Разработка открытого урока по английскому языку Heroes of the Great Patriotic War

конспект открытого урока
Тема: Герои Великой Отечественной войны.
Heroes of the Great Patriotic War.
Цель: Научить учащихся использовать английский язык в виде инструмента общения в диалоге культур современного мира.

Задачи: 1.Совершенствовать умения и навыки аудирования, чтения, говорения.
2.Развивать речь на основе восприятия новой лексики, умение
наблюдать, работать над развитием иноязычных филологических
навыков.
3.Воспитывать трепетное отношение к историческим событиям,
связанным с Великой Отечественной войной и нести ответственность
перед будущим.
4.Развитие патриотизма у школьников, осознание значения
взаимосвязи истории и современной жизни, пробуждение интереса
к истории.

Методические принципы: коммуникативная направленность, дифференцированное и интегрированное обучение всем аспектам языка и видам речевой деятельности; обеспечение вариативно-избирательного подхода к использованию языка на уроке и возможность проведения занятий в группе с разным уровнем языковой подготовки учащихся.

Классификационные параметры урока:
По уровню применения: общепедагогический.
По философской основе: гуманистический.
По ориентации на личностные структуры: информационный.
По характеру содержания: обучающе-воспитательный, общеобразователный.
По типу управления: вся группа, индивидуально.
По ориентационным факторам: традиционный классно-урочный, академический с элементами дифференциации и индивидуализации.
По подходу к ребёнку: сотрудничество, партнёрство.
По преобладающему методу: объяснительно-иллюстративный, наглядный.
По направлению модернизации: эффективность организации и управления учебным процессом.
По категории обучающихся: массовый.
Концептуальные положения урока:
1.Личностный подход в процессе обучения.
2.Успех – главное условие развития детей в обучении.
3.Комфортность в классе: доброжелательность, взаимопомощь, ребёнок, у
которого что-то не получается, не чувствует себя ущербно, не стесняется
отвечать, не боится ошибиться.
4.Последовательность, системность содержания учебного материала.
Учебные пособия: иллюстрации к теме: «Великая Отечественная война»,
раздаточный материал, видео- и аудиоматериал.



План урока:

1.Приветствие. Организационный момент.
Greeting. Organization moment.

2.Представление темы и целей урока. Presentation: Heroes of The Great Patriotic War.

3.Погружение в урок. Фонетическая разминка (Песня «Солнечный круг» на английском языке.) Warm up activity, a song “May There Always Be Sunshine!”

4.Слово учителя о Великой Отечественной войне. Teacher`s word about the Great Patriotic War.

5.Введение нового лексического материала. Presentation of new lexical material.

6.Физ.минутка. Physical exercises.

7.Работа с текстом: «Воздушный бой Мересьева.» Work with the text: “Meresyev`s Air Combat.”

8.Закрепление нового материала. Production: Communicative work.

9.Подведение итогов урока. Summarizing.

10.Результаты урока. Results of the lesson.

11.Оценки за урок. Marks for the lesson.

12.Стихотворение «Желание ребёнка.» A Poem “A Child`s Wish.”




Ход урока:
1.Приветствие. Организационный момент.
T: Good morning!
T. I am so glad to see you.
б) Беседа о погоде и настроении.
T: Look through the window, please. What do you see there?
What is the weather like today?
S1: It is very frosty today.
S2: It isn’t windy.
S3: The weather is very cold today.
T: The weather is getting colder day by day, and what do you think about it?
S1: I think you are right.
S2: So am I.

2.Представление темы и целей урока.

T: The theme of our today’s lesson is “Heroes of The Great Patriotic War”.
Let’s listen to the song “May there always be sunshine.”

3.Погружение в урок. Фонетическая разминка.

“May there always be sunshine”
Bright blue the sky,
Sun up on
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·4.Слово учителя о Великой Отечественной войне.
The Great Patriotic War began in June, 1941. The people had to fight
against the fascists from the White Sea in the north to the Black Sea in the
south. They defended
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Введение нового лексического материала.

