Системные задания для подготовки к ЕГЭ по английскому языку (с ответами)


Системные задания для подготовки к ЕГЭ по английскому языку
Введение. Пояснительная записка.
В настоящее время на книжном рынке представлено огромное количество литературы для подготовки к ЕГЭ по английскому языку, но большинство из них предлагают только варианты заданий, а не саму стратегию подготовки. Получается так, что сегодняшний учитель имеет в своём распоряжении в основном образцы тестов, материал по натаскиванию, а не стратегию подготовки к экзамену. Он предоставлен самому себе, и остаётся уповать на его профессионализм, творчество и находчивость.
В ходе своей педагогической деятельности я заметил, что некоторые задания очень эффективны при подготовке к итоговой аттестации, они активизируют ученика, создают хороший фундамент и дают хорошие результаты. Такие задания нужно выполнять непосредственно перед выполнением теста.
Предложенный модуль может быть составлен для каждого класса в отдельности, начиная с 5 и заканчивая 11, учитывая программу, возраст и индивидуальные особенности учащихся (всего класса, группы). Данный модуль составлен для учащихся старшей школы (10-11классы).
Цель модуля: сформировать рациональный подход при подготовке к итоговой аттестации, обеспечить эффективность повторения, создать предпосылки для успешной сдачи экзамена.
Раздел №1.
Listening (Аудирование)
Как правило, высказывания в первом задании раздела «Аудирование» объединены одной темой: «Дружба», Молодежная мода», «Отношения в семье» и т.д. Поэтому целесообразным будет выполнение следующего задания, которое «освежит» в памяти лексику по данной тематике и даст возможность предугадать наличие этой лексики в высказываниях. Задание поделено на два уровня: базовый и повышенный, что позволяет учителю дифференцированно подходить к подготовке учащихся.
№1.
Make a list of the words and phrases you would expect to hear when someone is talking about friendship.
БАЗОВЫЙ УРОВЕНЬ (метод «Мозговой штурм»: записываются все слова, которые приходят на ум по заданной тематике)
FRIENDSHIP
ПОВЫШЕННЫЙ УРОВЕНЬ
FRIENDSHIP
NOUNS VERBS ADJECTIVES ADVERBS PHRASAL VERBS
Умение перефразировать идею (смысл) понадобиться учащимся при выполнении заданий раздела «Аудирование».
№2.
Change the sentence but the meaning must be the same:
e.g.
I don`t see this person very often any more.-
Now we seldom meet each other.
I have not always liked this person.-
Sometimes he has annoyed me.
I share a bedroom with my sister. –
He doesn`t eat any meat. –
Parents don`t give me a lot of freedom. –
I believe she is rather rich. –
He is moving to the place where he was born. –
She is good at singing. –
He and his best friend share the same interests, opinions, hobbies. –
№3.
Complete the second sentence so that it has a similar meaning to the first sentence, using the word given.
e.g. I don`t want to study for the exam next week.
feel
I don`t feel like studying for the exam next week.
I was three years old when I learned to read.
age
I learned ____________ three.
It was many years ago when I saw her.
seen
I _______________many years.
The dietician suggested to Mary that she shouldn`t eat so much red meat.
advised
The dietician ________________ much red meat.
“I am the most cheerful person in the class”, said Nick.
be
Nick __________________ in the class.
I started dancing in 2007.
been
I ___________________ 2007.
Раздел №2
Reading (Чтение)
Умение находить ключевые слова, знание синонимов, фразовых глаголов и расширенный словарный запас помогут выполнить этот раздел на «отлично».
№4.
Write the synonyms to the following words:
Extremely - absolutely
Plenty of - …
Landmark - …
Demand - …
Influence - …
Casual - …
Characteristic - …
Considerably
A bit - …
Wide - …
№5.
