Урок по татарскому языку по теме “Причастие” в 7 классе (русская группа)

Татарстан Республикасы
М‰гариф k‰м ф‰н министрлыгы
Б™гелм‰ муниципаль районыныS
муниципаль бюджет гомуми белем бир_ учреждениесе
7нче гимназия





Сыйфат фигыльне кабатлау.


(7нче сыйныф рус т™ркемн‰ре ™чен Х‰йд‰рова д‰реслеге буенча д‰рес эшк‰ртм‰се).















I квалификацион категорияле
татар теле k‰м ‰д‰бияты укытучысы
Талипова Г™лшат Илдус кызы.

















Б™гелм‰, 2013
Урок по татарскому языку по теме “Причастие” в 7 классе (русская группа)

Максат: 1)белемн‰рне системалаштыру;
2) м™ст‰кыйль эш ит‰ бел_ к_некм‰л‰рен булдыру;
3) татар телен‰ кызыксыну т‰рбиял‰_.
Fиkазлау: таблица, презентация, карточкалар, тест.

Д‰рес барышы.
Оештыру ™леше.
Ис‰нл‰ш_
Ис‰нмесез, укучылар!
К‰ефл‰регез ничек соS?
Кояшлы ирт‰ кебек. Тукай телен, татар телен ™йр‰нерг‰ дип килдек.
Киз_ укучы бел‰н ‰Sг‰м‰.
Д‰реснеS темасын k‰м максатын х‰б‰р ит_.
Укучылар б_ген сезнеS бел‰н д‰рест‰ “Сыйфат фигыль” темасын кабатларбыз. Кагыйд‰л‰рне иск‰ т™шерербез, т™рле к_нег_л‰р эшл‰рбез k‰м д‰рес ахырында, белемн‰регезне тикшер_ максаты бед‰н, кечкен‰ ген‰ тест эшл‰п _т‰рбез.
Сыйфат фигыль темасын иск‰ т™шер_.
Укучылар, “Сыйфат фигыль”неS т‰рGем‰сен ‰йтегез ‰ле(причастие).
Н‰рс‰ ул сыйфат фигыль? (татарча k‰м русча Gавап бир‰л‰р)
€йе, д™рес укучылар. Сыйфат фигыль – сыйфат с_з т™ркемен‰ охшаган. € фигыль буларак, заман бел‰н т™рл‰н‰. € х‰зер кечкен‰ ген‰ биремне эшл‰п _тик.
1нче бирем
ТыSлагыз k‰м сыйфат фигыльл‰рне билгел‰гез. (кул чабалар)
Кыз Gырлый. Fырлаучы кыз. Укылган китап. Егет с‰хн‰д‰ бии. С‰хн‰д‰ биюче егет. Малай китап укый. Без ял иттек. Ял ит_че т™ркем.
Сыйфат фигыль заман бел‰н т™рл‰н‰ дидек. Сыйфат фигыльнеS нич‰ заманы бар?
€йд‰гез ‰ле, укучылар сыфат фигыльнеS заманнарына тукталып китик.
Х‰зерге заман сыйфат фигыльнеS формасы нинди?
2нче бирем.
ТыSлагыз k‰м х‰зерге заман сыйфат фигыльне ‰йтегез.
Fырлаучы кыз, укылган китап, бии торган маймыл, барасы юл, яраткан эш, ял ит_че кеше.
^тк‰н заман сыйфат фигыльнеS формасы нинди?
3нче бирем.
ТыSлагыз k‰м _рн‰к буенча _зг‰ртеп ‰йтегез.
^рн‰к: С™йл‰ш_че – с™йл‰шк‰н.
Fырлауч, бии торган, с™йл‰ш_че, бара торган, укучы, ярата торган, кит_че, ял ит_че, ясаучы, ™йр‰т_че, котлаучы, сагынучы, ‰зерл‰н_че, буяучы.
Кил‰ч‰к заман сыйфат фигыльнеS формасы нинди?
4нче бирем.
Т‰рGем‰ итегез.
Письмо, которое буду писать; день, который придет; ребёнок, который будет учиться; работа, которую предстоит сделать; человек, который придет; задача, которую следует проделать.
5нче бирем.
- Бик яхшы укучылар, д‰фт‰рл‰регезне ачыгыз. Б_генге числоны языгыз. Экранда бирелг‰н G™мл‰л‰рне чылбыр буйлап т‰рGем‰ итеп д‰фт‰рл‰регезг‰ язып куясыз.
Дом, в котором я живу. Детский сад, в который я ходил. Не спящий ребёнок. Мальчик решающий задачу. Обрадовавшийся мальчик. Собравшиеся люди. Деревня, в котором я буду жить. Мальчик, который собирается идти в школу.
Белем k‰м к_некм‰л‰рне тикшер_.
1нче бирем
€ х‰зер укучылар, с_злек диктанты язабыз. Мин сезг‰ р‰сем к_рс‰т‰м, ‰ сез шул р‰семг‰ туры килг‰н с_зтезм‰не язып куясыз. (М‰с‰л‰н: укып утырган кыз р‰семен к_рс‰т‰м, укучылар укучы кыз дип язалар).
2нче бирем
Мин сезг‰ карточкага язылган с_зтезм‰ к_рс‰т‰м, ‰ сез сыйфат фигыльне ген‰ таблицага язасыз. Игътибарлы булыгыз, язганчы аныS заманын билгел‰гез, беренче баганага фигыльнеS нигезен язасыз, икенче баганага кушымчасын к_рс‰т‰сез.
Сыйфат фигыльнеS заманы

