Конспект урока по коми литературе в 7 классе ДИСПУТ (ВЕНЗЬ?М): «Кутчысь?ны – ? ?нiя коми в?ралысьяс «гижт?м законъяс??».

МОУ Шэръягская основная общеобразовательная школа.












Коми литератураысь 7 –—д класслы урок конспект.
(Сёрни сям с—вм—дан урок).

Урокл—н тема:

ДИСПУТ (ВЕНЗЬ–М): «Кутчысь—ны – — —нiя коми в—ралысьяс «гижт—м законъяс—?».
(Василий Васильевич Юхнинл—н «Биа нюр» висьт кузя кывк—рт—д).









Урок конспектс— дасьтiс:
Напалкова Галина Николаевна,
коми кыв да литература вел—дысь.

МОУ Ш—ръягса —кмыс класса школа.


















2016 во.
Урок ну—дан кадпас:
–шым т—лысь лун.
Школа: МОУ Шерьягская ООШ.
Класс: 7.
Тема: Диспут ( вензь—м ) : « Кутчысь—ны- — —нiя коми в—ралысьяс « гижт—м законъяс—» ?
Могъяс:
Г—г—рво—дны диспут понятиес—.
Кужны йитны текст т—д—млунъясс— ол—мыск—д.
С—вм—дны сёрнитан сям.
Т—дны литература теория.
Воспитайтны чужан му коланлун да сэнi быдмысь- олысьяс—с пыдди пукт—м да быд лёкысь видз—м.

Оборудование:
Д—ска, мел.
Висьт кузя челядьл—н серпасъяс.
Диспут (вензь—м) кежл— дасьтысян юал—мъяс.
Сизим—д класслы вел—дчан неб—г.
Таблица.
Вензь—м правилояс.

Урок сикас: Диспут- Вензь—м.
Урокын методъяс:
Мытш—да- туялана,
Асш—ра уджалан метод.

Урокын приёмъяс:

фронтальн—й юась—м,
ёрта- ёрткостса сёрни.


Урокл—н план:
Котыртан здук (оргмомент ) : 1 мин.
2.Выльторй—н т—дм—д—м водзын вел—дчысьяс—с ловнас- веж—рнас (психологическ—я ) дасьт—м :
4 мин.
3.Вел—д—м материал м—дп—въёвт—м : 5 мин.
4. Текст вылын уджал—м : 20 мин.
5. Висьт понятие т—д выл— уськ—д—м: 3 мин.
6.Висьтл—н аслысп—л—слун—н т—дмась—м: 3 мин.
7. Рефлексия : 5 мин.
8. Гортса удж сет—м : 2 мин.
9. –ценкаяс ю—рт—м да г—г—рво—д—м : 2 мин.
3





-2-
Урокл—н мун—м:

Д—скаын гиж—дъяс:

–шым т—лысь лун.

ДИСПУТ- ВЕНЗЬ–М: «Кутчысь—ны-— —нiя коми в—ралысьяс «гижт—м законъяс—» ?

( Василий Васильевич Юхнинл—н «Биа нюр» висьт кузя.)

Портрет
В. В.Юхнинл—н

Челядьл—н серпасъяс. Челядьл—н серпасъяс.


«Диспут» понятие г—г—рво—дан
плакат.
Вензь—м правил—яс.
В—ралысьясл—н
«гижт—м законъяс»:

Оз позь босьтны й—з капканысь кыйд—с.
В—р керкаысь мый босьтiн, водз—с б—р пукты.
Пестысь важ бипур местаас.
Оз позь кыйсьыны тулысын.
Эн горшась.
Лэч туйт— л—сь—дiгад видз—д, медым сiй— эз вом—нав м—д лэч туй.

Челядьл—н серпасъяс Челядьл—н серпасъяс


–нiя в—ралысьяс
оз кутчысьны
«гижт—м законъяс—»:
–нiя в—ралысьяс
кутчысь—ны
«гижт—м законъяс—»:
_
+










- 3 -
1. Котыртан здук (оргмомент):
- Видза оланныд, ёртъяс! Пуксь—й. Ставныд- — дась—сь талунъя урок кежл—? -Дасьтам став коланаторс— да л—сь—дчам сюся уджавны урок вылын.

