Методическая разработка открытого урока по английскому языку на тему: «Personal information»

ДЕПАРТАМЕНТ ОБРАЗОВАНИЯ ГОРОДА МОСКВЫ
ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ
СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ГОРОДА МОСКВЫ
«КОЛЛЕДЖ ГРАДОСТРОИТЕЛЬСТВА И СЕРВИСА № 38»



Методическая разработка открытого урока по английскому языку
на тему: «Персональная информация»





Выполнила: преподаватель английского языка
Сузьмина Мария Николаевна



Москва 2014
Цели урока:
Образовательная: знакомство обучающихся со странами и их столицами; введение новой информации; знакомство обучающихся с картой мира;
Развивающая: развитие мышления, памяти и воображения у обучающихся, развитие языковых и познавательных способностей; развитие монологической и диалогической речи;
Воспитательная: воспитание уважительного отношения друг другу, умение работать в парах и в группе, воспитание культуры речи;
Практическая: совершенствование навыков и умений аудирования, говорения, чтения; закрепление раннее введенной лексики и грамматики с помощью упражнений;
Оснащение: книга, компьютер, диск с аудиозаписью, доска; карта.









Ход урока

Этапы урока
Деятельность учителя
Действия обучающихся
Время

1.Введение в иноязычную атмосферу.
Good morning, boys! (Приветствие)
I'm very glad to see you.
Sit down, please!
(Речевая разминка)

How are you today? (Как ваши дела?)
What date is it today? (Какое сегодня число)

What day of the week is it today? (Какой сегодня день недели?)
What's the weather like today? (Какая погода?)
Who is absent, today? (Кто отсутствует сегодня?)
Good morning! (обучающиеся отвечают хором)
(обучающиеся садятся)
(обучающиеся отвечают на вопросы преподавателя)
We are fine, thank you. (Спасибо, хорошо)
Today is the 10 of November (Сегодня 10 Ноября)
Today is Tuesday. (Сегодня пятница)

It is cold. It is sunny. (Холодно. Солнечно)
Nobody's absent. (Все присутствуют)
3 min

2. Повторение пройденного материала
(Повторение домашнего задания) Let's remember the names of countries, the nationalities of people living in them and their languages.
What's the English for?
Польша, поляк, польский язык.
Испания, испанец, испанский язык.
Германия, немец, немецкий язык.
Франция, француз, французский язык.
Англия, англичанин, английский язык.
Аргентина, аргентинец, испанский язык
Украина, украинец, украинский язык
Китай, китаец, китайский язык
Россия, русский, русский язык
Италия, итальянец, итальянский язык
Венгрия, венгр, венгерский язык.

(Работа с картой) Look on the map and answer my questions.
What is the capital city of Poland?
What is the capital city of Spain?
What is the capital city of Germany?
W
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
(дети переводят все вместе)
Poland, Polish, Polish.
Spain, Spanish, Spanish.
Germany, German, German.
France, French, French.
England, English, English.
Argentina, Argentinian, Argentinian.
Ukraine, Ukrainian, Ukrainian
Chine, Chinese, Chinese
Russia, Russian, Russian
Italy, Italian, Italian
Hungary, Hungarian, Hungarian

(обучающиеся ищут столицы стран на карте)
Sasha: The capital city is Warsaw
Pasha: The capital city is Madrid
Sergei: The capital city is Berlin
Dima: The capital city is Paris
Aleksei: The capital city is London
Kirill: The capital city is Buenos Aires
Danil: The capital city is Kiev
Egor: The capital city is Bejing
Slava: The capital city is Moscow
Sasha: The capital city is Rome
Timur: The capital city is Budapest
17 min

3. Введение нового материала
Look at the board! You see the questions. Let's read and translate.
Slava, read the questions, please.






Thank you very much, sit down. Now Sasha, translate please.




Thank you, sit down, please. Ok, let' s act the dialogue using the questions. Timur ask Dima.














Well done! Sasha ask Aleksei.












Well done!
(обучающиеся читают и переводят вопросы, написанные на доске)
What is your name?
What is your surname?
Where are you from?
What is your nationality?
How old are you?
What language do you speak?
Как вас зовут?
Как ваша фамилия?
Откуда вы?
Какая ваша национальность?
Сколько вам лет?
На каком языке ты говоришь?

(обучающиеся составляют диалог, используя вопросы)

Timur: What is your name?
Dima: My name is Dima.
Timur
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·ty is Russian.
Sasha: How old are you?
Aleksei: I’m 16 years old.
Sasha: What language do you speak?
Aleksei: I speak English, German and Russian.


15 min

4. Аудирование по теме.
Now let's listen Keesha Anderson’s identity card


SURNAME __________
FIR
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Обучающиеся слушают аудиозапись 2 раза и заполняют пропуски

SURNAME Anderson
FIRST NAME Keesha
COUNTRY England
JOB Journalist
ADDRESS 42, Muswell Hill Road, London NIO 3JD
PHONE NUMBER 020 8863 5741
AGE 27
MARRIED? No
(Обучающиеся отвечают на вопросы преподавателя)
Anderson
Keesha
England, London
She is a journalist
42, Muswell Hill Road, London NIO 3JD
020 8863 5741
She is 27
No, she isn’t
(обучающиеся составляют свои собственные карты)
SURNAME Egorov
FIRST NAME Kirill
COUNTRY Russia
JOB student
ADDRESS
· 14, Lesnaya Street, Moscow
PHONE NUMBER 8 978 666 543
AGE 16
MARRIED? No

25 min

5. Повторение грамматического материала
Повторение Настоящего простого времени (Past Simple)
Образование Present Simple
Утвердительные предложения:
I play
We play

You play
You play

He / she / it plays
They play

Вопросительные предложения:
Do I play?
Do we play?