Match phrasal verbs with their definitions:
Phrasal Verb Definition
To carry on to delay doing something
To pick up to resemble
To put off to finally agree to do something that you did not want to do
to cut down to take smb. in a car
to take after to be excited and happy about smth. that is going to happen
to give in to continue doing something
to look forward to to reduce
Раздел №3 Лексика, грамматика
Word formation (Словообразование)
Сознательно даю в этом разделе сначала правила словообразования, потому что в учебниках по английскому языку они не представлены совсем или даются разрозненно, что представляет трудность для учеников.
Все задания в этом разделе структурированы и представлены в виде целой системы.
Английские суффиксы существительных
-tion Суффикс образует существительное из глагола.
expire -> expirationистекать/истечение (времени)
complete -> completionзавершать/завершение
prolong -> prolongationпродлять/продление
-ion Суффикс образует существительное из глагола.
intend -> intentionнамереваться/намерение
invent -> inventionизобретать/изобретение
-sion Суффикс образует существительное из глагола.
decide -> decision решать/решение
confess -> confession признаваться/признание
discuss -> discussion обсуждать/обсуждение
-ure Суффикс образует существительное из глагола.
depart -> departure отправляться/отправление
press -> pressure давить/давление
fail -> failure терпеть неудачу/неудача
-al Суффикс образует существительное из глагола.
deny -> denial отрицать/отрицание
propose -> proposal предлагать/предложение
refuse -> refusal отказывать/отказ
-ent/ant Суффикс образует существительное из глагола. Получаемое слово означает того, кто делает то, что обозначается глаголом
assist -> assistant помогать/помощник
inhabit -> inhabitant обитать/обитатель
study -> student учиться/ученик
-er/or Суффикс образует существительное из глагола. Получаемое слово означает того, кто делает то, что обозначается глаголом
work -> worker работать/работник
kill -> killer убивать/убийца
-ian Суффикс образует существительное из прилагательного или существительного. Значение аналогично предыдущим суффиксам.
magic -> magician волшебный/волшебник
Egypt -> Egyptian Египет/египтянин
tactic -> tactician тактический/тактик
-ity Суффикс образует существительное из чего угодно .
rapid -> rapidity быстрый/быстрота
prosper -> prosperity процветать/процветание
equal -> equality равный/равенство
- ance/ence Суффикс образует существительное из прилагательного.
present -> presence присутствующий/присутствие
distant -> distance дальний/расстояние
silent -> silence тихий/тишина
-ness Суффикс образует существительное из прилагательного.
calm -> calmness спокойный/спокойствие
weak -> weakness слабый/слабость
happy -> happiness счастливый/счастье
-dom Суффикс образует существительное.
wise -> wisdom мудрый/мудрость
bore -> boredom надоедать/скука
free -> freedom свободный/собода
-hood Суффикс образует существительное из существительного.
neighbour -> neighbourhood сосед/соседство
child -> childhood ребёнок/детство
-ship Суффикс образует существительное из существительного.
comrade -> comradeship товарищ/товарищество
relation -> relationship отношение/взаимоотношение
Некоторые другие суффиксы существительных
-y rob –robbery
-ist economy-economist
-ism plural –pluralism

№6. The suffixes of nouns:
-or, -er, -ist, -ness, -ment, -ity, -ence, -tion, -hood, -ship, -al, -th, -y
Can you write down nouns with these suffixes?
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
№7. Make up nouns derived from the following words:
Direct director/ direction
Inspect ____________/____________
Create ____________/_____________
Protect ____________/____________
Survive ____________/___________
Science ____________
Biology ____________
Campaign ____________
Protest ____________
Vote _____________
Politics ____________

№8. Make the words into nouns using the following suffixes
ness, ment, tion, ity.
Active - …
Attract - …
Employ - …
Enjoy - …
Kind - …
Lazy - …
Major - …
Pay - …
Polite - …
Promote - …
№9. Irregular forms
Make up nouns of the following words:
Believe - …
Choose - …
Crime -…
Deep - …
Describe -…
Grow - …
Explain - …
Fail -…
High - …
Poor - …
Prove - …
Solve - …
Vary -…

№10. Complete each phrase using a form of the word in brackets.
