Рабочая программа по крымскотатарской литературе для 6 класса


Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
«Грушевская средняя общеобразовательная школа»
городского округа Судак
Рассмотрено: Принято: Утверждено:
протокол заседания решением педагогического приказ от 31.08.2016 г. № 211
методического объединения совета Директор МБОУ
учителей филологии протокол № 14 от 31.08.2016 г.
пр. от 31.08.2016 г. № 1 ________ Л.Д. Чепухина
Руководитель МО
_______ Э.Э. Кашка
Рабочая программа
по крымскотатарской литературе
для 6 класса
68 часов в год
учитель Кашка Лиля Фикретовна


Статус документа
Программа по учебному курсу «Крысъмскотатарская литература» разработана на основе Федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования (приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 17.12.2010 г. № 1897)
Примерной программы «Крымскотатарский язык (родной)» для общеобразовательных организаций Республики Крым. 5 – 9 классы, под редакцией А. С. Аблятипова.
Инструктивно-методического письма Крымского КРИППО от 19.05.2014 № 01 – 14/68 «Методические рекомендации по формированию учебных планов общеобразовательных организаций Республики Крым на 2014/2015 учебный год».
Федеральный базисный учебный план для общеобразовательных учебных заведений Российской Федерации отводит по 2 часа в неделю (за год 68 часов) для изучения учебного предмета «Крымсоктатарская литература» на этапе основного общего образования.
Автор программы: учитель крымскотатарского языка и литературы Кашка Лиля Фикретовна.
ПЛАНИРУЕМЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ ИЗУЧЕНИЯ УЧЕБДНОГО ПРЕДМЕТА
Личностные результаты:
совершенствование духовно-нравственных качеств личности, воспитание чувства любви к Крыму, уважительного отношения к крымскотатарской литературе, к литературе и культурам других народов;
использование различных источников информации (словари, энциклопедии, интернет-ресурсы и др.)
Метапредметные результаты:
умение понимать проблему, подбирать аргументы для подтверждения собственной гипотезы, выделять характерные причинно-следственные связи в устных и письменных высказываниях; формировать выводы;
умение самостоятельно организовать собственную деятельность;
умение работать с разными источниками информации, находить ее, анализировать, использовать в самостоятельной деятельности.
Предметные результаты:
понимание проблематики изученных произведений крымскотатарской литературы;
понимание связи литературных произведений с эпохой их написания;
умение анализировать литературное произведение: определять его принадлежность к одному из литературных родов и жанров; понимать и формировать тему, идею, характеризовать его героев, сопоставлять героев одного или нескольких произведений;
определение в произведении сюжета, композиции, изобразительно-выразительных средств языка, понимание их роли в раскрытии идейно-художественного содержания произведения;
владение элементарными литературными терминами; приобщение к духовно-нравственным ценностям крымскотатарской литературы и культуры, сопоставление их с духовно-нравственными ценностями других народов;
понимание авторской позиции и свое отношение к ней;
восприятие на слух литературных произведений разных жанров, и их осознанное чтение;
умение пересказывать прозаические произведения или их отрывки с использованием образных средств крымскотатарского языка и цитат из текста отвечать на вопросы по прослушанному или прочитанному тексту; создавать устные монологические высказывания; вести диалог;
написание классных и домашних изложений и сочинений на темы, связанные с тематикой и проблематикой изученных произведений, творческих работ, рефератов на литературные и общекультурные темы.
Результаты изучения учебного курса «Крымскотатарская литература» приведены в разделе «Требования к уровню подготовки обучающихся», который соответствует стандарту. Требования направлены на реализацию деятельностного, практико-ориентированного и личностно-ориентированного подходов: освоение учащимися интеллектуальной и практической деятельности; овладение знаниями и умениями, востребованными в повседневной жизни, позволяющими ориентироваться в окружающем мире, значимыми для сохранения окружающей среды и собственного здоровья.
Раздел «Знать/понимать» включает требования к учебному материалу, который усваивается и воспроизводится учащимися.
Раздел «Уметь» включает требования, основанные на более сложных видах деятельности: работать с книгой, выявлять авторскую позицию, оценивать и сопоставлять, выделять и формулировать, характеризовать и определять, выразительно читать и владеть различными видами пересказа, строить устные и письменные высказывания, диалоги, понимать чужую точку зрения и аргументировано отстаивать свою, писать изложения с элементами сочинения, отзывы о самостоятельно прочитанных произведениях, сочинения.
СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОГО ПРЕДМЕТА
Бедий эсерлер окувына – 52 ч.
Нутукъ инкишафы дерслерине – 8 ч.
Сыныфтан тыш окъув дерслерине – 5 ч.
Резерв – 3 ч.

