ……………………………...11
5.Список литературы…………………………………………………17
Рекомендации по проведению
уроков с применением модульной технологии.
Законом «Об образовании» Республики Казахстан утвержден принцип вариативности в выборе форм, методов, технологий обучения, позволяющий использовать наиболее оптимальные и эффективные инновационные технологии в образовательном процессе учебного заведения. Согласно Рабочей Программе колледжа по специальности «Правоведение» на втором курсе я ввожу в структуру урока инновационные технологии, имеющиеся в педагогической науке и практике с целью успешности проведения уроков и формирования более глубоких знаний, умений и навыков обучающихся. Из всех известных мне инновационных технологий, я решила применять модульную технологию обучения по М.М. Жанпеисовой.
Выбор мной данной технологии обучения объясняется следующим:
- Технология модульного обучения предполагает стремление к организации личностно- мотивированной, познавательной деятельности;
- позволяет строить учебный процесс на основе диалогического общения.
Особенностью конструирования учебного модуля является система собственно моей подготовки как преподавателя к нему, которая сводилась к следующим шагам:
1 шаг: выявление обязательных знаний, умений и навыков, целей и задач урока.
2 шаг: изучение всего содержания учебного материала по модулю.
3 шаг: вычленение ключевых понятий, несущих смысловую нагрузку по данному модулю. Определение их взаимосвязи и взаимозависимости.
4 шаг: составление опорных схем по всей теме (на основе выделенных ключевых понятий).
5 шаг: составление тестовых заданий по всему содержанию учебного модуля (15-20 заданий).
6 шаг: составление блока вопросов и заданий по всему содержанию учебного материала данного модуля для итогового зачета (в данном случае мною применялись и другие формы контроля и оценки знаний, умений и навыков у студентов :квизы, самопрезентации и т.п.)
Во вводной части учебного модуля сообщается новая информация, которая затем трансформируется в знания обучающихся .
Чтобы цель была принята студентами, т.е. стала побудительной силой, превратилась в мотив необходимо, чтобы они осознавали предполагаемые трудности в достижении цели, контролировали себя в том, насколько успешно идет продвижение к цели.
При подготовке диалогической части учебного модуля я вычленила и структурировала основное содержание учебного материала для разбивки его на части. Подачу учебного материала для проработки его обучающимися на каждом уроке следует давать определенными порциями, в которых в краткой, ёмкой форме заключено содержание всего раздела (темы).
Учебный материал подобран в виде краткого текста, таблицы или схемы и практических заданий для отработки необходимых навыков, относящихся к данному учебному элементу.
Организация работы в малых группах позволит обучающимся самостоятельно или с определенной помощью достичь конкретных целей и поможет им избежать многих ошибок.
Большое количество упражнений позволит прочно сформировать навыки усвоения лексики и грамматики.
Весь учебный материал готовится на трех уровнях сложности: простой, средней и сложной. Задания направлены на снижение языковых и психологических трудностей,возникающих у студентов в ходе овладения иностранным языком. Право выбора одного из трех уровней оставляются за каждым обучающимся. Дополнительно подготовлены задания проблемного характера, требующие переноса знаний. Работа диалогической части строится с учетом следующих основных принципов:
- принцип целостного подхода к изучаемому и познаваемому материалу;
- принцип изучения по нарастающей» сначала в сжатом виде, затем - «раскручивая» содержание, увеличивая объем и вводя второстепенные детали или факты;
- принцип «возвращения» к теме учебного модуля на каждом уроке диалогической части.
В итоговой части обучающиеся выполняют разноуровневые задания, пишут эссе на определенную на тему, выполняют контрольные проверочные работы, соответствующие целям урока .
Одной из причин написания данного учебно- методического пособия явилось отсутствие дидактического материала и учебников для преподавания профессионального английского языка в группах отделения «Правоведение» Данное пособие состоит из 7 модулей. Каждый модуль пособия рассчитан на 6 часов . В пособие включены тексты на английском и русском языках по юридической тематике, касающиеся устройства политических систем Казахстана ,Великобритании и США и других наиболее важных событий .
Учебно-методическое пособие рассчитано на широкую аудиторию специалистов ,изучающих английский язык в связи с деятельностью в юридической сфере. Может быть полезно всем лицам ,изучающим английский язык в группах и самостоятельно.
AIMS AND TASKS OF TEACHING MODULES
Units and themes
I – Unit .What is Law?
Module I.
-tо introduce the students to Law and try to answer :”Why do we need law?”
