ОГЭ по английскому языку: письменная часть


ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ
Пояснения к демонстрационному варианту экзаменационной работы. При ознакомлении с демонстрационным вариантом2017 г. (письменная часть) следует иметь в виду, что задания, включённые в демонстрационный вариант, не отражают всех элементов содержания, которые будут проверяться с помощью вариантов КИМ в2017 г. Полный перечень элементов содержания, которые могут контролироваться на экзамене 2017 г., приведён в кодификаторе элементов содержания и требований к уровню подготовки обучающихся для проведения основного государственного экзамена по английскому языку, размещённом на сайте: www.fipi.ru.
Демонстрационный вариант предназначен для того, чтобы дать возможность любому участнику экзамена и широкой общественности составить представление о структуре экзаменационной работы, количестве и форме заданий, а также об их уровне сложности. Приведённые критерии
оценивания выполнения заданий с развёрнутым ответом, включённы в демонстрационный вариант экзаменационной работы, позволят составить представление о требованиях к полноте и правильности записи развёрнутого ответа.
Эти сведения дают выпускникам возможность выработать стратегию подготовки к сдаче экзамена по английскому языку. Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 3 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Инструкция по выполнению работы
Письменная часть экзаменационной работы по английскому языку состоит из четырёх разделов, включающих в себя33 задания. На выполнение заданий письменной части экзаменационной работы отводится2 часа(120 минут).
В разделе1 (задания по аудированию) предлагается прослушать несколько текстов и выполнить8 заданий на понимание прослушанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий данного раздела– 30 минут.
Раздел2 (задания по чтению) содержит9 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданийраздела– 30 минут.
Раздел3 (задания по грамматике и лексике) состоит из15 заданий. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела– 30 минут. Ответы к заданиям1, 2, 9 записываются в виде последовательности цифр. Эту последовательность цифр запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов №1.
Ответы к заданиям3–8 и10–17 записываются в виде одной цифры, которая соответствует номеру правильного ответа. Эту цифру запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов №1. Ответы к заданиям18–32 записываются в виде слова(нескольких слов). Ответ запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов №1.
В разделе4 (задание по письму) дано1 задание, предлагающее написать личное письмо. Задание выполняется на бланке ответов №2. Рекомендуемое время на выполнение задания– 30 минут. При выполнении заданий можно пользоваться черновиком. Записи в черновике не учитываются при оценивании работы.
Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются.
.
Желаем успеха!
Раздел1 (задания по аудированию)
Вы два раза услышите четыре коротких диалога, обозначенных буквами А,
B, C, D. Установите соответствие между диалогами и местами, где они
происходят: к каждому диалогу подберите соответствующее место действия,
обозначенное цифрами. Используйте каждое место действия из списка1–5
только один раз. В задании есть одно лишнее место действия.
1. In a park
2. In a shop
3. In a vet clinic
4. In a hotel
5. At a partyЗапишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.
Диалог A B C D
Ответ: Место
действия
Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами А, В, С,
D, Е. Установите соответствие между высказываниями и утверждениями изследующего списка: к каждому высказыванию подберите соответствующееутверждение, обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение изсписка1–6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение.
1. The speaker talks about his/her favourite subject.
2. The speaker talks about his/her after-class activities.
3. The speaker describes his/her school classroom.
4. The speaker explains how to use the school library.
5. The speaker describes a school book exhibition.
6. The speaker explains what his/her friend is angry about.
Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.
Говорящий A B C D E
Ответ:
Утверждение
1
2
Вы услышите разговор двух подростков. В заданиях 3–8 в поле ответа
запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа. Вы
услышите запись дважды.
Where does Kevin’s family live?
1) In Canada.
2) In France.
3) In Britain.
Ответ:
Who is Kevin travelling with?
1) His parents.
2) His class.
3) On his own.
Ответ:
What is Kevin’s hobby?
1) Tourism.
2) Sports.
3) Music.
Ответ:
What kind of job does Kevin want to do in the future?
1) He wants to be in show business.
2) He wants to be an IT engineer.
3) He wants to be a scientist.
Ответ:
3
4
5
6
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 6 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
What is Kevin planning to do next year?
1) To start university.
2) To continue school.
3) To travel abroad.
Ответ:
What souvenirs has Kevin bought?
1) Pictures of the city.
2) Printed T-shirts.
3) Souvenir mugs.
