Комплект контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине ОГСЭ.03 «Иностранный язык (английский)»


Бюджетное профессиональное образовательное учреждение
Вологодской области
«ВОЛОГОДСКИЙ СТРОИТЕЛЬНЫЙ КОЛЛЕДЖ»
РАССМОТРЕН
на заседании предметно-цикловой комиссии общеобразовательных дисциплин
Председатель предметно-цикловой комиссии
______________ /Малкова С.Л./
Протокол №___ «___» ______ 2016 г. УТВЕРЖДАЮ
Заместитель директора по ООПиКО
БПОУ ВО «Вологодский
строительный колледж»
____________ /__Аникина Т.И./
«_____» ________________ 2016 г.
Комплект контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине
ОГСЭ.03 «Иностранный язык (английский)»
специальности /профессии
(2-5 курсы)
270802 (08.02.01) «Строительство и эксплуатация зданий и сооружений»,
270831 (08.02.05) «Строительство и эксплуатация автомобильных дорог и аэродромов»,
270839 (08.02.07) «Монтаж и эксплуатация внутренних сантехнических работ и вентиляции»,
120701 (21.02.04) «Землеустройство»,
250401 (35.02.03) «Технология деревообработки»,
100126 (43.02.08) «Сервис домашнего и коммунального хозяйства»
Разработчик:
Бокина А.В.
Содержание
Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств Результаты освоения учебной дисциплины, подлежащие проверке Оценка освоения учебной дисциплины 3.1. Формы и методы оценивания 3.2. Материалы текущего контроля 3.3. Материалы промежуточного контроля
3.4. Материалы итогового контроля 3.5. Перечень практических работ 3.6. Темы и формы контроля самостоятельной работы
1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств
Комплект контрольно-оценочных средств (далее - КОС) по дисциплине Иностранный язык (немецкий) предназначен для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины ОГСЭ.03 «Английский язык».
КОС включают контрольные материалы для проведения текущего контроля, промежуточной аттестации в форме дифференцированного зачета, итоговой аттестации в форме зачета.
КОС разработаны на основании положений:
- Федерального государственного образовательного стандарта по специальностям среднего профессионального образования.
- программы учебной дисциплины, разработанной на основе Федерального государственного стандарта по специальностям среднего профессионального образования, утвержденной приказом директора СПО ВО «Вологодский строительный колледж» № 218 от 03.07.2015г.
Оценка качества освоения основной профессиональной образовательной программы включает текущий контроль знаний, промежуточную (дифференцированный зачет) и итоговую (зачет) аттестацию обучающихся.
Требования к оцениванию качества освоения основной профессиональной образовательной программы:
Уметь:
Общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы; переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности; самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;
Знать:
Лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода(со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности
Таблица 1 – Оценочные средства
Разделы (темы) дисциплины Код контролируемой компетенции
(или её части) Оценочное средство
Текущий контроль Промежу-
точная
аттестация
Раздел 1. Основной модуль. Страноведение ОК 1-9 Введение. Роль изучения иностранного языка в обучении студентов СПО Тема 1.1 Российская Федерация Устный опрос Тема 1. 2. Родной край. ОК 1-9 Выполнение творческой работы (презентация)
Тема 1.3 Введение в специальность ОК 1-9 Устный и письменный опрос Практическая работа 2
Тема 1.4.Англоговорящие страны страны ОК 1-9 Устный и письменный опрос Практическая работа 3
Раздел 2 Профессиональный ОК 1-9 Тема 2.1. Строительные материалы ОК 1-9 Устный и письменный опрос. Творческое задание «Современные строительные материалы» Раздел 3 Современные компьютерные технологии с использованием языка ОК 1-9 Тема 3.1. Компьютерные программы ОК 1-9 Творческое задание «Презентация курсового проекта»
Практическая работа 4
Раздел 4. Бизнес-курс английского языка ОК 1-9 Устный опрос (диалоги) Тема 4.1. Нормы поведения ОК 1-9 Устный и письменный опрос Тема 4.2.Экономика стран изучаемого языка. ОК 1-9 Устный и письменный опрос Практическая работа 5
Дифференцированный зачет 2.Результаты освоения учебной дисциплины, подлежащие проверке
Показатели сформированности общих компетенций
Компетенции Показатели оценки результата
ОК 1.  Понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес Иметь представление  о выбранной профессии
ОК 2.  Организовывать собственную деятельность, выбирать типовые методы и способы выполнения профессиональных задач, оценивать их эффективность и качество. Способность проявлять ответственность за результат выполнения задания.
Рационально распределять время при выполнении заданий, своевременно их сдавать и оценивать свою деятельность.
ОК 3. Решать проблемы, оценивать риски и принимать решения в нестандартных ситуациях. Способность осуществлять действия на основе пошаговых инструкций в стандартных и нестандартных ситуациях.
ОК 4.  Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и личностного развития Способность рационально находить и использовать различные  источники информации по заданной  теме
ОК 5.  Владеть информационной культурой, анализировать и оценивать информацию с использованием информационно-коммуникационных технологий Способность использовать многообразие компьютерных учебных материалов: электронных словарей, справочников, мультимедийных обучающих программ, учебных и аутентичных материалов Интернета,  средств электронной коммуникации.
ОК 6.  Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями Способность работать в группе, команде для достижения поставленной цели;
активность, инициативность в процессе выполнения задания.
ОК 7. Брать на себя ответственность за работу членов команды (подчиненных), за результат выполнения заданий. Способность отвечать за работу членов команды, стремиться к лучшему результату, управлять процессом, анализировать работу членов команды, давать оценку.
ОК 8. Самостоятельно определять задачи профессионального и личностного развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение квалификации Способность самостоятельно принимать решения и управлять проблемными ситуациями в процессе обучения
ОК 9. Ориентироваться в условиях частой смены технологий в профессиональной деятельности Способность использовать различные компьютерные технологии для выполнения индивидуальных творческих работ.
Распределение оценивающих результатов обучения по видам контроля
Результаты освоения
(объекты оценивания)
Основные показатели оценки результата и их критерии Форма аттестации
(в соответствии с учебным планом)
Умение аудировать
- воспринимать на слух речь учителя и диктора в звукозаписи, построенную в основном на изученном материале и включающую до 3% незнакомых слов, о значении которых можно догадываться и незнание которых не влияет на понимание прослушанного.
-выделять ключевые слова и основную идею звучащей речи;
- распознавать смысл монологической и диалогической речи;
- воспринимать на слух материалы по тематике специальности средней трудности. Текущий контроль
Дифференцированный зачет
Умение говорить
- правильно артикулировать и произносить гласные и согласные звуки;
- правильно употреблять разговорные формулы (клише) в коммуникативных ситуациях;
- составлять связный текст с использованием ключевых слов на бытовые и профессиональные темы;
- представить устное сообщение на заданную тему (с предварительной подготовкой);
- воспроизвести краткий или подробный пересказ прослушанного или прочитанного текста;
- беседовать, используя элементы описания, повествования и рассуждения по тематике текущего года обучения и предыдущих лет обучения
- обсуждать прочитанные и прослушанный тексты, выражая свое мнение и отношение к изложенному. Текущий контроль
Дифференцированный зачет
Умение читать
- грамотно читать новые тексты общекультурного, общенаучного характера и тексты по специальности;
- определять содержание текста по знакомым словам, интернациональным словам, географическим названиям и т.п.;
- распознавать значение слов по контексту;
- выделять главную и второстепенную информацию;
- переводить (со словарем) бытовые, литературные и специальные тексты с иностранного на русский и с русского на иностранный язык; Текущий контроль
Дифференцированный зачет
Умение писать
- правильно писать текст под диктовку;
- письменно излагать содержание прочитанного текста
- письменно переводить текст на иностранный язык; Текущий контроль
Дифференцированный зачет
Знание фонетики Различать характерные особенности иностранной языковой речи
- воспроизводить все звуки иностранного языка, интонацию повелительных, повествовательных (утвердительных и отрицательных) и вопросительных предложений. Текущий контроль
Дифференцированный зачет
Знание грамматики
Систематизировать, объяснить и дать примеры грамматических правил и явлений.
Правильно применять в речи грамматические конструкции и структуры. Текущий контроль
Дифференцированный зачет
Знание лексики и фразеологии Систематизировать по темам 2000 слов для рецептивного усвоения
Систематизировать и представить 600 слов для продуктивного усвоения. Текущий контроль
Дифференцированный зачет
Уметь использовать приобретенные знания и умения в практической деятельности и повседневной жизни
Представить рефераты, доклады, сообщения, презентации, научно-практические работы.
Текущий контроль
Дифференцированный зачет
Контроль и оценка результатов обучения
Результаты обучения
Освоенные умения и знания Формы и методы контроля и оценки результатов обучения
Уметь: У 1. Уметь вести диалог на изучаемом языке -осуществлять запрос и обобщение информации на английском языке;
-формулировать свое отношение к высказыванию собеседника;
-обращаться за разъяснениями;
- соблюдать правила общения; Составление диалогов на заданную тему
У 2.Уметь устно выступать с сообщениями. - устанавливать связи устного высказывания с изученной тематикой;
- описывать события;
- излагать факты; Проекты студентов
У3.Уметь понимать высказывания на изучаемом языке в различных ситуациях общения - узнавать речевые обороты;
- формулировать значение слов на родном языке;
- соблюдать порядок слов в предложении; Задания по аудированию
У4. Уметь понимать основное содержание текстов - выделять основные факты в тексте;
- отделять в тексте главную информацию от второстепенной;
- раскрывать причинно-следственные связи Работа с источниками
У5. Уметь создавать различные жанры и типы письменных сообщений - описывать явления, события;
- излагать факты в письме личного и делового характера;
- заполнять различные виды анкет;
- сообщать сведения о себе в форме Написание докладов, эссэ, подготовка презентаций
Знать: З1. Знать значение новых лексических единиц - определять значение иностранных слов на родном языке;
- описывать существенные черты объекта, обозначаемого лексической единицей; Проекты, эссэ. презентации
З2.Знать языковой материал и ситуации общения в рамках изученных тем - определять значение языкового материала на родном языке;
- называть единицы речевого этикета;
- определять ситуацию общения Устные ответы студентов
З3. Знать новые значения изученных глагольных форм - определять видовременные формы глагола;
- перечислять средства и способы выражения модальности глагола; Грамматические упражнения
З4. Знать лингвострановедческую и социокультурную информацию - перечислять основные лингвострановедческие реалии;
- описывать социокультурные явления стран изучаемого языка ;
-определять значение реалии на иностранном и на родном языке Доклады, эссэ, презентации
З5. Понимать тексты, построенные на языковом материале - осознавать основную идею и смысл текста
- сделать необходимые выводы по тексту; Работа с источниками
З6. Понимать инструкции и нормативные документы по профессии на изучаемом языке - осознавать смысл инструкции на изучаемом языке;
- передавать содержание инструкции на родном языке;
- различать нормативные документы на изучаемом языке; Работа с источниками
3.Оценка освоения учебной дисциплины
3.1. Критерии оценки
Предметом оценки освоения дисциплины являются общие компетенции, умения, знания, способность применять их в практической деятельности и повседневной жизни. Основной целью оценки освоения  курса образовательной дисциплины «Английский язык»  является оценка умений и знаний посредством текущего контроля знаний и промежуточной аттестации. Оценка освоения курса образовательной дисциплины осуществляется с использованием следующих форм и методов контроля: зачеты (тестирование) по основному и профессионально – ориентированному модулю, выполнение внеаудиторных самостоятельных работ; выполнение самостоятельных работ по грамматике; контрольной работы. Оценка курса образовательной дисциплины предусматривает использование накопительной системы оценивания, которая предполагает наличие положительной оценки по всем формам текущего контроля знаний.
Промежуточная аттестация – дифференцированный зачёт по образовательной дисциплине выставляется при наличии положительной оценки по всем видам текущего контроля знаний.
Итоговая аттестация – зачёт по образовательной дисциплине выставляется при наличии положительной оценки по всем видам текущего контроля знаний.
Таблица 3 – Типы заданий и критерии оценки
№ Тип (вид) задания Критерии оценки
1. Тесты Таблица 4. Шкала оценки образовательных достижений
2. Устные ответы Таблица 5. Критерии и нормы оценки устных ответов
3. Практическая работа Выполнение не менее 80% – положительная оценка
4. Проверка конспектов, рефератов, творческих работ, презентаций Соответствие содержания работы, заявленной теме; правилам оформления работы
Таблица 4 - Шкала оценки образовательных достижений (тестов)
Процент результативности
(правильных ответов) Оценка уровня подготовки
балл (отметка) вербальный аналог
90 ÷ 100 5 отлично
89 ÷ 80 4 хорошо
79 ÷ 70 3 удовлетворительно
менее 70 2 неудовлетворительно
Таблица 5 - Показатели оценки устных ответов
Оценка Показатели оценки
«5» Глубокое и полное владение содержанием учебного материала, в котором обучающийся легко ориентируется, умеет применить теоретические знания при решении практических ситуаций, высказать и обосновать свои суждения, грамотное и логичное построение высказывания
«4» Полное освоение учебного материала, грамотное его изложение, владение понятийным аппаратом, но содержание и/или форма ответа имеют отдельные недостатки
«3» Знание и понимание основных положений учебного материала, неполное и/или непоследовательное его изложение, неточности в определении понятий, отсутствие обоснования высказываемых суждений
«2» Незнание содержания учебного материала, неумение выделять главное и второстепенное, ошибки в определении понятий, искажающие их смысл, беспорядочное и неуверенное изложение материала
«1» Полное незнание и непонимание учебного материала или отказ отвечать
Нормы оценки знаний, умений и навыков у учащихся по иностранным языкам
Обучение иностранному языку в колледже предусматривает практические воспитательные и образовательные цели. Воспитательные и образовательные цели реализуются в процессе овладения учащимися практическими навыками и умениями аудирования, говорения и чтения. Эти выводы речевой деятельности учащихся развиваются на речевом материале, изученным ими в школе и в колледже.
Оценка уровня языковой подготовки учащихся в ходе учебного процесса проводится преподавателем, как правило, дифференцированно, по каждому виду речевой деятельности отдельно. Все оценки ставятся в соответствии с требованиями программы по предмету, с учетом фактически пройденного языкового материала на данной степени обучения.
АУДИРОВАНИЕ
Оценка «5» ставится в том случае, если учащийся достаточно полно понял услышанную речь.
Оценка «4» ставится в том случае, если учащийся понял речь, за исключением отдельных подробностей, непонимание которых не повлекло за собой искажения услышанного.
Оценка «3» ставится в том случае, если учащийся понял основной смысл услышанной иностранной речи.
Оценка «2» ставится в том случае, если учащийся не понял основного смысла услышанной речи, восприняв только отдельные слова.
ГОВОРЕНИЕ
Оценка «5» ставится в том случае, если учащийся точно выразил свои мысли на иностранном языке в правильном языковом оформлении.
Оценка «4» ставится в том случае, если учащийся выразил свои мысли на иностранном языке с незначительными отклонениями от языковых форм (например, ошибки в употреблении артиклей, предлогов, неправильное употребление падежей) .
Оценка «3» ставится в том случае, если учащийся выразил свои мысли с отклонением от языковых норм, но которые не мешают понять основное содержимое сказанного.
Оценка «2» ставится в том случае, если учащийся при чтении не понял содержание иноязычного текста, узнав из него отдельные слова.
3. ЧТЕНИЕ.
Оценка «5» ставится в том случае, если учащийся полностью понял содержание прочитанного иноязычного текста в объёме, предусмотренном заданием.
Оценка «4» ставится в том случае, если учащийся понял содержание прочитанного текста, за исключением деталей и частностей, непонимание которых не повлекло за собой искажения содержания прочитанного в в данном объёме.
Оценка «3» ставится в том случае. Если учащийся понял основное содержание прочитанного иноязычного текста, допустив незначительные отклонения от программных требований к умениям и навыкам чтения на данной ступени обучения (например, в отношении скорости чтения, объёме прочитанного текста).
Оценка «2» ставится в том случае, если учащийся при чтении не понял содержания иноязычного текста, узнав из него только отдельные слова. комплексная оценка, которой оценивается вся работа учащегося на уроке, показавшая уровень его языковой подготовки по двум или трём видам речевой деятельности.
Итоговая оценка также является комплексной и определяет уровень знаний, умений и навыков учащихся в чтении. Аудировании и говорении.
Материалы текущего контроля
2 курс

