КОМПЛЕКТ КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК образовательной программы среднего профессионального образования по специальности 49.02.01 Физическая культура (углубленная подготовка)


Министерство спорта Республики Хакасия
Государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение Республики Хакасия
«Училище (техникум) олимпийского резерва»
УТВЕРЖДАЮ
Первый заместитель директора
________________С.В.Павленко
«____»__________201__г
Комплект
КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ
ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ
ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК
образовательной программы среднего профессионального образования
по специальности
49.02.01 Физическая культура (углубленная подготовка)
Абакан, 2016
Комплект контрольно-оценочных средств разработан на основе Федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования по специальности СПО 49.02.01 Физическая культура (углубленная подготовка)
Составитель:
БАБИЧЕВА Е.А., преподаватель английского языка.
ОДОБРЕН
на заседании МК
председатель
___________Е.В. Пинясова (подпись)
от "___" _________ 20__ г."
протокол № ____
СОГЛАСОВАНО
Методист
______________Т.С. Воронкова
(подпись)
«____»_________20___г.

СОДЕРЖАНИЕ
1 ОБЩИЕ ПОЛОЖЕНИЯ 2 РЕЗУЛЬТАТЫ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ, ПОДЛЕЖАЩИЕ ПРОВЕРКЕ 3 ОЦЕНКА ОСВОЕНИЯ УМЕНИЙ И ЗНАНИЙ (ТИПОВЫЕ ЗАДАНИЯ) 4 УСЛОВИЯ ДОПУСКА К ПРОМЕЖУТОЧНОЙ АТТЕСТАЦИИ 5 КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫЕ МАТЕРИАЛЫ ДЛЯ ИТОГОВОЙ АТТЕСТАЦИИ ПО ДИСЦИПЛИНЕ 6 ОЦЕНКА ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ДОСТИЖЕНИЙ СТУДЕНТОВ ПО ДИСЦИПЛИНЕ 7 ПЕРЕЧЕНЬ ИСПОЛЬЗУЕМЫХ МАТЕРИАЛОВ, ОБОРУДОВАНИЯ И ИНФОРМАЦИОННЫХ ИСТОЧНИКОВ ОБЩИЕ ПОЛОЖЕНИЯ
Контрольно-оценочные средства (КОС) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины
«ОГСЭ.03 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК».
Комплект контрольно-оценочных средств разработан на основе Федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования по специальности СПО 49.02.01 Физическая культура (углубленная подготовка)
49.02.02 Адаптивная физическая культура (углубленная подготовка)
КОС включают контрольные материалы для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации в форме контрольных работ, дифференцированного зачета.
КОС разработаны в соответствии с:
- положением по формированию образовательной программы среднего профессионального образования по специальности СПО 49.02.01 Физическая культура (углубленная подготовка)
- методическими рекомендациями по составлению учебно-методического комплекса учебной дисциплины (профессионального модуля)
и на основании рабочей программы учебной дисциплины.
РЕЗУЛЬТАТЫ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ, ПОДЛЕЖАЩИЕ ПРОВЕРКЕ
Результаты обучения2(освоенные умения, усвоенные знания) Основные показатели оценки результатов
У1 Рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения
Логичность высказываний, правильность и аргументированность
У2 Употреблять в речи изученные
грамматические конструкции в расширенном объёме;
Правильность употребления грамматических структур
У3 Рассказывать о себе, своём окружении;
составлять свою биографию, распорядок своего рабочего дня. Правильность составления монолога по образцу
У4 Вести диалог, используя оценочные
суждения в ситуациях официального и
неофициального общения (в рамкахизученной тематики);
Правильность составления диалога по образцу
У5 Относительно полно и точно понимать
высказывания собеседника вситуациях социально – бытового общения поддерживая беседу.
Полнота и точность понимания высказывания собеседника
У6 Понимать основное содержание и извлекать необходимую информацию из текстов по предложенной тематике;
Понимание основного содержания, извлечение необходимой информации
У7 Владеть языковыми средствами в ситуациях общения по изучаемой тематике; Правильность использования языковых средств
У8 Писать личное письмо, заполнять анкету, письменно излагать сведения о себе в форме, принятой в стране/ странах
изучаемого языка;
Правильность написания письма, заполнения анкеты
У9 Читать, переводить профессионально ориентированные тексты;
Адекватность перевода, использование терминологии
З1 Знать сведения о своей стране/ родном крае, политике, экономике, достопримечательностях, символике;
- владеть языковыми средствами в ситуациях общения по изучаемой тематике;
Правильность и точность сведений, адекватность использования языковых средств
З2 Знать профессиональную теминологию по специальности на английском языке Точность перевода и соответствия терминов
Общие компетенции Основные показатели оценки результата
ОК1. Общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;
Правильность использования языковых средств
ОК 2. Переводить (со словарём) иностранные тексты профессиональной направленности;
Правильность перевода, использование терминологии
ОК 3.  Самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.