- develop skills and habits in making up the dialogues with new vocabulary
-rise skills in electing the idea about the covered raised problem
- revise the grammar «Present Simple» and apply it in practice
- develop the skills in using of professional vocabulary during the games .
- bring up the students in sense of patriotism and politeness to Laws and try to write a composition « Law in my life» or make up multilevel exercises
II - Unit. Kazakhstan.
Module II.
-develop the skills of learning by hurt the vocabulary to the themes: ”The State Anthem of the Republic of Kazakhstan” “The Emblem of the Republic of Kazakhstan”,. “The Flag of the Republic of Kazakhstan”
- rise skills in electing the idea about the covered raised problem
- bring up the students in sense of patriotism to the national symbols.
-form the habits of the students in using grammar «To be, there + be, have/has got»
- use the professional terminology in the dialogues
- revise the grammar and vocabulary to the theme and write “Quiz”
Module III.
- introduce the students to the new vocabulary to the themes: “Political System of Kazakhstan”, “Constitution of Kazakhstan”, “Election system in Kazakhstan “
- rise skills in electing the idea about the covered raised problem
- bring up the students in sense of patriotism to native land.
- learn the students to retell with sense of patriotism about their countries political system .
- form the skills of using grammar «Pronouns» in practice
- revise the grammar and lexis to the theme and write “Quiz”
III - Unit . Great Britain
Module IV.
- introduce the students to the new themes: “National Emblems of the United Kingdom “,”The Royal Family”, ”Forming a Government. The Cabinet“
- rise skills in electing the idea about the covered raised problem
- teach the students to use the new knowledge in any situations.
- bring up the students in sense of politeness to the political systems of other countries .
- revise and use practice the English grammar theme « The Past Simple and The Present Perfect Tenses».
- use the professional terminology in the dialogues
- revise the grammar and lexis to the theme and write “Quiz”
Module V.
- teach students to speak about :”The British Monarchy Today”, “The British Parliament and the Electoral System”, “British Institutions”
- form skills in electing the idea about the covered raised problem
-develop the skills in using of English grammar « Future Tenses »in practice.
- strength the professional vocabulary playing the games
- revise the grammar and lexis to the theme and write “Quiz”
Module VI.
- introduce the students with the vocabulary to the themes :”The US Government”,. “The Higher Organs of Power in the USA”, “The US Congress.”
- develop skills in electing the idea about the covered raised problem
- bring up the students in sense of politeness to Laws and political systems of other countries.
- revise and use in practice the English grammar theme «Prepositions»
- strength the professional vocabulary playing the games
- revise the grammar and lexis to the theme and write “Quiz”
IV - Unit .USA.
Module VII.
- introduce the students with the vocabulary to themes :”Judicial system in the USA”,” Law-making procedure in the USA.”, ”Elections in the USA.“
- continue to form skills in electing the idea about the covered raised problem
- bring up the students in sense of politeness to Laws and systems of other countries.
- teach the students to talk and comprise the judicial systems of three countries Kazakhstan, Great Britain and USA.
- develop the skills in learning by hurt the professional vocabulary to the themes and using them in the dialogues.
- revise the grammar and lexis to the theme and write “Quiz”
TABLE OF CONTENTS

Р/с UNITS AND THEMES количество
часов
I - Unit. What is Law?
Module I. 12
1 Introduction to Law 2
2 Why do we need law? 2
3 Law and Society 2
4 «Present Simple» 2
5 Multilevel exercises 2
6 Composition « Law in my life» 2
II - Unit . Kazakhstan.
Module II. 12
7 The State Anthem of the Republic of Kazakhstan 2
8 The Emblem of the Republic of Kazakhstan 2
9 The Flag of the Republic of Kazakhstan 2
10 «To be, there + be, have/has got» 2
11 Multilevel exercises 2
12 Quiz 2
Module III. 12
13 Political System of Kazakhstan 2
14 Constitution of Kazakhstan 2
15 Election system in Kazakhstan 2
16 «Pronouns» 2
17 Multilevel exercises 2
18 Quiz 2
III - Unit . Great Britain
Module IV. 12
19 National Emblems of the United Kingdom 2
20 The Royal Family 2
21 Forming a Government. The Cabinet. 2
22 «The Past Simple and The Present Perfect Tenses» 2
23 Multilevel exercises 2
24 Quiz 2
Module V. 12
25 The British Monarchy Today 2
26 The British Parliament and the Electoral System 2
27 British Institutions 2
28 « Future Tenses » 2
29 Multilevel exercises 2
30 Quiz 2
Module VI. 12
31 The USA Government 2
32 The Higher Organs of Power in the USA 2
33 The USA Congress 2
34 «Prepositions» 2
35 Multilevel exercises 2
36 Quiz 2
IV - Unit .USA.