1вариант
В каком слове буква «c» читается как «[s]»
1. Cotton 2.Country
3.Cab 4.City
2.В каких словах «s» читается как «[sh]»
1.sure 2.sit
3.sun 4.salt
3.В каких словах « c» читается как [k]
1.cinema 2.course
3.center 4.cinnamon
4.Какой месяц не соответствует зимним месяцам года
1.January 2.December
3.July 4.February
5.Какой день недели следует за «Thursday»
1.Monday 2.Friday
3.Tuesday 4.Wednesday
6.Выберите слова, относящиеся к теме «Sport»
1.Ski 2.swimming
3.tube 4.turtle
7.Выберите соответствия между английскими словами и их русскими эквивалентами
1. brother 1.сын
2. son 2.жена
3.grandpa 3.брат
4.wife 4.дедушка
8.Соотнесите вопросы и ответы
1. Where do you study?
2.Where are you from?
3.Where is it?
1. It is next tot he swimming pool.
2.I study at the college.
3. I`m from Russia.
9.Выберите антоним к слову «bad»
1.light 2.good
3.right 4.wrong
10.Образуйте составные имена прилагательные из двух корней
1.wonder 1.able
2.ice 2.blue
3.light 3.cold
4.Hand 4.full
11.Употребите нужное местоимение
He has a new car. It is ….car.
1.him 2.he
3.his 4.its
12.Выберите соответствия между числительными
1.eighty 1. 100
2.one hundred 2. 66
3.sixty-six 3. 0.10
4.zero point ten 4. 80
13.Выберите артикль, если необходимо
I`m going to the cinema with…..friend.
1.the 2.a
3.- 4.an
14.Употребите нужную форму отрицания
Er hat… Bruder.
1.nicht 2.keinen
3.keine 4.nein
15.Употребите нужный предлог
My friend is …..Russia.
1.from 2.to
3.at 4.of
16.Подберите соответствующий глагол-связку
This ……..a table .
1.is 2.are
3.have 4.has
17.Употребите нужную форму глагола
1.I…..no time today.
1.have 2.has
3.had 4.had had
18.Выберите правильную форму абсолютного местоимения
1. It`s not your book. It`s ………..
1.my 2.me
3.mine 4.I
19.Поставьте вместо точек соответствующий модальный глагол
You………study better.
1.would 2.should
3.could 4.must
20.Выберите предложение, в котором сказуемое стоит в форме Present Perfect
1.I have already come.
2.I came at home yesterday..
3. I come home at 5 o`clock every day.
2 курс 2вариант
1.В каком слове буква «g» читается как «[г]»
1. giraffe 2.garden
3.Geneva 4.gym
2.В какoм слове «ch» читается как «k»
1.Chemistry 2.touch
3.cherry 4.chalk
3. В каких словах «s» читается как «[sh]»
1.sure 2.sit
3.sun 4.salt
4.Какой месяц не соответствует летним месяцам года
1.August 2.June
3.July 4.September
5.Какой день недели следует за «Friday»
1.Monday 2.Saturday
3.Sunday 4.Wednesday
6.Выберите слова, относящиеся к теме «Free time»
1.hobby 2.travelling
3.sport 4.studying
7.Выберите соответствия между немецкими словами и их русскими эквивалентами
1.grandma 1.брат
2. husband 2.муж
3.brother 3. дочь
4.daughter 4.бабушка
8.Соотнесите вопросы и ответы
1. Where is it made?
2.Where can we buy tickets?
3.Where do you have a music lesson?
1. at the bus station
2.at college
3. in England
9.Выберите антоним к слову «light»
1.heavy 2.good
3.green 4.right
10.Образуйте составные имена существительные из двух корней
1.Pen 1.man
2.Basket 2.friend
3.Note 3.ball
4.Post 4.book
11.Употребите нужное местоимение
Anna has a new car. This is… car.
1.she 2.her
3.me 4.they
12.Выберите соответствия между числительными
1.the first 1. 22-й
2.zero comma twenty 2. 43
3.forty-three 3. 1-й
4.twenty-second 4. 0,20
13.Поставьте артикль ,если он необходим
She lives in …..USA.
1.a 2.an
3.the 4.-
14.Употребите нужную форму отрицания
He has ….sister.
1.no 2.not
3.had 4.any
15.Употребите нужный предлог
My parents are…Vologda.
1.from 2.to
3.on 4.under
16.Подберите соответствующий глагол-связку
These… books.
1.is 2.are
3.have 4.has
17.Употребите нужную форму глагола
1.You…not any time today.
1.have 2.had
3.has 4.had had
18.Выберите правильную форму абсолютного местоимения
1.This is…….
1.your 2.yours
3.you 4.they
19.Поставьте вместо точек соответствующий модальный глагол
He…sing well.
1.can 2.must
3.may 4.ought to
20.Выберите предложение, в котором сказуемое стоит в форме Past Simple.
1.She wrote a letter yesterday.
2.I have done my homework.
3. Students learn English.
3 курс
1вариант
1.В каких словах буква «i» читается кратко
1.big 2.tie
3.mine 4.nine
2.В какoм слове буква «h» читается
1.why 2.when
3.what 4.who
3.В каких словах « s» читается как русский звонкий согласный «з»
1.rise 2.summer
3.sunny 4.see
4.Какой город не входит в состав США
1.Glasgow 2.Washington
3.New York 4.Boston
5.Какой день недели является выходным днем
1.Monday 2.Tuesday
3.Sunday 4.Friday
6.Выберите слова, относящиеся к теме «Study»
1.pen 2.day off
3.college 4.home
7.Выберите соответствия между английскими словами и их русскими эквивалентами
1.students 1.лекция
2. specialist 2.курс
3.course 3. студенты
4.lecture 4.специалист
8.Соотнесите вопросы и ответы
1. Where is it made?
2.Where can we buy tickets?
3.Where do you have a music lesson?
1. at the bus station
2.at college
3. in England
9.Какое слово не относится к заимствованиям с английского языка
1.Manager 2.Ingenieur
3.Businiss 3.Computer
10. Образуйте составные имена существительные из двух корней
1.Pen 1.man
2.Basket 2.friend
3.Note 3.ball
4.Post 4.book
11.Выберите соответствующий перевод немецкого предложения
Letters are written a lot.
1.Письма много пишут.
2.Письмам много пишут.
12.Выберите соответствия между числительными
1.ninety 1. 22-й
2.thirteen 2. 90
3.twenty second 3. 13
4.twentieth 4. 20-й
13.Поставьте артикль в правильной форме
Who was ...first President of the United States?
1.the 2.a
3.- 4.an
14.Употребите нужную форму отрицания
He has ….sister.
1.no 2.not
3.had 4.any
15.Выберите правильный перевод сложного существительного
рабочий план
1.working plan
2.timetable
16.Выберите из нижеследующих глаголов форму Participle 2
1.have forgotten 2.said
3.made 4.be
17.Выберите правильный перевод следующих предложений
Our teacher gives very interesting lectures.
1.Наш преподаватель читает интересные лекции.
2.Наш преподаватель прочитал интересные лекции.
3. Наш преподаватель прочитает интересные лекции.
18.Укажите номера предложений, в которых действие относится к будущему времени
1.I`ll become an engineer
2.In our city there are a lot of churches.
3.I`m going to visit London.
19.Втавьте в данное предложение необходимую форму глагола werden
Nach dem Studium ...er Praktikum haben.
1.werde 2.werdet
3.wird 3.wirst
20.Выберите предложение, в котором сказуемое стоит в форме Präsens Passiv
1.Ich werde von der Mutter gerufen.
2.Ich werde das Buch lesen
3.Ich wurde vom Vater um 7 Uhr geweckt.

3 курс

2вариант
1.В каком слове буква «g» читается как «[г]»
1. giraffe 2.garden
3.Geneva 4.gym
2.В какoм слове «ch» читается как «k»
1.Chemistry 2.touch
3.cherry 4.chalk
3. В каких словах «s» читается как «[sh]»
1.sure 2.sit
3.sun 4.salt
4.Какой месяц не соответствует летним месяцам года
1.August 2.June
3.July 4.September
5.Какой день недели следует за «Friday»
1.Monday 2.Saturday
3.Sunday 4.Wednesday
6.Выберите слова, относящиеся к теме «Free time»
1.hobby 2.travelling
3.sport 4.studying
7.Выберите соответствия между немецкими словами и их русскими эквивалентами
1.grandma 1.брат
2. husband 2.муж
3.brother 3. дочь
4.daughter 4.бабушка
8.Соотнесите вопросы и ответы
1. Where is it made?
2.Where can we buy tickets?
3.Where do you have a music lesson?
1. at the bus station
2.at college
3. in England
9.Выберите антоним к слову «light»
1.heavy 2.good
3.green 4.right
10.Образуйте составные имена существительные из двух корней
1.Pen 1.man
2.Basket 2.friend
3.Note 3.ball
4.Post 4.book
11.Употребите нужное местоимение
Anna has a new car. This is… car.
1.she 2.her
3.me 4.they
12.Выберите соответствия между числительными
1.the first 1. 22-й
2.zero comma twenty 2. 43
3.forty-three 3. 1-й
4.twenty-second 4. 0,20
13.Поставьте артикль ,если он необходим
She lives in …..USA.
1.a 2.an
3.the 4.-
14.Употребите нужную форму отрицания
He has ….sister.
1.no 2.not
3.had 4.any
15.Употребите нужный предлог
My parents are…Vologda.
1.from 2.to
3.on 4.under
16.Подберите соответствующий глагол-связку
These… books.
1.is 2.are
3.have 4.has
17.Употребите нужную форму глагола
1.You…not any time today.
1.have 2.had
3.has 4.had had
18.Выберите правильную форму абсолютного местоимения
1.This is…….
1.your 2.yours
3.you 4.they
19.Поставьте вместо точек соответствующий модальный глагол
He…sing well.
1.can 2.must
3.may 4.ought to
20.Выберите предложение, в котором сказуемое стоит в форме Past Simple.
1.She wrote a letter yesterday.
2.I have done my homework.
3. Students learn English.

