Статья по молдавскому языку на тему Повестиря ши реповестиря ла ореле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ.






ТЕМА: Повестиря ши реповестиря ла ореле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ.





А реализат ынвэцэтоаря
Чентолой П.Г
ИЫМ «Личеул теоретик дин Бендер»,
градул дидактик супериор









Повестириле, ка формэ де активитате, кондиционязэ актул ворбирий монолагате. Ын функцие де куноаштере а лимбий а доуа, повестириле ау форме диферите. Пентру а реда концинутул субьектулуй повестиря требуе сэ фие пластикэ, експресивэ, фолосинду-се интонация, мимика, жестуриле, акчентеле ши паузеле адеквате.
Дакэ повестиря есте реализатэ де ынвэцэтор, активитатя елевилор е ориентатэ спре ынцележере, речептаря месажулуй, ка май апой сэ партичипе актив прин редаря апречиерилор, експримаря импресиилор, а гындурилор ын легэтурэ ку информация аудиятэ.
Елевилор ынтотдяуна ле плаче сэ аскулте диферите историоаре, афирмынд кэ ачестя цин де вяца «реалэ». Ле аскултэ ку атенцие пентру кэ вор сэ штие кум се вор десфэшура евениментеле ши кум се терминэ повестиря. Ну требуе сэ не фие тямэ сэ-й ругэм пе ей сэ не повестяскэ чея че ау аскултат сау кяр чева ноу. Ынсэ ну ынаинте де а луа ын консидераре доуэ аспекте импортанте:
Повестиря ну требуе чититэ.
Е бине сэ ынтокмим ун план (о скемэ, о скицэ), каре сэ ажуте ла релатаря евениментелор. Ну контязэ дакэ скимбэм концинутул сау омитем чева.
Требуе урмэритэ ку атенцие експресия елевилор. Експресииле де пе фецеле лор не вор арэта дакэ ей ынцелег сау се пликтисеск. Унеорь е невое сэ репетэм чева сау сэ спунем ынтр-о алтэ формэ. Привинд фецеле елевилор, вом реуши сэ повестим, лукру пе каре ну-л поць фаче атунч кынд читешть.
Екзистэ о мулциме де повестирь пе каре ле путем фолоси. Дар се поате инвента ши о повестиоарэ ракордатэ ла нивелул де куноаштере а лимбий де кэтре елевь. Повестиря поате рэмыне нетерминатэ ши ле путем пропуне елевилор с-о континуе.
Ынтр-о зи рече а луний януарие, ла ора, 18,30 ун бэят ыналт, де вре-о 15 ань, се плимба пе страда Суворов, мержя ын дирекция магазинулуй «Шериф», ситуат ла интерсекцие. Бэятул пе нуме Ион Ротару, пурта ун фес негру. Ера импосибил а-й ведя фаца. Деодатэ бэятул
Екземплу: Ле спунем о историоарэ ку унеле деталий (дате, дескриерь).
Че с-а ынтымплат май департе?
Класа се ымпарте ын екипе ши елевий сынт ругаць сэ реповестяскэ челе аузите. Апой, дупэ че ау терминат де повестит, елевий дин амбеле екипе ышь пот пуне ынтребэрь унул алтуя. Де екземплу: Ла че орэ? Кум ера время? Чине мержя? Унде мержя? Че с-а ынтымплат ла ун момент дат? Ултима ынтребаре о пуне професорул, ын казул ын каре елевий ну ау фэкут-о дежа. Апой се ымпарте класа ын 2-3 екипе пентру а скрие сфыршитул повестирий.
О формэ а повестирий каре стимулязэ ын маре парте активитатя де ворбире а елевилор есте реповестиря. Реповестиря е о тряптэ спре дезволтаря ворбирий флуенте ку скопул де а релата ын мод либер унеле ынтымплэрь дин вяца котидианэ сау дин вяца лор.
Астфел елевий сынт пушь ын ситуация де а екзерса актул де ворбире, кяр дакэ ей ну фак алтчева декыт репродук ун концинут сау лектура аудиятэ. Реповестириле сынт организате конформ унуй план прегэтит де кэтре професор.
О релатаре либерэ поате фи дезволтатэ де кэтре елевь дупэ моделул оферит де професор.
Активитэциле ын каре елевий вербализязэ акциуниле, импресииле лор асигурэ дезволтаря деприндерилор де ворбире ла ун нивел дин че ын че май маре.
О маре импортанцэ пентру реповестире о аре ши дискуция. Дискуция есте ун скимб де опиний ши де идей.
Дискуция поате дура 2 минуте сау 20 де минуте, ынсэ ын тоате казуриле еа есте импортантэ пентру реповестире ши дезволтаря ворбирий. Дискуция ла орэ есте утилэ ши импортантэ пентру акциуниле де формаре а компетенцелор вербал-комуникативе.
О сарчинэ а дезволтэрий актулуй де реповестире есте фолосиря ритмулуй нормал де ворбире ынчепынд ку прима орэ.Ун лимбаж ши ун ритм нормал ынлэтурэ греутэциле. Активитатя де ла симплу ла компус ши градаря дификултэцилор конституе о черинцэ пентру реализаря актулуй ворбирий флуенте.
Ын кадрул активитэций де ворбире требуе сэ екзисте о атмосферэ плэкутэ, де ынкредере речипрокэ. Атунч кынд атитудиниле де ынкредере але елевилор ши але професорулуй сынт конверженте, кынд месажеле-корект ши клар експримате-сынт релатате, експусе експресив, климатул психосочиал се дестинде, мотивация повестирий спореште, яр резултателе сынт буне.
Компетенцеле де ворбире ка елемент есенциал ын поседаря лимбий а доуа инклуд феномене абсолут нечесаре концинутулуй ворбирий флуенте:
акчесибилитате;
импликаре ын реалитате;
консекутивитате;
ноутате;
ориентаре психосочиалэ;
вариетате тематикэ.
Вариате техничь ши модалитэць де реализаре а реповестирий фачилитязэ сукчесул ын формаря ши дезволтаря компетенцелор вербале ын лимба а доуа.










15