МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА УРОКА ПО ПРОГРАММЕ ДИСЦИПЛИНЫ АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК. ТЕМА УРОКА: Describing people


ГАПОУ «Нижнекамский педагогический колледж»

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА УРОКА ПО ПРОГРАММЕ
ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ:
АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК
ТЕМА УРОКА: Describing people
Ф.И.О.: Сальлева Надежда Васильевна
ДОЛЖНОСТЬ: преподаватель английского языка
МЕСТО ВЫПОЛНЕНИЯ: ГАПОУ
«Нижнекамский педагогический колледж»
Октябрь, 2015г.

План-конспект урока английского языкаПреподаватель: Сальлева Надежда ВасильевнаТема урока: Describing peopleТип урока: изучение нового материалаЦель урока: Введение и закрепление новых лексических единиц
Задачи урока:
Обучающие:
Тренировать учащихся в употреблении слов по теме «Внешность».
Способствовать прочному усвоению учащимися нового материала.
Развивающие:
Способствовать развитию навыков устной и письменной речи.
Обеспечить условия для развития внимательности, наблюдательности.
Способствовать развитию познавательной активности и воображения.
Способствовать развитию умений творческого подхода к решению практических задач.
Способствовать практическому применению умений и навыков, полученных на уроке.
Воспитательные:
1. Способствовать воспитанию интереса к изучению иностранного языка.
2. Способствовать воспитанию самодисциплины.
3. Способствовать развитию творческого отношения к учебной деятельности.
4. Способствовать развитию культуры взаимоотношений при работе в парах, коллективе.
Методы и приемы: наглядный (демонстрация, наблюдения учащихся), словесный (объяснение, беседа)
Средства обучения: классная доска, раздаточный материал, презентация.
План урока:
I. Организация начала урока
Приветствие (1 мин.)
II. Постановка целей и задач (2 мин.)
III. Актуализация знаний (35 мин.)
1. Речевая зарядка (5 мин.)
2. Введение новых ЛЕ (15 мин.)
3. Выполнение лексических упражнений (15 мин.)
IV. Информация о домашнем задании (2 мин.)
V. Подведение итогов урока (5 мин.)

I. Организация начала урока:
Приветствие
Good afternoon, dear students. I’m very glad to see you. How are you today?
Let’s begin our lesson.
II. Постановка целей и задач: (слайд №1)
Today we begin the new theme.
The topic of our lesson is “Describing people”.
When we speak about somebody’s figure, face, height we mean his or her appearance. A person may be tall, middle-sized or short, slim or plump. There are many ways to talk about physical appearance. Let’s learn about it!
III. Актуализация знаний
Речевая зарядка (слайды №2-4)
You know that there are many proverbs in Russian, in which we speak about people’s appearance. Englishmen also have many interesting proverbs. Look at the screen, please. Let’s read and try to translate them.
The face is the index of the mind. – Лицо – зеркало мыслей.A good dress is a card of invitation, a good mind is a letter of recommendation. – По одёжке встречают, по уму провожают.Handsome is as handsome does. – О человеке судят не по словам, а по делам.
Введение новых лексических единиц
Учащиеся записывают новые слова и отрабатывают их произношение вместе с учителем. (Работа с презентацией)
And now open your copybooks and put down the date and our theme – “Describing people”.
Please look at the screen. Here you see some new words. I’ll read these words and you will repeat them after me. Then write the words in your copybooks with the translation. Let’s start.
To talk about someone’s appearance you can mention (Слайд № 5)
General adjectives
Height
Figure
Age
Hair
Face
Слайды № 6-7
General adjectives
She’s beautiful/pretty
(usually girls, women only)
She’s attractive
She’s cute
He’s good-looking/handsome
(usually for boys, men only)
He’s cool
Слайды № 8
Height
He’s tall
(Not high)
She’s short
(Not low)
She’s medium-height
He’s medium-height
Слайд № 9
Figure
She’s plump
He’s slim
She’s thin
(negative meaning)
Слайд № 10
Age
He’s young
She’s middle-aged
He’s old
Слайд № 11
Hair
She has straight hair
He has curly hair
She has long hair
He has short hair
blond/fair hair
red hair
dark hair
Слайды № 12-13
Face
She has brown eyes
He has blue eyes
She has green eyes
Слайд № 14
Face
He has a beard and a moustache
Выполнение лексических упражнений
Ok and now let’s do some exercises with our new words.
(Учащимся раздаются страницы с упражнениями на закрепление новых ЛЕ. Задания также представлены в презентации.)Слайд № 15
Fill in the blanks with the new words.
1. Models are usually slim.
2. Very ___ people are usually good at basketball.
3. Is her hair dark? No, it’s ___.
4. She’s only 12. She’s still ___.
5. If I eat too much, I will be ___.
6. I was very ___ when I was in the hospital. My weight was only 48 kilos.
Слайд № 16
Ask question for this answers. Use the words in brackets.
1. How tall is your brother? (your brother)
He’s about 1.70 meters.
2. Is ________ (Elena’s hair)?
No, her hair’s dark.
3. Is ________ (Mike’s hair)?
Yes, it is fairly long.
4. Are _______ (your parents)?
No, they’re middle-aged.
5. Why ______ (Sara thin)?
She’s been very thick recently.
Слайд № 17
Write sentences describing people in these pictures

Tailor has … Justin has … Nina has … Rupert’s hair is …, and he …
Слайд № 18
Work in pairs. Describe each other. Do it in written form.
Tell about the neighbor’s …
height (tall, short, middle-height)
hair (blond, dark, short, long, straight, curly)
eyes (color)
look (beautiful, pretty, attractive, handsome)
IV. Информация о домашнем задании:
Now write down your home task, please. Learn new words by heart. Write the descriptions of your friend according to the examples which you have just done.
(Учитель записывает на доске домашнее задание и объясняет его).

V. Подведение итогов урока (совместно с учащимися):
Teacher: Dear students, let us revise what we have done at the lesson.
Students: We have learned some new words about our appearance. Now we can describe each other.
Teacher: You are right! Thank you! Your marks are …
Thank you for your work at the lesson! Good bye!
Список использованных электронных ресурсов:
Michael McCarthy, Felicity O’Dell. English Vocabulary in Use (Basic). – Cambridge University Press, 2010. – 169p.
Приложение №1
Лексические упражнения
1) Fill in the blanks with the new words.
1. Models are usually slim.
2. Very ___ people are usually good at basketball.
3. Is her hair dark? No, it’s ___.
4. She’s only 12. She’s still ___.
5. If I eat too much, I will be ___.
6. I was very ___ when I was in the hospital. My weight was only 48 kilos.
2) Ask question for this answers. Use the words in brackets.
1. How tall is your brother? (your brother)
He’s about 1.70 meters.
2. Is ________ (Elena’s hair)?
No, her hair’s dark.
3. Is ________ (Mike’s hair)?
Yes, it is fairly long.
4. Are _______ (your parents)?
No, they’re middle-aged.
5. Why ______ (Sara thin)?
She’s been very thick recently.