Рабочая программа по культуре народов Республики Саха (Якутия) (8 класс)


МБОУ «Дюллюкинская СОШ»
МР «Верхневилюйский улус (район)»
«Рассмотрено»
на заседании МО
протокол № ____
Руководитель МО
_________________
от «___» ____________2016 г. «Согласовано»
Зам. директора по УР
_____________/ Санникова С.П./
от «___» ____________ 2016 г. «Утверждено»
Директор МБОУ «Дюллюкинская СОШ»
__________ /Кардашевский С.Н./
от «___» ____________2016 г.
Рабочая программа
внеаудиторной деятельности
(духовно-нравственное направление)
по учебному предмету «Культура народов РС (Я)»
8 класс
в неделю 1 ч, количество часов в год 35 ч.
на 2016-2017 учебный год
Учитель: Иванов Дьулустаан Спиридонович,
учитель культуры народов РС (Я)
Педагогический стаж: 2 год
2016
Быhаарыы сурукНоруот уйэлэргэ суппэт бар5а баайа – кини национальнай культурата уонна искусствота буолар. Оттон национальнай культура диэн олоххо-дьаhахха, улэ5э-хамнаска, ой-санаа, сиэр-майгы оттунэн атын омуктартан туох да уратыны айбыта-туппута ааттаныан соп.
Саха ыччата кыра сааhыттан норуот торут культуратын этигэр-хааныгар инэрэн, торообут буруттан силистээх-мутуктаах, толору куттаах-сурдээх. Саха норуотун сал5ыыр, ураанхай омугу ууhатар киhи буолан тахсыахтаах. Ол иhин бу предмети уорэтэргэ маннык тосхоллору тутуhабыт.
Норуот культуратын уунэр колуонэ5э ситимин быhыта тыыппакка, биир тиhигинэн билиhиннэрииНоруот тугу айбытын «кырааскалаан-тупсаран», «Ыраастаан» биэрбэккэ, хайдах баарынан ыччакка тириэрдии.
Уорэ5и билинни кэм уустук усулуобуйатын кытта сатаан дьуорэлээн, олоххо, ойго-санаа5а мындыр сыhыаны ыччакка кордорууТорут культураны оскуола5а уорэтэргэ маннык араас оруттээх сыал-соруктурар:
О5о-ыччат хара5ын аhан, бол5омтотун тардан, интэриэhин кобутуу, билиитин-коруутун кэнэтии, ханатыыЭр киhи уйул5атын уhугуннаран, иhирэх иэйиитин сайыннаран, норуот тугу айбытын сэргээн-кэрэхсээн, долгуйар-дуоhуйар гына иитии.
Уорэтэр матырыйаалы бутуннуу олоххо сыhыаран, ыччакка утуо ойу-санааны инэрии, сиэрдээх быhыыны –майгыны олохсутууО5о тылын-оhун байытан, сааhылаан санарар, кэккэлээн кэпсиир, оhуордаах-уобарастаах уус тыллаах киhи оноруу.
Уунэр колуонэ торообут норуотун мындыр ойун, амарах сурэ5ин, уран тарба5ын ытыктаан, онон киэн туттан, киhи кэккэтигэр, омук ортотугар тэнэ сананан сылдьар дьиннээх интернационалист буоларыгар олук ууруу.
8 кылааска « Саха сиригэр олохтоох норуоттар культураларын» уорэтиигэ уопсайа 35 чаас коруллэр. Чиэппэргэ чааhынан аттарыы бу курдук:
Кылааhа ЧиэппэрНэдиэлэ5э чааhа Хонтуруол корунэ8 1 1 Тест
2 1 Зачет
3 1 Тест
4 1 Зачет
Уорэтэр чааhа: 30 ч.
Тус дьарыга, улэтэ: 5 ч.
Уопсайа: 35 ч.

Тиэмэлэри чааhынан аттарыы№ Уруок тиэмэтэчааhа Кунэ-ыйаБуолбут кунэДьиэ5э улэ1 чиэппэр1 1 Киирии тема.