Do you play?
Do you play?

Does he / she / it play?
Do they play?

Отрицательные предложения:
I do not play
We do not play

You do not play
You do not play

He / she / it does not play
They do not play



10 min

6.Выполнение упражнений на повторение

Упражнение 1
(Написать предложения в правильном порядке)
Write the conversation in the correct order
1
I’m fine, thank you, and you?
I’m OK, thanks.
Hello, Mary. This is Edward. How are you?
Hello, extension 3442
2
Goodbye, Bianca. Have a nice day.
Yes, at seven in the cinema.
Thanks, Marcus. See you this evening
Goodbye, Marcus.
3
Not bad, thanks, And you?
Very well. How are the children?
Hi, Flora! It’s me, Leo. How are you?
They’re fine.
Hello, 270899

Упражнение 2.
Поставьте глаголы в следующих предложениях в утвердительную, [ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ] отрицательную формы Present Simple.
1. I (to do) morning exercises.
2. He (to work) at a factory.
3. She (to sleep) after dinner. 4. We (to work) part-time.
5. They (to drink) tea every day. 6. Mike (to be) a student.
7. Helen (to have) a car. 8. You (to be) a good friend.
9. You (to be) good friends.
10. It (to be) difficult to remember everything.

Упражнение 3
Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple (Настоящее простое время)
1. Alice (to have) a sister.
2. Her sister’s name (to be) Ann.
3. Ann (to be) a student. 4. She (to get) up at seven o’clock.
5. She (to go) to the institute in the morning.
6. Jane (to be) fond of sports.
7. She (to do) her morning exercises every day.
8. For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea.
9. After breakfast she (to go) to the institute.
10. Sometimes she (to take) a bus.
11. It (to take) her an hour and a half to do her homework.
12. She (to speak) English well.
13. Her friends usually (to call) her at about 8 o’clock. 14. Ann (to take) a shower before going to bed.
15. She (to go) to bed at 11 p. m. 16. My working day (to begin) at six o’clock.
17. I (to get) up, (to switch) on the TV and (to brush) my teeth.
18. It (to take) me about twenty minutes.
19. I (to have) breakfast at seven o’clock.
20. I (to leave) home at half past seven.
21. I (to take) a bus to the institute.
22. I usually (to take) me about fifteen minutes to get there.
23. Classes (to begin) at eight.
24. We usually (to have) four classes a day.
25. I (to have) lunch at about 2 o’clock.
Упражнение 1
(Обучающиеся выполняют упражнения)

1
Hello, extension 3442
Hello, Mary. This is Edward. How are you?
I’m fine, thank you, and you?
I’m OK, thanks.
2
Yes, at seven in the cinema.
Thanks, Marcus. See you this evening
Goodbye, Bianca. Have a nice day.
Goodbye, Marcus.
3
Hello, 270899
Hi, Flora! It’s me, Leo. How are you?
Not bad, thanks, And you?
Very well. How are the children?
They’re fine.


Упражнение 2.





1. I do morning exercises.
2. He works at a factory.
3. She sleeps after dinner. 4. We work part-time.
5. They drink tea every day. 6. Mike is a student.
7. Helen has a car. 8. You are a good friend.
9. You are good friends.
10. It is difficult to remember everything.

Упражнение 3



1. Alice has a sister.
2. Her sister’s name is Ann.
3. Ann is a student.
4. She gets up at seven o’clock.
5. She gets to the institute in the morning.
6. Jane is fond of sports.
7. She does her morning exercises every day.
8. For breakfast she has two eggs, a sandwich and a cup of tea.
9. After breakfast she goes to the institute.
10. Sometimes she takes a bus.
11. It takes her an hour and a half to do her homework.
12. She speaks English well.
13. Her friends usually call her at about 8 o’clock. 14. Ann takes a shower before going to bed.
15. She goes to bed at 11 p. m. 16. My working day begins at six o’clock.
17. I gets up, switches on the TV and brushes my teeth.
18. It takes me about twenty minutes.
19. I have breakfast at seven o’clock.
20. I leave home at half past seven.
21. I take a bus to the institute.
22. I usually take me about fifteen minutes to get there.
23. Classes begin at eight.
24. We usually have four classes a day.
25. I have lunch at about 2 o’clock.
30 min

7.Домашнее задание
You have to learn the new words and make 10 sentences using Present Simple. (Домашнее задание выучить новые слова и составить 10 предложений, используя Настоящее простое время)

2 min

8. Итог урока
(Подведение итогов урока)
The lesson is over. I'm satisfied with your work. You have worked very good today. Good bye !


Good bye!
3 min



Список использованной литературы:
1. А. П. Голубев, Н. В. Балюк, И. Б. Смирнова, М.- 2011
2. Н. А. Бонк, Г. А. Котий, Н. А. Лукьянова, М. – 2009
3. New headway Student’s book (pre - intermediate), 2010









13PAGE 15


13PAGE 141415




dђ Заголовок 2 Заголовок 415