Конспект урока с использованием проектной технологии по теме «How do you spend your free time? Hobbies»


МБОУ «СШ №10 с углублённым изучением отдельных предметов»


Конспект урока по английскому языку в 7 классе
с использованием проектной технологии
Обобщающий урок по теме:
«How do you spend your free time? Hobbies»











Автор разработки:
Зиборова Кира Владимировна

Учитель английского языка
МБОУ «СШ № 10 с углубленным изучением отдельных предметов»
г. Елец





2017 г.




Тема урока «How do you spend your free time? Hobbies»
Класс: 7
Учебник: В.П.Кузовлев «English» для 7 классов общеобразовательных учреждений
Тип урока: обобщающий
Цели урока:
- формирование коммуникативных компетенций по теме «How do you spend your free time? Hobbies. »;
-развитие познавательных интересов учащихся, умения социального общения в совместной деятельности;
-формирование творческого мышления учащихся, умения обосновывать свою точку зрения.
Задачи урока:
-учебная: формировать навыки и умения в аудировании, чтении, устной речи (диалогическая, монологическая формы) по материалам «How do you spend your free time? Hobbies»
с использованием лексического, грамматического материала (-ing and –ed adjectives);
-познавательная: продолжить ознакомление учащихся с увлечениями в Великобритании, в России;
-развивающая: развивать интерес к учебно-познавательной деятельности на иностранном языке, развивать логику, внимание, память, целостность высказывания;
-воспитательная: формировать уважительное отношение к увлечениям других людей, к мнению другого человека.
Учебный аспект: развивать навыки аудирования, чтения, устной речи (диалогическая, монологическая форма) по заданной теме, обучать высказыванию о своих увлечениях, учить оценивать увлечения других людей.
Воспитательный аспект: формировать уважительное отношение к увлечениям других людей, к мнению другого человека, направить увлечения учеников в нужное русло.
Развивающий аспект: развивать интерес к учебно-познавательной деятельности на иностранном языке, развивать умение учебного сотрудничества на уроке, развивать мышление, память, логику, цельность высказывания, формировать навыки общения.
Социокультурный аспект: продолжить ознакомление учащихся с увлечениями в Великобритании, в России.
Речевой материал: материал по разделу 8 по учебнику Кузовлева В.П.
Оборудование:
Коллекции: музыкальных дисков, изделий из бисера, наклеек, календарей, журналов.
Проекты по теме “My hobby”.
Отрывок из видеофильма о путешествии, подготовленный ребенком
Презентация урока в Power Point

Ход урока

1.Организационный момент

Teacher: Good afternoon, boys. Good afternoon, girls. I am glad to see you again. Let’s start our English lesson. The topic of our lesson is «How do you spend your free time? Hobbies»
Today we are talking about our free time and about our hobbies. And I’d like to know what hobbies you have and what you like doing in your free time.

2.Фонетическая разминка

Teacher: Different people have different hobbies. But what hobbies do they usually have? I am sure you know the names of them. Try to remember as many hobbies as you can. The world of hobbies is very different. I want you to go to the blackboard and write down their names. Who will be the first? second?...

Стратегия « Кластеры» («Clustering»)
«Кластеры» – обучающая стратегия , которая побуждает к размышлениям , к обмену мнениями по той или иной теме.
Приёмы работы по стратегии «Кластеры»
Учитель произносит слова или фразу на английском языке.
Учащимся даётся время,чтобы вспомнить слово или фразы, которые приходят на ум по выбранной теме.
Ключевое слово или фраза пишется в центре доски.
Учащиеся озвучивают идеи, пока не закончится установленное время. Разные учащиеся вспоминают разное количество слов.

Речевая разминка.
Повторение слов по теме «My Hobby»
Teacher: Look at the blackboard. Here you see some words, but the letters in them are mixed. Put them in the right order to have a proper word.

а) Решение анаграмм
shingfi (fishing) inocs (coins) ikingh (hiking)
cyngcli (cycling) okobs (books)
yot arcs (toy cars) tofs otys (soft toys)

б) К разгаданным словам ребята подбирают картинки и вешают их рядом с соответствующими словами (на столе карточки с изображением).

Активизация лексических навыков по теме «How do you spend your free time? Hobbies»
We have spoken a lot on ho
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Приём «Корзина идей» («Basket with ideas»)
На доске можно нарисовать значок корзины, в которой условно будет собрано всё то , что все ученики вместе знают об изучаемой теме . Обмен информацией проводится по следующей схеме: Задается прямой вопрос о том , что известно ученикам по той или иной проблеме
(«Do you know that Misha’s hobby is ?», «Did you hear that Vika likes ?», «Have you ever known about Alisa’s hobby?» etc)
Сначала каждый ученик вспоминает и записывает в тетради, в раздаточных таблицах и т.д.всё, что знает по той или иной проблеме ( строго индивидуальная работа, продолжительность 1-2 минуты ) .
Затем происходит обмен информацией в парах или группах. Ученики делятся друг с другом известным знанием (групповая работа). Время на обсуждение не более 3 минут. Это обсуждение должно быть организованным, например, ученики должны выяснить, в чём совпали имеющиеся представления, по поводу чего возникли разногласия.
Далее каждая группа по кругу называет какое-то одно сведение или факт , при этом не повторяя ранее сказанного ( составляется список идей) .