Ответ:
По окончании выполнения заданий1–8 не забудьте перенести свои
ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ №1! Запишите ответ справа от номера
соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе
ответов в заданиях1 и2 цифры записываются без пробелов, запятых и
других дополнительных символов. Каждую цифру пишите в отдельнойклеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.
7
8
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 7 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Раздел2 (задания по чтению)
Прочитайте тексты и установите соответствие между текстами и их
заголовками: к каждому тексту, обозначенному буквами А–G, подберите
соответствующий заголовок, обозначенный цифрами1–8. Используйте
каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.
1. The scientific explanation 5. Places without rainbows
2. The real shape 6. A personal vision
3. A lucky sign 7. A bridge between worlds
4. Some tips 8. Impossible to catch
A. Two people never see the same rainbow. Each person sees a different one. It
happens because the raindrops are constantly moving so the rainbow is always
changing too. Each time you see a rainbow it is unique and it will never be the
same! In addition, everyone sees colours differently according to the light and
how their eyes interpret it.
B. A rainbow is an optical phenomenon that isseen in the atmosphere. It appears
in the sky when the sun’s light is reflected by the raindrops. A rainbow always
appears during or immediately after showers when the sun is shining and the
air contains raindrops. As a result, a spectrum of colours is seen in the sky. It
takes the shape of a multicoloured arc.
C. Many cultures see the rainbow as a road, a connection between earth and
heaven (the place where God lives). Legends say that it goes below the earth at
the horizon and then comes back up again. In this way it makes a permanent
link between what is above and below, between life and death. In some myths
the rainbow is compared to a staircase connecting earth to heaven.
D. We all believe that the rainbow is arch-shaped. The funny thing is that it's
actually a circle. The reason we don’t see the other half of the rainbow is
because we cannot see below the horizon. However, the higher we are above
the ground, the more of the rainbow’s circle we can see. That is why, from an
airplane in flight, a rainbow will appear as a complete circlewith the shadow of
the airplane in the centre.
E. In many cultures there is a belief thatseeing a rainbow is good. Legends say
that if you dig at the end of a rainbow, you'll find a pot of gold. Rainbows are
also seen after a storm, showing that the weather is getting better, and there is
hope after the storm. This is why theyare associated with rescue and good
fortune. If people happen to get married on such a day, it is said that they will
enjoy a very happy life together.
9
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 8 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
F. You can never reach the end of a rainbow. A rainbow is all light and water. It is
always in front of you while your back is to the sun. As you move, the rainbow
that your eye sees moves as well and itwill always ‘move away’ at the same
speed that you are moving. No matter how hard you try, a rainbow will always
be as far away from you as it was before you started to move towards it.
G. To see a rainbow you have to remembersome points. First, you should be
standing with the sun behind you. Secondly, the rain should be in front of you.
The most impressive rainbows appear whenhalf of the sky is still dark with
clouds and the other half is clear. The best time to see a rainbow is on a warm
day in the early morning after sunrise orlate afternoon before sunset. Rainbows
are often seen near waterfalls and fountains.
Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.
ТекстA B C D E F G
Заголовок
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 9 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 10–17
соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ниположительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). В поле ответа
запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа.
The Best Job in the World
Have you ever heard of the Great Barrier Reef? It is the world's largest coral
reef system along the eastern coast of Australia. In February 2009 an extraordinary
position was advertised by the Australian Tourism Office. The advertisement ran
that the Great Barrier Reef needed a caretaker for half a year. It was for a special
person who would look after the Reef.
The job offered a large salary, free accommodation in a luxury villa, and
transportation there and around the islands. All expenses would be paid: the winner
wouldn't need to spend any extra money on anything.
The job's duties were pretty simple. You could only dream of such
requirements. First, the person had to speak English and swim well. Second, on the
island his responsibility included writing a weekly Internet blog. That's right,
weekly, not even daily! The job description also required the successful applicant
to explore the islands of the Great Barrier Reef, swim, make friends with the locals
and generally enjoy the tropical climate and lifestyle. A real dream!
Within the first 2 days of the contest,the tourism office received more than
seven thousand online applications. All told, 34,000 people of all different
nationalities applied. Each made and presented a 60-second video resume. They
had to be creative and they were. In the end 16 people were chosen, who flew to
Australia for the final selection. The candidates were interviewed and the winner
was Ben Southall from the UK.