2. Выльторй—н т—дм—д—м водзын вел—дчысьяс—с ловнас- веж—рнас (психологическ—я) дасьт—м:

-Воддза урок вылас тiянлы в—лi сетома ДИСПУТ (ВЕНЗЬ–М) кежл— дасьтысян юал—мъяс, а сiдз ж— быд—нлы торъя удж: —тияслы в—лi кол— корсьны примеръяс, кор —нiя в—ралысьясыс кутчысь—ны «гижт—м законъяс—», а м—дъяслы кол— в—лi корсьны
сэтш—м примеръяс, кор —нiя в—ралысьясыс оз кутчысьны «гижт—м законъяс—». Кодл—н, мый артмис ми тiянк—д видз—длам б—ртиджык, кор кутам —тла—дны тiянлысь уджныт—. А —нi видз—длам—й, мый ж— сэтш—м ДИСПУТЫС.
(Плакт —ш—д—м да г—г—рво—д—м).

- Диспут- тай— вензь—м, к—нi быть кол— лоны АРГУМЕНТЛЫ либ— ПОМКАЛЫ (тай— мый йылысь кутам вензьыны), ЛОГИКАЛЫ либ— ВЕСЬКЫД М–ВПЛЫ (ясыд да ст—ч сёрни—н висьтавны, мый кутан дорйыны) да ДОКАЗАТЕЛЬСТВОЛЫ либ— ЭСК–Д–МЛЫ (мыйла, мый могысь—н, кол— дорйыны тай— м—впс—).
Медш—рыс вензь—м (диспут) вылын тай—: тiянлы позь— сёрнитны, м—впавны, вензьыны веськыда, ясыда, г—г—рвоана. Оз позь ч—в овны, горзыны, шенасьны кияс—н, ворсны
чуж—м—н.
Г—г—рвоана- — тiянлы диспут (вензь—м) понятиеыс?

- Зэв бур! А —нi т—дмасям вензь—м правилояс—н. Тiянлы быд—нлы раз—д—ма тай— правилоясыс. Вай— видз—длам—й —твылысь на выл—.

(Быд—нлы торй—н сетны правилоясс—).


- Вензь—м правил—яс:
1. М—впышт, мый йылысь кутан вензьыны.
2. Вензьы веськыда, п—ръясьт—г.
3. Вензьыны заводитт—дз ясыда да ст—ча висьтав, мый кутан дорйыны.
4.Т—д вылад кут, мый эск—д—м—н да веськыда висьтал—м—н ло—ны быд—нлы г—г—рвоана збыльторъяс.
Эск—дiгад да соссигад, сёрнит ясыда, г—г—рвоана.
Сёрнит ас кывъяс—н.
Индiсны к— тэнад тырмыт—мтор выл— (висьтал—м выл—), эн пов ёртыдлысь признайтны правлунс—.
(Вензь—м) сёрнит—мтор помалiг—н в—ч кывк—рт—д да —твывт висьтал—мт—.

- Ставыс- — тiянлы г—г—рвоана?

3. Вел—д—м материал м—дп—въёвт—м:

- А —нi уськ—дам т—д выл—, мый тi т—дмалiныд «Биа нюр» висьтысь. Кодi гижис тай— висьтс—?
(В. В. Юхнин.)
-4-
- Кодъяс ш—р геройясыс тай— висьтас?
(Матвей дед, Сеня Майбыров , Митя Кушманов).
- Кутш—м нал—н характеръясыс?
(Най— дзик разн—й—сь, нин—м —ткодьыс нал—н абу.)
- Мыйла татш—м разн—й детинкаясыс и дружит—ны?
(Радейт—ны в—р- ва.)
- Кытч— и мыйла мун—ны детинкаяс?
(Войкол—н кыйсьыны.)
- Мый—н озыр в—рыс?
(Зверь- п—тканас, мичлуннас.)
- Кужысь кыйсьысьяс детинаясыс либ— абу?
(Тулан кыйны- вывтi сь—кыд удж, а челядь кый—ны сiй—с.)
- Мый т—дч—д— тай—н авторыс?
(Сеня ставс— в—ч— дедыс моз.)
- А дедыслысь нимс— он помнит—й?
(Матвей дед.)

4. Текст вылын уджал—м (диспут ну—д—м):