A great ______________ (achieve)
A recent _____________ (develop)
An important _____________ (discover)
A major _____________ in something (improve)
A useful _____________ (invent)
A new ____________ (produce)
An _____________ at the airport (announce)
№11. Make the necessary changes with the given words and complete the text.
Because (1) _____________ (friend) is one of the few kinds of relationship we have control over, it is an interesting area research for sociologists. Although we can`t usually choose our (2) __________ (relate), bosses or (3) __________ (teach), we can choose our friends. But how do we make our (4) _________ (choose), and why is it that we find some people`s (5) ___________ (person) more attractive than others? We are all looking for (6) __________ (similar) in our friends, such as (7) ____________ (kind) , a good sense of humour and (8) ___________ (honest). However, what each of us means by “ a good sense of humour” can be a big (9) __________ (differ). We are all unique.
Суффиксы прилагательных
-ly, -y, -ish, -able, -ous, -ful, -less, -ant, -ent, -al, -ern, -ive1
-less Суффикс отрицания, образует прилагательное из существительного.
harm -> harmless вред/безвредный
use -> useless польза/бесполезный
job -> jobless работа/безработный
-al Суффикс образует прилагательное.
initiate -> initial начинать/начальный
occasion -> occasional случай/случайный
essense -> essential основа/необходимый
-ary Суффикс образует прилагательное.
element -> elementaryэлемент/элементарный
document -> documentary документ/документальный
second -> secondary второй/вторичный
-y/-ly Суффикс образует прилагательное .
haste -> hasty спешка/торопливый
stink -> stinky вонять/вонючий
day -> daily день/ежедневный
- able / -ible Суффикс образует прилагательное.
rely -> reliable полагаться/надёжный
response -> responsible ответ/ответственный
horror -> horrible ужас/ужасный
- ful Суффикс образует прилагательное .
skill -> skilful умение/умелый
care -> careful внимание/внимательный
wonder -> wonderful чудо/удивительный
- ous Суффикс образует прилагательное .
labor -> laborious труд/трудоёмкий
zeal -> zealous усердние/усердный
victory -> victorious победа/победный
- ive/sive Суффикс образует прилагательное.
comprehend -> comprehensive понимать/исчерпывающий
distinct -> distinctive отдельный/отличительный
persuade -> persuasive убеждать/убедительный
- ic Суффикс образует прилагательное.
atom -> atomic атом/атомный
magnet -> magnetic магнит/притягательный
majesty -> majestic величие/величественный
-ish Суффикс образует прилагательное.
self -> selfish сам/эгоистичный
fool -> foolish дурак/придурковатый
white -> whitish белый/белесый
- ant Суффикс образует прилагательное.
please -> pleasant радовать/приятный
instance -> instant мгновение/мгновенный
distance -> distant расстояние/дальний
№12. The suffixes of adjectives
Make up adjectives and write them into the appropriate column.
Act, addition, anxiety, comfort, create, desire, effect, end, expense, fame, finance, harm, help, industry, nerve, profession, reason, recognize, success, use, value
-ous-ful-less -al -able -iveNegative prefixes.
При помощи отрицательных префиксов (negative prefixes) можно придать прямо противоположенное значение существительным, прилагательным и глаголам. Этих префиксов достаточно много (-il, -ir, -im, -in, -un, -dis, -mis, -non) и их употребление зачастую вызывает некоторые сложности у новичков в языке.
–il употребляется для создания отрицания в прилагательных, начинающихся с согласной –l:illogical (нелогичный), illiterate (неграмотный). Существительное: illogicality (нелогичность), illiteracy (безграмотность).
аналогично –ir употребляется перед прилагательными, которые начинаются с согласной –r:irregular (нерегулярный), irresistible (неотразимый). Существительное: irregularity (нерегулярность), irresistibility (неотразимость).
префикс –im употребляется (имеются исключения) перед прилагательными, начинающимися с согласной –p:impossible (невероятный), impatient (нетерпеливый). Существительные: impossibility (невозможность), impatience (нетерпение).
