Урок использованием интерактивной доски SMARTBoard и программного обеспечения SMARTNotebook на тему Изи йолташна-влак (5 класс)


Изи йолташна-влак
5-ше классыште «Теле жап» блокын 5-ше (текстым лудмо да тудын дене пашам ыштымаш) урокшо
Комбинированный урок

Цель урока: Развитие навыков говорения по теме «Теле жап»
Задачи:
предметные
1) Образовательные: обобщить и повторить знания по теме «Теле жап», предоставить дополнительную информацию о зимующих птицах.
2) Воспитательные: воспитывать чувство любви к родному краю, бережное отношение к природе, птицам, проводить наблюдения; повышать мотивацию к изучению марийского языка;
3) Развивающие: совершенствовать навыки монологической и диалогической речи; развивать умение проводить исследование, расширить кругозор.
Метапредметные
Личностные
Систематизировать и обогатить знание детей о зимующих птицах, расширить знания детей о птицах.
Регулятивные
Уметь самостоятельно оценивать свои действия и работу одноклассников, вносить необходимые коррективы, применять изученные грамматические правила.
Познавательные
Вставлять слова и буквы в процессе выполнения грамматических заданий. Читать и понимать основное содержание текста, находить в них нужную информацию, коммуникативное извлечение необходимой информации из прослушанного текста. Поиск и выделение необходимой информации, в том числе с помощью компьютерных средств.
Коммуникативные
Совершенствовать навыки монологической и диалогической речи; применить полученные знания, умения и навыки в речевой практике.

Технологии:
ИКТ (Мультимедийная презентация, сопровождающая урок; моделирование и конструирование урока с помощью ИКТ);
Коммуникативная технология;
Личностно-ориентированная технология (Обращенность проблематики урока к каждому обучающемуся).
Методы обучения: фронтальный, групповой, частично-поисковый, методы эмоционального стимулирования.
Речевой материал:
Слова для повторения.
По теме «Теле жап»: йяштц теле, лум лумеш, издер дене мунчалташ,
Новые слова:
важыкумша, ильывуй, куэгазыля, лумгайык, унчылигиса, пыстыл, пыжаш Оборудование: компьютер, проектор, экран, электронная презентация к уроку, дидактические материалы, фонограмма с голосами птиц, книги о птицах.
Ход урока
1. Организационный момент.
-Поро кече, йоча-влак!
2. Ушештарымаш.
-Таче ме урокышто теле жап нерген умбакыже ойлаш тяналына. Айста мом тунеммым шарналтена да тыгай заданийым ыштена.
2 слайд. Образуйте словосочетания, соединив по смыслу слова из правого и левого столбцов.
Телым мунчалташ
Теле йяреш
Ече дене пуа
Мардеж лумеш
Издер дене ояр
Йяр толын
Игече мунчалташ
Лум йяштц

