Методическая копилка разноуровневых заданий, направленных на развитие различных умений и навыков


Князева Э.Р, учитель английского языка
МОАУ «СОШ № 4 г. Орска»
Дифференцированные (разноуровневые) задания на уроках английского языка В рамках реализации личностно-ориентированной технологии наиболее эффективным представляется дифференцированный подход в выборе заданий на уроках английского языка. Причиной этому является то, что личностно-ориентированное обучение предполагает учет различий основной массы учащихся по уровню усвоения учебного материала. Можно выделить две ступени — стандарт обязательной общеобразовательной подготовки (уровень, которого желательно достичь каждому) и уровень, который школьное образование должно обеспечить более любознательному, способному или одаренному ученику. Между двумя этими ступенями должно лежать определенное пространство, состоящее из разнообразных и разноуровневых видов деятельности.
Разноуровневые задания дают возможность обеспечить как дифференциацию, так и индивидуализацию обучения. Важным аспектом в данном контексте является необходимость создания комплекса заданий по разным видам деятельности на уроках (чтению, аудированию, лексике, грамматике).
Систематическое использование заданий такого типа имеет множество преимуществ. Они дают учащимся:
возможность выбора и осознание собственного прогресса;
возможность для самостоятельной работы;
возможность развития личности каждого ребенка и его индивидуального прогресса в рамках своих собственных способностей;
возможность увеличить работоспособность большинства учеников класса;
возможность поднять уровень заинтересованности и мотивации детей.
Методическая копилка разноуровневых заданий, направленных развитие различных умений и навыков.
Примеры разноуровневых заданий по чтению
«Christmas»
1.Christmas is the biggest holiday of the year. British people celebrate it on the 25th of December. Christmas is a home and family celebration in Britain. Those who live away try to get back home.
2.Before Christmas everybody buys Christmas presents for friends and relatives. People try to give children the presents they want. Children count the weeks, then the days to Christmas.
3.On Christmas Eve, families and friends gather for celebration. Housewives are busy preparing food, and children are sent to bed. They are told if they don’t go to sleep, Father Christmas will not bring them any presents. Then, when they are asleep, the parents come into their bedrooms and leave the presents near their beds, or under the Christmas tree, or in a stocking hanging up somewhere in the room.
4.The parties that British children like to celebrate most of all are Christmas and birthday parties.
Уровень 1
Прочитай текст (1-4) и найди соответствие с заголовками (A-D).
A.Любимые праздники B.Самый большой праздник
C. Правила для ребятD.Подарки для каждого
Уровень 2
Прочитайте текст. Выберите правильный вариант ответа (a – True, b – False, с – Not stated), из выделенных слов выбери слова по теме.
1. There is no big celebration on Christmas holiday.
a – True b – False с – Not stated
2. Children always wait for Christmas and Christmas presents.
a – True b – False с – Not stated
3. On Christmas Eve, families decorate the Christmas tree.
a – True b – False с – Not stated
4. Children can find their Christmas present in their rooms.
a – True b – False
с – Not stated
5. Children like Christmas party most of all.
a – True b – False
с – Not stated
Уровень 3
3. Make up your own story about the celebration of your favourite holiday.
Примеры разноуровневых лексико-грамматических заданий
«Food»
Уровень 1
1. Complete the words: swe_t, ju_ce, so_p, bre _d, waer, poridge, hun_ry, tasy.
Уровень 2
2. Match the word and its definition:
1) an apple
a) a long thick fruit with a yellow skin
2) milkb) an animal which lives in water
3) teac) a white liquid produced by cows
4) a banana
d) a hot brown drink
5) jame) a hard round fruit
6) a fish
f) thick sweet mass of fruit and sugar
Уровень 3
3. Choose the suitable word:
1) I drink (much/many) coffee.
2) He (buys/bought) chocolate yesterday.
3) These trees (grow/grows) in different countries.
4) We (eat/ate) porridge for breakfast yesterday.
5) I don't have (many/much) sweets.
6) Children drink (much/many) milk.
4. Put questions to the sentences starting with the words:
1) Nick drinks tea for breakfast. (What?)
2) We went to the cafe yesterday. (Where?)
3) I drank two glasses of water. (How many?)
4) Helen ate much chocolate yesterday. (When?)
5. Write what you usually eat for dinner, and what you ate yesterday.
Примеры разноуровневых заданий по аудированию
Запись текста «The British Museum»
Уровень 1
1. Underline the words you have just heard:
sculptures, photos, albums, pictures, documents.
Уровень 2
2. Choose the right variant:
- There is a Manuscript ( Hall / Room ) in the Museum.
- The library of the British museum is one of (the biggest / the richest) in the world.
- When you come to the museum you can go to (the rest / the Reading ) Room.
- Some of ( the most famous / the greatest ) people have sat in the Reading Room.
Уровень 3
3. Complete the sentences:
- The British Museum is situated in Great Russel___.
- There are a lot of _____ in it.
- Many things came to the museum from___.
- There re more than__________in the library of the British Museum.
4. Answer the questions.
- Where is the British Museum?
- What is it famous for?
- What collections can you find in the British Museum?
- What have you learnt about the library of the British Museum?
5. Write what have you learnt about the British Museum.