префикс –in обычно употребляется перед буквосочетанием -aс:inaccessible (недоступный), inactive (неактивный);перед гласным –c: incorrect (неверный), inconvenient (неудобный).Имеются исключения: informal, inarticulate, inanimate, unacceptable.Существительные: inaccessibility (недоступность) , inactivity (неактивность), incorrectness (неправильность), inconvenience (неудобство).
префикс –un является самым продуктивным отрицательным префиксом и может использоваться не только с прилагательными, но и с глаголами. Не существует строгих правил употребления данного префикса, поэтому вероятность ошибиться с ним существенна, особенно для начинающих. Лучше всего запоминать употребления данного префикса в каждом конкретном случае.Прилагательные (причастия):префикс часто употребляется перед гласными, реже перед чистым –a: unusual (необычный), unopened (неоткрытый), unauthorized (несанкционированный), unattainable (недосягаемый), uneven (неровный), uninteresting (неинтересный);перед согласными: unpopular (непопулярный), unhealthy (нездоровый), unnecessary (ненужный), unwanted (нежеланный), untidy (неопрятный), unsuccessful (неуспешный).Существительные: uneasy – uneasiness (неудобство), untidiness (неопрятность).Глаголы с префиксом –un имеют не отрицательный, а противоположенный смысл: dress – undress (одевать-раздевать), chain – unchain (сковывать-освобождать).В качестве сравнения можно привести глагольный префикс –re, который указывает на повторное действие (rewrite, retell).
префикс –dis также употребляется с прилагательными, глаголами (причастиями) и существительными. Так как –dis, подобно некоторым другим префиксам, может употребляться перед гласными, то случаи его употребления нужно просто запомнить, чтобы избежать путаницы. Прилагательные (причастия):disagreeable (неприятный), disapproved (неодобренный), disorganized (неорганизованный).Если слово начинается на непроизносимое H, то перед ним может употребляться –dis (dishonest).Данный префикс может употребляться и перед согласными: disrespectful (непочтительный).С существительными и глаголами –dis употребляется очень часто: disfigure (искажать), disjoin (разъединять); dislike (неприязнь), disbalance (дисбаланс).
Префикс –mis можно перевести, как «неправильный», «ошибочный», именно этот смысл данный префикс придает словам.В отличие от предыдущих префиксов –mis употребляется только с существительными, глаголами и причастиями: misunderstand (неверно понять), misunderstood (неверно понятый), misleading (вводящий в заблуждение), mismatch (плохое сочетание), misusage (неправильное употребление).Сравним: disbelief (неверие) – misbelief (заблуждение, ересь)
Префикс –non употребляется не очень часто. Этот префикс происходит непосредственно от частицы NO, и может заменять в некоторых случаях другие префиксы (обычно –un): unprofessional – nonprofessional (непрофессиональный), undurable – nondurable (недолговечный); nonconductor (изолятор), nonsense (бессмыслица). №13. Negative prefixes.
Write the negative forms of the following words using in, un, im, dis, il, ir.Attractive - … Able - …
Capable - … Comfortable -…
Fair - …
Formal -… Popular - …
Honest - … Friendly - …
Kind - … Possible - …
Legal - … Lucky -…
Polite - … Suitable -…
Relevant - … Regular - …
Usual - …
Образование наречий
Большинство производных наречий образуется от прилагательных (реже от отдельных существительных и числительных) при помощи суффикса -ly [lI]:
 
Прилагательное Наречие
quick - быстрый
happy - счастливый
slow - медленный
cheap - дешевый quickly быстро
happily счастливо
slowly  медленно
cheaply дешево, легко
Существительное Наречие
hour - час
day - день
year - год hourly ежечасно
daily ежедневно
yearly ежегодно
 
Примечание 1: Некоторые слова, образуемые от существительных при помощи суффикса –ly, являются и наречиями и прилагательными, например: friendly дружественный; дружественно, brotherly братский; по-братски, early ранний; рано и т.д.
early morning – раннее утро early in the morning – рано утром
He gave me a friendly smile. – Он одарил меня приветливой улыбкой. He spoke very friendly. – Он разговаривал очень приветливо.