Ben greatly enjoyed the dream job he had got. He realised that people knew
very little about planet earth and its treasures. Living in big cities, they forgot how
important the flora and fauna of this world were. Every time Ben went outdoors, he
could discover something new. "Every timeI dived or went underwater, I forgot
about all the troubles above water and concentrated on living in the moment. It was
a good way to clean the mind and build respect for the natural world," Ben said.
Ben's life on the island was not just fun. It was very busy, busier than most
people imagined, and certainly busier thanBen himself had imagined. He worked
seven days a week and up to 19 hours a day. The Best Jobincluded travelling to
over 60 islands of the Reef almost every day. It was not just looking after the Reef,
Ben had a lot of meetings, press conferences and interviews. He was getting a lot
of attention all the time and he couldn't get away from it. That was probably the
hardest part of the job.
Moreover, any adventure has a certain degree of risk. Swimming and diving
on the Great Barrier Reef was not different. Ben had to deal with whales, sharks
and other huge sea creatures. Surprisingly, the most dangerous thing was a small
jellyfish about the size of a little finger. It's considered to be extremely poisonous
and Ben was stung by it. He had to spend a couple of days in hospital but luckily
recovered after a course of antibiotics.
Ben often says that the project has taught him a few valuable lessons.
Working with the Internet is one of those jobs you can do 24 hours a day. Ben
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 10 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
realised it was hard to separate life and work, but this he had to do. He also said:
"I've learned that we get one life on earth sowe have to use it. There'll always be
other countries to visit, other people to meet and other adventures to meet. This is
what I wish to do. I'm planning to go to Asia in a few years time".
The Australian Tourism Office employs a new caretaker twice a year.
1) True 2) False 3) Not stated
Ответ:
There was no Internet on the islands of the Great Barrier Reef.
1) True 2) False 3) Not stated
Ответ:
People from different countries applied for the job.
1) True 2) False 3) Not stated
Ответ:
Ben Southall was a good swimmer.
1) True 2) False 3) Not stated
Ответ:
While working as a caretaker Ben Southall had lots of free time.
1) True 2) False 3) Not stated
Ответ:
To do his job Ben Southall had tocommunicate with journalists.
1) True 2) False 3) Not stated
Ответ:
Ben Southhall was taken to hospital after a shark attack.
1) True 2) False 3) Not stated
Ответ:
Ben Southall is going to make a film about his work on the islands.
1) True 2) False 3) Not stated
Ответ:
По окончании выполнения заданий9–17 не забудьте перенести свои
ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ №1! Запишите ответ справа от номера
соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе
ответа в задании9 цифры записываются без пробелов, запятых и других
дополнительных символов. Каждую цифру пишите в отдельнойклеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.
10
11
12
13
14
15
16
17
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 11 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Раздел3 (задания по грамматике и лексике)
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные
заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–26, так,
чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните
пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельномузаданию 18–26.
Once there were four children whose names were Peter, Susan,
Edmund and Lucy. This story happened to
__________________ when they had to leave their home city,
London, during the war.
THEY
They __________________ to the house of an old Professor
who lived in the country, ten miles from the nearest railway
station.
SEND
He __________________ a wife and he lived in a very large
house with a housekeeper.
NOT/HAVE
He himself was a very old man with white hair which grew
over most of his face as well as on his head.
The children liked him almost atonce. Only Lucy, who was the
__________________ of them, felt a little afraid of him. YOUNG
On their __________________ evening, after dinner, they said
good night to the Professor and went upstairs. It was the largest
house they had ever seen, so Peter suggested exploring it in the
morning.
ONE
When the next morning came, there was a steady rain falling.
"I wish the weather __________________ more cheerful!" said
Edmund.
BE
"Stop complaining, Ed," said Susan. "I think the weather
__________________ soon." IMPROVE
"We were going to explore the house," Peter reminded them.
He __________________ a sandwich at the moment and was
absolutely happy with the whole situation.
EAT
Everyone nodded and at that point their amazing adventures
__________________. BEGIN
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 12 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные
заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27–32, так,
чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста.
Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует
отдельному заданию 27–32.
People travel a lot nowadays. Planes are considered to be the
most __________________ means oftransport but for some
people airports can be a nightmare.
COMFORT
There are __________________ queues when you check in and
you waste lots of time if your flight is delayed.
END
However, there are some airports where you can
__________________ enjoy yourself. ACTUAL
For example, you’ll never be bored at Hong Kong’s
international airport. There are thousands of people from
__________________ countries herebut the passengers never
experience any problems because everything is well organised.