Физкультминутка

1, 2-1,2,3 I like running. Look at me.
1, 2-1,2,3 I like jumping. Do it with me.
1, 2-1,2,3 I like dancing. Look at me.
1, 2-1,2,3 I like swimming in the sea.
СЛАЙД 4

Развитие навыков понимания информации на слух по теме «How do you spend your free time? Hobbies. »

Teacher: I want you to be attentive and active now. I want to guess what hobby you and your relatives have. If my sen
·tence is true you’ll l show me this card (TRUE) and if my sentence is false you’ll show me this card (FALSE).

You like music.
Your hobby is sport.
You like watching TV.
You don’t like playing
computer games.
5.Your mother likes gardening.
6.You r father likes reading.
7.You are fond of cinema.
8.Do you like dancing?
Are you fond of horseracing?
(примерные ответы учащихся)
Pupil 1: It is true. I like music.
Pupil 2: It is false. Mu hobby is not sport. My hobby is reading..



9. Развитие навыков чтения «How do you spend your free time? Hobbies. »


Teacher: And now we are going to work in two groups. Pay attention to these rules. First I want you to read the stories about different hobbies. Then you read them in pairs, then in groups. After that one of you tell us about this hobby. Answer the following questions What hobby is it? Do you like it? (приложение № 4)
1 group
1. People like to watch different TV programmes. 2. This hobby is interesting. 3. They like to watch political programmes, news, films, music programmes, sport programmes, comedies, soap operas. 4. Children are fond of cartoons. 5. This hobby helps them to relax, to listen to classical music, to see famous people. 6. This hobby is a good friend for people. (watching TV)
2 group
1. People like to go to the library. 2. Many people have a good collection of books at home. 3. They can have different books. 4. People like to read historical novels, books about different countries. 5. Children like to read books about animals and birds. 6. This hobby helps people to relax, to receive information. (Reading.)

10. Ранжирование
Look at the following list of leisure activities.

Doing a sport Going to the theatre
Going round a market Going to a rock concert
Going to an opera Reading a book
Growing flowers Visiting an art gallery
Visiting a museum Going to a disco club
Playing the guitar Fishing
Having a picnic Rollerblading
Horse riding Cycling


Choose one or more of these that you have done and describe the experience. Why did/ didn’t you enjoy it?
Put them in your order of preference. What kind of activity do you prefer?
Are there any others, which are not on the list that you like?

11. Защита проектов по теме «Hobby».
Рассказы детей об увлечениях
Детские проекты представлены на доске
Teacher: What do you think a hobby is? Let’s speak about your hobbies.

Teacher: I see a very good collection of glass beads on the desk. Whose collection is it? Is your collection thematic? What is its name? Are you proud of your collection? And now tell us a few words about your hobby.


Рассказ P1 “Collection of dolls”.

Teacher: There is one more hobby – listening to music. Who enjoys listening to music? Do you prefer listening to Russian music? Who is your favourite singer?

Рассказ P2 об увлечении музыкой, прослушивании песен, их исполнении.

Teacher: Books and magazines are our best friends, aren’t they? Which of you adores reading? What types of magazines do you prefer? Have you got a big collection of magazines at home? How long have you been collecting magazines? Tell us about your hobby.

Рассказ P3 о чтении.

(звучит музыка) I know that Vika is fond of dancing. Would you like to tell us about your hobby?

Рассказ P4 о танцах.

Travelling (видеофильм о путешествии, подготовленный ребенком). And now watch an extract from the film and say what kind of hobby it is. (после просмотра отрывка из фильма)
Teacher: Who is interested in travelling? Where have you been?

Рассказ P5 о путешествии.



Teacher: Cooking is a beautiful hobby, isn’t it? Can everybody cook well? Who cooks in your family? Tell us about your hobby.

Рассказ P6 о приготовлении любимых блюд.

Teacher: There is one more hobby - sport. Who likes sport? Tell us about your hobby.

Рассказ P7 об увлечении спортом.
Teacher: Whose hobby do you think is the best? You know there is a proverb “Tastes differ”. Who can explain the meaning to us?

Задание классу

Teacher: Look at the smart board. Fill in the table

reading
music
travelling
dancing
collecting
cooking
sport

Liza
+
+
-
-
+
+
-

Irina
-
+
+
+
-
+
-

Vika
+
+
+
+
-
-
-

Alisa
-
+
-
+
+
+
+

И т.д.









Fill in the missing words
Lisa likes.and. She doesn’t likeand ..

Irina is fond of.,.and She is not fond of
Vika likes,.and..She doesn’t like
Alisa likes ..andShe doesn’t likeand..


12. Рефлексия. «Составление синквейнов»

Karate
Thrilling, challenging
Training, taking part, competing
It is not boring
Sport

13. Подведение итогов урока. Домашнее задание Teacher: In conclusion, I’d like to say that it’s very interesting to have a hobby. Hobbies help us to learn more about our planet, to be more intelligent and well-educated. We should all have a hobby and our life will be more interesting. Did you like our lesson? (дети высказывают свои мнения об уроке)

Teacher: Give these cards and draw a happy or a sad face.

Did you like to..

read English?
speak English?
write English?
listen to your classmates?












No-

Yes-

Teacher:
I enjoyed your work very much. Your marks for the lesson are the following (учитель оценивает работу учащихся на уроке). And your homework will be a project. I want you to draw hobbies of your family or friends ( use the table) and tell us about it. Have you got any questions? The lesson is over. Good-bye.








TRUE

FALSE



Заголовок 115