 
Примечание 2: Другие суффиксы, образующие наречия, встречаются гораздо реже, например: -ways (sideways сбоку, боком); -wise (otherwise иначе); -ward (forward вперед) и др.
 
 
При образовании наречий от прилагательных путем прибавления суффикса –ly соблюдаются правила:
а) Если прилагательное оканчивается на –y, от она меняется на i: easy легкий – easily легко, noisy шумный – noisily шумно;
б) Если прилагательное оканчивается на –le, то конечное e заменяется на y: simple простой – simply просто.
 
На некоторые наречия следует обратить особое внимание, так как они имеют две формы. Одну – совпадающую с соответствующим прилагательным, и другую с суффиксом –ly, которая часто отличается по значению от исходного слова, например:
Прилагательное = Наречие без -lyНаречие с -lybad плохой
close близкий
hard твердый, трудный
high высокий
large большой
late поздний
near близкий
short короткий плохо; сильно
близко
упорно; твердо
высоко
широко
поздно
близко
резко, круто badly плохо; очень; сильно
closely тщательно
hardly едва (ли); еле-еле
highly очень,весьмаlargely в значительной степени
lately в последнее время
nearly почти
shortly вскоре, незадолго
Например:
He is a hard worker. - Он усердный работник. He works hard. - Он работает усердно. I could hardly understand him. - Я едва мог понять его.
 
Наречия, совпадающие по форме с прилагательными, встречаются довольно часто:
Прилагательное Наречие
well - хороший
fast - быстрый, крепкий
long - долгий, длинный
little - маленький
much - много
daily - ежедневный well хорошо
fast быстро, крепко
long долго, давно
little мало
much очень
daily ежедневно
 
Отличить такие наречия от прилагательных можно по выполняемой ими роли в предложении:
- прилагательное характеризует существительное,
- наречие – характеризует глагол (иногда прилагательное или другое наречие) с целью уточнения того, как происходит (происходило) действие.
 
№14. Translate the following sentences from Russian into English:
Он поёт прекрасно.
Сейчас ранняя весна. Весна пришла рано в прошлом году.
Она говорит быстро.
Мой отец всегда приходит поздно. Джим поздний посетитель.
Работай усердно. Это трудная работа.
Учитель нарисовал прямую линию. Идите прямо, пожалуйста.
Чистите зубы ежедневно. Это мой ежедневный маршрут.
№15. Parts of speech
Decide what parts of speech the following words are.
Fast, happy, work, quietly, pointless, practice, ugly, breath, advise.
Nouns Verbs Adjectives Adverbs
№16. Make up different parts of speech.
VERB NOUN ADJECTIVE
act carelessness enjoy defensive
finance inventive
sharpen sharp
№17. Confusing verbs
1. Do you ..... payment by credit card? (accept/ except)
2. Everybody turned up at Fiona`s party ….. her boyfriend. (accept/ except)
3. What ….. did the high altitude have on you? (affect/effect)
4. Did the high altitude …..you when you wre in Quito? (affect/effect)
5. She gave me some excellent ….. about my girlfriend. (advice/advise)
6. I ….. you not to get involved in Sandra and Mike`s problems. (advice/advise)
7. We need to find something to ….. the curtains. (complement/compliment)
8. She got annoyed with me because I didn`t …..her on her new hair style. (complement/compliment)
9. If you want to be a champion, you have to ….. everyday. (practice/practise)
10. Learning to dance the salsa is a question of going to classes and lots of ….. . (practice/practise)
II.Tenses (grammar)
№ 18. Active Voice
Complete the table using the verb “work”.
