Мастер-класс по тувинскому языку на тему Антонимы (5 класс)


Кичээлдиё темазы: Антонимнер. 5 класс.
+=редилгениё шиитпирлээр айтырыгларыКичээлге ажыглаар кол арга, методтарОрганизастыг кезээУруглар-биле мендилежип, кичээлге белеткээрДежурный ==реникчи уругларныё кичээлге беленин, ==ренмээн уругларны демдегледирБажынга онаалга хыналдазыСинонимнер деп ч\л?


Шилилге диктант.
С==г\мден каёнап каан дег доругуп ап,
С=з\м, домам бады, шынчы, быжыг боор мен.
Озал, ш\шпеё, хирлиг, чуттуг, п=р\к эвесОрлан, эрес, арыг, силиг, дидим боор мен. Уруглар эрткен кичээлде ==ренген материалынга хамаарыштыр боттары-ныё билиин илередир.
С=з\глелден синонимнерни тыптырар.
Уругларга боданыр арганы берип (мотивация), кичээлдиё сорулгазын тодарадырынга белеткелБердинген с=стерге удурланышкак уткалыг с=стерни тыптырар.
Ак—кара
чай—кыш
улуг—бичи
Оюн «Чажыт бижик» Уруглар с=стер утка талазы-биле удурланышкак уткалыг болур дээрзин чижектерден тодарадып эккээр. Оюннуё дузазы-биле чажыт бижиктен антонимнер деп с=ст\ тып алыр, ынчангаш «Антонимнер» деп теманы ==ренирин чугаалаар.
Чаа материалды уругларга билиндирериниё аргаларыД\р\м-биле ажыл.
Удурланышкак уткалыг с=стерни антонимнер дээр. Чижээ: хар—чаъс, \нер—кирер.
Таблица-биле ажыл. +=редилге номунуё 102 дугаар арнында д\р\мн\ номчуткаш, утказын сайгарып чугаалажыр.
Таблицаныё дузазы-биле антонимнер кандыг чугаа кезектери-биле илереттинип болурун шиёгээттирер.
Уругларныё алган билиглерин хынаарыЧырык—караёгы, делгем—кызаа, аар-чиик, ырак—чоок, кежээ—чалгаа, кортук—дидим, аарыг—кадык, арыг—хирлиг, х=гл\г—муёгак, тенек—томаанныг. Бердинген с=стерге антоним с=стерни аас-биле тыптырар.
Быжыглаашкын кезээ. Алган билиглерин системажыдары+=редилге номунуё 102 дугаар арнында мергежилге 283-т\ кылыр. Мергежилгеде с=стерниё антонимнерин тывар.
Янзы-б\р\ аргаларны ажыглаарыКарточкалар-биле ажыл.
Тывызыктар-биле ажыл.
/легер домактар-биле ажыл. Карточка домактарны самбырага д\ж\р\п бижиткеш, домак кежиг\ннеринге сайгартыр. Тывызык-тарны тыптыргаш, ук тывызыктардан антонимнерни тывар. /легер домак-тарныё уткаларын тайылбырлааш, кыдырааштарга бижиткеш, антоним-нерни тыптырар.
Онаалга бээри болгаш ооё тайылбырыМергежилге 290. Дневниктерге демдеглээр.
Кичээлдиё т\ёнелиБашкы кичээлди т\ёнеп, уругларныё ажылын \нелээр. Мергежилге 288-ке даянгаш, кичээлди т\ёнээр.
Рефлекция
«Мен бо кичээлде ч\н\ билдим?» деп айтырыгга харыылаар. Уруглар эштериниё болгаш бодунуё алган билиин \нелээр. Ч\н\ билгенин чугаалаар.