Урок английского языка в 8-м классе по теме «Как быть здоровым и сохранять себя в форме»

Урок английского языка в 8-м классе по теме
«Как быть здоровым и сохранять себя в форме»

Коняхина Татьяна Васильевна, учитель английского языка

Цели урока:  актуализация и развитие знаний учащихся о здоровье и здоровом образе жизни; закрепление лексики по теме «Здоровье»

Задачи урока
Образовательные: 
- продолжить изучение и формирование целостной системы знаний по теме «Как быть здоровым и сохранять себя в форме»;
- развивать способности к анализу, синтезу, классификации и систематизации, к догадке, способность осуществлять репродуктивные речевые действия, способность осуществлять продуктивные речевые действия, развитие воображения;
- познакомить учащихся со структурой порядковых слов в утвердительных предложениях и научить применять ее в заданной ситуации.
Развивающие:
- развивать познавательную активность, логическое мышление, воображение и речь, навыка языковой догадки, интеллекта, памяти, совершенствование внимания;
- научить учащихся построению целостного высказывания по теме с использованием лексических единиц.
Воспитательные:
- учить оценивать результаты своей работы;
- создание условий  для формирования ясных представлений школьника о здоровом образе жизни; 
- воспитание умений работать в парах, группах, самостоятельно;
- воспитание толерантного отношения друг к другу

Тип урока: урок совершенствования знаний, умений и навыков.
Методы работы и проведения: проверка и закрепление знаний, работа с рабочей тетрадью, выполнение упражнений индивидуально, парами, группами, работа с карточками.
Вид урока: стандартный
Межпредметная связь: русский язык, биология, физическая культура,

Прогнозируемый результат: умение участвовать в коллективном обсуждении проблемы, умение слушать и работать с разными видами информации (текст, аудиозапись, составление диалогов, высказывание своего мнения в рамках заданной речевой ситуации, умение участвовать в коллективном обсуждении проблемы).
Оборудование: презентация, мультимедиа, доска, мел, рабочие тетради учащихся, индивидуальные карточки с заданиями, тематические карты, таблицы, видео фильм.
актуализация и развитие знаний учащихся о здоровье и здоровом образе жизни; закрепление лексики по теме «Здоровье»;
расширение словарного запаса;
совершенствование умений и навыков практического владения английским языком по теме в ходе индивидуальной и групповой работы при аудировании, говорении и чтении;
воспитание ответственного отношения к своему здоровью.

План
I. Сообщение темы и целей урока, знакомство с заданиями урока, деление на группы.
II. Активизация лексики по теме «Как быть здоровым и сохранять себя в форме»
III. Аудирование текста.
IV. Работа с пословицами о здоровье.
V. Практика в устной речи.
VI. Практика в чтении с пониманием основной идеи.
VII. Закрепление грамматического материала - словообразование наречий с суффиксом-ly
VIII. Решение кроссворда
IX. Подведение итогов урока.

Ход урока
I. Начало урока. Организационный момент.
T: Today we are going to speak about health, health problems and how to keep fit. We are to revise the vocabulary, listen to the text, work with proverbs, read the texts.
But where is Аnna?
P: She is not well. I think she has the flu.
The doctor told her to stay in bed.
T: Oh, what a pity. I hope she’ll recover soon.

II. Мотивация
I'd like you to guess the topic of our lesson. Lis
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
· Активизация лексики
T: Vocabulary exercises. Look at the list of words and word combinations. Упражнения с лексикой. Посмотрите на лист со словами и выражениями.
1. Try to put them into the correct column. Выберите слова и выражения и поставьте их в нужную колонку:
to catch a cold, the flu, to sneeze badly, to suffer from, to sound one’s heart, to examine, a stomackache, to recover after illness, to cure a patient, a headache, cancer, to take one’s temperature, a sore throat, to have a running nose, cough, a toothache, to prescribe medicine, AIDS, to have one’s chest x-rayed.
names of diseases
people can
doctors can

 
 
 


2. Answer the questions. Ответьте на вопросы.
T: - When does one go to see the doctor?
(When he feels bad, complains of smth, suffers
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·n you name any diseases that modern drugs can not cure?
(AIDS, cancer)
3. Revise the vocabulary of Unit Five. AB Ex.14, p. 57
Say what sport you would /wouldn't like to do and what game would /wouldn't like to play and explain why.