Simple Continuous/ Progressive Perfect Perfect Continuous
Present Past Future №19. Passive Voice
Complete the table using the verb “ask”
Simple Continuous/ Progressive Perfect
Present Past Future №20. Соотнеси время и указатель
NowI`ve been writing
Since morningTom has written
In five minutesall students were writing
Justshe writes
When I camethey`ll be writing
SometimesJill isn`t writing
The whole morning tomorrowhe`ll write
№21. Измени глагол «translate» в предложениях в зависимости от обстоятельства времени и лица.
Every day
At the moment
For three hours
Already
Last lesson
The whole evening yesterday
Next week
Tomorrow at six o`clock
Tomorrow by five
Раздел №4 WRITING (Письмо)
Remember the rules of letter writing
№22.
Fill the gaps putting the necessary phrases
5 December 2011, thank you for your letter, write me back, love, Susan, 20 Green street, London, UK, dear Jane
Letter
_ _ _ _ _ __________
_ _ _ _ _ _ ________
_ _ _ _ ___________
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
_ _ _ _ _ _ _ _ _______
_ _ _ _ _ _ _ _________
№23.
Find 8 mistakes in the letter.
25 May 2012
Hastings, 23 Cliff street, UK
Dear Kate
I`m completely sorry I haven`t written you for so long. Thank you very much for your letter. I have been sitting my exams for the whole month.
I`d like to tell you that I`m going to visit you this summer. But I don`t know yet in what month. I`ll send you a telegram. Frankly speaking I am missing you very much. I often remember our volleyball games on the beach and parties with Jane, Mike and Rob. I think we`ll have an opportunity to climb the mountain this time.
Hope to see you very soon.
Anywhere, how are your exams? What are your parents going to do in summer? I fancy read your news.
Lots of love, Anna

Remember the rules of writing an essay “for” and “against”:
Brainstorm your ideas about the topic or the problem
Make a list of ideas for and against.
Decide what link words you will use.
№24.
Put the phrases into five categories.
As a result, first of all, so, to sum up, therefore, secondly, furthermore, on the other hand, moreover, however, lastly, finally, in conclusion, on the contrary, at last, in addition, the first, nevertheless
The order in which something happens Another point giving an example of the same thing A new point giving an example of a contrasting thing To introduce a summary To talk about a result
№25.
Choose one of the words to complete the phrase expressing personal opinions:
To, in, personally, it, for, my, point, find, seems, extremely
… my mind…
It …to me that…
I … it … difficult to decide.
So, … that reason, I have chosen…
My … of view is…
I … feel that …
… my opinion …
… is also …opinion that …
№26.
Find 10 mistakes in the essay.
Nowadays most young people are light-minded. They want to spend more time with their friends having fun and nothing to do. At the same time, older people, particular their parents and their teachers, think that they should care about their future life.
It is obviously that youth is a time when you should enjoy yourself as much you can. Many young people make new friends, they like making parties and going to nightclubs together. They try not to think about the future. Freedom is the main thing for them. They don’t want to be responsible for their actions. As for myself I also sometimes forget my social duties because I need to relax after hard work at school.
However. it is nondoubtedly true that young people should pay more attention to their future. We live in a competitive world and if you want to be successful you should prepare for your career beforehand. Example, it is a good idea to make a plan for the future. It will help you to motivate and make the right decision.
Sum it up, I think two attitudes are right. Young peoples should enjoy themselve while they can but they should also be serious about the future.
Ответы
Раздел 1. №1.
Базовый уровень
FRIENDSHIP
friend spend time together
make friends the same interests
quarrel support
help reliable
feel happy honest
ПОВЫШЕННЫЙ УРОВЕНЬ
FRIENDSHIP
NOUNS VERBS ADJECTIVES ADVERBS PHRASAL VERBS
pal friend keep secrets easy-going always get on well
betrayal respect hot-tempered differently care for
advice hurt cheerful earnestly take up
peer influence optimistic frequently break up with
agreement miss moody sternly hang out with
№2.
I share a bedroom with my sister. – My sister and me live together in one room.
He doesn`t eat any meat. – He is a vegetarian.
