План-конспект урока английского языка в 5 классе по теме Free time.


Развернутый план – конспект урока английского языка в 5 классе по учебнику
И. Н. Верещагиной, О. В. Афанасьевой.
Тема урока: «Free Time».
Цель урока: формирование речевого лексического навыка
- образовательная: познакомить учеников с названием хобби в английском языке, объяснить их значение, научить употреблять их в речи в структуре: “My hobby is… -ing”, “Peter’s hobby was…-ing.”
- развивающая: научить детей сравнивать, анализировать, обобщать знания на материале темы урока.
- воспитывающая: воспитывать интерес к активному образу жизни посредством различных хобби.
План урока.
1. Организационный момент, целевая установка ………….. 3 мин.
2. Речевая разминка……………………………………………3 мин.
3. Контроль домашнего задания …………………………….. 5 мин.
4. Фонетическая зарядка……………………………………… 3 мин.
5. Введение нового лексического материала………………...10 мин.
6. Первичное закрепление новой лексики…………………… 8 мин.
7. Формирование речевого лексического навыка ………….. 8 мин.
8. Объяснение домашнего задания ……………………………2 мин.
9. Подведение итогов урока……………………………………3 мин.
Ход урока.
Этапы урока Деятельность учителя Деятельность учащихся
1 2 3
1. Организация класса на работу, целевая установка Good morning children.
How are you today?
And I'm fine too. Are you ready for the lesson?
Now I see that everybody is ready for the lesson and we can start our lesson.
Today we will learn how to name different hobbies in English and what they mean. - Good morning
- We are fine.
2.Речевая разминка Let’s talk a little bit, children.
What day is it today?
What day was it yesterday?
What day will it be tomorrow?
Thank you!
Ученики отвечают:
-It’s Monday.
-It was Sunday.
-It will be Tuesday.
3. Контроль домашнего задания For today you were to do some exercises in your
copy-books. Now collect all the works and pass
them to me. Дети собирают тетради и передают их на проверку.
4.Фонетическая зарядкаAnd now let's remember how to pronounce some
sounds. You know some of them very well.
(Если дети не понимают английской речи, или некоторых моментов, я перевожу им свои слова
- здесь и далее)
These sounds are [æ], [ð], [ŋ].
Repeat them after me.
Look at the blackboard and listen to me: actor, apple, worthy, Agatha, listening, reading, collecting. - Хором повторяют
- Слушают
- Повторяют хором
- Читают по очереди
5. Введение нового лексического
материала Now let's look at the sheets of paper on your desks. What can you see on them? These are hobbies and their names in English. Let's read them. Repeat after me. Now repeat them one by one. Vlad starts.
-singing
-dancing
-cooking
-travelling
-fishing
-gardening
-writing novels
-taking pictures
-watching TV
-listening to music
-reading fiction
Let’s name active hobbies.
And now passive hobbies.
And now answer the question: What do you enjoy doing in your free time?
What is your favourite hobby?
- Повторяют хором
- Каждый повторяет названия хобби по очереди.
- Ученики отвечают: singing, dancing, cooking, travelling, fishing, gardening, writing novels, taking pictures.
- Называют все оставшиеся хобби: watching TV, listening to music, reading fiction.
- Дети отвечают на вопроc.
6. Первичное закрепление новой лексики And now, let’s play. You can see 10 “words” on the board – 5 for each team. There will be two teams. Your task is to arrange the letters in the right order to get the names of hobbies. The quickest team wins.
The 1st team The 2nd team
Horse riding oigdn Watching TV inocokgGardening lecglontci
Playing games litalnvegrSleeping nagnrdgeilecglontci hgsitnherso rginid doing sports
gcwahitn VT cooking
ndargeing collecting things
ylainpg amsge travelling
eislegpn gardening -Дети делятся на две команды и расставляют буквы в правильном порядке.
7. Формирование речевого лексического навыка And now, let’s speak about your hobbies. Chose a hobby, use the plan and tell some words about your hobby.
The plan:
My hobby is…
I like to…
I do this very often/ every day/ every week. - Ученикам дается пару минут, чтобы составить мини-рассказ о своем хобби.
- Примерный ответ:
My hobby is gardening. I like to plant flowers. I do this every weekend.
8. Объяснение домашнего заданияOpen your record books and write down your homework for tomorrow.
Split into pairs and make up the dialog about hobby, using the active vocabulary. Learn it by heart.
Ex. 9 at p. 37 Fill in the gaps.
9. Подведение итогов урокаAnd now children let’s sum up our lesson. I want you to answer my questions.
What was the theme of our lesson?
Did you like how you and your friends worked?
Did you learn anything new?
What do we use when we want to tell about our hobby?
Thank you for a good work. The lesson is over. Goodby! - The theme of our lesson was ‘Hobby’.
- Yes, everybody worked well.
- We’ve learnt
how to name hobbies in English.
- We use the ending –ing.