ФигыльнеS нигезе

кушымчасы

Х‰зерге заман



^тк‰н заман



Кил‰ч‰к заман



Укыган китап, укучы ‰би, Gавап бир_че, язачак хат, эшлисе эш, килер к™н, алда утыручы, килг‰н юл, барыр юл, кайткан эшчел‰р.
3нче бирем
Тест эшл‰_ k‰м эшл‰рне Gыеп алу.
Коммуникатив биремн‰р:
Посоветуйте другу: (дустыгызга киS‰ш бирегез)
прочитать понравившуюся вам книгу;
сходить в зоопарк, приехавший в наш город;
сходить на концерт артистов, приехавших из Казани.
Убедите друга в то, что: (дустыгыгзны ышандырыгыз)
-к предстоящей к контрольной работе нужна серьёзная подготовка;
-надо купить билеты к предстоящему спектаклю.
V. Белем k‰м к_некм‰л‰рне б‰ял‰_.
1) Н‰тиG‰ ясау.
2) Укучыларга билгел‰р кую.
3) Йомгаклау.

















1нче кушымта
Тест.
Н‰рс‰ ул сыйфат фигыль?
а) ул предметны белдереп Кем? н‰рс‰? сорауларына Gавап бир‰ торган с_з т™ркеме.
б) ул эшк‰ кушу, боеру м‰гън‰л‰рен белдер‰.
в) предметныS билгесен белдер‰ торган фигыль.
2. Сыйфат фигыльнеS д™рес т‰рGем‰сен табыгыз:
а) деепричастие
б) глагол
в) причастие
3. Сыйфат фигыль н‰рс‰ бел‰н т™рл‰н‰?
а) килеш
б) тартым
в) заман
4. Сыйфат фигыльнеS нич‰ заманы бар?
а) 3
б) 4
в) 2
5. Х‰зерге заман сыйфат фигыльнеS кушымчаларын к_рс‰тегез.
а) –ый/-и
б) –учы/-_че
в) –ган/-г‰н
6. ^тк‰н заман сыйфат фигыльнеS кышымчаларын к_рс‰тегез.
а) –учы/-_че
б) –кан/-к‰н
в) –асы/-‰се
7. Кил‰ч‰к заман сыйфат фигыльнеS кушымчаларын к_рс‰тегез.
а) –асы/-‰се
б) –учы/-_че
в) –кан/-к‰н
8. Сыйфат фигыль булган G™мл‰не билгел‰.
а) Агач утырткан бабай.
б) Бабай агач утырткан.
9. Д™рес т‰рGем‰не табыгыз: человек, который придет
а) кеше килг‰ч;
б) барасы кеше;
в) кил‰се кеше
10. Найдите ряд состоя‰ий из причастий:
а) утырган бабай; малай укыган; укыган китап
б) с™йл‰г‰н хик‰я; керг‰н кыз; укыган китап
в) малай укый, сикерг‰н к‰G‰; китапны укыды.

Белемн‰рне б‰ял‰_:
“10”-5
“8” – 4
“6” - 3






2нче кушымта
Сыйфат фигыльнеS заманы

ФигыльнеS нигезе

кушымчасы

Х‰зерге заман











^тк‰н заман











Кил‰ч‰к заман






































3нче кушымта

Бирем. Укыгыз, т‰рGем‰ итегез.
Дом, в котором я живу. Детский сад, в который я ходил. Не спящий ребёнок. Мальчик решающий задачу. Обрадовавшийся мальчик. Собравшиеся люди. Деревня, в котором я буду жить. Мальчик, который собирается идти в школу.


Бирем. Укыгыз, т‰рGем‰ итегез.
Дом, в котором я живу. Детский сад, в который я ходил. Не спящий ребёнок. Мальчик решающий задачу. Обрадовавшийся мальчик. Собравшиеся люди. Деревня, в котором я буду жить. Мальчик, который собирается идти в школу.


Бирем. Укыгыз, т‰рGем‰ итегез.
Дом, в котором я живу. Детский сад, в который я ходил. Не спящий ребёнок. Мальчик решающий задачу. Обрадовавшийся мальчик. Собравшиеся люди. Деревня, в котором я буду жить. Мальчик, который собирается идти в школу.


Бирем. Укыгыз, т‰рGем‰ итегез.
Дом, в котором я живу. Детский сад, в который я ходил. Не спящий ребёнок. Мальчик решающий задачу. Обрадовавшийся мальчик. Собравшиеся люди. Деревня, в котором я буду жить. Мальчик, который собирается идти в школу.


Бирем. Укыгыз, т‰рGем‰ итегез.
Дом, в котором я живу. Детский сад, в который я ходил. Не спящий ребёнок. Мальчик решающий задачу. Обрадовавшийся мальчик. Собравшиеся люди. Деревня, в котором я буду жить. Мальчик, который собирается идти в школу.



15