Урок по английскому языку на тему Путешествие в страну профессий (5 класс)


Урок английского языка в 5 классе
по теме: «Путешествие в страну профессий»
Тема урока: «Путешествие в страну профессий»
Класс: 5
Программа :«EnjoyEnglish 2-11» М. З. Биболетова, Н. Н, ТрубаневаУМК: «Enjoy English 5» М. З. Биболетова и др.
Тип урока:обобщающий.
Оборудование: проектор, ПК, ММП по теме «Профессии», мяч, раздаточный материал (тексты для чтения, упражнения для словарной работы, мини-проекты).Цели урока:
Практические: учащиеся должны научиться
-использовать раннее пройденный лексико-грамматический материал
-использовать новые ЛЕ и грамматическую структуру –to be going to- в высказывании по теме «Professions», повторить видовременные формы глаголов Present Simple, Present Continuous Tenses;
-выразительно читать по ролям и разыгрывать диалоги по теме;
-читать текст по теме с извлечением конкретной информации по заданию учителя;
-извлекать основную информацию из текста на аудирование;
-совершенствовать навыки поискового чтения;
- продолжить обучение проектной деятельности.
Общеобразовательные:
-развитие филологического кругозора( повторение, закрепление ранее изученной грамматики и лексики);
-расширение словарного запаса.
Развивающие:
-развитие памяти (слуховой, зрительной);
-развитие внимания;
-развитие мыслительных процессов (сравнение, анализ, логика);
Воспитательные:
-воспитание умения внимательно слушать собеседника;
-трудовое воспитание (учим учиться);
-воспитание эстетического вкуса.
Форма урока: игра-путешествие
Технологии, методы и приемы работы:
1) игровая технология
2) поисковый метод;
3) игровая методика;
4) технология использования ИКТ;
5) проектная методика.
Ход урока
Организационный момент.
Цель: настроить учащихся на эффективную работу на уроке.
Good morning! I am glad to see you. How are you today?
Речевая зарядка.
Цель: подготовить к речевой деятельности на уроке.
Who is on duty today?
What date is it today?
Who is absent today?
Are you ready for the lesson?
Целеполагание.
Цель: мотивировать на цель. Осознание и понимание собственных ценностей.

Please look at the board.
What can you say about it?
What is the topic of our lesson?
What about will we speak at this lesson?
Say what you have to do at the lesson today.
I’ll read and write. Etg.Let’s read some sentences.
What should you do to fulfill the task -be attentive
-be active
-review some words
-listen to my classmates and teachers
- take part in the discussion
-do some tests
-express my opinion
-believe in myself.
I am glad to hear it.
4.Введение основного материала.
Цель: актуализация ранее изученного лексического материала, развитие навыков употребления в речи новых ЛЕ.
Today we are going to travel.
We`ll see a country of different people.

1) Here`s the magic Engine. It will help you. But we should read and show a special poem about it. Are you ready? Begin. (Читаем и показываем стихотворение)
A MagicEngineEngine, Engine number nine
Going down Knowledge line
See it’s parkle, see it shine
Engine, Engine number nine
But to make our Engine run fast, we should find a special word. Look, read, copy out:
1) job – регулярно оплачиваемая работа
2) profession – профессия, специальное образование
3)occupation – род занятий
Which word should we use? Right you are. This is the word profession.
Oh, wonderful. We begin.
3)The first station is «Scrambled word».
Unscramble them, please:
corodtdoctor
marnfiefireman
nesurnurse
fmerarfarmer
liponcemanpoliceman
4)Thanks for a good job. And the next station is «Broken bridges». Build them up. Use the forms of the verb «to be» and fill in the blanks.
My sister ___ a doctor.You ____ a driver.I ____ a lawyer.We ____ students.His father ___ a policeman
5)This station is called « Lost answers »
Who writes poems?
Who works with computers?
Who helps children to learn?
Who flies in airplanes?
Who drives a car?
Who helps sick animals?
Who draws beautiful pictures?
6)The next station is «Mixed sentences». Match the words and the sentences
He protects people. a policeman
He takes care of our teeth. a postman
He studies at school. a vet
She brings letters and newspapers. a dancer
She helps sick animals a pupil
She works in a theatre. a dentist
7) Динамическая пауза. We are tired.
Let`s play, OK? (a ball-game)
Повторение лексики «traits of characters».
5.Развитие умения.
Цель: развитие умений находить необходимую информацию при аудировании, чтении.
8) This station is called «Riddles».
Read and guess, what are these people?
Mr. Black works out-of-doors almost the whole year. He works at the weekends. His family has some animals. His wife and two sons help him to take care of animals. Mr. Black likes his job.
What is Mr. Black ?***
There are a lot of different books and magazines at her work place. Mrs. Rodgers works both with people and books. She helps people to find necessary books and magazines, tells them about writers and their novels. She thinks her job is very important.
What is Mrs. Rodgers ?9) Now we are in the station «Listening». Listen to Martin’ story about his family and say whether the following sentences are true or false. 1F 2F 3T 4F 5T 6T 7T
6.Физкультминутка. Цель: снятие напряжения и утомленности на уроке.
Развитие умения.
Цель: развитие навыков монологической и диалогической речи. Тренировать учащихся в проектной деятельности.
10) You`ve met a lot of different professions. Imagine that you have «a time machine». Tell me please: «What are you going to be»?
«I’m going to be a/an ______ ».
Say what you think you are going to be in ten year’s time. What characteristics are necessary for this job?
Well, you know a poem about your future professions. Who can recite it?
What Are You Going to Be?
What Are You Going to Be?
I`ll be a …,
That`s the life for me.
Thank you. Now write your own poem about your future profession.

11. Let’s listen your dialogue, which was your homework.

(Диалоги ребят)
12. And our next station is «Grammar test».
Open your PC. Find out our grammar test and do it.
(Выполнение тестовых заданий)
13. «Two heads are better than one». Translate it. Take it and make three groups. Read this text, discuss these questions in your group:Why do people choose these jobs? Use these questions to help you.
(работа в группе)
14.Now look and listen about your project.
(Показ проектных работ)
8.Рефлексно-оценочный.
It’s time to make a conclusion of our lesson. Did you like our lesson? Were you active at the lesson? Score your results.
As for me I am glad to see that you have done a good job. Take my smallish.
Your homework is to finish your test.
The lesson is over. Goodbye.