DIFFER
There are attendants in red coats, who help you to get from one
place to another. It’s very good for people with no sense of
__________________. DIRECT
The attendants are always very polite and
__________________. HELP
По окончании выполнения заданий18–32 не забудьте перенести свои
ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ №1! Запишите ответ справа от номера
соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе
ответов буквы записываются без пробелов, запятых и других
дополнительных символов. Каждую букву пишите в отдельной клеточке
в соответствии с приведёнными в бланке образцами.
27
28
29
30
31
32
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 13 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Раздел4 (задание по письму)
Для ответа на задание 33 используйте бланк ответов №2. При выполнении
задания 33 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут
оцениваться только по записям, сделанным на бланке ответов №2. Никакие
записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание
также на необходимость соблюдения указанного объёма письма. Письма
недостаточного объёма, а также часть текста письма, превышающая
требуемый объём, не оцениваются.
You have30minutes to do this task.
You have received a letter from your English-speaking pen friend,Ben.
… I am very busy now preparing for my exams but yesterday I went to
the cinema with my friends. We saw a new film about Sherlock Holmes.
You’ve probably seen it too. …
What kinds of films do you like? Where do you prefer watching films – in
the cinema or at home and why? What would you make a film about if
you had a chance?…
Write him a letter and answer his 3questions.
Write 100–120words. Remember the rules of letter writing.
33
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 14 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Приложение1
Тексты для аудированияСейчас Вы будете выполнять задания по аудированию. Каждый текст
прозвучит два раза. После первого и второго прослушиваний у Вас будет
время для выполнения и проверки заданий. Все паузы включены
в аудиозапись. Остановка и повторное воспроизведение аудиозаписи не
предусмотрены.
Задание1
Вы два раза услышите четыре коротких диалога, обозначенных буквами А,
B, C, D. Установите соответствие между диалогами и местами, где они
происходят: к каждому диалогу подберите соответствующее место действия,
обозначенное цифрами. Используйте каждое место действия из списка1–5
только один раз. В задании есть одно лишнее место действия. Запишите
в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.
У Вас есть20 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.
Now we are ready to start.
Dialogue А
A: Can I help you?
B: Yes, please. You see, I want to adopt a puppy, but I don’t know much about
dogs or how to take care of them.
A: Right. I can recommend this book. Have a look – it gives a detailed
description of the most popular breeds of dog so that you can choose which
is the best for you.
B: Oh, and it also contains very good pictures! These puppies are so cute! Yes,
I’m taking it …though the price is rather high… Anyway.
A: The cash-desk is over there.
B: Fine. Thank you.
Dialogue B
A: I’ve got a complaint, I’m afraid.
B: What’s happened, sir? Just let us know. We do everything we can to keep
our guests happy.
A: The problem is …that …there’s a dog in the room next to mine.
B: Yes, and what’s the actual problem? Many of our visitors choose us for just
that reason. We admit pets which is very convenient for those who travel
with animals.
A: But why did nobody tell me about that? The dog barks! I can’t sleep
properly at night.
B: Sorry, sir. But the only thing we can do is to offer you another room. I’ll just
check which one would be quieter.
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 15 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
You have 20 seconds to completethe task. (Pause 20 seconds.)
Now you will listen to the dialogues again. (Repeat.)
This is the end of the task. You now have 20 seconds to check your answers.
(Pause 20 seconds.)
Задание2
Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами А, В, С,
D, Е. Установите соответствие между высказываниями и утверждениями изсписка: к каждому высказыванию подберите соответствующее утверждение,
обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение из списка1–6
только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Запишите
в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.
У Вас есть30 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.
Now we are ready to start.
Speaker A
It’s large and spacious. There is a whiteboard, desks and a teacher’s table but the
most interesting feature is the special graffiti wall. We can write all kinds of
questions on the material we are studying atthe moment. For example, if you don’t
understand something, you can write your question on the wall and another student
or teacher writes the answer.
Dialogue C
A: It’s pretty cold today, isn’t it?
B: Yes, it is. But I’ve got used to walking in any weather.
A: Is it because you have to walk your dog?
B: Yes. Twice a day, at least. We are heading to the pond at the moment – there
are special facilities for dogs there, like ladders and ramps. Are you going
there too?
A: Oh, no, I’m going home. That’s enough jogging for me for today. Too cold!
Dialogue D
A: Are you leaving? So soon?
B: Yeah. I have to. I need to walk my dog and he won’t accept any excuses on
my part.