ЭДЕБИЯТ – СЕЗ САНААТЫ
Эдебият, языджы ве окъуйыджы акъкъында. Эдебият ве санатнынъ башкъа чешитлери. Эдебият акъкъында анламнынъ инкишафы; языджынынъ джемиетте ве санатта туткъан ери; инсан ве эдебият; инсан аятында китапнынъ ери; инсан омюринде китап окъувнынъ эмиети
ХАЛКЪ АГЪЫЗ ЯРАТЫДЖЫЛЫГЪЫНДАН
Фольклор эсерлеринде дюнья зенгинлиги акс олынувы. Фольклор эсерлеринде халкънынъ урф-адетлерининъ яхшылыкъ ве яманлыкънынъ акс олынувы. Фольклорнынъ тербиевий функциясы.
Халкъ агъыз яратыджылыгъынынъ жанрлары. Фальклорнынъ тербиелев хусусиети. Масаллар. Халкъ масаллары. Масалларнынъ классификациясы, оларнынъ эсас чигеси. Масалларнынъ айры чешити. Масалларнынъ терен ве тербиевий манасы, зенгин мундериджеси. Халкъ масалларнынъ къурулыш ве бедиийлик хусусиетлери, тиль ифаделиги. Турмуш ве тылсымлы масалларнынъ арасындаки фаркъ. Масалда халкъ урф-адетлернинъ акс олынувы.
Аталар сезлери ве айтымлар. Бу жанрларнынъ тиль зенгинлиги. Къырымтатар халкъынынъ акъылынынъ, зеинининъ, азырджеваплыгъынынъ беян этилюви.
Лятифелер. Ахмет ахайнынъ лятифелери. Насреддин оджа акъкъында лятифелер. Халкъ чизгилерини, онынъ табиатыны топлап акс эттирген образ – Ахмет ахайнынъ образы. А. Велиев бала лятифелери.
ЭДЕБИЙ МАСАЛ
Э. Селямет «Алтын балта акъкъында масал»; Б. Мамбетов «Демирджи къарт», «Къатмер гуль», «Бал къая»; Н. Умеров «Бир дели акъкъында масал»; Ш. Селим «Джумерт йылан, алидженап къарт ве хиянет косе акъкъында масал».
Муджезевий сюжетнинъ иджадий къулланулывы. Онынъ терен манасы.
ЭДЕБИЯТ НАЗАРИЕСИ Фольклорнынъ жанрлары, жаныр анламыны теренлештирюв. Ата сезлери ве айтымлар. Масалларнынъ къараманлары. Аллегория (миджаз). Эдебий масал акъкъында анлам.
ШИИРИЙ ЭСЕРЛЕРДЕ ВАТАН СЫМАСЫ ВЕ АНА ТИЛИНИНЪ ДЮЛЬБЕРЛИГИ
Лирик шиирлерде ватан сымасы. Шаирнинъ халкъ такъдири акъкъында тюшюнджилери. Ана тилининъ дюльберлиги ве ифаделеги, онынъ ахлякъий ве рухий кучу. Халкънынъ келеджегини къайгъырув, бахытлы истихбалине эминлик. Эсерлерде ватанперверлик мевзусы.. Судьба .
Б. Чобан-заде «Тувгъан тиль», «Догъдым бир эвде», «Бир изинъ беринъиз», «Яз акъшамы эв алдында»; А. Гирайбай «Тувгъан тилиме», «Мектеп»; Дж. Керменчикли «Озь тилимиз», «Татарым»; К. Джаманакълы «Бу меним тилим»; Гъ. Булгъанакълы «Ана тилим»; И. Абдураман «Ана тилим», «Ольдюрменъиз, иншалла»; М. Ниязий «Татар бармы, деп сорагъанларгъа»; О. Амит «Ватаным меним»; М. Сулейман «Котериль юртум»; Р. Мурад «Тувгъан тиль», «Сенинъ ичюн, Ватан», «Анам»; Черкез Али «Ана тильде лаф этмеген аналаргъа»; Р. Бурнаш «Сакъавланма, эй кадяй»
ЭДЕБИЯТ НАЗАРИЕСИ. Шиириет акъкъында анлам. Везин ве къафие. Эпитет. Интонация. Мантыкъый ургъу.
АХЛЯКЪ ДЕРСЛЕРИ
Н. Челебиджихан. «Къарылгъачлар дуасы». Озюнинъ балалыгъыны хатырлав. Ю. Болат «Балта». Залымлыкъ джинаетининъ акъибети – осьмюр огъланчыкъ Осман акъылдан марум къала.онынъ фаджиалы такъдири акъкъында икяе. Икяенинъ эсас фикири – залымлыкъкъа,
инсаниетсизликке къаршылыкъ. Мераметлик, виджданлыкъкъа чагъырув. И. Эмиров «Алма давасы», «Бостанда» икяелери. И. Абдураман «Огют» шиири. Э. Шемьи-заде «Дёрт тальтинке» шиирлери. Эсернинъ ахлякъ огретиджи мундериджеси.
А. Дерменджи «Таир ве Мурат». Икяенинъ ахлякъ проблемасы. Черкез Али. «Отмекнинъ къадири». Икяе серлерининъ манасы.
ЭДЕБИЯТ НАЗАРИЕСИ. Сюжет ве къараман. Эдебий къараман. Къараманнынъ табиат чизгилери ве арекетлери.