3 слайд. Прочитайте текст. Вставьте пропущенные буквы в словах, стоящих в винительном падеже.
Теле.
Йяштц теле толын. Тудо ош ужгам чиен. Лум мландым, кушкыл ден чонан-влакым кылмыме деч арала. Пеш йяштц годымат лум йымалне йяштц огыл. Ший эUерым теле ий дене петырен. Окна яндаш тярлц пеледышым сяретла. Чыла пушеUгым пцрш дене тярлен. Кажне кайык луман телым шке семынже эртара.
4 слайд. Чын але чын огыл. Беседа. Скажите, так ли это. Ответьте на вопросы.
-Лум телын тяU поянлыкше. Тудо мландым, кушкыл ден чонан-влакым кылмыме деч арала. Пеш йяштц годымат лум йымалне йяштц огыл.
-Тый лум толмылан куанет?
-Телым издер дене мунчалташ лиеш. Чын?
-Телым лум дене модаш оUай. Тый тидын дене келшет?
-Телым ече дене мунчалташ лиеш. Чын?
5 слайд. Те, йоча-влак, лум толмылан куанеда, а кайык-влак шялыкаUыт.
(Сяретыште кайык-влак кылмен шинчат). Почеламутым сылнын лудына.
Кайык
Укшыш шинчын кайык,
Шялыкын мура:
-Лямжц велын мамык,
Кичкым петыра.
Йцршын кочкыш йомын,
Мяшкырат шужа.
Йяштц теле толын.
Чапамат кылма.
6 слайд. Телым кайык-влак кушто эртарат? Беседа по рисунку.
Шокшо велыш чоUештат Мемнан дене кодыт
7 слайд. Могай кайык-влакм телылан шокшо велыш чоUештат, а могайже кодыт? Шкенам тергена. Распределите изображения птиц по двум группам: «Перелетные» - Шокшо велыш чоUештат
«Зимующие» - Мемнан дене кодыт
8 слайд. Проверяем себя. Переведите названия птиц на русский язык.
Шыжым мурызо кайык-влак шокшо верыш чоUештеныт. Телылан мемнан дене могай кайык-влак кодыт? Кайык-влакын лямыштым рушла каласыза?
9 слайд.
Кайык-влакын койшыштым ончен, теле игече могай лиеш, каласен кертына.
Установите соответствие с пословицами на русском языке. Разместите соответствующую русскую пословицу после марийской.
1. Кайык пунжым оварта – йяштц лиеш.
2. Кайык пушеUге парчаш шинчеш – йяштц лиеш.
3. Корак-влак тушкан пцрдын чоUештылыт – йяштц вашеш.
А. Птицы взъерошились – будут морозы.
Б. Перед холодами вороны кружатся стаей.
В. Птицы садятся на макушки деревьев – к холодам.
10 слайд. У мут дене паша.Узнай по рисунку названия птиц.
Йяштц толмеке, йядвел гыч уна-влак чоUештен толыт. Нуным сад ден парклаште ужаш лиеш. Тиде ильывуй (свиристель), црш, куэгазыля (чечетка), лумгайык (пеночка). Нине кайыклям-влакым тетрадьыш возена да ушеш кодена.
11 слайд. (фонограмма почеш)
-Тиде могай кайык?
-Тудо телым мотор тясшц дене сорастара. Тый тидын дене келшет?
-цршын оUжо йошкарге, чын.
12 слайд. (ильывуй, кайыкын йякшц почеш)
Ильывуй пызлыгичкым пеш йцрата.
13 слайд. Изиш каналтена. Физкультминутка. Кайык семын чоUештена.
Изи кайык улына,
Шулдырнам шаралтена.
ЧоUешталын кязена,
ЧоUешталын волена.
14 слайд.
Посмотрите на рисунки. Скажите, кто на них изображен? Как правильно нужно написать названия изображенных птиц. Напишите эти названия.
пцрткайык (фонограмма почеш)
Вот тиде кайык эре мемнан пелен ила.
Кцлан кузе пцрткайык,
А мый гын йцратем:
Элнам орлен ок кае,
Эреак пеленем.
шиште, (фонограмма почеш)
Могай кайык, палыза?
-Тиде кайыкым «пушеUгын врачше» маныт? Молан?
-Шиштым. Тудо пушеUге кцргц гыч осал шукшым луктеш.
Киса (фонограмма почеш)
-Мемнан деке кайык-влак чоUештен толыныт.
-Тиде изи кайыкын лямжц кузе?
-Изи кайыкын лямжц – киса.
Изиат, кугуат она ул,
Киса кайык улына.
Шынам, лывым кучена,
Укш лоUгаште илена.
-Киса изи кайык? Чын?
-Тудын онжо нарынче,тый келшет?
Учебник дене паша.
Киса нерген шуко почеламут уло. Иктыжым ме учебникыште лудына. Почса учебникым, 117-ше лаштыкым, ончалына187-ше пашам.
важыкумша
Важыкумша февраль тылзыште иге-влакым пяктен луктеш.
15 слайд.Текст дене паша. О чем можно узнать из текста. Выполните задания. Келшет але от келше. Скажите так ли это.
Кодшо телым шуко жап пеш йяштц шогыш. Южын температурыжо 30 утла градус йяштц ыле. Тыгай годым кайык-влак пеш орланат. Йяштц да кочкыш шагал. Садлан мыланна кайык-влак нерген мондыман огыл. Мемнан кайык-влак шукыж годым теле йяштылан кцра огыл, а кочкыш укелан кцра орланат. Кайык-влак шкештат кочкышым муын кертыт. Нуно пягыльмым, шудо да пеледыш кичкым, пызлыгичкым кочкыт. Но кайык-влаклан полышым пуэна гын, сайрак.
Беседа по тексту.
-Кайык-влаклан кормушкым ышташ да тярлц кочкышым опташ кялеш. Тый тидын дене келшет.
-Кайык-влаклан кинде пудыргым, шярашым, нцшмым, коям кочкыт. Чын?
16 слайд. Прочитайте выразительно стихотворение. Ответьте на вопросы (ик тунемше наизусть лудеш).
Кормушкем
Окна ончыл пакчаштем
Уло мыйын кормушкем.
Кажне кечын мый тушан
Кинде пудыргым оптем.
Кайык-влакше куанен
Толыт пакчаш чоUештен.
Изи гына умашт ден
Пудыргым чягат тыршен. А.Гурьянов
17 слайд. Шинчымашным тергена. Узнай птиц, прилетевших к кормушке.
18 слайд. Но мало развесить кормушки, надо ещё знать, чем можно подкармливать птиц. Что можно положить в кормушку без вреда для здоровья птичек?
Выберите полезные и вредные продукты для «угощения" птиц.
Макарон
Кинде пудырго
Ош кинде
Шоколадный конфет
Чипцы
ПареUге
Шяраш
Пучымыш (каша)
Коя (сало)
Кириешки
Кечшудо (семечки)
Нцшмц (семена)
Пызлыгичке (рябина)
Шурно пырче
Шинчалан кия
Апельсин
19 слайд. Шинчымашнам тергена. Заполните пропуски словами.
1. Йяштц толмеке, йядвел гыч чоUештен толеш.
2. игым февральыште пяктен луктеш.
3. пыстылже ошо да шеме.
4. оUжо нарынче.
20 слайд. Заполни пропуски словами. Переведи выделенные слова. Прочитайте выразительно стихотворение.
Йяшто теле
Чылт йомак.
Сад пушеUгыште – олма?!
Ала тиде
Чевер пцрш?
Уке-уке! Тиде - .
Тый осал ти лий, Макар!
Ит логал игем, кар-кар!
Эр годсек тыге кара
Куэ вуйышто .
3.Иктешлымаш.
Мый шонем, те кайыкым аралаш тяUалда, телым нунын илышыштым куштылемдеда. Кайык мыланна пайдам конда. Нуно сад-пакчам, олык ден пасум, чодырам шукш-копшаUге деч аралат. Тыгак сылне мурышт дене мемнам куандарат.