A: Yeah, I understand… What kind of dog have you got?
B: A Labrador. He’s very clever but hates it if we don’t follow his routine.
A: That’s a shame… I mean that you are leaving… because it’s so cool here.
And the music is great.
B: Ok. Just one more dance and I’ll be off.
A: Yay! A good decision.
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 16 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Speaker B
I’m always glad to come to this room some time before the lesson and study the
maps on the walls and samples of stones and rocks on the shelves. Yes, I find
geography very interesting and it’s not a problem for meto spend hours writing out
facts about famous travellers and their discoveries. My favourite classroom activity
is studying and completing maps.
Speaker C
My grade for the Maths test was unusually high but I’m not happy about it at all.
My friend Tracy isn’t talking to me because of this. The thing is that in the exam
room I sat next to Tracy and she’s sure I copied the answers from her paper. That’s
not true but she doesn’t believe me. She thinks I cheated and she hates any
dishonesty.
Speaker D
I study in a large and modern school with well equipped classrooms, a good gym
and a swimming pool. The latter are very important for me because I use them
practically every day. When the lessons are over, my friend and I go to the gym to
exercise or to play volleyball. Twice a week I have a swimming class and my
friend does all kinds of experiments in the school chemistry laboratory.
Speaker E
Students’ performance depends a lot on their ability to research and look for
information by themselves. On the shelves the books are arranged in the
alphabetical order. To find the book you need to know the author. There is also an
electronic catalogue and access to the internetresources. Just type in the key word
to find whatever you want.
You have 30 seconds to completethe task. (Pause 30 seconds.)
Now you will listen to the texts again. (Repeat.)
This is the end of the task. You now have 20 seconds to check your answers.
(Pause 20 seconds.)
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 17 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Задания3–8
Вы услышите разговор двух подростков. В заданиях3–8 в поле ответа
запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа. Вы
услышите запись дважды. У Вас есть60 секунд, чтобы ознакомиться сзаданиями.
Now we are ready to start.
Kevin: Hi! I’m Kevin. Can I sit here?
Kate: Yes, sure.
Kevin: And what’s your name?
Kate: Kate.
Kevin: Is this your first visit to Paris?
Kate: Yes, I’m from Canada and this is my first visit to Europe or anywhere
else. I’ve never been abroad before and everything seems very exciting.
And where are you from?
Kevin: From Liverpool. My family’s lived in that part of England for ages and
we seldom travel anywhere either.
Kate: My parents are completely different; they travel a lot because of their
job, but they’ve never taken me with them.
Kevin: I see.
Kate: But this time we are travelling all together as a family. Today we are
going to have a guided excursion of the historical part of Paris. Are you
here on your own?
Kevin: No. It’s a school trip. The whole class are here and two teachers to
supervise us.
Kate: Oh, it must be interesting travelling in a large group.
Kevin: Yeah. We were awarded this trip when we won the city competition.
Kate: Was it a sports competition?
Kevin: No, it was a competition for school rock bands.
Kate: You’re a musician?
Kevin: Sort of. In our band I play the drums.
Kate: Do you see music as your career? Everyone nowadays wants to be
either a celebrity or a computer genius.
Kevin: Not in my case. Music is just for fun. I’m deeply interested in physics
and biology. I think that absolutely fantastic discoveries are awaiting us
in these fields. They could completely change our idea of the universe
and of ourselves.
Kate: So, you want to do scientific research?
Kevin: Exactly.
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 18 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
You have 30 seconds to completethe task. (Pause 30 seconds.)
Now you’ll hear the text again. (Repeat.)
This is the end of the task. You now have 30 seconds to check your answers.
(Pause 30 seconds.)
This is the end of the Listening Test.
Время, отведённое на выполнение заданий по аудированию, истекло.
Kate: But that means getting a very good education…
Kevin: Yes. This is my last year at school and I hope to start my university
course this summer. I’ve got good grades and it makes my plan sound
quite realistic.
Kate: Yes, it looks like a good one. You seemto have planned your life very
well. I can’t even make up my mind on what souvenirs to buy for my
friends back home…
Kevin: I’ve found a shop with some old photos of the city. I bought several
pictures there as gifts for my friends. They’re not expensive and the
images are lovely.
Kate: Yeah, I think that would be better than heavy souvenir mugs or T-shirts
with prints. Could you tell me where the shop is?
Английский язык. 9 класс Используется с бланками ответов- 19 / 23
© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации