Использование стихотворений и рифмовок на уроках английского языка.

Использование стихотворений и рифмовок –
один из эффективных приемов при изучении иностранного языка

Главное в работе каждого учителя – это стремление к тому, чтобы процесс обучения превратился в творческий поиск.
Одним из эффективных приемов при изучении иностранного языка является использование рифмовок и стихотворений на уроках, что вызывает большой интерес у учащихся к учению, их активность и работоспособность, их желание работать дома (выучить рифмовку, стихотворение), творческую инициативу (самостоятельно закончить рифмовку, написать стишок) и тем самым обеспечивается высокое качество знаний. Увлекательность учебного процесса, новизна предмета не оставляют детей равнодушными. Задача учителя добиться того, чтобы этот интерес был постоянным и устойчивым. А где интерес, там и успех.
На каждом уроке на этапе фонетической зарядки после отдельных слов и словосочетаний, содержащих тот или иной звук, я предлагаю учащимся специально отобранные рифмовки и стихи. В течение нескольких уроков они повторяются и корректируется произношение звука. Стихи и рифмовки являются одним из наиболее эффективных видов фонетической зарядки, на материале которых можно отработать отдельные звуки, интонацию, ударение.

Звук [
·]

Good morning, good morning,
Good morning to you!
Good morning, good morning,
I am glad to see you!

Звук [w]

Why do you cry, Willy?
Why do you cry?
Why, Willy, why, Willy,
Why, Willy, Why?

Звук [р]

This is my mother,
This is my father,
This is my sister,
This is my brother,
This is my uncle,
This is my aunt Lily,
This is my cousin,
And this is me.

Звук [f]

Flowers here,
Flowers there,
Flowers growing
Everywhere.



Звуки [
·], [s]

She sells seashells
On the sea shore.
The shells she sells
Are seashells.
I am sure.

Звуки [l], [‰:]

Learn your lessons
As well as you can.
Be tidy like Nick,
Not dirty like Don.

Звуки [t], [b]

Tick-tock, tick-tock.
This is Big Ben.
Big Ben is a clock.
Day and night
With all its might
Big Ben, the clock,
Says Tick-tock.

Звук [i:]

A sailor went to sea. To sea?
What could he see?
And all he could see
Was sea, sea, sea.

Разучивая рифмовку или стишок, учащиеся легко запоминают рифмованный текст, содержащий большое количество новых слов, словосочетаний и предложений. Разучивание рифмованного текста является не только полезным фонетическим упражнением, но и отличным материалом для запоминания слов, усвоения лексического материала по теме, что является хорошей базой для дальнейшей активизации речи.

Тема «Семья»
(Family)

This is my mother,
This is my father,
This is me broth
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Темы «Цвета»
(Colours)

The frog is green
And so is the tree.
Red the rose,
Blue the dress,
Grey the rat
And so is the cat.

The bear is white,
The bird is blue,
The dog is black,
The puppy is too.

***
Blue is the sea,
Green is the grass,
White are the clouds
As they slowly pass.

Black are the crows,
Brown are the trees,
Red are the sails
Of a sheep in the breeze.

***
Brown and green and blue and white,
Blue and white, blue and white.
Brown and green and blue and white,
Red and black and yellow.

Тема «Времена года»
(Seasons)

Spring is green,
Summer is bright,
Autumn is yellow,
Winter is white.

***
In spring the trees are green,
In autumn they are red and golden,
In summer the sun is bright,
In winter the snow is white.
But I can play and I can sing
In summer and in winter,
In autumn and in spring.

***
Spring is here,
Summer is near.
Grass is green,
So nice clear.
Winter, spring, summer, fall –
All I like spring best of all.

Темы «Дни недели», «Числительные», «Время»
(Days of week, Numerals, What time
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Тема «Месяцы»
(Months)

Thirty days have September,
April, June and November.
All the rest have thirty-one
Excepting February alone
Which has twenty-eight days clear
And twenty-nine in each leap year.

Тема «Профессии»
(Professions)

What do they do?
Teac
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
· the dishes.
Tidy rooms up
And look after children.