- А —нi заводитам вензьыны. Дась—сь?
- Кутш—м в—ралан «гижт—м законъяс» эм—сь?
(Челядьлысь висьтал—мъясс— гижам д—ска выл—.)
Оз позь босьтны й—з капканысь кыйд—сс—, а кол— сiй—с —ш—дны весиг, медым эз травитны мук—д зверъяс.
В—р керкака— к— локтiн да мыйк— сэтысь босьтiн, водз—сс— б—р пукты.
Пестысьны кол— важ бипур местаас.
- Мыйла?
(Видз—ны в—р- ва, быдлатi оз гадитны.)
- А ещ— кутш—м «гижт—м законъяс» тi т—данныд?
- «Ювеналий Иванович» висьтын Ювеналий Иванович висьтал—, мый миян дедъяс некор эз кыйсьывлыны тулыснас, кор —ти лов чужт— некымын—с.
М—д дел— арнас. Тай— миян нёль—д «гижт—м закон».
- А —ти менам т—дса, зэв нин п—рысь в—ралысь, Михаил Петрович, казьтывл— в—лi, мый дзик нин тшыг воад в—л—м корсьысь—ны дзодз—г позъяссьыд колькъясс— (а сэки дзодз—гыс в—л—ма зэв уна), но позъяс к— в—л—ма вит кольк, кыкс— босьтлiсны, а куимс— кольлi
·сны.
- Мый йылысь тай— висьтал—?
(Оз ков горшасьны, медым звер- п—ткаысл—н лыдыс эз чин.)
- Тай— вит—д «гижт—м закон».
- А —нiя в—ралысьясыс кыдзи кутчысь—ны татш—м «гижт—м законъясас»?
(Челядь пет—ны д—ска дор— да гижал—ны ассьыныс примеръясс—. –тияс «+» улас, а м—дъяс- «-« улас. Быд—н эск—д— ассьыс примерс—.)
- Зэв бур! Гортаныд ёна дасьтысь—мныд. Атть— тiянлы! Збыль выл—, оз позь, медым —ти лэч туй вом—налiс м—д лэч туй, и быд лэч туй костын кол—, медым волi 200 метра кост. Тай— миян квайт—д «гижт—м закон». Дерт, позь— вай—дны уна мук—д татш—м закон, но ми тiянк—д гижим медся т—дчанаясс—.
–нi мук—д кыйсьысьыс лэч туйясныс— —та- м—д вылас тэч—ны, кыйд—ст— лэчсьыд босьтасны и. А тi татш—мторйыск—д паныдасьлынныд? ()
- А кыдзи эськ— тi в—чинныд? ()
-5-
- А чери кыйиганыд кутш—м законъяс— тi кутчысянныд? Кутш—м законъяс пыдди пуктанныд?
(Медводза кый—м черис— б—р лэдз—ны ваас,лишн—й чери оз кыйны, оз горшасьны.)
- Кыдзи Сеня ассьс— кут— в—ралiг—н?
(Дедыс моз. Дедыс бытть— век сылы отсал—.)
- А мый—дз эськ— вермис вай—дны зонкаысл—н истогыс вун—д—мыс?
(Най— вермисны дзик—дз кынмавны да весиг кувны.)
- Тай— висьтас эм зэв важся в—рал—м йылысь казьтыл—м, уськ—д—й тай—с т—д выланыд.
(62 л. б. 2 абзац улiсяньыс, 63 л.б.
Биа из банька горсъяс, банькаыс односкатн—й, ич—т —дз—са, пач пыдди- изйысь тэч—м гор.
В—р керка— пыриг—н кол— тарк—дчыштны да кутчысьны «гижт—м законъяс—».)
- А кыдзи Митяыс тай— ставс— воспринимайт— ?
(Иронизируйт—, оз эскы.)
- Эм—сь- — Сеня да Митя кодь зонпосни талунъя ол—мын?
- Вай—д—й примеръяс т—даныд к— татш—мтор йылысь.
- «Парма гор» газетын в—лi й—з—д—ма —ти Вочса детинка йылысь зэв ыджыд статья. Школаас мунт—дз быд асыв зонкаыс видлал— лэчьясс—. Бать- мамыс юисны, челядьыс олiсны ас кежаныс. И медым кыдзик— асьныс— чой- вокыск—д вердны- пасьт—дны, быд асыв зонкаыс в—лi кыйсь—. А сылы в—лi с—мын 15 ар—с. Тай— мый йылысь висьтал—? ()

5.Висьт понятие т—д выл— уськ—д—м:

- «Биа нюр»- тай— ВИСЬТ . А кыдзи тi г—го—воанныд висьт понятиес—?
- ВИСЬТ–Н шусь— проза—н гиж—м неыджыд художествоа произведение, к—нi петк—дл—ма ол—мын кутш—мк— в—вл—мтор либ— талунъя ол—мысь сiй— либ— м—д ло—мтор.
Висьтын пырджык сёрниыс мун— —ти сюжет да некымын либ— весиг —ти герой йылысь. И, к—ть мук—д висьтас и петк—дл—ма уна персонаж—с, сэтысь век нин позь— казявны медш—р геройс—, мук—дыс ж— ло—ны эпизодическ—йяс—н, позь— шуны, пырмунiгмоз петк—дл—мторъяс—н, но най— отсал—ны бурджыка г—г—рвоны ш—р геройс—.

