Конспект урока против курения


Предмет: английский язык
Класс: 9А
УМК: М.З. Биболетова “Enjoy English”(Обнинск: Титул, 2013)
Тема урока: “To smoke or not to smoke ” (в рамках изучения темы “Can We Learn to Live in Peace?”)
Тип урока: урок обобщения и систематизации изученных знаний (ролевая игра)
Цель урока: организовать условия для аргументированного высказывания по теме урока
Предметные задачи:
- активизация ЛЕ по теме «Здоровый образ жизни», «Полезные и вредные привычки»
- совершенствование навыков аудирования с целью извлечения выборочной информации и ее фиксацией;
- совершенствование навыков ведения дискуссии (обмен аргументами и контраргументами)
Метапредметные задачи:
- формирование познавательных УУД: осуществлять классификацию и делать выбор в соответствии с ней; сравнивать разные точки зрения по заданным критериям; делать умозаключения и выводы на основе аргументации;
- формирование регулятивных УУД: уметь адекватно оценивать свои возможности достижения цели определенной сложности в области ведения дискуссии; уметь контролировать свое время и управлять им;
- формирование коммуникативных УУД: учитывать разные мнения и стремиться к координации различных позиций в сотрудничестве; уметь работать в команде; адекватно использовать речевые средства для ведения дискуссии;
- формирование личностных УУД: потребность в самовыражении; уметь вести диалог на основе равноправных отношений и взаимного уважения
Воспитательные задачи: сориентировать  учащихся в современной системе  общечеловеческих ценностей; содействовать осознанию ответственности за свое здоровье.
Оснащенность урока: рабочая тетрадь к учебнику М.З. Биболетовой “Enjoy English – 9”, статья из журнала “Speak Out” № 1, 2000, pages 10-13 “To Smoke or Not to Smoke?”, слайды
Формы работы: фронтальная, групповая
Конспект урока
I. Организационный момент.
Good morning, everybody! I am glad to see you. Sit down, please.
II. Целеполагание, мотивация
Today we are going to talk about smoking. It’s an urgent issue, isn’t it? Some people say that smoking should be banned. Others believe smoking should be allowed. I want you to form your own opinion after you take into consideration all “pros” and “cons”.

III. Этап проверки выполнения домашнего задания. Подготовка учащихся к работе на основном этапе.
Let’s recall the viewpoints given in ex.10 in your workbooks. Open it, please.
Your task was to read the two letters and fill in the gaps with the best options below the text.
IV. Основной этап (исполнительский)
You’d have to be living on Mars not to know that smoking is dangerous. Yet statistics show that young people today smoke more, not less. What reasons do smokers give?
Listen to the information and identify their arguments. Take notes. I’ll repeat each sentence twice.
30 % of all cancer deaths are caused by smoking
Cigarettes cost not little money
Smoking helps some people relax
Family members have to inhale smoke together with the smoker
Nicotine prevents people from getting fat
It’s not a very healthy habit but it isn’t a crime
Smoking minimizes stresses
Nicotine is as addictive as heroin or cocaine. Seven out of 10 smokers want to quit but can’t
Smoker’s hair and skin become dry, their teeth turn yellow
Smoking is cool, it’s in trend
A person has a right to choose – to smoke or not to smoke
Now name the arguments you’ve chosen in favour of smoking.
Listen to the information again and take notes of non-smokers’ arguments.
Name them, please.
And now you are ready to role-play a “Smoky conflict”!
Let’s split into 2 teams. Who’d like to support smokers? And who will join non-smokers?
Your task is to exchange arguments in favour of your point of view.
Show your respect for the opposite idea (e.g. “I see what you mean, but...”). Mind that it’s necessary to add some arguments of your own. Now you have 5 minutes to get ready.
V. Подведение итогов урока
Whose arguments have been more convincing? In the long run it was only a role-play. What do you personally think of smoking ban in public places?
Thank you very much for your opinions. Let’s hope that smoking ban in Russia will work really effectively.
VI. Этап информации о домашнем задании
You are to write an essay on the smoker/non-smoker conflict. Follow the structure of the essay. Use the linking words from the box and the notes you’ve made at today’s lesson.
VII. Этап рефлексии.
You can’t but agree that the lesson was useful. In what way for you, Dasha? And what about you, Tim? How do you feel? Was it helpful for you?
Thank you for your ideas! In fact, the most important point is that you‘ve got to know how to take part in a discussion, isn't it?