ШАИР ВЕ ЯЗЫДЖЫЛАР ЭСЕРЛЕРИНДЕ КЪРЫМНЫНЪ ТАБИАТЫ
Табиатнынъ джанлы левхалары. Инсаннынъ табиатнен багъы. Эсерлерде пейзажнынъ хусусиетлери. Табиат акъкъында шиирлерде Ватан сымасы. Табиат дюльберлигини сезув. Лирик шиирлеринде шаирнинъ табиаткъа мунасебети. Табиатнынъ дюльберлиги, левхалар.
Б. Чобн-заде «Булутлар», «Узакъ тавлар»; Абляй Шамиль Чонгъарлы «Далгъа»; Эшреф Шемьи-заде «Саба», «Чёльде яз акъшамы»; Р. Фазыл «Инсан ве табиат» (шиир); Т. Халилов «Меджит агъанынъ сельбилери»; А. Велиев «Къыш левхалары», «Чечек джыйгъанда», «Мышыгъым», «Гогерджинлер»; Ю. Темиркъая «Гуль мевсими», «Озенлер», «Мелевше», «Дагъ чокърагъы»; И. Абдураман «Тереклер»; Ю. Болат «Къойсыз чобан»; И. Асанин «Къарылгъачлар», «Ай ве кунеш»; Б. Мамбет «Фидан», «Али ве кирпи».
ЭДЕБИЯТ НАЗАРИЕСИ. Бедий эсерде пейзажнынъ ери ве роли.
ДЖЕНК АТЕШЛЕРИ ИЧИНДЕН КЕЧКЕН
Къырымтатар эдебиятында Улу Ватан дженки мевзусы. Эсерлерде Улу Ватан дженкнинъ акс олынувы. Улу Ватан дженки къараманларынынъ хатрасына багъышлана. «Ватангъа багъышлангъан омюр». (дженкчи языджыларнынъ эсерлери боюнджа). Дженк йылларында халкънынъ къараманлыгъы. Дженк сенелерининъ назмиети. Дженк акъкъынды эсерлерде къадын-къызлыр образы.
И. Асанов рассказ «Биринджи разведка»; Р. Муедин «партизанларнен алякъа» ( «Агъыр такъдирлер» романындан парча); Эмир Усеин Чалбаш «Йигирми эки йыл кокте» (парча); Р. Халид стихотворения «Шинелине бакъкъанда», «Эскадрон оларакъ», «Дженк ветеранларына»; Дж. Аметов «Къуршуннен токътатылгъан йыр» (повесттен парча); А. Велиев «Ордугъа багъышлангъан омюр» ( И. Болатов акъкъында икяе).
ЭДЕБИЯТТА СЮРГЮНЛИК ФАДЖИАСЫ
Шемьи-заде «Къайгъы» шиири
Ш. Селим «Яраланъан тюркюлер», «Анам. Сени пек сагъындым», «Тюшюндже» шиирлери
А. Велиев «Анама», «Догъгъан эвим», «Умумхалкъ фаджиасы», «Такъдир» шиирлери
И. Паши «Бельки даа корюширмиз». Икяе
С. Эмин «Кунь келир», «Бир отьмек», «Сен олмасанъ» шиирлери
И. Асанин «Кельдилер», «Олар мында», «Савлыкъман къал, севимли Къырым!», «Фырсат тапты», «Меним антым» шиирлери
Эзберлемек ичюн
«Шиирий эсерлерде ватан сымасы ве ана тилининъ дюльберлиги» болюгинден бир – эки шиир эзберден бильмек.
«Шаир ве языджы эсерлеринде къырымнынъ табиаты» болюгинден бир – эки эсер (бир де бир несирден парча).
«Бизим къараманий кечмешимиз» болюгинден бир – эки шиир эзберден бильмек (бир де бир несирден парча).
«Эдебиятта сюргюнлик фаджиасы» болюгинден бир – эки шиир эзбердкен бильмек (бир де бир несирден парча).


ТЕМАТИЧЕСКОЕ ПЛАНИРОВАНИЕ С УКАЗАНИЕМ КОЛИЧЕСТВО ЧАСОВ,
ОТВОДИМЫХ НА ОСВОЕНИЕ КАЖДОЙ ТЕМЫ
6 КЛАСС
№ Наименование разделов Учебные часы К/р
1 ЭДЕБИЯТ – СЕЗ САНААТЫ
2 ХАЛКЪ АГЪЫЗ ЯРАТЫДЖЫЛЫГЪЫНДАН
3 ЭДЕБИЙ МАСАЛ 4 ШИИРИЙ ЭСЕРЛЕРДЕ ВАТАН СЫМАСЫ ВЕ АНА ТИЛИНИНЪ ДЮЛЬБЕРЛИГИ

5 АХЛЯКЪ ДЕРСЛЕРИ
6 ШАИР ВЕ ЯЗЫДЖЫЛАР ЭСЕРЛЕРИНДЕ КЪРЫМНЫНЪ ТАБИАТЫ

7 ДЖЕНК АТЕШЛЕРИ ИЧИНДЕН КЕЧКЕН
8 ЭДЕБИЯТТА СЮРГЮНЛИК ФАДЖИАСЫ Итого