6. Висьтл—н аслысп—л—слун—н т—дмась—м:

- Танi зэв уна ёрт- ёрта сёрни. Мыйла? Кыдзи тi чайтанныд?
(Кык друг мун—ны да сёрнит—ны.)
- Зэв мича в—р- ваыс танi петк—дл—ма. «Югыд в—р» главаысь вай—д—й примеръяс.
(54 л. б. – 1 абзац, 55 л. б. – 1-2 л. б.
Но ыбъяс кузя мунiгкостi тай— кыаыс паськалiс
Кыш—дчисны кыдзьяс
Веж паськ—мс— дзик—дз п—рчч—м сiй— ж— кыдзьяс)
- Зэв бур! А кутш—м тайна т—дмалiсны детинкаяс? И повзис-— Сеня?
(Най— т—дмалiсны Биа нюрлысь гусяторс—. Сеня первойс— ш—й—вошыштлiс, но мед—орын уськ—дiс т—д вылас ставс—, мы—о вел—длiс сiй—с дедыс.)

7. Рефлексия:

- Зэв бур! Но мый, в—чам кывк—рт—дъяс миян урок кузя.
- Кыдзи тi чайтанныд, артмис-— миян вензь—мным?
-6-
- Кутчысь—ны-— талунъя в—ралысьяс «гижт—м законъяс—»?
- Мый—н сь—л—м выланыд воис «Биа нюр» висьтыс?

- А тi талунъя урок б—рын кыдзи кутанныд кыйсьыны в—р-ваас? Кутанныд-— кутчысьны кутш—мк— «гижт—м да гиж—м законъяс—»?

8. Гортса удж сет—м:


- Гортса уджныд тiян татш—м сяма и ло—. Кор тi мунанныд кытч—к— кыйсьыны, уськ—д—й т—д выланыд тай— миянлысь урокс— да в—ч—й ставс—, кыдзи тш—кт—ны в—рса «гижт—м да гиж—м законъясыс». Некор эн торкал—й тай— законъясс— да вел—д—й и мук—дс— пыдди пуктыны став тай— законс—.


9. –ценкаяс ю—рт—м да г—г—рво—д—м:

- Атть— урок вылын бура уджал—мысь! Талун ставныд бура дасьтысь—мныд!
- Став бурс— тiянлы! Адзысьлыт—дз!
































-7-

Урок-конспект дор— в—дитчан литература:

Грабежова, В. М., Пунегов, В. А., Коми литература: 7-—д класслы вел—дчан да лыддьысян неб—г. Выльм—д—м, бурм—д—м петас.-Сыктывкар: Коми неб—г лэдзанiн, 2002. 49-80 л. б.
Махмутов, М. И., Современный урок: Вопросы теории. М. : Педагогика, 1981, 191 с.
Меньшикова, Е. А., Школаын коми орфография да пунктуация вел—д—м кузя методическ—й инд—дъяс. Сыктывкар: Коми кн. изд-во, 1976. 63 л.б.
Онищук, В. А., Урок в современной школе: Пособие для учителя. 2-е изд., перераб. М.: Просвещение, 1989. 79-90 л.б.
Коми литература видлал—м да донъял—м: Хрестоматия 9-11 классъяслы \ Лось—дiс Е., В., Остапова.- Сыктывкар: Коми неб—г лэдзанiн, 2005.-224 л.б.
Коми кыв да литература вел—дысьлы: Методическ—й рекомендацияяс \ Лось—дiс А. И., Таскаев. Сыктывкар, 1982. 3-76 л.б.
Коми кыв да литература вел—д—м йылысь. Сыктывкар, 1975. 200 л.б.
Школаын коми кыв да литература вел—дысьлы. Сыктывкар, 1979. 57 л.б.
Коми кыв да литература вел—дысьлы \ Л—сь—дiс А. И., Пархачёв. Сыктывкар, 1989.110 л.б
Коми кыв да литература вел—дысьлы: Вел—данног йылысь статьяяс \ сост. В. М., Грабежова, И. В., Макарова; Коми республиканский институт развития образования и переподготовки кадров.- Сыктывкар, 2006.- 84 с.

Латышева, В. А., Коми литература историяысь.- Сыктывкар, 1995.
Коми висьт школаын.- Сыктывкар, 1992.
Коми литература (5-11 классъяс): Коми кыв (7 класс. Факультатив): Программаяс. Сыктывкар. 1994.
Методика преподавания литературы : Учеб. для пед. вузов \ Под ред. О. Ю., Богдановой, В. Г., Маранцмана. М., 1994. ч. 2.
Государственные образовательные стандарты начального общего, основного общего, среднего общего образования в Республике Коми: Национально-региональный компонент. Сыктывкар, 2002.
Никольский, В. А. Методика преподавания литературы в средней школе. М., 1971.
















-8-















15