Открытый урок по английскому языку My future profession


Урок 2
Класс 10
Тема: My future profession. Future Tenses.Цель урока: обобщение и систематизация умений и навыков на основе монологических и диалогических высказываний по теме.
Развивающий аспект: развитие воображения, умение высказывать свою точку зрения, личное отношение к поставленной проблеме. Умение аргументировать свое высказывание.
Воспитательный аспект: воспитание культуры общения учащихся, способности к сотрудничеству, толерантного отношению друг к другу, формирование личностной позиции в выборе профессии, используя рекомендации со стороны друзей, учителей, родных, формирование ответственности за себя.
Тип урока: 
Задачи урока:
1. Лексика — закрепить и обобщить языковые единицы по данной теме.2. Аудирование — узнавание конкретных слов, выражений, структур;3. Работа в группах и в парах — использовать лексические, грамматические единицы в определённой ситуации.4. Проектная работа — развить творческую инициативу учащихся; формировать у учащихся способности самостоятельно мыслить, добывать и применять знания.
Ход урока
I. Организационный момент
1) Коллабаративная среда: карточки с профессиями, ученики без слов, с помощью жестов и мимики должны найти друг друга.
2) Приветствие с группой
T: Good afternoon, students! How are you? What is the date today? What is the day of week today?
Беседа с дежурным Who is on duty today? Is anybody absent?
Let me start our lesson. Look at the blackboard. Here you can see a poem. Now you`ll read this poem and must find out the theme of our lesson. Let’s start. If you know the word, write it on the board. 2) «Мозговой штурм», где ученики называют тему урока.  A poem
Let’s start our lesson with the poemWhat are you going to doWhen you are twenty-two?I’ll be a pilot,I’ll be a doctor,I’ll be a teacher,I’ll be a worker.I’ll be in London,I’ll be in Rome,I’ll be in Africa,I’ll be at home.
3 Установка к уроку
Ok, can you guess the theme of our lesson? Our new theme is «My future profession» (revision) and also we will do some grammar exercises according to the Future Tenses.
The aims of our lesson are:
to participate in common conversational exchange about choosing a profession;
to fill our lexical units and try to use them in everyday life;
to do some grammar exercises.
During our lesson I will give you these colorful circles, the red circle — the excellent mark, the yellow — the good mark, the blue — is satisfactorily, and the green — the bad mark.
III Основная часть урока
Речевая зарядка
T: let’s answer the questions about «My future career»
1. What kind of job would you like to do?
2. Are you ready to work hard to make a career?
3. Do you think you have the qualities required for the job you would like to do?
4. What are your parents’ attitudes towards your choice?
5. Would you like to work abroad?
6. Would you like to be rich or famous?
7. What we should take into consideration with choosing a profession? Is character important?
8. As you know, at doing different jobs you need different skills. What skills do people need?
9. What are the most important professions do you know?
2) Презентация проектной работы (проверка д/з, проектная работа в группах, 3 группы)
Your home task was to prepare the project work “Professions demanded today”  You are welcome.
IV. Обучение грамматическим умениям. Закрепление пройденных грамматических тем Future Simple, Future Continuous, Future Perfect.
— Let’s revise our grammar rules Future Simple, Future Continuous, Future Perfect.Who can tell me when we use the Future Simple?When we use the Future Continuous?When we use the Future Perfect?So, I suggest you some sentences according to these rules. ( Worksheet 1)
1. I (to do) my homework tomorrow. (shall do)
2. I (to do) mу homework at six o’clock tomorrow.( shall be doing)
3. I (to do) my homework by six o’clock tomorrow. (shall have done)
4. When I come home tomorrow, my family (to have) supper. (will be having)
5. When you come to my place tomorrow, I (to read) your book. ( shall be reading)
6. I (to do) my homework by the time you come. (shall have done)
7. Don’t come to my place tomorrow. I (to write) a composition the whole evening. (shall be writing).
V.Закрепление грамматической темы. Упражнение на самостоятельную работу
Раскройте скобки, употребляя глаголы в одном из будущих времен: Future Simple, Future Continuous или Future Perfect.( Worksheet 2)
1. I (to do) my homework tomorrow. 2. I (to do) my homework at six o’clock tomorrow. 3. I (to do) my homework by six o’clock tomorrow. 4. Tomorrow I (to begin) doing my homework as soon as I come from school. I (to do) my homework from three till six. My father (to come) home at seven o’clock tomorrow. I (to do) all my homework by the time he comes, and we (to go) for a walk together. 5. When I come home tomorrow, my family (to have) supper. 6. When you come to my place tomorrow, I (to read) your book. I (to do) my homework by the time you come. 7. Don’t come to my place tomorrow. I (to write) a composition the whole evening. 8. I (not to go) to the cinema tomorrow. I (to watch) TV the whole evening. 9. What you (to do) tomorrow? 10. What you (to do) at eight o’clock tomorrow? 11. You (to play) volleyball tomorrow? 12. You (to do) this work by next Sunday? 13. When you (to go) to see your friend next time? 14. How many pages you (to read) by five o’clock tomorrow?
Ключи к упражнению
1. I shall do. 2. I shall be doing. 3. I shall have done. 4. I shall begin, I shall be doing, my father will be coming, I shall have done, we shall go. 5. My family will be having. 6. I shall be reading, I shall have done. 7. I shall be writing. 8. I shall not go, I shall be watching. 9. What will you do. 10. What will you be doing. 11. Will you play. 12. Will you have done. 13. When will you go. 14. How many pages will you have read.VI.Обучение диалогическим умениям. (деление на фокус группы 4 человека)
Деловая игра (3 выпускника Многопрофильного регионального колледжа устраиваются на фирму и претендуют на одно вокальное место на должность экономиста).
Действующие лица: Директор крупной фирмы, Претендент на должность №1, Претендент на должность №2, Претендент на должность №3.
VII. Анализ деловой игры.
Карта Оценивания.
С
Говорение Правильно составляет фразы, предложения полные. Использует активную лексику урока. Не делает ошибок в произношении слов. Эмоционален, речь красочная, яркая.
Умеет составлять фразы и предложения, но делает ошибки в произношении некоторых слов. Использует активную лексику. Не эмоционален, предложения не полные, не содержат прилагательных.
Нет порядка в составлении фраз и предложений, а также делает ошибки в произношении слов. Частично использует активную лексику.
Не может составить предложения. Не использует активную лексику. 3
2
1
0 D
Письмо Пишет грамотно, не допускает орфографических ошибок
Пишет достаточно грамотно, имеет не значительные грамматические и стилистические ошибки.
Пишет не грамотно. Допускает 50 % ошибок. Порядок слов в предложении не сохраняется.
Задание выполнено меньше 50 %, большое количество ошибок .
3
2
1
0 «5» набрал 6 баллов.
«4» набрал 4-5 баллов.
«3» набрал 2-3 балла.
«2» набрал 0-1 балл.VIII. Reflection. - Our lesson is coming to it’s end and I want to know your opinion about the lesson. Let’s fill in these envelopes. -Fill in  Positive , Negative, Interesting - Thank you for your opinion, And I also want to say Thank you for your hard work during the lesson. 
IX. Home task: Write essay “ My future profession.”X. Giving marks.  I want give you marks for the lesson. -Good bye, see you soon!