Национальнай культура – киhи аймах барытын баайа1 7.09 Боппуруостар: 2,3
2 2 Саха итэ5элэ. Сиэр-туом, угэстэр, Танха ойдобулэ, уоскээhинэ1 14.09 Реферат тиэмэлэринэн3 3 Куну-дьылы билгэлээhин 1 21.09 Халандаарынан улэ4 4 А.Е.Кулаковскай «Ойуун туулэ» айымньытыгар кэлэр уйэни ото коруу1 28.09
Аа5ыы
5 5 Болуhуоктэр уонна ичээннэр1 5.10 Боппуруостар: 4,6
6 6 Сахам тыла-обугэм кэриэhэ 1 12.10 Боппуруостар: 1,3
7 7 Тыл иччитэ, илбиhэ 1 19.10 Аа5ыы
8 8 Анда5ар уонна кырыыс1 26.10 Ейтен суруйуу «Анда5ар уонна кырыыс»
2 чиэппэр9 1 Алгыс сиэрэ-туома1 9.11 Нойосуус алгыстар10 2 Быhыыны-майгыны салайар тыллар1 16.11 Сорудах: 3
11 3 Сахалыы культура сайдыыта,
Сахалыы ырыа сайдыыта1 23.11 Ейтен суруйуу «Билинни сахалыы культура, ырыа сайдыыта»
12 4 Аркадий алексеев айар улэтэ. 1 30.11 Аа5ыы
13 5 Норуот таптыыр мелодистара1 7.12 Аа5ыы
14 6 Илии оноhугун сайдыыта1 14.12 Реферат тиэмэннэн15 7 Биллиилээх ырыаhыттар, оhуохай этээччилэр1 21.12 Нойосуус ырыалар, оьуокай тыллара16 8 Саха музыкальнай театра 1 28.12 Конспект
3 чиэппэр17 1 Саха балета 1 18.01 Аа5ыы
18 2 Режиссер А.С.Борисов айар улэтэ1 25.01 Боппуруостар: 1,2
19 3 Саха театрын бугунну сулустара1 1.02 Реферат бэриллибит артыыстарынан20 4 Ньурбатаа5ы кос театр 1 8.02 Аа5ыы
21 5 Саха сирин музейдара1 15.02 Конспект
22 6 «олох оностуута» кыраайы уорэтэр музейга экспонааттары ырытааhын1 22.02 Боппуруостар: 3,4
23 7 Чоркоохтоо5у «Саха сиригэр политсыылка» музей 1 1.03
Викторина5а тиэмэннэн бэлэмнэнэн кэлии24 8 Ньурбатаа5ы до5ордоhуу музейа1 8.03 Аа5ыы
25 9 Хомус музейа1 15.03
Реферат «Хомус», «Хомус араастара»
26 10 Норуот маастара1 22.03 Конспект
4 чиэппэр27 1 Б.Ф.Неустроев – Мандар уус1 5.04 Аа5ыы
28 2 Е.Аммосова саха танаhын тигээччи1 12.04 Тиэмэннэн булан биир танас туьунан кэпсиирдии кэлии29 3 Хотугу этнография. Хотугу норуоттар олохторо-дьаьахтара1 19.04
Конспект
30 4 Д.Апросимов «курулай кустук айымньыта» 1 26.04
Аа5ыы
31 5 Конституция РФ и Конституция РС (Я): основные культурные и языковые права и обязанности граждан. 1 3.05
Вопросы 1,2
32 6 Национальные и многонациональные общественные объединения граждан: ассоциации, землячества, общества, союзы, общины, их символика, негосударственные центры духовной культуры. 1 10.05 Вопросы 2,5
33 7 Деятельность Всероссийской общественной организации «Ассамблея народов РФ». Работа региональных отделений Ассамблеи в субъектах России. 1 17.05 Конспект
34 8 Самобытная культура, традиционный образ жизни.
Деятельность АКМНСС и ДВ в России. 1 24.05 Вопросы 4,5
35 9 Сыллаа5ы тумуктуур уруок. 1 31.05 Тест
Список используемой литературы
Учебно-методический комплекс:
1«Национальная культура коренных народов Республики Саха (Якутия).
2. Хрестоматия для учащихся 5-9-х классов русскоязычных школ /Сост.Т.И.Петрова, В.Р.Шишигина.-Я.,1992»,
3. Якутский фольклор Хрестоматия для учащихся 5-9-х кл русскоязычных школ/Сост. А.Е.Захарова.- Я.,1993»,
4«Фольклор народов Крайнего Севера Хрестоматия для учащихся 5-9-х кл русскоязычных школ./Сост. Ж.К.Лебедева.-Я.,1993»
5. «Якутская литература. Хрестоматия для учащихся 5-7-хклассов русскоязычных школ/Сост. П.В.Максимова.-Я.,1994».
6. Национальная культура коренных народов Республики Саха (Я). Пособие для учителя. / Сост. В.И. Хатылаева. – Якутск, 1994;
Информационно-коммуникативные средства
Мультимедийные обучающие программы.
Электронные учебники.
Видеофильмы, соответствующие тематике.
- электронные учебные пособия Филиппова Н.И., Чехордуна Е.П. «Өбүгэ олоҕунутума» («Жизненный уклад предков»), Иванова А.В. «Якутия многонациональная»;
- DVD-диски «Образы народов Российской империи 60-х годов XIX века (из фотоархива Российского этнографического музея)»; «Первая этнографическая выставка России 1867 г.»;
- дополнительные мультимедийные (цифровые) образовательные ресурсы, Интернет-ресурсы (www.depnar.ru; www.sakha.gov.ru/depnarod; Федеральный информационный портал SakhaNews; www.vikipedia.orgwww.identity2010.ruи др.), тематически связанные с содержанием предмета.
Экранно-звуковые пособия
Аудиоматериалы
Видеофильмы
Слайды - «Оҕо сааһым түһүлгэтэ» Ариадны Винокуровой, Нади Дмитриевой;
- «Эхо тундры и тайги» М. Дуткина;
- этнической музыки «Семья народов»: Кангар-оолОндар (Республика Тыва), ансамбль «Родничок» (Красноярский край), ансамбль «Этиген» (Бурятский автономный округ), ансамбль «Хан-Сын» (Республика Хакасия) и др.Технические средства обучения
Интерактивная доска
Компьютер.
Слайд-проектор. Центр или аудиомагнитофон с возможностями использования аудиодисков.
С диагональю не менее 72 см.
Оборудование
Ученические столы и стулья по количеству учащихся, учительский стол. Игры и игрушки
Куклы в национальной одежде, передающие облик жителей республики, изучаемых народов.
Настольные развивающие игры.