Конспект по тувинскому языку на тему Ю деп ужуктуг состер


Тема: Ю деп ужуктуг состер.
Баш бурунгаар салдынган туннелдер: Ю деп ужук кирген состерни шын номчуп, бижип билиринге чанчыктырар. Ю деп ужук й болгаш у деп уннерни илередир дээрзинге практиктиг таныжылга.
Ооредилге херекселдери: ном, кыдырааш, карточкалар, чуруктар.
Кичээлдин чорудуу:
Ооредилгеге сонуургалын хаара тудары:
–Экии, уруглар. Кым хойну билип алыксап тур? Шупту демниг, идекпейжи, сонургалдыг ажылдап кириптээлинер.
Кичээлдин темазы-биле ажыл.
Бажынга онаалга хыналдазы. Мергежилге 102.
1. Номда чурук ёзугаар беседа чорудар. (Арын 43.)
Чылдын кайы уези-дир? Чуге ынча деп бодап тур силер?
Чурукта кымнар бар-дыр?
— Оолдар чунун-биле ойнап турлар?
— Бо чурукка чуу деп ат берип болурул?
— Силернин школанарда кандыг оюннар ойнап турарыл?
— Кыжын чунун-биле ойнаар силер, чугааланар.
— Кышкы оюннарга кандыг-кандыг маргылдаалар эрттирген силер?
2. Мергежилге 104.
Шулукту аянныг номчааш, утказын сайгартыр.
— Шулукте чунун дугайында бижип коргускенил?
— Чурук биле шулуктун утказында домей чуве чул?
Шулукте кирген состерни ажыглап тургаш, чуруктун утказынга дугжуп турар кылдыр 4—5 домактыг чугааны аас-биле тургузар.
3. Сула шимчээшкиннер.
3. Мергежилге 106.
«Кадарчы» деп чугааны номчудар. Чугаа иштинден ю деп ужуктуг состерни ададыр болгаш ушта бижидер.
Оюмаа деп состу состу анализтээш, туннел кылыр.
Ю деп ужукту адап турувуста й, у деп ийи уннун, каттыжыышкынын илередир, бижикке ону ю деп ужук-биле бижиир деп башкы туннел ундурер.
Домактарны адап бергеш, бижидер.
Юмбуу хоюн дагда кадарып чор. Хая куюнда куш уя кылып алган.
Дараазында таблицаны бижээш, класска азып ап болур.
Я, ю, е, ё деп ужуктер я ю е ё хая хою уе уё яа юу еэ ёо хаяа дуюу оеэ уёо4. Мергежилге 107.
Хоюг, оюн, куюнда деп состернин ун-ужуктуг анализин кылыр.
Бажынга онаалга. Ун, ужук сайгарылгазы дуюг, хаяа, Оюмаа