Урок по теме Различие видо — временных форм Present Tense

Тема: «Употребление форм Present Simple и Present Continuous»
Цели: создание условий для развития умений правильного образования времени Present Continuous; контрастирование времен Present Simple и Present Continuous; обеспечение условий для воспитания чувства коллективизма, взаимопомощи.
Задачи: повторение образования и употребления грамматических времен Present Simple, Present Continuous; их контрастирование; выполнение  упражнений в тетради, развитие умения работать в парах.
Оборудование:
1.     Учебник «Английский в фокусе»
2.     Доска
3.     Раздаточный материал
4.     Ноутбук.
5.     Проектор.
Ход урока.
1. Организационный момент.
Teacher: Good morning, children! I am glad to see you! Turn to your shoulder partner and greet him.
2. Речевая зарядка.
Teacher: What season is it now? Is the sun shining? What colour is the sky? Is it windy?  Is it cold today? What date is it today?  What day of the week is it today? What is your timetable for today? What is your favourite lesson? Why?
3. Творческая задание. Использование Фо бокс синектикс. В центре листочка пишем слово «Summer» – is your favourite season. В каждом углу запишите любое слово, обозначающее фрукт. Пофантазируете и напишите, почему лето похоже на этот фрукт (Лето похоже на, потому что)
Example: Summer is the same as banana because it is long and yellow.
- Share your ideas!
4.  Структура Take Off- Touch  Down. Listen to me. If my sentence is about you, you should stand up.
1.     My favourite lesson is PE.
2.     My birthday is in autumn.
3.     I am looking at the teacher.
4.     I join football club.
5.     I can swim.
5.   Проверка домашнего задания. Структура Continuous Round Robin (учащиеся по очереди в группах  зачитывают ответы на вопросы)
1.     Is John doing his homework?
2.     Is Dad working in the garden?
3.     Is Nancy playing the piano?
4.     Is Sparky sleeping?
5.     Is Grandma watching TV?
6.     Is Grandpa reading?
6.  Выполнение грамматических упражнений  на  Present Continuous a) Teacher: What are they doing? (на экран проецируются картинки)
Pupils: The boy is washing.
The girl is singing. Etc.
b) Teacher: Look at the pictures from the school album. Ask and answer the questions. Ex.58 p.69
1. - Where are the children? - in the yard. (They are)
- What? - (What are they d
· They are decorating Christmas                            tree)
2. - Where is our Head Teacher? - in his study. (He is)
- What ? - (What is he doing? – He is reading a newspaper). etc.
7.  Mix Pair Share. (Учащиеся передвигаются под музыку. Как только музыка прекращается, учащиеся подняв руку находят себе пару). На экран проецируется  картинка семьи вечером.
Teacher:  - What are they doing?  Структура Timed Pair Share (сначала ответ дает учащийся, который ниже ростом, затем его партнер)
8. Контрастирование времен Present Simple и Present Continuous
Teacher: Read, translate and remember.
Present Simple
Present Continuous

V
He(she, it) Vs
am
is         Ving
are

Every day(week, month) usually, often, sometimes, etc.
Now, at the moment, today

I usually watch TV in the evening.
I’m doing my homework. I am going to have a test tomorrow.

9. Выполнение грамматических упражнений  на контрастирование времен Present Simple и Present Continuous.
Choose the right verb. Circle it.
1. Where is Ann? – She is in the kitchen. She pizza for her friends.
a) Makes   b) is making   c) make
2. My brother usually tennis in the afternoon.
a) Plays   b) is playing   c) play
3. Look! The children Halloween costumes. They are funny, aren’t they?
a) Wears   b) are wearing   c) wear
4. In  the  evening  my grandfather newspapers and magazines.
a) read   b) is reading   c) reads
5. During the trips they always souvenirs for friends.
a) Buys   b) are buying   c) buy
6. Be quiet! My little sister   .
a) Sleeps   b) is sleeping   c) sleep
1-b, 2-a, 3-b, 4-c, 5-c, 6-b.
10. Выполнение задания «Проверь себя». Использование модели Фрейер. Учащиеся берут лист бумаги, сгибают его по команде. Каждый ученик должен проверить себя, насколько он понял и усвоил употребление времени Present Continuous. Учащиеся записывают обязательные характеристики Present Continuous, необязательные характеристики времени, примеры, антипримеры. (Подводятся итоги в команде)
11.   Итоги урока. Домашнее задание.
Teacher: Thank you for your work at the lesson. Write down your  homework. Good luck!