Module VII. 12
37 Judicial system in the USA 2
38 Law-making procedure in the USA 2
39 Elections in the USA 2
40 «Passive Voice» 2
41 Multilevel exercises 2
42 Quiz 2
Всего 84 часа
TEACHING MODULES :
I - Unit. What is Law?
Module I. Тhemes: 1. Introduction to Law.2 Why do we need law? 3. Law and Society.
parts number of the lesson contents of the lesson
Introductory 1-2 Acquaintance with the structure of the module , aims and tasks.
I. Introduction. 1. Introduction to Law.2 Why do we need law? 3. Law and Society (Association) 2. Работа с 2.Lead-in the new vocabulary. 3. Read and translate the text in groups and write the answers to the questions in the copy-books. 4.Conclusion lesson .Home task. лексикой.
dialogic 3 Assimilation of knowledge.
1.Use the vocabulary in the dialogues and monologues.
2.Dramatizing your dialogues.
3.Playing games:
а) Game: «Go on, go on…»
б)Game: «Answer the questions»
c) Game: «Snowball».
4.Conclusion lesson .Home task.
4 Revision “English verbs in Present Simple»
Practical work:
1. Multilevel grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
5 Mutual checking of knowledge and skills .
а) Game: «Catching the leader».
1. Multilevel lexis exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
total 6 1.Multilevel lexis and grammar exercises
a) Composition –essay: «Law in my life»
b) making tests
2. Conclusion lesson .Home task.
Module II. Themes: 1.The State Anthem of the Republic of Kazakhstan.
2.The Emblem of the Republic of Kazakhstan. 3. The Flag of the Republic of Kazakhstan.
parts number of the lesson contents of the lesson
Introductory 1-2 Acquaintance with the structure of the module , aims and tasks.
1.Introduction.1. The State Anthem of the Republic of Kazakhstan.2.The Emblem of the Republic of Kazakhstan. 3. The Flag of the Republic of Kazakhstan. ( Brain storming). 2.Lead-in the new vocabulary. 3. Read and translate the text in groups and write the answers to the questions in the copy-books. 4.Conclusion lesson .Home task.
dialogic 3 Assimilation of knowledge.
1.Use the vocabulary in the dialogues and monologues.
2.Dramatizing your dialogues. 3. Conclusion lesson .Home task.
4 Revision “To be, there + be, have/has got.”
Practical work:
1. Multilevel grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
5 Mutual checking of knowledge and skills .
1. Multilevel lexis exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
total 6 1. Multilevel lexis and grammar exercises
2. Conclusion lesson .Home task.
Module III.
Themes :1.Political System of Kazakhstan 2.Constitution of Kazakhstan 3.Election system in Kazakhstan.
parts number of the lesson contents of the lesson
Introductory 1-2 Acquaintance with the structure of the module , aims and tasks.
1 Introduction.. 1.Political System of Kazakhstan 2.Constitution of Kazakhstan 3.Election system in Kazakhstan.(A basket of ideas)
2.Lead-in the new vocabulary. 3. Read and translate the text in groups and write the answers to the questions in the copy-books. 4.Conclusion lesson .Home task.
dialogic 3 Assimilation of knowledge.
1.Use the vocabulary in the dialogues and monologues.
2.Seminar-lesson .
3. Conclusion lesson .Home task.
4 Revision «Pronouns»
Practical work:
1. Multilevel grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
5 Mutual checking of knowledge and skills .
1. Multilevel lexis exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
total 6 1. Multilevel lexis and grammar exercises
2. Conclusion lesson .Home task.
III-Unit. Great Britain.
Module IV. Themes :1. National Emblems of the United Kingdom .2.The RoyalFamily. 3. Forming a Government .The Cabinet .
parts number of the lesson contents of the lesson
Introductory 1-2 Acquaintance with the structure of the module , aims and tasks.
1. Introduction. 1. National Emblems of the United Kingdom . 2.The Royal Family.
3. Forming a Government . The Cabinet. ( The idea of key importance).
2.Lead-in the new vocabulary. 3. Read and translate the text in groups and write the answers to the questions in the copy-books. 4.Conclusion lesson .Home task.
dialogic 3 Assimilation of knowledge.
1.Use the vocabulary in the dialogues and monologues.