Особенно важную роль играет этот вид работы при изучении грамматики. Стихи и рифмовки превращают урок в оживленное занятие и дают возможность закрепить грамматические формы, сложный грамматический матер
·иал, необходимый для развития навыков грамматики, правильной устной речи. На уроках учащиеся повторяют стихи и рифмовки в течение всего учебного года, участвуют в конкурсах: кто знает больше и может объяснить, какие грамматические формы в них представлены.

Формы глагола “to have”
Тема «Игрушки» (Toys)

I have a hare, I have a bear.
My toys are here, my toys are there.
I have a horse, I have a fox.
I have a brown cow.
I have a hen, I have a chick
And I am playing now.

***
Look at the boy –
He has a toy.
Look at the girl –
She has a doll.

***
I have a cat.
I have a doll.
I have a small red ball.
He has a car.
He has a wheel.
We are glad
We have them all.

Формы глагола “to be”, Личные местоимения
(Personal pronouns)

I am happy.
You are happy.
He is happy.
She is happy.
We are happy.
You are happy.
They are happy too.

***
I am a mouse.
You are a cat.
One, two, three,
You catch me.

***
I am a pupil.
He is a pupil.
She is a pupil too.
I am a pupil.
You are a teacher.
We love you.
Is he a pupil?
Is she a pupil?
Are you a pupil too?
I am not a pupil.
I am a teacher.
And I love you.

Present Simple

I live here.
You live near.
Tom lives so far
That he goes in a car.

***
I see a pen on the desk.
I see a hen at the door.
He sees a clock on the bench.
He sees a cat on the floor.

***
“In winter we ski and skate,”
Says little Kate.
“In summer we like to swim,”
Says little Jim.
“What do you do in spring?”
“In spring we play and sing.”

Past Simple

I did, I did, I did,
I did my lessons,
I had a look in every book
And now it’s time to play.

***
It was a very sunny day,
The passers-by were very kind.

***
A sailor went to sea. To sea?
What could he see?
And all he could see
Was sea, sea, sea.

Future Simple

I shall be a lion
And you will be a bear.
I’ll run after you
And you’ll hide under the chair.


***
I shall make a little cake.
He and she will make some tea.
We shall make another cake
For you and they will come today.

Present Progressive

Are you sleeping? Are you sleeping?
Brother John! Brother John!
Morning bells are ringing!
Morning bells are ringing!
Ding-ding-dong! Ding-ding-dong!

***
Can you tell me, can you tell me
What this baby is doing?
He is crying, he is crying!
So, I am crying, too.

***
I’m lying in the Sun,
I’m looking at the Sun,
I’m lying, I’m lying
And I’m looking at the Sun.

Present Perfect

Little girl, little girl,
Where have you been?
I’ve been to see grandmother
Over the green.

***
We have cut, we have cut
Bread and sausage and cheese.
We have made, we have made
Many sandwiches.

Модальные глаголы
(Modal verbs)

I can see the door,
The window and the floor.
I can write and she can read,
I can skate and she can ski.

***
I mustn’t say “I can’t”,
I mustn’t say “I won’t”,
I mustn’t say “I’m not”,
I mustn’t say “I don’t”,
I must say I will”,
I must say I am”,
I must say I do”,
I must say I can”.

В старших классах работа над стихотворениями приобретает другой характер. Это уже работа не столько над фонетикой, сколько над содержанием. Значительное внимание уделяется при этом художественным изобразительным средствам языка и стилю поэтического произведения.
Работа над стихотворением включает такие основные этапы:
подготовка учащихся к первичному прослушиванию стихотворения с целью снятия языковых трудностей (на доске записываются новые слова, незнакомые выражения);
первичное прослушивание стихотворения;
самостоятельное прочтение его учащимися;
проверка понимания содержания, обсуждение прослушанного и анализ изобразительных средств языка;
выразительное чтение стихотворения школьниками;
перевод его учащимися на русский язык;
знакомство с имеющимися переводами данного стихотворения;
творческое задание на дом: подготовить свой, по возможности стихотворный перевод.
В заключение хотелось бы отметить, что учащимся нравится этот вид работы. Заучивание стихотворений и рифмовок не требует от них больших усилий и служит эффективным средством усвоения языкового материала.

15