Урок-игра по теме «Английские Идиомы».


Урок-игра по теме «Английские Идиомы».
Данельчук Марина Александровна, ГБОУ СОШ №583 г. Санкт Петербург, учитель английского языка
Цель урока: формирование представления об особенностях перевода и употребления идиом в английском языке.
Задачи:
1.Образовательные: активизация познавательной деятельности учащихся, повышение качества усвоения изучаемого языка.
2. Развивающие: расширение кругозора учащихся, развитие умений устной речи.3. Воспитательные: повышение мотивации к изучению английского языка, развитие интереса к изучению языка.
Оборудование: ПК, мультимедийный проектор, экран, раздаточный материал.
Формы организации учебной деятельности учащихся: работа в группе, ролевая игра, сотрудничество.
Ход урока
Приветственное слово учителя, постановка целей урока. Учитель делит группу на команды(4-5 учащихся), поясняет, что они будут участвовать в игре.
Учащиеся зачитывают с экрана определение понятия «идиома» и пример.
- a group of words that has a special meaning that is different from the ordinary meaning of each separate word.
e.g.“ break a leg” – good luck
Желают удачи, друг другу.
1 задание. Команда получает идиомы о животных, необходимо соотнести колонки, дать определение.
Animal Idioms
rain out of water
wolf in cats and dogs
to kill two birds with crocodile tears
like a fish as a bee
to eat sheep’s clothing
to have butterflies one stone
to cry like a pig
as busy in one’s stomach

4. 2 задание. Команды заполняют предложения идиомами о цветах.
golden opportunity – excellent time or possibility
in black and white – written on paper
green thumb – very good at growing plants
out of the blue – suddenly
red flag – danger sign
Her garden is beautiful; she must have a ____________________.
The open door sent up a _______________ that something was wrong.
He was walking down the street when ______________ a car jumped the curb.
The museum visit was a ____________ to learn about stars.
My mother made me write the rules _______________.
5. 3 задание. Выбери нужное слово, найди определение. Каждая команда выполняет своё задание, обмениваются готовыми работами и проверяют результаты.
Задание №1
1 I don’t like to leave my team for too long. When the cat’s away, the ( mice / rabbits/ worms) will play! _________
2 The children fight like (birds/ cat/ wolf) and dogs.________
3 I would like to get there before seven o’clock. The early (bird/ mouse/ cat) catches the worm. ________
4 He seemed nice enough but he was a (line/ wolf/ horse) in sheep’s clothing.______
5 I usually kill two (birds/ dogs/ sheep) with one stone and do some shopping on the way to pick up the children.______
a to manage to achieve two things at the same time
b someone who appears harmless but is in fact dangerous
c to fight a lot
d people who get up early achieve more
e people behave badly when their boss is not there
Задание №2
1 My mother grows all her own vegetables. She has (green/ red/ brown) fingers.______
2 Are you sure you’re okay? You’re as ( grey /white/ pink/) as a sheet._______
3 You can tell her until you are ( red / blue/ pink) in the face but she won’t believe you._______
4 Carlos is going to see my favorite band and I’m ( black/ green/ yellow) with envy._______
5 They rolled out the ( red /purple/ blue) carpet for the actor’s visit.________
a again and again, but with no effect
b wanting very much to do or have the same
c gave a very special welcome
d is very good at gardening
e very pale
6. 4 задание. Учащиеся выбирают карточку , зачитывают ситуацию и употребляют соответствующую ей идиому. Время на обдумывание в группе не более 30 сек., при отсутствии ответа ход переходит.
A: Get to the market as early in the morning as you can.
B: Good idea! _____________________________________________.
(The early bird catches the worm.)
A: Your garden looks fantastic, Martine.
B: Thank you! People say ____________________________________.
(I have green finger.)

A: They treated him so well during his last visit to the country.
B: Yes, they did. They ______________________________________.
(They rolled out the red carpet.)
A: He wasn’t the nice man he seemed to be.
B: That’s true. He __________________________________________.( He was a wolf in sheep’s clothing.)
A: You could drop these books off at the library while you’re shopping the town center.
B: Good idea! Then I can ____________________________________.
( Then I can kill two birds with one stone.)
Заключительный этап.
Подводятся итоги урока ,обсуждается проделанная работа и достигнутые результаты. Подсчитываются баллы, выявляется победитель. Все учащиеся получают положительные оценки.