4. Урокышто пашам ыштымым аклымаш.
5.МцUгысц паша. Составить кроссворд о зимующих птицах.

Библиографический список
1. Кайык - мыйын йолташем (Герасимова О.И. ямдылен). - Йошкар-Ола: Марийское книжное издательство, 1997;
2. Китиков А.Е. Марий калык пале-влак. - Йошкар-Ола: Марийское книжное издательство, 1989;
3. Пекпаев А.А., Куклин А.Н. Шочмо кундем: III-IV класслаште тунемше-влаклан пяртясым шымлыме книга. - Йошкар-Ола: Издательский дом, 2003;
4. Петухова Л.А. Марла лудына: Марий йылмым тунемше-влаклан хрестоматий. – Йошкар-Ола: Марийское книжное издательство, 1994;
5. Учаев З.В., Петухова Л.А. Марийский язык. Марий йылме. Учебник для 5-6 классов. - Йошкар-Ола: Марийское книжное издательство, 1997;
6. Эльтемерова О. Модын-воштыл кушкына. - Йошкар-Ола: Марийское книжное издательство, 2008.
7. http://zvukopoisk.ru/vorobi.
8. http://images.yandex.ru/
9. http://images.google.ru/
10. http://www.liveinternet.ru/
11. http://www.deryabino.ru/>
12. http://songbirds.narod.ru/
13. http://www.wildnatureimages.
14. http://john-gould.ucoz.ru/
15. http://900igr.net/fotografii/
16. http://www.ecosystema.ru/
17. http://animashky.ru/
18. http://justclickit.ru/
19. http://my.mail.ru/
20. http://www.archinoah.de/p
21. http://clubs.ya.ru/


15