Parents don`t give me a lot of freedom. – My parents try to control every step I do.
I believe she is rather rich. – I think she is well-off.
He is moving to the place where he was born. – His birthplace is his destination now.
She is good at singing. – Singing is her cup of tea.
He and his best friend share the same interests, opinions, hobbies. – They have much in common.
№3.
I was three years old when I learned to read.
age
I learned to read at the age of three.
It was many years ago when I saw her.
seen
I haven`t seen her for many years.
The dietician suggested to Mary that she shouldn`t eat so much red meat.
advised
The dietician advised Mary not to eat so much red meat.
“I am the most cheerful person in the class”, said Nick.
be
Nick claimed to be the most cheerful person in the class.
I started dancing in 2007.
been
I have been dancing since 2007.
Раздел №2
№4.
Write the synonyms to the following words:
Extremely - absolutely
Plenty of - many
Landmark - sight
Demand - require
Influence - impact
Casual - common
Characteristic - feature
Considerably - greatly
A bit – a little
Wide - spacious
№5.
Match phrasal verbs
1.f.,
2.d
3.a
4.g
5.b
6.c
7.e
Раздел №3
№6.
Actor, driver, scientist, happiness, development, identity, difference, congratulation, childhood, membership, refusal, growth, robbery .
№7.
Make up nouns derived from the following words:
director/ direction
inspector/inspection
creator/creation
protector/protection
survivor/survival
scientist
biologist
campaigner
protestor
voter
politician
№8. . Active - activity
Attract - attraction
Employ - employment
Enjoy - enjoyment
Kind - kindness
Lazy - laziness
Major - majority
Pay - payment
Polite - politeness
Promote - promotion
№9. Irregular forms
Make up nouns of the following words:
Believe - belief
Choose - choice
Crime - criminal
Deep - depth
Describe - description
Grow - growth
Explain - explanation
Fail - failure
High - height
Poor - poverty
Prove - proof
Solve - solution
Vary - variety
№10.
A great achievmentA recent development
An important discovery
A major improvement in something
A useful invention
A new production
An announcement at the airport
№11.
Because friendship is one of the few kinds of relationship we have control over, it is an interesting area research for sociologists. Although we can`t usually choose our relatives, bosses or teachers, we can choose our friends. But how do we make our choice, and why is it that we find some people`s personalities ? more attractive than others? We are all looking for similarity in our friends, such as kindness , a good sense of humour and honesty. However, what each of us means by “ a good sense of humour” can be a big difference. We are all unique.
№12.
-ous-ful-less -al -able -iveAnxious
Famous
Industrious
Nervous
Harmful
Helpful
Successful
Useful
Endless
Harmless
Helpless
Useless
Additional
Financial
Professional
Comfortable
Desirable
Reasonable
Recognizable
Valuable
Active
Creative
Effective
Expensive
№13. Negative prefixes.
Write the negative forms of the following words using in, un, im, dis, il, ir.Attractive - unattractive Able – unable, disable
Capable - incapable Comfortable - uncomfortable
Fair - unfair
Formal - informal Popular - unpopular
Honest - dishonest Friendly - unfriendly
Kind - unkind Possible - impossible
Legal - illegal Lucky - unlucky
Polite - impolite Suitable - unsuitable
Relevant - irrelevant Regular - irregular
Usual - unusual
№14. Translate the following sentences from Russian into English:
He sings sweetly.
It`s early spring now. The spring came early last year.
She speaks fast.
My father always comes late. Jim is a late visitor.
Work hard. It`s hard work.
The teacher has drawn a straight line. Go straight, please.
Clean teeth daily. It`s my daily route.
№15. Parts of speech
Nouns Verbs Adjectives Adverbs
Work
Practice
Breath
Work
Advise
Fast
Happy
Pointless
Ugly
Fast
Quietly
№16.
VERB NOUN ADJECTIVE
act action active
care carelessness careful/careless
enjoy enjoyment enjoyable
defend defencedefensive
finance financer financial
invent invention inventive
sharpen sharpener sharp
№17.
accept
except
effect
affect
advice
advise
complement
compliment
practice
practice
№18. Active Voice
Complete the table using the verb “work”.
