Электронный образовательный ресурс Методическая разработка урока английского языка в 9 классе по теме Стили, жанры и направления в музыке

МБОУ «Новотаволжанская средняя общеобразовательная школа имени Героя Советского Союза И. П. Серикова Шебекинского района Белгородской области»





Интегрированный урок
английского языка и музыки
в 9 «Б» классе
« Стили, жанры и направления в музыке»






Учитель английского языка
Астанина Любовь Леонидовна
e-mail: astanina.lyubov@yandex.ru




Разработка открытого урока английского языка и музыки
Тема урока: «Стили, жанры и направления в музыке»
Класс 9
Тип урока: интегрированный
Форма и виды работы:
Индивидуальная, фронтальная, групповая.
Цель урока: дать общее представление о музыкальной культуре, её жанрах, стилях и направлениях через реализацию своих творческих способностей. Сформировать коммуникативные и грамматические навыки, отработать лексические единицы и речевые обороты по теме «Музыка».
Образовательные задачи:
совершенствовать лексические навыки говорения и умение вести диалогическую и монологическую речь по заданной тематике
проанализировать понятие "современная музыка"
учить высказывать свое мнение логично и связано
формировать навыки работы со справочной литературой
совершенствовать умение понимать иноязычную речь на слух.
Развивающие задачи:
развивать речевые умения, способность к языковой догадке и умение переноса знаний и навыков в новую ситуацию, сравнению, обобщению, формулировке выводов.
Воспитательные задачи:
воспитывать у учащихся уважительное и толерантное отношение к мнению собеседника
воспитывать у учащихся эстетический вкус, привить любовь к музыке, развивать стремление узнать больше о классической и современной музыке.
воспитывать положительное отношение к иностранному языку.

Технические средства обучения: компьютер, проектор, экран


Ход урока
Учитель: Good morning boys and girls. I am glad to see you. How are you? Today
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·nown French writer Frederic Stendal: (Слайд 3)
“The perfect music throws the heart into the same condition as you are in enjoying the presence of your loved one, that is to say, music certainly gives the brightest happiness in the world”.

«Совершенная музыка приводит сердце в точно такое же состояние, какое испытываешь, наслаждаясь присутствием любимого существа, то есть музыка дает, несомненно, самое яркое счастье, какое только возможно на земле.»
Стендаль

Учитель: Do you agree with him?
Ученик:
Учитель: Now tell me, please, if you can think of a day without music. Why?
Ученик 1: I think we can’t live without music. We can hear music everywhere: in the streets and at home, over the radio and on TV, in the shops and in the parks. People all over the world are fond of music. They listen to music, they dance to music, they learn to play musical instruments.
Ученик 2: Music in the liv
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Ученик 3: Music is not only a combination of pleasant sounds. It is an art which reflects life. Music reflects people's ideas and emotions. So I think we can’t live without music.
Учитель: So music accompanies us all the time. Music reflects our life, we can say that our life gives birth to music but our life is different that's why there are different styles of music. What styles can you name? (ответы учащихся)

Учитель: Let's speak about the styles of music. What is it meant by the term "folk music"?

Ученик: These are songs that were created by ordinary people. This music reflects the traditions of the country. Folk music appeared long ago, but it is still alive. There are many local performers, choirs and folk groups in Russia; but perhaps the most famous singer is Nadezhda Babkina. Folk songs are very tuneful and pleasant to listen to.

Учитель: What do you know about classical music?

Ученик: Classical music is often associated with the music of the past. However, this style also includes music being written now, and we may speak of modern classical music. Classical music is always a complex of emotions. It gives me delight, pleasure and a sense of happiness. Some pieces of classical music are really wonderful.

Учитель: What can you say about rock music?

Ученик: It is played on electrical instruments and repeats a few simple phrases. It was made popular by Elvis Presley. But I find it noisy and dreadful. When I listen to this style of music it presents to my mind pictures of dark days. Though some young people are fond of this style of music, it is not to everyone's taste.

Учитель: What do you know about heavy metal music?

Ученик: It's loud music with a strong beat and with the electrical guitar. The singers often have long hair and wear black clothes
·.