2. Seminar-lesson.
3. .Conclusion lesson .Home task
4 Revision :« The Past Simple and The Present Perfect Tenses».
Practical work:
1. Multilevel grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
5 Mutual checking of knowledge and skills .
1. Multilevel lexis exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
total 6 1. Multilevel lexis and grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
Module V.Тhеmes: 1. The British Monarchy Today. 2. The British Parliament and the Electoral System. 3. British Institutions.
parts
number of the lesson contents of the lesson
Introductory 1-2 Acquaintance with the structure of the module , aims and tasks.
1. Introduction. . 1.The British Monarchy Today. 2. The British Parliament and the Electoral System. 3. British Institutions.
2.Lead-in the new vocabulary. 3. Read and translate the text in groups and write the answers to the questions in the copy-books. 4.Conclusion lesson .Home task.
dialogic 3 Assimilation of knowledge.
1.Use the vocabulary in the dialogues and monologues.
2. Game: «I’m to you ,you are to me»
3. .Conclusion lesson .Home task .
4 Revision: « Future Tenses»
Practical work:
1. Multilevel grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
5 Mutual checking of knowledge and skills
1. Multilevel lexis exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
total 6 1. Multilevel lexis and grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
IV Unit- The United States.Module VI. Themes: 1.The US Government.2. The Higher Organs of Power in the USA.3. The US Congress.
parts number of the lesson contents of the lesson
Introductory 1-2
Acquaintance with the structure of the module , aims and tasks. 1. Introduction. 1.The US Government. 2. The Higher Organs of Power in the USA. 3. The US Congress.( Dzhigsow).
2.Lead-in the new vocabulary. 3. Read and translate the text in groups and write the answers to the questions in the copy-books. 4.Conclusion lesson .Home task. .
dialogic 3 2.Lead-in the new vocabulary. 3. Read and translate the text in groups and write the answers to the questions in the copy-books. 4.Conclusion lesson .Home task.
4 Revision «Prepositions».
Practical work:
1. Multilevel grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
5 Mutual checking of knowledge and skills
1. Multilevel lexis exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
total 6 1. Multilevel lexis and grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
Module VII.
Themes:1.Judicial system in the USA. 2 .Law-making procedures in the USA.3.Elections in the USA.parts number of the lesson contents of the lesson
Introductory 1-2
Acquaintance with the structure of the module , aims and tasks. 1. Introduction.1. 1.Judicial system in the USA. 2 .Law-making procedure in the USA. 3. Elections in the USA. (Cluster).
2.Lead-in the new vocabulary. 3. Read and translate the text in groups and write the answers to the questions in the copy-books. 4.Conclusion lesson .Home task.
dialogic 3 Assimilation of knowledge.
1.Use the vocabulary in the dialogues and monologues.
2.Dramatizing your dialogues. 3. Conclusion lesson .Home task.
4 Revision «The Passive voice»
Practical work:
1. Multilevel grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
5 Mutual checking of knowledge and skills
1. Multilevel lexis exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
total 6 1. Multilevel lexis and grammar exercises.
2. Conclusion lesson .Home task.
Список литературы
1.AyaghanB.National Encyclopedia.Editor in chief.–Almaty,2007, p.p. 224-226.
2.Английскийязыквпословицахипоговорках.-Москва :Высшая школа ,1990,с..94 .
3. Андерсон Л. О модульном обучении. - Алматы: Профессионал Казахстана , 2004,
№ 6, с.48 .
4. Бойко В.200 тем английского языка для абитуриентов. -Москва : БАО-ПРЕСС РИПОЛ КЛАССИК,2006.с.448 .
5.Влахова А.С. Учебно-методическое пособие для студентов 1курса юристов –бакалавров .-Москва. Высшая школа ,2011,с.35.
6. Жанпеисова М. М. Модульная технология обучения как средство развития ученика – Алматы: Халықталимы , 2002,с.52 .
7.Касымова С.С. Иностранные языки в школах Казахстана.-Алматы,№5,с.34.
8.Ковжасарова М.Р., Нурахметов Н.Н., Аульбекова Г.Д. Технологизация учебного процесса: казахстанский опыт.-Алматы: Зият-Пресс, 2005, с.224 .
9.Смакова К.Е. Учебно-методический журнал.English at school.Калуга,2009,с.47.
10.Черняева Д.А . Английский язык :методика преподавания в школе ,колледже и вузе. -Алматы,2014,№ 1,с.5,с.30.
11.Шустилова И.И. О Британии вкратце.-Москва:Лист,2003,с.224
12.Электронные ресурсы:
<http://www.whitehouse.gov/our-government/legislative-branch> - the White House website.
<http://www.parliament.uk/about/how/laws/> - UK Parliament website.
-British Council.
-Shaping the way we teach English ,Webinar.