Открытый урок по осетинскому чтению на тему Хостыхъоты З. Тымыгъ.


Ирон кёсыны урок 3-ём къласыУрочы темё: Хостыхъоты З. «Тымыгъ».
Урочы нысантё.
Равзарын уацмысы сёйраг хъуыды.
Бакусын ныхасы рёзтыл. Ахуыр кёнын хи хатдзёгтё кёнын, хи хъуыдытё дзурыныл.
Сабитём гуырын кёнын уарзондзинад: ёрдзмё, цёрёгойтём, сырдтём.
Нырыккон технологитё урочы: проблемон ахуырад, къордты куыст, информацион технологитё.
Универсалон ахуырадон архёйдты урочы: миддуне хъёздыг кёнын, логикон хъуыдыкёнынад рёзын кёнын, каммуникативон арахстдзинёдтыл бакуыст.
Урочы цыд.
Бацёттёгёнён рёстёг.
- Уё бон хорз сывёллёттё! Ёхсызгон мын у уё уынд. Уёдё сымах дёр кёрёдзийён зёгъут: «Мёнён ёхсызгон у дё уынд».
Мётивацион уавёр.
Абон нё урочы цёуыл дзурдзыстём, уый базонынён уын аххуыс уыдзён нё дзырдбыд. Баххёст ёй кёнём, цымё дзы цавёр дзырд ёмбёхст ис?
(слайд 1,2)
к а рк
хъу г г ё д ы дзё ргъ1.Куыд фёкувынц: бёдулджын кёйау?
2.Кёй руаджы гёды фёци урсаджы хъёстё?
3.Хъарм фёлмён кёрц дары, къоныйыл хуыссы, хъал зёрдёйё зары. Чи у?
4.Иннётёй уёлдай йё лёппынты уарзы цъыфы ёвдулын.
-Цавёр сёйраг дзырд нём рауад?(куыдз). Уёдё цёуыл дзурдзыстём абоны урочы?
Раст хъуыды кёнут. Абон мах базонгё уыдзыстём Хостыхъоты З. уацмыс «Тымыгъ»-имё.
Интерактивон фёйнёгыл куыст.
Ёмбисондтё кёронмё ахёццё кёнут
Ёмбисёнттё1.Куыдз зёрдё зоны.
2.Куыдз йе ркёнёджы хуызён у.
3.Хорз куыдз уёгъды нё рёйы.
4.Куыдз дёр ма йёхионы зоны.
5.Ёххормаг куыдз хёдзар нё хъахъхъёны.
6.Куыдз цёстёнгасмё кёсы.
7.Ёвзёр куыдз йё цёф нё рох кёны.
Иттёг хорз. Рауад нём ёмбисёндтё. Равзарём ма сын сё хъуыды.
Ног ёрмёгыл куыст.
Ацы ёмбисёндтёй цымё кёцы ёргом кёны, абон цы текст бакёсдзыстём, уый хъуыды.
1. Дзырдуатон куыст.
-Цёмёй хуыздёр бамбарём абоны ёрмёг, уый тыххёй ёркёсём ног дзырдтём.
(Слайд 3)
Тахынёг
БылалгъКъуызгёНыргъёвдзёнБанкъардтонАхуыргёнёджы каст.
-Уёдё ма бакёсём нё текст. Ёз райдайдзынён, сымахёй та йё чи дёр кёсдзён дарддёр.
Чиныгимё куыст.
Ахъуыды кодтат мё фарстайыл?
-Зёгъут ма, кёцы ёмбисонды хъуыды ёргом кёны нё текст?
(Сывёллётты дзуапп)
-Цёмё афтё хъуыды кёнут?
Радзырды анализ. Скъоладзаутимё беседё.
- Сывёллёттё, зёгъут ма, чи уын дзуры радзырд? (Гаги, гыццыл лёппу)
- Йё ном Гаги. Цёмён ыл ис ахём ном?
- Кёцы цёсгомёй цёуы ныхас? (1-аг ц.)
- Цёмёй бёрёг у, Гаги йё куыдзы бирё уарзы, уый?
- Кыудз цавёр у? Уё цёстытыл цавёрёй ауади? (ёмбаргё, цингёнаг, зёрдёхёлар)
Слайд 4
Улёфты рёстёг.
Иттёг хорз. Бафёлладыстут? Аулёфём.
Ёвзаргё каст.
- Цёмён хуыйны радзырд «Тымыгъ»?
-Цы нысан кёны? (метель, буран)
- Куыдзыл ахём ном цёмён сёвёрдтой? Куыд хъуыды кёнут?
- Цымё йём цёмё ёнхъёлмё кастысты? (Уыдзён хъёхъхъаг, хёцаг, тызмёг..)
- Сымах та йыл цавёр ном сёвёрдтаиккат? (Хъусой, Мила, Барсик..)
-Цёмён? (Уымён ёмё у хъёлдзёг, хёларзёрдё куыдз)
- Цёмёй бёрёг у? Ссарут ма йё тексты ёмё йё бакёсём.
-Равзарут ма йё къамты ‘хсён, кёцы у цымё! ( слайд 5)
- Лёппу ныхас кёны йё куыдзимё. Куыдз дёр ём дзуры. Ссарут ма уыцы бынёттё. Бакёсём сё.
Къордты куыст.
- Саразут диалог куыдзимё.
-Зёгъут ма цы у диалог?
Хъомыладон куыст. Слайд 6,7
-Цы пайда у куыдз адёймагён? Абоны царды сын адёймаг цы кад кёны?
Къордты куыст- Цымё дарддёр та цы уыдаид? Цы бауыдаид ацы куыдз? Ёрхъуыды кёнут кёрон.
|X.Интерактивон фёйнёгыл куыст.
Ирон ёвзагимё бастдзинад. Антонимтё ссарын.
Хъёхъхъаг – зёрдёхёлар.
Хъёлдзёг – ёнкъард.
Къёбёлдзыг – лёгуын.
Ёрмахуыр – хъёддагхёдадЗондджын – ёрраХ. Рефлекси.
-Сывёллёттё, зёгъут ма цавёр ног ёрмёгимё базонгё стём?
-Радзырд уё зёрдёмё фёцыд?
-Цавёр ёнкъарёнтё уём ёвзёрын кёны? (хъармдзинад, уарзондзинад цёрёгойтём, хъахъхъёнын сё кёй хъёуы.)
-Чи уё цы базыдта ногёй абоны урочы?
-Зёгъут ма кёмё уё цавёр уарзон цёрёгой ис йё хёдзары?
-Куыд сём зилут сымах та?
X|. Хёдзармё куыст:
- Радзырд сахуыр кёнын аив кёсын ёмё хи ныхёстёй дзурын.
-Саразын гыццыл чиныг «Мё уарзон цёрёгой».