Урок по крымскотатарскому языку на тему Предложение. Виды предложений (6 класс)


Мевзу: Джумле.Икяе,суаль ве эмир джумлелери.М джумле акъкъында талебелернинъА бильгилерини юксельтюв,КЪ джумлелернинъ  чешитлери,С тиль ве сез байлыгъыны арттырмакъА ватанперверлик дуйгъуларыны ашламакъ,Д инновацион технологияны ишлетмек.ЛАР Дерснинъ донатылувы: дерслик, карточкалар, ресимлер,презентация. Дерснинъ кетишаты:Тешкелий къысым.- Мерабанъыз, сайгъылы талебелер!                     Мен окъумыш оладжам,                Окъуп, бильги аладжам,                Гъайрет этип, тырышып,                  Яхшы адам оладжам!  Невбетчининъ рапорты Эв вазифесини тешкерюв.- Неге биз джумле деймиз?Аталар сёзлеринен чалышув.1.Алтын ерде къалса да, бильги …..2.Джевизни ярмай ……3.Ана-бабагъа не япсанъ ……4.Сувуны ичь де ……..(Чешмесини унутма, ерде къалмаз, ашыны ашамазсынъ, алдынъа  шу келир). Нокъталар ерине ярдымджы сёзлернен файдаланып,келишкен сёзлерни къоюнъыз,джумлелерни дефтеринъизге язынъыз. Янъы  мевзуны анълатув Мектебимизнинъ тарихы Кентогъай коюнде 2 мектеп бар.Ондан бириси-миллий мектептир.Шимди къыскъадан миллий мектепнинъ тарихыны ачыкълайыкъ. 1997 сенеси сентябрь 1-де миллий сыныф ачылгъан эди! Миллий сыныфларгъа балалар багъчасы бинасы берильген эди.Учь йыл анда дерслер девам этти. 2000 сенеси январь айында мектебимиз аттестация кечкен вакъытта бу бина къапатылгъан эди. Оджалар,ана-бабалар,кой меджлиснен багъланып арекетлерни башладылар.Район тасиль болюгине ариза язылгъан эди.Ана-бабалардан имзалар топланды.Мектепте буюк топлашув олып кечкен эди. 2003 сенеси Миллий Меджилис векили Лютфи Османов ,Тюркиедеки къырымтатар медениет,ве ярдымлашма дернегининъ реиси Джелял Ичтен ве дернек азалары мектепке мусафирликке кельген эдилер.Мусафирлер арасында Нуреддин бей Ольмез деген бир инсан бар эди.Нуреддин бей Ольмез берген акъчаларына мектеп тамирленмеге башланды.Яшасын ве чичекленсин мектебимиз! 1.Яшасын ве чичекленсин мектебимиз!2. Мусафирлер арасында Нуреддин бей Ольмез деген бир инсан бар эди.3.Кентогъай коюнде къач мектеп бар?- Не ичюн бу джумленинъ сонъунда нида ишарети къойдыкъ?-Экинджи джумленинъ сонъунда  нокъта?-Не ичюн учюнджи джумленинъ сонъунда суаль ишарети къойдыкъ? Джумлелер  макъсадына  коре учь тюрлю  ола: икяе, суаль ве эмир джумлелери. Икяе джумлесинде  бир шей  акъкъында хабер я да икяе этиле.Суаль джумлесинде бир кимсе я да бир шей акъкъында сорала. Эмир джумлесинде риджа, эмир, теклиф, ялварув, насиат, мураджаат киби маналарны бильдирир.Лугъат иши:Хабер-новость; Ялвармакъ-умолять; Риджа-просьба; Мураджаат-обращениеЭмир-приказ; Насиат-совестьТеклиф-предложение; РААТЛЫКЪ ДАКЪКЪАСЫ Биз солгъа бакътыкъ – анда сыгъырны корьдикми? Биз онъгъа бакътыкъ – анда мышыкъны корьдикми? Козьлеримизни тепеге котердик – анда кобелек учамы? Ёкъ, чюнки биз тышарыда дегиль -сыныфтамыз. Дерсликнен чалышув 68 саифе 132 –мешгъулиет Пекитюв-Джумлелер къач тюрлю ола биле?-Мисаллер  кетиринъиз. Эв вазифеси Экишер икяе, суаль ве эмир джумлелер тизип дефтерлеринъизге  язынъыз.67-69 с. къаиделерни эзберлемек з Дерсимиз сонъуна етти .Эпинъиз фааль чалыштынъыз,ана тилимизни огренмеге истегенинъизни анъладым.Сагъ олунъыз, сагълыкънен барынъыз!