IV. Listening. Аудирование текста. Индивидуальная работа.
T: Listen to the people who have different health problems. Match their complaints and statements from A-F. One statement is extra. Послушайте людей у которых есть разные проблемы со здоровьем. Соотнесите их жалобы на здоровье с утверждениями. Одно из утверждений лишнее.
Fill in the table:
speaker
1
2
3
4
5

statement
 
 
 
 
 

Statements:
I have a sore throat.
I have got a bad cough.
I have got a stomachache.
I have hay fever and prefer staying at home in July.
I have
· got heart attacks regularly.
I have a strong backache.
Texts: Тексты.
Speaker 1 (male): my back really hurts! But it doesn’t hurt all the time. Only when I run, or
when I’m going upstairs. Sometimes when I carry a heavy bag or box.
Speaker 2 (female): well, I’ve got a bad sore throat. The problem is that I’ve had if for about a week. And it’s getting very painful, especially at night. In the morning it is difficult to eat, the doctor says it is tonsillitis.
Speaker 3 (male): I have it every year about the same time, in July. Stuffed-up nose, my eyes itch heavily. Sometimes I can hardly see. I think it is hay fever-a sort of allergy, it is getting worse when I am outside, especially in the garden.
Speaker4 (female): it is really bad pain. Down here. It started yesterday afternoon. I thought perhaps it was indigestion-yesterday I was at the party. But it is too bad for that.
Speaker5 (male): I think it is because I am a chain-smoker, but now it is not just a bad cough but it hurts. It hurts if I breathe deeply.
Key: Ключи. 1-F, 2-A, 3-D, 4-C, 5-B.
Check yourself. Look at the screen. Проверь себя. Посмотри на экран.

V. Пословицы о здоровье и здоровом образе жизни.
T: Now let’s nave a minute for proverbs. Look at the blackboard and match the beginning and the ending of the proverbs:
1. Health is а. The greatest wealth (above wealth)
2. An apple a day b. keeps the doctor away
3. Early to bed and early to rise c. makes a man healthy, wealthy and wise
4. A sound mind d. in a sound body

V. Практика в устной речи в группах.
T: Now let’s work in groups. There are some situations in the cards, act out a conversation:
Card 1. Every year there is an epidemic of flu in our town. You are asked to give some pieces of advice to your schoolmates on your school TV. Your advice can be headlined “Take my tip and keep fit”. What would you say?
P1. If you want to enjoy life, be healthy and fit. You should sleep 8 or 9 hours a day.
P2. You should get up early.
P3. You should have regular meals, cut out snacks and desserts, and cut out on fart.
P4. You should keep a healthy diet, avoid junk food. What is tasty is not always healthy.
P2. You should go in for sports, take regular exercises.
P3. You should spend a lot of time in the open air.
P1. You should attend your P.E. classes at school regularly.
Card 2. You felt bad last week, you went to policlinic and consulted a doctor. Now you should follow his recommendations. Your classmates try to find out what the doctor did to determine your illness.

VI. Чтение текстов. Задание для групп:
Read the text and decide which of these titles is the best for it. Explain your choice.
Use some phrases: In my view/opinion
I think.
It seems to me.
Sport and People
Popular Sports
Sport and Health

Sport is the most popular pastime all over the world. Lots of people watch sports programmes on television, support their teams at stadiums and go in for different kinds of sport.
Going in for sport give you a lot of advantages. It gives you physical exercise, you spend a lot of time in the open air, you meet people who enjoy the same sport. Just think of the excitement of the moment when your favourite footballer scores a goal at the last moment of the match.

VII. Compare two parts of the expressions

To suffer from
early

To feel
in for sport

To test
headache

To take
a pulse

To be
snacks and desserts

To go
a blood pressure

To spend
a temperature

To cut out
healthy and fit

To get up
a lot of time in the open air

To avoid
junk food


VIII. Решение кроссворда. Задание для групп.
T: Let’s finish our lesson with doing a crossword connected with parts of body and health.
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть картинку ]
Across:
4. You use your__________ to listen to music. 5. Lifting weights makes you____________. 6. Good food and exercise help you stay___________. 9. You use your__________ to watch a game. 10. Candy, potatoes, chips and hamburgers are called________foods. 12. The dentist extracted a bad_________ . 14. Exercising in water____________ .
Down:
1. What makes your body parts move? 2. Doing something by yourself. 3. Use your_________ to kick a ball. 6. Running and swimming are good for your . 7. In winter we spend much time__________the skating rink.  8. It is a sport with rackets_______. 11. You use your________ to throw a ball. 13. What are you complaining__________?
Key:
Across: Down:
4. ear 1. muscles
5. strong 2. alone
6. healthy 3. leg
9. eye 6. heart
10. junk 7. at
12. tooth 8. tennis
14. swimming 11. arm
13. of

IX. Подведение итогов урока.

Заголовок 115