4 курс
1 вариант
В каком слове буква «c» читается как «[s]»
1. Cotton 2.Country
3.Cab 4.City
2.В каких словах «s» читается как «[sh]»
1.sure 2.sit
3.sun 4.salt
3.В каких словах « c» читается как [k]
1.cinema 2.course
3.center 4.cinnamon
4.Какой месяц не соответствует зимним месяцам года
1.January 2.December
3.July 4.February
5.Какой день недели следует за «Thursday»
1.Monday 2.Friday
3.Tuesday 4.Wednesday
6.Выберите слова, относящиеся к теме «Sport»
1.Ski 2.swimming
3.tube 4.turtle
7.Выберите соответствия между английскими словами и их русскими эквивалентами
1. brother 1.сын
2. son 2.жена
3.grandpa 3.брат
4.wife 4.дедушка
8.Соотнесите вопросы и ответы
1. Where do you study?
2.Where are you from?
3.Where is it?
1. It is next tot he swimming pool.
2.I study at the college.
3. I`m from Russia.
9.Выберите антоним к слову «bad»
1.light 2.good
3.right 4.wrong
10.Образуйте составные имена прилагательные из двух корней
1.wonder 1.able
2.ice 2.blue
3.light 3.cold
4.Hand 4.full
11.Употребите нужное местоимение
He has a new car. It is ….car.
1.him 2.he
3.his 4.its
12.Выберите соответствия между числительными
1.eighty 1. 100
2.one hundred 2. 66
3.sixty-six 3. 0.10
4.zero point ten 4. 80
13.Выберите артикль, если необходимо
I`m going to the cinema with…..friend.
1.the 2.a
3.- 4.an
14.Употребите нужную форму отрицания
Er hat… Bruder.
1.nicht 2.keinen
3.keine 4.nein
15.Употребите нужный предлог
My friend is …..Russia.
1.from 2.to
3.at 4.of
16.Подберите соответствующий глагол-связку
This ……..a table .
1.is 2.are
3.have 4.has
17.Употребите нужную форму глагола
1.I…..no time today.
1.have 2.has
3.had 4.had had
18.Выберите правильную форму абсолютного местоимения
1. It`s not your book. It`s ………..
1.my 2.me
3.mine 4.I
19.Поставьте вместо точек соответствующий модальный глагол
You………study better.
1.would 2.should
3.could 4.must
20.Выберите предложение, в котором сказуемое стоит в форме Present Perfect
1.I have already come.
2.I came at home yesterday..
3. I come home at 5 o`clock every day.
4 курс
2 вариант
1.В каких словах буква «i» читается кратко
1.big 2.tie
3.mine 4.nine
2.В какoм слове буква «h» читается
1.why 2.when
3.what 4.who
3.В каких словах « s» читается как русский звонкий согласный «з»
1.rise 2.summer
3.sunny 4.see
4.Какой город не входит в состав США
1.Glasgow 2.Washington
3.New York 4.Boston
5.Какой день недели является выходным днем
1.Monday 2.Tuesday
3.Sunday 4.Friday
6.Выберите слова, относящиеся к теме «Study»
1.pen 2.day off
3.college 4.home
7.Выберите соответствия между английскими словами и их русскими эквивалентами
1.students 1.лекция
2. specialist 2.курс
3.course 3. студенты
4.lecture 4.специалист
8.Соотнесите вопросы и ответы
1. Where is it made?
2.Where can we buy tickets?
3.Where do you have a music lesson?
1. at the bus station
2.at college
3. in England
9.Какое слово не относится к заимствованиям с английского языка
1.Manager 2.Ingenieur
3.Businiss 3.Computer
10. Образуйте составные имена существительные из двух корней
1.Pen 1.man
2.Basket 2.friend
3.Note 3.ball
4.Post 4.book
11.Выберите соответствующий перевод немецкого предложения
Letters are written a lot.
1.Письма много пишут.
2.Письмам много пишут.
12.Выберите соответствия между числительными
1.ninety 1. 22-й
2.thirteen 2. 90
3.twenty second 3. 13
4.twentieth 4. 20-й
13.Поставьте артикль в правильной форме
Who was ...first President of the United States?
1.the 2.a
3.- 4.an
14.Употребите нужную форму отрицания
He has ….sister.
1.no 2.not
3.had 4.any
15.Выберите правильный перевод сложного существительного
рабочий план
1.working plan
2.timetable
16.Выберите из нижеследующих глаголов форму Participle 2
1.have forgotten 2.said
3.made 4.be
17.Выберите правильный перевод следующих предложений
Our teacher gives very interesting lectures.
1.Наш преподаватель читает интересные лекции.
2.Наш преподаватель прочитал интересные лекции.
3. Наш преподаватель прочитает интересные лекции.
18.Укажите номера предложений, в которых действие относится к будущему времени
1.I`ll become an engineer
2.In our city there are a lot of churches.
3.I`m going to visit London.
19.Поставьте вместо точек соответствующий модальный глагол
You………study better.
1.would 2.should
3.could 4.must
20.Выберите предложение, в котором сказуемое стоит в форме Present Perfect
1.I have already come.
2.I came at home yesterday..
3. I come home at 5 o`clock every day.
5 курс
1вариант
1.Название какого государства употребляется с определенным артиклем «the»
1. England 2.Russia
3.USA 4.Germany
2.Какие обращения делового общения используются в английском языке
1.Herr 2. Dear friend
3.Mister 4.Madam
3.Какие приветствия можно использовать утром
1.Hello 2.Good morning
3.Good evening 4.How are you?
4.Какой менеджер является заместителем директора по производству
1.Verkaufsleiter 2.Produktionsleiter
3.Finanzleiter 4.Personalleiter
5.В каких странах английский язык является государственным
1.China 2.Australia
3.New Zeland 4.Luxemburg
6.Выберите слова и выражения, относящиеся к пожеланиям «Приятного аппетита»
1.Good food 2.Bon appetit
3.Eat well 4.Good day
7.Выберите соответствия между немецкими словами по теме «Персонал фирмы» и их русскими эквивалентами
1.firm director 1.менеджер по продажам
2. sales manager 2.владелец фирмы
3.firm owner 3.руководитель фирмы
4.head of departement 4.заведующий отделением
8.Соотнесите вопросы и ответы
1. Какая фраза передает пожелание выздоровления?
2.Как пожелать «Счастливого пути»?
3.Как произнести тост?
1.have a nice travel
2.get well
3.cheers
9.Выберите антоним к слову «bad»
1.light 2.good
3.right 4.wrong
1.wonder 1.able
2.ice 2.blue
3.light 3.cold
4.Hand 4.full
11.Употребите нужное местоимение
He has a new car. It is ….car.
1.him 2.he
3.his 4.its
12.Выберите соответствия между числительными
1.eighty 1. 100
2.one hundred 2. 66
3.sixty-six 3. 0.10
4.zero point ten 4. 80
13.Выберите артикль, если необходимо
I`m going to the cinema with…..friend.
1.the 2.a
3.- 4.an
14.Употребите нужную форму отрицания
Er hat… Bruder.
1.nicht 2.keinen
3.keine 4.nein
15.Употребите нужный предлог
My friend is …..Russia.
1.from 2.to
3.at 4.of
16.Подберите соответствующий глагол-связку
This ……..a table .
1.is 2.are
3.have 4.has
17.Употребите нужную форму глагола
1.I…..no time today.
1.have 2.has
3.had 4.had had
18.Выберите правильную форму абсолютного местоимения
1. It`s not your book. It`s ………..
1.my 2.me
3.mine 4.I
19.Поставьте вместо точек соответствующий модальный глагол
You………study better.
1.would 2.should
3.could 4.must
20.Выберите предложение, в котором сказуемое стоит в форме Present Perfect
1.I have already come.
2.I came at home yesterday..
3. I come home at 5 o`clock every day.
5 курс
2вариант
1.В каком слове буква «g» читается как «[г]»
1. giraffe 2.garden
3.Geneva 4.gym
2.В какoм слове «ch» читается как «k»
1.Chemistry 2.touch
3.cherry 4.chalk
3. В каких словах «s» читается как «[sh]»
1.sure 2.sit
3.sun 4.salt
4.Какой месяц не соответствует летним месяцам года
1.August 2.June
3.July 4.September
5.Какой день недели следует за «Friday»
1.Monday 2.Saturday
3.Sunday 4.Wednesday
6.Выберите слова, относящиеся к теме «Free time»
1.hobby 2.travelling
3.sport 4.studying
7.Выберите соответствия между немецкими словами и их русскими эквивалентами
1.grandma 1.брат
2. husband 2.муж
3.brother 3. дочь
4.daughter 4.бабушка
8.Соотнесите вопросы и ответы
1. Where is it made?
2.Where can we buy tickets?
3.Where do you have a music lesson?
1. at the bus station
2.at college
3. in England
9.Выберите антоним к слову «light»
1.heavy 2.good
3.green 4.right
10.Образуйте составные имена существительные из двух корней
1.Pen 1.man
2.Basket 2.friend
3.Note 3.ball
4.Post 4.book
11.Употребите нужное местоимение
Anna has a new car. This is… car.
1.she 2.her
3.me 4.they
12.Выберите соответствия между числительными
1.the first 1. 22-й
2.zero comma twenty 2. 43
3.forty-three 3. 1-й
4.twenty-second 4. 0,20
13.Поставьте артикль ,если он необходим
She lives in …..USA.
1.a 2.an
3.the 4.-
14.Употребите нужную форму отрицания
He has ….sister.
1.no 2.not
3.had 4.any
15.Употребите нужный предлог
My parents are…Vologda.
1.from 2.to
3.on 4.under
16.Подберите соответствующий глагол-связку
These… books.
1.is 2.are
3.have 4.has
17.Употребите нужную форму глагола
1.You…not any time today.
1.have 2.had
3.has 4.had had
18.Выберите правильную форму абсолютного местоимения
1.This is…….
1.your 2.yours
3.you 4.they
19.Поставьте вместо точек соответствующий модальный глагол
He…sing well.
1.can 2.must
3.may 4.ought to
20. . Определите, какое из данных немецких сложных слов соответствует данному русскому термину “Экономическая система”
1.Economical system.
2.ecological system
3. educational system.
Критерии оценок:
50 - 70% (10 -14 вопросов) - 3 балла
71 – 90% (15 -18 вопросов) - 4 балла
91 – 100%(19 -20 вопросов) - 5 баллов
3.3. Материалы итоговогого контроля
Контрольные задания к зачету
1 вариант
Тема  «Наука и технологии»  
Проверяемый результат: З1.
Прочитайте текст и выполните задания к тексту
Modern Technologies
     People in contemporary world can hardly imagine their lives without machines. Every day either a new gadget is invented or an old one is improved. Different people appreciate new inventions differently. Some suppose that sophisticated gadgets are really useful and necessary, while others find them absolutely awful as they influence people badly. As for me, I am pretty sure that gadgets make people`s lives easier.Firstly, they do all kinds of dirty and hard work, as cleaning. Secondly, devices can save a lot of time as well as storage space. For instance, a computer disk can contain the same amount of information as several thick books. So, machines help people in different spheres.However, opponents of this point of view are definitely sure that gadgets affect people negatively. People are reluctant to work due to the influence of machines. People become lazy and disorganized. They just expect their latest gadgets to do everything instead of them. Moreover, according to scientists, a great number of widespread devices produce radiation that can cause serious health problems. Furthermore, more and more people are becoming addicted to their modern gadgets, for instance computers, TVs or mobile phones. So, they neglect their home obligations, work or school and spend all their spare time in front of a laptop screen or a TV-set.In conclusion, I firmly believe that in spite of all drawbacks, gadgets have, their benefits are much more considerable, as they save people`s time and let them enjoy life.
1. Найдите следующие слова и выражения в тексте
1. в первую очередь, они делают всю сложную и грязную работу
2. например, компьютерный диск содержит большее количество информации, чем книга
3. просто они ожидают, что последние гаджеты сделают всё за них
4. люди в наше время едва ли могут представить свою жизнь без машин
5. больше и больше людей становятся зависимыми от гаджетов
6. технология малой техники
7. ключевая технология  ближайшего десятилетия
8гаджеты делают жизнь людей проще
9. чрезвычайно широко применяется
10. найти применение в компьютерной технике
11. ресурсосберегающий
12.спектр возможностей
13. необычайно широк и богат
14. в качестве мощного инструмента
15. передача данных
2. Ответьте письменно на вопросы к тексту:
1. Can modern people imagine their life without machines?
2. What can machines do?
3. Why gadgets are so important for people?
4. Why do gadgets inflict on teenagers in a bad way?
5. can you live without gadgets?
 Краткое описание заданий:
1.  Количество заданий: 2
2. Типы заданий:  найти выражения в тексте, ответить на вопросы.
Критерии оценки:
Правильный ответ – 1 балл.
Всего 20 баллов.
Количество правильных ответов Оценка
18 – 20 5
15 - 17 4
10 - 14 3
0 - 9 2
Вариант 2
Тема: «Mass Media»  
Проверяемый результат: З1.
Прочитайте текст и выполните задания к тексту
Mass Media
Mass Media plays a very important role in modern society. The most important means of media include radio, television, newspapers, magazines, and Internet. These sources inform, educate and somehow entertain us. My favourite media resource is Internet. It represents all sources in one. If I want to read the daily news, I go online. If I want to read magazines about things that interest me, I address Internet. When I want to listen to the radio or to watch a new film, again I turn on my computer. Basically, Internet is the media resource which has successfully displaced all other means from use. If I had no Internet at all, I would choose television. This is another media resource which I find engaging and useful. The programs I like watching are Animal Planet and BBC Wildlife Specials. These programs are not only interesting but also educational. They help me to improve my English skills and to learn more about animals and their habitat. I also like watching comedy films and some soap operas. Radio is another media source I like. I listen to music almost all day long. In the morning I turn on my CD-player and tune into Europa Plus radio channel. During the day I carry my MP3-player around. When online, I can always turn on any radio I like. Sometimes I turn on the BBC channel to hear the world news in English. Speaking about printed press, I should say that my parents are subscribed to a local newspaper. They also buy some magazines from time to time. My mum likes reading “Elle” and “Cosmopolitan” magazines and my dad usually buys magazines about motor and racing cars.
1. Найдите следующие слова и выражения в тексте, запишите их:
1. радиоволна
2. СМИ играют важную роль в современном обществе
3. если бы не было Интернет, я бы выбрал телевизор.
4. они помогают мне улучшать знания английского
5. Интернет - мой любимый информационный ресурс.
6. родители подписаны на местную газету
7.  новости о важных событиях
8. медленно и часто совершенно изуродовано
9. иллюстрированные журналы
10. средний тираж ранней английской ежедневной прессы
2. Ответьте письменно на вопросы к тексту:
1. Does Mass Media play a big role in modern society?
2. What`s the fastest resource of getting information ?
3. What kinds of Mass Media do you know?
4. What`s the second way of getting information after Internet?
5.  Do you use Internet a lot?
6. What`s your favourite type of getting information?
7. What kinds of magazines were mentioned in text?
8. What does author prefer from printed press?
9. What does his dad read?
10. What kinds of magazines does his mother prefer?
Краткое описание заданий:
1.  Количество заданий: 2
2. Типы заданий:  найти выражения в тексте, ответить на вопросы.
Критерии оценки:
Правильный ответ – 1 балл.
Всего 20 баллов.
Количество правильных ответов Оценка
18 - 20 5
15 - 17 4
10 - 14 3
0 - 9 2

Вариант 3
Тема: «Advertisement»
Проверяемый результат: З1.
Прочитайте текст и выполните задания к тексту
What is advertising? Advertisement is a marketing tool used to raise public awareness of a certain object. The main purpose of advertisement is to gain an interest of a prospective client in a product. Functions of advertisement One of the main functions of advertisement is to attract public interest to something. It is also used to maintain this interest and constantly remind us of a product or a service. Along with that, advertisement is a good way to inform people of a brand or a company. Types of advertisement With the development of mass media a lot of different types of advertisement have appeared. Depending on a purpose, advertisement can be political, commercial or social. According to the place, it can be outdoor and indoor. Advertising on TV, radio and in newspapers is, without any doubt, something that everyone is familiar with. Advantages and disadvantages The main advantage of advertising is that it helps to generate sales. Thanks to advertising we learn about new products and services. On the other side, advertisement is beyond our control. We cannot fully eliminate it, because it is everywhere. Role of advertisement in our life It is not just an economic role advertising plays in our life. It influences on and forms our views and preferences. Besides, it makes us aware of a technological progress and development of other parts of our life.
1. Переведите слова  на русский язык, запишите их:
1. a marketing tool
2. main functions of advertisement
3. main advantage of advertising
4. According to
5. eliminate
6. influence on
7. main purpose of advertisement
8. to gain an interest of a prospective client
9. public awareness
10. development of mass media
11. technological progress and development
12. Thanks to
13. an economic role
14.  Depending on a purpose
15. beyond our control
16. views and preferences
 2. Ответьте письменно на вопросы к тексту:
1. What is advertising?
2. What are functions of avertising?
3. What are types of advertising?
4. What advantages and disadvantages of advertising do you know?
Краткое описание заданий:
1.  Количество заданий: 2
2. Типы заданий:  найти выражения в тексте, ответить на вопросы.
Критерии оценки:
Правильный ответ – 1 балл.
Всего 20 баллов.
Количество правильных ответов Оценка
18 - 20 5
15 - 17 4
10 - 14 3
0 - 9 2
3.5. Перечень практических работ
2 курс
Практическая работа № 1
Прочтите и переведите текст, выполните задания

Vologda
Vologda is a city and the administrative, cultural, and scientific center of Vologda Oblast, Russia, located on the Vologda River. The city serves as a major transport hub of the Northwest of Russia. Vologda has been classified by the Ministry of Culture of Russian Federation as a historical city, one of the forty-one in Russia and one of only three in Vologda Oblast.224 buildings in Vologda have been officially recognized as cultural heritage monuments. In November 1991, the city administration was formed and the reform of local governments began. In October 1993, the Soviets of People's Deputies of all levels were abolished. After the dissolution of the Vologda Soviet, the City Duma was established. The first Duma elections took place on March 20, 1994. This first Duma only had six seats, but in 1995, after the next elections, it was expanded to thirty deputies. On July 25, 1996, the City Duma adopted the main city document: the Charter of Vologda. On October 6, 1996, the first mayoral elections in the history of Vologda took place. Alexey Yakunichev was elected and became the head of the city. His term ended in 2008.In 2003, the construction of a ring road started. Before that, the М8 highway connecting Moscow and Arkhangelsk run through the city center causing congestion. After the completion, the ring road connects the highways А114 (Vologda – Novaya Ladoga), Р5 (Vologda – Medvezhyegorsk), and М8 (Moscow – Arkhangelsk). On August 25, 2005, the City Duma approved the new Charter of Vologda. Even though the deputies introduced more than four hundred amendments and the document increased more than twice in volume as compared with the Charter of 1996, the changes were relatively minor. On October 12, 2008, Yevgeny Shulepov was elected to be the new City Head.
Vocabulary:
scientific center-научный центр
dissolution –решение
to elect - выбирать
to increase - возрастать
Complete the sentences
1. Vologda is a ……. and the administrative, cultural, and ………. of Vologda Oblast.
2. 224 buildings in Vologda have been officially ……….. as cultural heritage monuments.
3. After the ………… of the Vologda Soviet, the City Duma was established.
4. Alexey Yakunichev was ………… and became the head of the city.
5. On July 25, 1996, the City Duma ………….. the main city document: the Charter of Vologda.
6. The city ………….. as a major transport hub of the Northwest of Russia.
Выполните грамматические упражнения
1.Перепишите следующие предложения, поставив глагол в указанную видовременную форму, и переведите их.
1) By the early part of the twentieth century electromechanical machines (to develop – Past Perfect Passive) and (to use – Past Indefinite Passive) for business data processing.2) Computers (to become – Present Perfect Active) commonplace in homes, offices, schools, research institutes, plants. 3) Typical hardware devices (to rotate – Present Continuous Active) electromechanical devices.4) Digital video cameras (to spread – Present Perfect Passive) recently.5) BASIC (to become – Present Perfect Active) a very popular language in systems where many users share the use of a computer through terminals and it (to become – Present Perfect Active) a universal language for PC.
6) Windows applications (created; were created) by the experienced programmer.7) The modem (allows; is allowed) the individual to access information from all over the world.8) Almost everything in modern world (did; is done) with the help of computers9) There are also systems which (are developing; are being developed) to translate foreign articles by computer.10) The CPU (coordinates; is coordinated) all the activities of the various components of the computer.
2. Употребите глагол из скобок в нужной форме (времена группы Indefinite, Continuous или Perfect). Перепишите и письменно переведите предложения.
1.My favourite film is Cleo's Dream. I ...(see) it four times.
2.I ...(not go) out last night. I was too tired.
3.Liz is from Edinburgh. She ...(live) there all her life.
4.My friend ...(wait) for me when I arrived.
5.'How long ...you ...(learn) English?' 'Six months.'
6.'What ...you ...(do) next weekend?' 'Nothing special. '
7.'When you see Ann, can you ask her to phone me?' 'OK, I ...(ask) her.'
8.'What would you like to drink, tea or coffee?' ' I ...(have) tea, please.'
9.Don't take that newspaper away. I ...(read) it.
3. Перепишите и переведите следующие предложения на русский язык. Укажите форму глагола в придаточном предложении.
1. She said that she could not give me this book because she had promised to give it to her sister.
2. They said that it had been raining from five till seven.
3. We thought that the results of your work would be better.
4. He said that he had read this book twice.
5. He was sure that he would pass his examinations.
4. Раскройте скобки, употребляя правильную форму прилагательного.
1. We should eat (healthy) food.
2. Today the streets aren`t as (clean) as they used to be.
3. It`s (bad) mistake he has ever made.
4. This man is (tall) than that one.
5. Mary is a (good) student than Lucy.
6. This garden is the (beautiful) in our town.
5 Употребите глагол из скобок в нужной форме (Future Indefinite/ Present Continuous).
1.The weather is nice now but I think it ...(to rain) later.
2.'What you ...(to do) next weekend?' 'Nothing special. '
3.'When you see Ann, can you ask her to phone me?' 'OK, I ...(to ask) her.'
4.'What would you like to drink, tea or coffee?' ' I ...(to have) tea, please.'
5.Rachel is ill, so she ...(not to come) to the party tomorrow night.
6. Дополните предложения глаголами из списка в форме Present Perfect.
invite decide see know read
1.Sue is having a party tonight. She...a lot of people.
2.What are you going to do? ...(not) you ...yet ?
3.'Where are my glasses?' 'I don't know. I ...them.
4.'Jane is a good friend of mine. I ...her for a long time.
5.Linda is reading the newspaper. She ...it for two hours.
6.The weather.....(not/be) very good yesterday.
7.My hair is wet. I ....(just/wash) it.

Практическая работа №2
Прочтите и переведите текст, выполните задания
Kirillo-Belozersky Monastery 
Kirillo-Belozersky Monastery – Orthodox monastery of the Russian Church, located in the North of Russia, on the shores of Lake Siverskoye, within the modern town of Kirillov, Vologda region. The monastery was founded by monks Cyril Belozersky – a follower of St. Sergius of Radonezh and Ferapont Belozersky in 1397. It was originally erected Cathedral of the Assumption by artel of Rostov artists. In the XVI century, next to it there was a small Ivanovsky monastery. At the time, the monastery was an outpost of the Moscow state in enemy lands of the Novgorod Republic. Kirillo-Belozersky Monastery was a large feudal landowner. In the XV-XVII centuries, carried on an extensive trade, especially salt and fish. In the XV-XVII centuries, the monastery served as a place of imprisonment of persons of secular and ecclesiastical feudal nobility. Later the monastery was enriched, expanded and despite the great fire in 1557 was the largest stone structure, second only to the Trinity-Sergius Monastery. n 1764, by decree of Catherine II the monastery was deprived of farmers and farmland. In 1776, from the settlement of the monastery was founded the town of Kirillov. From this moment begins the gradual decline of the monastery. In 1770, on the occasion of the construction of the proposed project of Bazhenovsky palace courtyard Kirillovskoe in the Kremlin was abolished, and then in 1776 was completely dismantled. The complex of St. Cyril-Belozersky monastery includes a large ensemble of the Dormition monastery and Ivanovo (“Old Town”), “New Town” area and unpreserved Ostrog fortress between them. The monastery is surrounded by walls with monumental towers, decorated with patterns made of brick. In the refectory of the House at the 1519 Church there is the Museum of Icons, which has a large collection of icons. In 1604, the priest of St. Sophia Cathedral in Vologda, painter Anisim Samsonov painted 20 images of the Mother of God and 20 images of St. Cyril for Kirillov Belozersky monastery. To this day, the collection has almost all the iconostasis of the Assumption Cathedral in its modern construction, which is a unique fact in the history of Russian art. Ancient icons of the iconostasis have long been separate. Of the 60 survivors 33 are icons from Kirillov, and the rest – in the Russian Museum, the Tretyakov Gallery and the Museum of Andrei Rublev. In early April 2009, the last of the icons were returned to Kirillov. Since 1997, St. Cyril Belozersky Museum is included in the list of the most valuable objects of cultural heritage of the peoples of the Russian Federation.
Worterklärungen:
Orthodox monastery – православный монастырь
was founded – был основан
a follower - последователь
monk- монах
is surrounded — окружён
patterns - изразцы
valuable objects – ценный объект
1.Answer the questions:
1.Whom was Kirillo-Belozersky Monastery founded by?
2.Where is it situated?
3.What ist he monastery surrounded by?
4.What collections can you find there?
5.When was the monastery founded?
Выполните грамматические упражнения
Выберите правильный вариант ответа.
1. My mother comes from Paris. … French.
a). He is b). She is
c). It is d). They are
2. I am studying English. … fifteen students in my class.
a). Have b). Are
c). There are d). There is
3. Your English is very good. … American?
a). You`re b). Are you
c). Do you d). You
4. I work in a bank. My wife … in a school.
a). working b). works
c). work d). is work
5. I live in London. Where … ?
a). you live b). you do live
c). live you d). do you live
6. John likes coffee, but he … like tea.
a). no b). not
c). don`t d). doesn`t
7. We have a son and a daughter. Do you have … children?
a). The b). any
c). some d).any of
8. I didn`t see you at the party … there?
a). You were b). You went
c). Did you d). Were you
9. I … a great movie last night.
a). saw b). had seen
c). was seeing d). did see
10. We had a lovely holiday last year! Really? Where … ?
a). did you go b). were you going
c). went you d). have you gone
3. Перепишите и переведите следующие предложения на русский язык. Укажите форму глагола в придаточном предложении.
1. She said that she could not give me this book because she had promised to give it to her sister.
2. They said that it had been raining from five till seven.
3. We thought that the results of your work would be better.
4. He said that he had read this book twice.
5. He was sure that he would pass his examinations.
4. Раскройте скобки, употребляя правильную форму прилагательного.
1. We should eat (healthy) food.
2. Today the streets aren`t as (clean) as they used to be.
3. It`s (bad) mistake he has ever made.
4. This man is (tall) than that one.
5. Mary is a (good) student than Lucy.
6. This garden is the (beautiful) in our town.
5 Употребите глагол из скобок в нужной форме (Future Indefinite/ Present Continuous).
1.The weather is nice now but I think it ...(to rain) later.
2.'What you ...(to do) next weekend?' 'Nothing special. '
3.'When you see Ann, can you ask her to phone me?' 'OK, I ...(to ask) her.'
4.'What would you like to drink, tea or coffee?' ' I ...(to have) tea, please.'
5.Rachel is ill, so she ...(not to come) to the party tomorrow night.
6. Дополните предложения глаголами из списка в форме Present Perfect.
invite decide see know read
1.Sue is having a party tonight. She...a lot of people.
2.What are you going to do? ...(not) you ...yet ?
3.'Where are my glasses?' 'I don't know. I ...them.
4.'Jane is a good friend of mine. I ...her for a long time.
5.Linda is reading the newspaper. She ...it for two hours.
6.The weather.....(not/be) very good yesterday.
7.My hair is wet. I ....(just/wash) it.
3 курс
Практическая работа №1
Прочтите и переведите текст по специальности, выполните задание
Concrete mixer 
A concrete mixer (also commonly called a cement mixer) is a device that homogeneously combines cement, aggregate such as sand or gravel, and water to form concrete. A typical concrete mixer uses a revolving drum to mix the components. For smaller volume works portable concrete mixers are often used so that the concrete can be made at the construction site, giving the workers ample time to use the concrete before it hardens. An alternative to a machine is mixing concrete or cement by hand. This is usually done in a wheelbarrow; however, several companies have recently begun to sell modified tarps for this purpose. The concrete mixer was invented by Columbus industrialist Gebhardt Jaeger.
A variant of standard concrete transportation is the concrete or cement mixing trailer. These small versions of a transit-mix truck are used to supply short loads of concrete. These cart-away style trailers have a concrete mixing drum with a capacity of between 1-yard and 1.75 yards. Cartaways are usually pulled behind a pick-up truck and batched from smaller batching systems. The mixing trailer system is popular with rental yards and building material locations, who use them to supply ready-mix to their regular customer base.
Today's market increasingly requires consistent homogeneity and short mixing times for the industrial production of ready-mix concrete, and more so for precast/prestressed concrete. This has resulted in refinement of mixing technologies for concrete production. Different styles of stationary mixers have been developed, each with its own inherent strengths targeting different parts of the concrete production market. The most common mixers used today fall into 3 categories: Twin-shaft mixers, Vertical axis mixers (Pan and Planetary mixers) and Drum mixers (Reversing Drum and Tilting Drum)
concrete mixer  – бетономешалка
portable concrete mixers – портативная бетономешалка
transit-mix truck – грузовик, перевозящий бетон
Answer the questions:
1. What`s the concrete mixer?
2. What does it do?
3. What kinds of concrete mixers do you know?
4. Whom was the concrte mixer invented?
Выполните грамматические упражнения:
1. Употребите глагол из скобок в нужной форме (времена группы Indefinite, Continuous или Perfect). Перепишите и письменно переведите предложения.
1.My favourite film is Cleo's Dream. I ...(see) it four times.
2.I ...(not go) out last night. I was too tired.
3.Liz is from Edinburgh. She ...(live) there all her life.
4.My friend ...(wait) for me when I arrived.
5.'How long ...you ...(learn) English?' 'Six months.'
6.'What ...you ...(do) next weekend?' 'Nothing special. '
7.'When you see Ann, can you ask her to phone me?' 'OK, I ...(ask) her.'
2. Употребите глагол have got /has got в нужной форме (утверждение, отрицание, вопрос).
1.Julia wants to go to the concert, but she ...a ticket.
2.He can't open the door. He ...a key.
3.Most cars ...six wheels.
4...you ...a passport?
5.What kind of car...Julia ...?
3. Перепишите и письменно переведите следующие предложения, подчеркните инфинитив в составе сложного дополнения.
1.She always thought him to be right.
2.I could never understand what made her do that.
3.The parents expected the teacher to improve the child's speech.
4.We expect this statement to be true.
4. Перепишите и письменно переведите следующие предложения с помощью придаточных определительных предложений.
1.We need a bag to carry these things in.
2.These are the letters to be answered.
3.The amount to be paid includes the cost of packing.
4.I was the second customer to complain to the restaurant manager about the service.
5.Neil Armstrong was the first man to walk on the moon.
5. Перепишите и письменно переведите следующие предложения, обращая внимание на сложное подлежащее.
1.Tom appears to be worried about something.
2.You seem to know a lot of people.
3.My English seems to be better.
4.They claim to have solved the problem.
5.David tends to forget things.
Практическая работа № 2
Прочтите и переведите текст по специальности, выполните задание
Практическая работа №1
Прочтите и переведите текст по специальности, выполните задание
Concrete mixer 
A concrete mixer (also commonly called a cement mixer) is a device that homogeneously combines cement, aggregate such as sand or gravel, and water to form concrete. A typical concrete mixer uses a revolving drum to mix the components. For smaller volume works portable concrete mixers are often used so that the concrete can be made at the construction site, giving the workers ample time to use the concrete before it hardens. An alternative to a machine is mixing concrete or cement by hand. This is usually done in a wheelbarrow; however, several companies have recently begun to sell modified tarps for this purpose. The concrete mixer was invented by Columbus industrialist Gebhardt Jaeger.
A variant of standard concrete transportation is the concrete or cement mixing trailer. These small versions of a transit-mix truck are used to supply short loads of concrete. These cart-away style trailers have a concrete mixing drum with a capacity of between 1-yard and 1.75 yards. Cartaways are usually pulled behind a pick-up truck and batched from smaller batching systems. The mixing trailer system is popular with rental yards and building material locations, who use them to supply ready-mix to their regular customer base.
Today's market increasingly requires consistent homogeneity and short mixing times for the industrial production of ready-mix concrete, and more so for precast/prestressed concrete. This has resulted in refinement of mixing technologies for concrete production. Different styles of stationary mixers have been developed, each with its own inherent strengths targeting different parts of the concrete production market. The most common mixers used today fall into 3 categories: Twin-shaft mixers, Vertical axis mixers (Pan and Planetary mixers) and Drum mixers (Reversing Drum and Tilting Drum)
concrete mixer  – бетономешалка
portable concrete mixers – портативная бетономешалка
transit-mix truck – грузовик, перевозящий бетон
Answer the questions:
1. What`s the concrete mixer?
2. What does it do?
3. What kinds of concrete mixers do you know?
4. Whom was the concrte mixer invented?
Выполните грамматические упражнения:
1. Употребите глагол из скобок в нужной форме (времена группы Indefinite, Continuous или Perfect). Перепишите и письменно переведите предложения.
1.My favourite film is Cleo's Dream. I ...(see) it four times.
2.I ...(not go) out last night. I was too tired.
3.Liz is from Edinburgh. She ...(live) there all her life.
4.My friend ...(wait) for me when I arrived.
5.'How long ...you ...(learn) English?' 'Six months.'
6.'What ...you ...(do) next weekend?' 'Nothing special. '
7.'When you see Ann, can you ask her to phone me?' 'OK, I ...(ask) her.'
2. Употребите глагол have got /has got в нужной форме (утверждение, отрицание, вопрос).
1.Julia wants to go to the concert, but she ...a ticket.
2.He can't open the door. He ...a key.
3.Most cars ...six wheels.
4...you ...a passport?
5.What kind of car...Julia ...?
3. Перепишите и письменно переведите следующие предложения, подчеркните инфинитив в составе сложного дополнения.
1.She always thought him to be right.
2.I could never understand what made her do that.
3.The parents expected the teacher to improve the child's speech.
4.We expect this statement to be true.
4. Перепишите и письменно переведите следующие предложения с помощью придаточных определительных предложений.
1.We need a bag to carry these things in.
2.These are the letters to be answered.
3.The amount to be paid includes the cost of packing.
4.I was the second customer to complain to the restaurant manager about the service.
5.Neil Armstrong was the first man to walk on the moon.
5. Перепишите и письменно переведите следующие предложения, обращая внимание на сложное подлежащее.
1.Tom appears to be worried about something.
2.You seem to know a lot of people.
3.My English seems to be better.
4.They claim to have solved the problem.
5.David tends to forget things.
3 курс
Практическая работа №1
Marketing
Переведите на русский язык следующие интернациональные слова:
Marketing, Conseption, Problem, Personal policy, system, Interpretation, Potential, Structure, Motivation, Art, Orientation
Найдите русские соответствия английским словам:
1. obligation а. Ценная бумага