Simple Continuous/ Progressive Perfect Perfect Continuous
Present work/works am/is/are working have/has worked have/has been working
Past worked was/were working had worked had been working
Future shall/will work shall/will be working shall/will have worked shall/will have been working
№19. Passive Voice
Complete the table using the verb “ask”
Simple Continuous/ Progressive Perfect
Present am/is/are asked am/is/are/ being asked have/has been asked
Past was/were asked was/were being asked had been asked
Future shall/will be asked - shall/will have been asked
№20.
1. I`ve been writing since morning
Tom has just written
When I came all students were writing
She sometimes writes
they`ll be writing the whole morning tomorrow
Jill isn`t writing no.
He`ll write in five minutes
№21.
I translate texts very day.
She is translating a text at the moment.
They have been translating for three hours.
My friend has already translated the text.
Jack didn`t translate anything last lesson.
We were translating the whole evening yesterday.
Next week I`ll translate this text.
Tomorrow at six o`clock he`ll be translating a text.
I think they will have translated these texts tomorrow by five.
№22.
20, Green street, London, UK
5 December 2011_________
Dear Jane,__________
Thank you for your letter…________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
Write me back_______
Love, Susan_________
№23.
23 Cliff street, Hastings, UK
25 May 2012
Dear Kate
Thank you very much for your letter. I`m very sorry I haven`t written you for so long. I have been sitting my exams for the whole month.
I`d like to tell you that I`m going to visit you this summer. But I don`t know yet in what month. I`ll send you a telegram. Frankly speaking I am missing you very much. I often remember our volleyball games on the beach and parties with Jane, Mike and Rob. I think we`ll have an opportunity to climb the mountain this time.
Anyway, how are your exams? What are your parents going to do in summer? I fancy reading your news.
Hope to see you very soon.
Lots of love,
Anna
№24.
The order in which something happens Another point giving an example of the same thing A new point giving an example of a contrasting thing To introduce a summary To talk about a result
First of all, the first, secondly, In addition, furthermore, moreover On the other hand, however, nevertheless, on the contrary, To sum up, in conclusion, therefore, As a result, so, lastly, finally
№25.
To my mind…
It seems to me that…
I find it extremely difficult to decide.
So, for that reason, I have chosen…
My point of view is…
I personally feel that …
In my opinion …
It is also my opinion that …
№26.
Nowadays most young people are light-minded. They want to spend more time with their friends having fun and nothing to do. At the same time, older people, particularly their parents and their teachers, think that they should care about their future life.
It is obvious that youth is a time when you should enjoy yourself as much as you can. Many young people make new friends, they like making parties and going to nightclubs together. They try not to think about the future. Freedom is the main thing for them. They don’t want to be responsible for their actions. As for me I also sometimes forget my social duties because I need to relax after hard work at school.
However. it is undoubtedly true that young people should pay more attention to their future. We live in a competitive world and if you want to be successful you should prepare for your career beforehand. For example, it is a good idea to make a plan for the future. It will help you to motivate and make the right decision.
To sum it up, I think both attitudes are right. Young people should enjoy themselves while they can but they should also be serious about the future.
Использованная литература
Оксфордские тесты по английскому языку для подготовки к Единому Государственному экзамену. Mark Harrison. Consultant: Victor N. Simkin., Oxford University Press, 2007
Ресурсы Интернета: www.studynow.ruСборник тестов для подготовки к ЕГЭ по английскому языку. Elena Klekovkina, Malcolm Mann, Steve Taylore-Knowles. Macmillan Publishers Limited, 2006
УМК «Laser». Malcolm Mann, Steve Taylore-Knowles. Macmillan Publishers Limited, 2004
УМК «New Matrix» Intermediate К.Гуд, Дж.Уайлдмен, Е.А. Хотунцева. – М.: Oxford University Press, 2008