Учитель: I see that most of you and in general most teenagers prefer modern music rather then classical. It’s a pity but it’s a fact.
And now let’s work in pairs and make short dialogues. Imagine that one of you likes some kinds of modern music, the other prefers classical music.
Учащиеся составляют диалоги согласно ситуации, например:
P1: What do you usually do when you are free?
P2: I listen to music. I like rap and pop music very much.
P1: Yes, there are a lot of fashion groups and singers. They are popular but I think their songs are not worth listening.
P2: I don’t agree with you. This music helps me to forget my problems, it gives me strength and confidence.
P1: But it doesn’t mean that their songs are really good. I’m fond of classical music. It is wonderful, it reflects my emotions.
P2: In my opinion this kind of music is serious and boring.
P1: So I see our tastes are very different.
P2: Yes, you are right.

Учитель: Well, thank you. We have spoken a lot about different styles of music. But now I want to ask you about famous performers, singers or groups.
So, what famous singers do you know?
What is your favourite singer?
And do you know that to be famous you should do a lot. Now let us work in groups and think about features that are necessary to be a top star. (Слайд 4)
Учитель: Well, thank you. Look at the screen. There are some new words there. Let’s read them and try to remember. (Слайд 5)
And now let’s complete these sentences with suitable words. (Слайд 6)
Well, thank you. And now it’s high time to listen to music . I think you’ll know a lot of interesting information. Be attentive and try to guess the styles of music.
(Дети слушают музыкальные произведения и стараются определить их стиль. Учитель подробно рассказывает об этих стилях музыки) Слайды 7-17.
Now, you must remember that music is, first of all, the language of the soul. That's why the music of the previous and even very distant times does not tarnish in time, but on the contrary, is part of the integrated Treasury of world art.
So we can conclude that music is very important in our life. There are different opinions about music. It is difficult to persuade each other. But maybe it is not worth doing. Our conversation proves that we don't have to deny modern music because it gives us pleasure. But we don't have to forget classical music because it can describe our thoughts and feelings and it helps us to understand the complex world of the modern music.
I would like to finish our lesson with the words of a famous English poet William Shakespear (Слайд 18):
“The man that hath no music in himself,
Nor is not moved with concord of sweet sounds,
Is fit for treason, stratagems and spoils.”
(The Merchants of Venice)

Тот, у кого нет музыки в душе,
Кого не тронут сладкие созвучья,
Способен на грабеж, измену, хитрость;
Рефлексия.
Let’s summarize. Think it over and say what you do at the lesson, what information you’ve learnt? Was it interesting? Why? (Why not?) Слайд 19
Учитель: Thank you for your work today. You were active and worked well. Your marks are
Our next lesson will be about the world famous British rock group Beatles. We’ll listen to their songs and talk about some facts of their biography. So your home task is to read and to translate their famous song Yesterday
The popular Swedish group "ABBA" has a remarkable song (Слайды 20-21)
Let’s listen to it and conclude our lesson with the words of the song: “Thank you for the music”
(Звучит песня на английском языке)

So I say
Thank you for the music
The songs I'm singing,
Thanks for all the joy
They're bringing.
Who can live without it
I ask you in all honesty.
What would life be
Without a song or a dance
What are we,
So I say thank you for the music
For giving it to me.


Методическая литература
Английский язык: Учеб. для 9 класса общеобразовательных учреждений / В.П. Кузовлев, Н.М. Лапа, Э.Ш. Перегудова и др. – М.: Просвещение, 2004.
Интегрированные уроки гуманитарного цикла. Книга для учителя\Под ред.А.Б.Малюшкина.-М.:ТЦ Сфера,2003.
Лакоценина, Т.П. Современный урок вшколе : Ч. 6 : Интегрированные уроки : научно-практич. пос. для учителей, методистов,студентов пед. учебн. заведений, слушателей ИПК / Т.П. Лакоценина. – Ростов-н/Д. : Учитель, 2008. – 256 с.
http://www.itogi.ru/7-days/img/503
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ]
http://wikimedia.org/wikipedia/commons