2. Negotiable paperб. вклад

3. deposit в. акция

4. profit г. облигация

5. capital stock д. прибыль

Прочитайте и переведите текст
The term "marketing mix" was coined in 1953 by Neil Borden in his American Marketing Associationpresidential address. However, this was actually a reformulation of an earlier idea by his associate,James Culliton, who in 1948 described the role of the marketing manager as a "mixer ofingredients", who sometimes follows recipes prepared by others, sometimes prepares his ownrecipe as he goes along, sometimes adapts a recipe from immediately available ingredients, and atother times invents new ingredients no one else has tried. A prominent marketer, E. JeromeMcCarthy, proposed a Four P classification in 1960, which has seen wide use.Elements of the marketing mix are often referred to as the "Four 'P's", a phrase used since the1960'sProduct.It is a tangible good or an intangible service that is mass produced or manufactured on alarge scale with a specific volume of units. Intangible products are service based like the tourismindustry & the hotel industry or codes-based products like cellphone load and credits. Typicalexamples of a mass produced tangible object are the motor car and the disposable razor. A lessobvious but ubiquitous mass produced service is a computer operating system. Packaging alsoneeds to be taken into consideration. Every product is subject to a life-cycle including a growthphase followed by an eventual period of decline as the product approaches market saturation. Toretain its competitiveness in the market, product differentiation is required and is one of thestrategies to differentiate a product from its competitors.
Price The price is the amount a customer pays for the product. The business may increase ordecrease the price of product if other stores have the same product.Place – Place represents the location where a product can be purchased. It is often referred to asthe distribution channel. It can include any physical store as well as virtual stores on the Internet.Promotion represents all of the communications that a marketeer may use in the marketplace.Promotion has four distinct elements: advertising, public relations, personal selling and salespromotion. A certain amount of crossover occurs when promotion uses the four principal elementstogether, which is common in film promotion. Advertising covers any communication that is paid for,from cinema commercials, radio and Internet adverts through print media and billboards. Publicrelations are where the communication is not directly paid for and includes press releases,sponsorship deals, exhibitions, conferences, seminars or trade fairs and events. Word of mouth isany apparently informal communication about the product by ordinary individuals, satisfiedcustomers or people specifically engaged to create word of mouth momentum. Sales staff oftenplays an important role in word of mouth and Public Relations (see Product above).Any organization, before introducing its products or services into the market; conducts a marketssurvey. The sequence of all 'P's as above is very much important in every stage of product life cycleIntroduction, Growth, Maturity and Decline.In recent years the addition of a 5th P has become common place. The 5th P being people. This isto represent the people who you are targeting but also the people who will physically conduct eachpart of the campaign. Some people even go up to as many as 10 P's.More recently, three more Ps have been added to the marketing mix namely People, Process andPhysical Evidence. This marketing mix is known as Extended Marketing Mix.
Ответьте на вопросы по тексту:
7.1 What means marketing mix?
7.2 What does the word Price mean?
7.3 Name the construction parts of marketing mix?
7.4 What means market survey?
7.5 What means PPPE?
Выполните грамматические упражнения
1. Употребите глагол из скобок в нужной форме (времена группы Indefinite, Continuous или Perfect). Перепишите и письменно переведите предложения.
My favourite film is Cleo's Dream. I ...(see) it four times.
I ...(not go) out last night. I was too tired.
Liz is from Edinburgh. She ...(live) there all her life.
My friend ...(wait) for me when I arrived.
'How long ...you ...(learn) English?' 'Six months.'
2. Поставьте somebody, anybody, nobody, everybody.
1. Don`t tell … about it.
2. Life is tough! … has problems.
3. … has eaten all the ice cream. That`s terrible! … will be able to have it for dessert tonight.
4. I think, … in our class is honest. That`s why we trust … .
5. Is there … in the office?
3. Перепишите и письменно переведите следующие предложения, подчеркните инфинитив в составе сложного дополнения.
1.Glasses make him look older.
2.I want you to know the truth.
3.Having a car enables you to travel round more easily.
4. Поставьте many, much, little, few, a little, a few.
1. Have you got … time before the lessons?
2. After the lessons everybody felt … tired.
3. I have … time to finish this work.
5. Выберите правильный вариант ответа
1. John likes coffee, but he … like tea.
a). no b). not
c). don`t d). doesn`t
2. We have a son and a daughter. Do you have … children?
a). The b). any
c). some d).any of
3. I didn`t see you at the party … there?
a). You were b). You went
c). Did you d). Were you
4. I … a great movie last night.
a). saw b). had seen
c). was seeing d). did see
5. We had a lovely holiday last year! Really? Where … ?
a). did you go b). were you going
c). went you d). have you gone
6. Перепишите предложения. Подчеркните в придаточных предложениях глаголы в сослагательном наклонении. Письменно переведите предложения.
1.I took a taxi to the hotel but the traffic was very bad. It would have been quicker if I had walked.
2.I would help you if I could, but I'm afraid I cant.
3.I'm sure Amy will lend you the money. I'd be very surprised if she refused.
4.I wish Ann were here. She'd be able to help us.
5.It would be nice to stay here. I wish we didn't have to go now.
7.Раскройте скобки, употребляя правильную форму прилагательного.
1. We should eat (healthy) food.
2. Today the streets aren`t as (clean) as they used to be.
3. It`s (bad) mistake he has ever made.
4. This man is (tall) than that one.
5. Mary is a (good) student than Lucy.