Now let’s pronounce the words and phrases concerning this theme.
1.enemy - враг
2.approach - приближаться
3.German ace – немецкий ас
4.charge - нападать
5.head-on attack – лобовая атака
6.instant - мгновение
7.nervous strain – нервное напряжение
8.fighter - истребитель
9.at full combat speed – на полной боевой скорости
10.confront –встретиться лицом к лицу
11.black dots - чёрные точки
12.gun - оружие
13.collide - сталкиваться
14.split - разбиваться
15.will-power - сила воли
16.for the sake of victory - ради победы
17.hurricane - взрыв
18.hurtle - просвистеть
19.tear through the air - пробить воздух

6.Физ. минутка.
Stand up, hands up,
Hands down, hands on hips,
Sit down.
Hands to the sides.
Bend left, bend right.
One, two, three – hop.
One, two, three – stop.
Stand still.


7.Работа с текстом: «Воздушный бой Мересьева»

a)Listening to the text
b)Reading aloud

Meresyev turned to face the enemy.
The “Lavochkin-5” and the “Fokke-Wolf-190” were fast planes. They approached each other at lightning speed. Alexei Meresyev and the unknown
German ace of the famous Richthofen Division charged each other head on.
A head-on attack lasts an instant, even less than what it takes an experienced smoker to light a cigarette. But that instant creates such a nervous strain, puts all the airman’s nerves to such a test as a fighter on the ground is not subjected to even in the course of a whole day’s battle.
Picture yourself in one of the two fast fighters charging at each other at full combat speed. The enemy plane grows in size before your very eyes. Suddenly it confronts you in all its details: wings, the glistening circle of the revolving propeller, the black dots that are its guns. In another instant the planes will collide and split into so many fragments that it will be impossible to sort the remains of the pilot from the remains of the machine. Not only the pilot’s will-power, but also all his moral fibre, is put to the test in that instant. The weak-nerved will not stand the strain. A man not prepared to die for the victory will instinctively pull the stick and leap over the deadly hurricane sweeping towards him; and in the next instant his machine will be hurtling to the ground with a ripped underside or a hacked-off wing. Nothing can save him. Experienced airmen know this perfectly well, and only the bravest dare to make a head-on attack.
The planes tore through the air.

8. Закрепление нового материала.

Find out and read the sentences with words and expressions from the text.
Try to translate these sentences.

9. Подведение итогов урока.

Answer these questions, please.
1.When did the Great Patriotic war begin? 2.What shouldn’t people forget?
3.What must people remember? 4.Did you meet any veterans ?
5.When did the Great Patriotic war end?

10.Результаты урока.

I’ d like to listen your opinion about our lesson. I suppose these theme is very important for you.



1.When did the Great Patriotic war begin?
The Great Patriotic war began on the 21st of June in 1941.

2.What shouldn’t people forget?
Our people shouldn’t forget this event in the history of our country.

3.What must people remember?
People must remember about the courage of our soldiers, who defended
their motherland.

4.Did you meet any veterans ?
Yes, I did. Many veterans lived in our village, but nowadays we have no one.

5.When did the Great Patriotic war end?
The Great Patriotic war ended on the 9th of May in 1945.

11.Стихотворение «Желание ребёнка.»
I want to live
And not to die!
I want to laugh
And not to cry.
I want to feel
The summer sun.
I want to sing
When life is fun.
I want to fly
Into the blue.
I want to swim
As fishes do.





I want to stretch out
Friendly hands
To all the young
Of other lands.
I want to fight
For what is right.
I want to love,
I want to mate.
No atom bomb
Annihilate
My shining world.
I want to laugh
And not to cry!
I want to live
And not to die!

12.Оценки за урок.


Thank you for the lesson. It is over.
Good-bye!















План – конспект открытого урока

Тема: « Герои
Великой
Отечественной войны»




[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть картинку ]

Выполнила:
учитель английского языка
Абраменко Т. А.





Зелёный Бор - 2015