Практическая работа №2
Тема: «Advertisement»
Проверяемый результат: З1.
Прочитайте текст и выполните задания к тексту
What is advertising? Advertisement is a marketing tool used to raise public awareness of a certain object. The main purpose of advertisement is to gain an interest of a prospective client in a product. Functions of advertisement One of the main functions of advertisement is to attract public interest to something. It is also used to maintain this interest and constantly remind us of a product or a service. Along with that, advertisement is a good way to inform people of a brand or a company. Types of advertisement With the development of mass media a lot of different types of advertisement have appeared. Depending on a purpose, advertisement can be political, commercial or social. According to the place, it can be outdoor and indoor. Advertising on TV, radio and in newspapers is, without any doubt, something that everyone is familiar with. Advantages and disadvantages The main advantage of advertising is that it helps to generate sales. Thanks to advertising we learn about new products and services. On the other side, advertisement is beyond our control. We cannot fully eliminate it, because it is everywhere. Role of advertisement in our life It is not just an economic role advertising plays in our life. It influences on and forms our views and preferences. Besides, it makes us aware of a technological progress and development of other parts of our life.
1. Переведите слова  на русский язык, запишите их:
1. a marketing tool
2. main functions of advertisement
3. main advantage of advertising
4. According to
5. eliminate
6. influence on
7. main purpose of advertisement
8. to gain an interest of a prospective client
9. public awareness
10. development of mass media
11. technological progress and development
12. Thanks to
13. an economic role
14.  Depending on a purpose
15. beyond our control
16. views and preferences
 2. Ответьте письменно на вопросы к тексту:
1. What is advertising?
2. What are functions of avertising?
3. What are types of advertising?
4. What advantages and disadvantages of advertising do you know?
Краткое описание заданий:
1.  Количество заданий: 2
2. Типы заданий:  найти выражения в тексте, ответить на вопросы.
Критерии оценки:
Правильный ответ – 1 балл.
Всего 20 баллов.
Количество правильных ответов Оценка
18 - 20 5
15 - 17 4
10 - 14 3
Выполните грамматические упражнения
1. Перепишите и письменно переведите следующие предложения, подчеркните герундиальный оборот.
1.I was surprised that she left without saying goodbye to anyone.
2.Before going to bed, I like to have a glass of milk.
3.We were able to translate the letter into English without using a dictionary.
4.After having the same job for ten years, I felt I needed a change.
3. Перепишите предложения. Подчеркните в придаточных предложениях глаголы в сослагательном наклонении. Письменно переведите предложения.
1.I took a taxi to the hotel but the traffic was very bad. It would have been quicker if I had walked.
2.I would help you if I could, but I'm afraid I can`t.
3.I'm sure Amy will lend you the money. I'd be very surprised if she refused.
4. Перепишите и переведите следующие предложения на русский язык. Укажите форму глагола в придаточном предложении.
1.I knew that he would refuse to help me.
2.She thought that the letter had been written by her friend.
3.The boy said that he was only eight years old.
4.He was sure that I should come in time.
5. Выберите правильный вариант ответа.
1. My mother comes from Paris. … French.
a). He is b). She is
c). It is d). They are
2. I am studying English. … fifteen students in my class.
a). Have b). Are
c). There are d). There is
3. Your English is very good. … American?
a). You`re b). Are you
c). Do you d). You
4. I work in a bank. My wife … in a school.
a). working b). works
c). work d). is work
5. I live in London. Where … ?
a). you live b). you do live
c). live you d). do you live
6. John likes coffee, but he … like tea.
a). no b). not
c). don`t d). doesn`t
6. Поставьте many, much, little, few, a little, a few.
1. Have you got … time before the lessons?
2. After the lessons everybody felt … tired.
3. I have … time to finish this work.
4. I don`t like … sugar in my tea.
7. Поставьте somebody, anybody, nobody, everybody.
1. Don`t tell … about it.
2. Life is tough! … has problems.
3. … has eaten all the ice cream. That`s terrible! … will be able to have it for dessert tonight.
4. I think, … in our class is honest. That`s why we trust … .
5. Is there … in the office?
5 курс
Практическая работа 1
Study Engineering in the UK
According to figures published by the Higher Education Funding Council for England, UK universities are among the best in the world in terms of efficiency rates and achieving degree success for their students, with an average of 82% of undergraduates completing their courses.
Study Engineering in the UK
There are a number of advantages to studying engineering in the UK, both at undergraduate and postgraduate level. In particular, the education received is of a very high standard, and a professional engineering qualification from the UK is accepted and recognised internationally. International students also have an opportunity to develop their working and spoken English skills, and to experience British culture. The universities and professional engineering institutions are also structured to provide help, support and guidance to international students, ensuring their stay is both beneficial and enjoyable.
The universities offer a huge variety of engineering courses, either in one of the major disciplines, such as civil, mechanical, electrical and electronic engineering, or in a specific branch of engineering, such as aerospace or automotive. A modular course is particularly appropriate for students who do not want to specialise too early, or who want the freedom to combine study in specific fields of engineering. In addition, many UK universities now incorporate 'soft' business skills into the curriculum. These are becoming an essential part of most jobs, and include economics, management, communication and accountancy modules.
Some years ago, the professional engineering institutions set up a Diploma in Engineering Management. This has now been transformed into a series of courses, which enable the student to gain an MBA, MSc or Doctorate in Engineering Management, and is ideal for leading research engineers who aspire to key managerial positions in industry.
At graduate level, there are two main programmes of study in the UK. The Masters programme takes one-to-two years and usually involves a mix of taught courses and research on a substantial project. This is highly valued by those wanting a chance to specialise. A Masters degree can also be done entirely through research. Called an MPhil, this is most suited to those with a high level of training in a specific field. A PhD programme involves three or four years spent researching in great depth a single topic of your choice.
Many university courses now involve study in continental Europe. The MEng course at Bristol University, for example, has exchange partnerships set up with France, Italy, Germany, Spain, Sweden, Finland and the Netherlands. The university also runs an aerospace integrated graduate development (IGDS) scheme, a modular programme that can be done as individual short courses or combined to form part of a Masters degree. International applicants must have three-to-five years of postgraduate experience and a suitable level of English. Delegates on current courses come from as far afield as South Korea, Australia, Indonesia, South Africa, Singapore and other EU countries.
In the UK, work experience is now considered a valuable part of the learning process. The British Government introduced a number of changes designed to make it easier for international students to combine study with work during term time and vacations. As a result, restrictions on international students taking paid employment have been eased, and visa arrangements for students in countries where there are problems have been streamlined.
Now international students who have their passports stamped to show they cannot work without the consent of the Secretary of State for Employment can work part-time while studying or during vacation, undertake work placement as part of a 'sandwich course', or take up internship for up to three months without seeking permission, provided they are registered as a student at a UK institution.
It is important to bear in mind that international students applying for a visa or seeking entry to the UK have to show they can afford to support themselves. Paid work that is carried out as part of the higher or further education is taken into account in such calculations.
The UK government and other UK organisations provide a number of scholarships and awards to help international students, but these do tend to be limited. Most grant makers in the UK have strict policies about whom they will and will not support, and an offer at a UK university does not automatically mean you will get a grant. International students are advised to contact the Ministry of Education or Education Department in their own country first.The British Council can provide details of various scholarship schemes offered by the UK government, and by academic departments at colleges and universities.
There are also a small number of charitable trusts that offer limited financial support, which allow students to register for a related higher degree. European funding is also available under the European Community Action Scheme for the Mobility of University Students - the Socrates Erasmus Scheme. All UK universities and every country in Europe (apart from Switzerland) are part of the scheme. Students who have completed their course but want to stay on for practical training, work experience or a graduate training programme in the UK, may do so under the Training and Work Experience Scheme (TWES). This scheme allows employers to apply for a permit to employ a person, usually for a maximum of three years.

Выполните грамматические задания
Выпишите из текста 5 сложных существительных. Укажите, из каких частей они состоят, определите род данных слов, переведите их. Определите род сложного существительного и переведите его.
Выпишите из текста 3 сложноподчиненных предложения, определите их вид, переведите.
Выпишите из текста 2 предложения в пассиве, определите их временную форму, переведите.
Практическая работа 2
Выполните перевод текста.
Great Britain
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is situated off the Northwest coast of Europe. The UK consists of four parts. They are: England, Scotland, Wales and Northern Ireland. The UK lies on the British Isles. There are some 5.5000 islands. The two main islands are: Great Britain and Ireland. They are separated from the continent by the English Channel and the Strait of Dover. The west coast of the country is washed by the Atlantic Ocean and the Irish Sea, the east coast is washed by the North Sea. The area of the UK is some 244,100 km2. Its population is over 57 million people.
English is the official language, but it is not the only language which people speak in the country.
Britain has been many centuries in the making. The Romans conquered most part of Britain, but were unable to subdue the independent tribes in the West and in the North. Other invaders were Angles, Saxons, Jutes, Vikings and Normans. For many centuries this country was known simply as England. It had a strong army and navy. It waged numerous colonial wars. In the modern world England was the first country, where capitalism was established.
Geographically Great Britain is divided into Lowland Britain and Highland Britain. Lowland Britain comprises Southern and Eastern England. Highland Britain includes Scotland, Wales, the Pennines and the Lake District. The highest mountain -- Ben Nevis -- is in Scotland. The flora of the British Isles is much varied and the fauna is similar to that of the north-west of Europe. The country is not very rich in natural resources. There are many rivers in Great Britain. The Severn is the longest river, the Thames is the most important one.
London is the capital of the UK. It was founded by the Romans. The population of London is over 8 million people. The largest cities of Great Britain besides London are: Birmingham, Glasgow, Liverpool, Manchester, Sheffield, Bristol, Leeds, Edinburgh.
Great Britain is a constitutional monarchy. The powers of the British Queen are limited by Parliament. The British Parliament consists of the sovereign, the House of Lords and the House of Commons.
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland has always played an important role in world politics.

Выполните грамматические задания.
1. Выпишите из текста 5 сложных существительных. Укажите, из каких частей они состоят, определите род данных слов, переведите их. Определите род сложного существительного и переведите его.
2.Выпишите из текста 10 глаголов, определите их инфинитивную форму, переведите.
3.Выпишите из текста 1 предложение в пассиве, определите его временную форму, переведите.
3.6. Темы и формы контроля самостоятельной работы

п/п Тема
программы Форма
задания Форма контроля Количество часов
2 курс 1. Основной модуль.
Тема 1.
Вологодский строительный колледж Представить себя как студента колледжа Устный опрос, письменный опрос (сочинение) 4
2. Тема 2.
Российская Федерация Путеводитель:
по городам России Письменная творческая работа 4
3 Тема 3.
Родной край Презентация районного центра Вологодской области Письменная творческая работа 6
4 Профессионально-ориентированный модуль
Тема 4.
Строительные материалы
Технический перевод Устный опрос, письменный опрос 6
Профессионально-ориентированный модуль
Тема 4.
Строительные материалы
Подготовить и представить интернет-сообщение по теме «Современные строительные материалы» Письменная творческая работа 4
3 курс 5 Основной модуль
Тема1. Страноведение Сообщение по странам изучаемого языка Устный опрос 2
Традиции в странах изучаемого языка сообщение Устный обмен информацией 6 Профессионально-ориентированный модуль
Тема 2 Специальность Эссе-презентация «Моя производственная практика» Письменная творческая работа 6
7 Тема 3. Компьютер Компьютерный набор текста письменный опрос 4
Компьютерный перевод текста письменный опрос 8 Тема 4. Строительные машины и механизмы Технический перевод письменный опрос 4
9 Тема 5. Курсовой проект Аннотация на проект Письменная творческая работа 4
4 курс 10 Основной модуль
Тема1.
Бизнес-курс немецкого языка Диалоги по изучаемым темам Устный опрос 2
Заполнение анкеты при устройстве на работу Письменная работа 4
Резюме Письменная работа 4
11 Тема 2. Экономика США Подготовка сообщения по теме Устный обмен информацией 2
12 Тема 3. Профессионально-ориентированный модуль
Технический перевод письменный опрос 4
13 Тема 4. Экология Сообщение об экологических проблемах Устный обмен информацией 4
5 курс 14 Тема 1. Бизнес-курс Составление диалогов для производственных ситуаций Устный опрос 4
14.
Оформление документации
на немецком языке Письменная работа 6
15 Тема 2.
Обучение активному владению ин.языком. Технический перевод с элементами грамматического анализа Письменная работа-анкета 6

Темы индивидуальных творческих заданий/проектов**

по дисциплине Иностранный язык (немецкий)

Специальность (код, наименование): по всем специальностям
Индивидуальные творческие задания (проекты):
2 курс:
Презентация «Вологодская область - мой край родной».
3 курс:
Презентация(аннотация) курсового проекта.
4 курс:
Портфолио на английском языке.
Отчет по производственной практике на английском языке.
5 курс:
Защита проекта на английском языке.