Демонстрация навыков совершенствования устной и письменной речи, пополнение словарного запаса
ОК4. Лексический (1200 – 1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения (со словарём) иностранных текстов профессиональной направленности Правильность использования лексического и грамматического минимума
Формы текущего контроля и промежуточной аттестации
Наименование элемента
умений или знаний Виды аттестации
Текущий контроль Промежуточная аттестация
уметь:
У1 Рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения
У2 Употреблять в речи изученные
грамматические конструкции в расширенном объёме;
У3 Рассказывать о себе, своём окружении;
составлять свою биографию, распорядок своего рабочего дня.
аудиторная самостоятельная работа
работа с лексикой
составление предложений
выполнение грамматических упражнений
внеаудиторная самостоятельная работа № 1
уметь:
У4 Вести диалог, используя оценочные
суждения в ситуациях официального и
неофициального общения (в рамкахизученной тематики);
У5 Относительно полно и точно понимать
высказывания собеседника вситуациях социально – бытового общения поддерживая беседу.
внеаудиторная самостоятельная работа № 2
аудиторная самостоятельная работа
составление и инсценировка диалогов
уметь:
У6 Понимать основное содержание и извлекать необходимую информацию из текстов по предложенной тематике;
У7 Владеть языковыми средствами в ситуациях общения по изучаемой тематике
знать:
З1 Знать сведения о своей стране/ родном крае, политике, экономике, достопримечательностях, символике;
- владеть языковыми средствами в ситуациях общения по изучаемой тематике;
аудиторная самостоятельная работа
внеаудиторная самостоятельная работа № 3,4
разработка и защита проектов по темам
уметь:
У8 Писать личное письмо, заполнять анкету, письменно излагать сведения о себе в форме, принятой в стране/ странах
изучаемого языка;
У9 Читать, переводить профессионально ориентированные тексты;
знать:
З2 Знать профессиональную теминологию по специальности на английском языке
заполнение документов на английском языке
аудиторная самостоятельная работа
внеаудиторная самостоятельная работа № 5, 6
контрольная работа
внеаудиторная самостоятельная работа № 7, 8
ОЦЕНКА ОСВОЕНИЯ УМЕНИЙ И ЗНАНИЙ (ТИПОВЫЕ ЗАДАНИЯ)
3.1 АУДИТОРНЫЕ САМОСТОЯТЕЛЬНЫЕ РАБОТЫ
Самостоятельная работа № 1
Составление предложений
(Порядок слов в повествовательном, вопросительном и повелительном предложениях)
Проверяемые результаты обучения: У2, З1, OK4
Задание 1. Составьте предложения, обращая внимание на порядок слов в простом предложении.
1. morning , is , it.
2. is, late, it, autumn.
3. it, is, cool.
4.day, lovely , a, is, it.
5. Monday, it, is.
6 .the sun, shining, is.
7. blue, is, the sky.
8. the days, are, long.
9. red, is, the rose.
10. the tiger, animal, is.
11. are, short, the night.
12 .home, is, to go, it, time.
13. September, is, it, now.
14. strong, is, the wind.
15 .I, like, summer.
Задание 2. Из слов правого столбца составьте безличные предложения, соответствующие русским.
1) На улице темно? Is, in the street, dark, it.
2) Когда светит солнце, when, shines, hot, the sun, it, very, here,
здесь очень жарко.
3) Если вы откроете окно, you, open, it, be, cold, if, the window, will, here.
здесь будет холодно.
4) Когда становится темно, it, dark, switchon, when, we, the light, becomes.
мы включаем свет.
5) Когда становится светло, switch off we, when, light, it, the light, becomes.
мы включаем свет.
6) Вы любите когда идет дождь? you, like, it, do, when, rains?
7) Вам трудно вставать рано утром? morning, it, in, for, is, you, difficult, to get up, early?
8) В детстве я не любил, когда шел дождь. I, when, like, it, did not, rained, my, in, childhood.
9) Мне не будет трудно will, it, for, to come, difficult, me, here,
прийти сюда рано. not, early, be.
10) Мне нравится читать английские to read, W. Sheakspeare, I, like, books.
книги В. Шекспира.
Задание 3 . Вставить в пропуски: there is/ there are.
1. … some apple juice in the glass
2. … much milk in the cup.
3. … children in the room.
4. … ten boys in my room.
5. … a cat under the table.
6. … no sugar in my lea.
7. … a puppy in the boy.
8. … a picture on the wall.
9. … a lot of rivers in our country .
10. … a woman near the window.
11. … four chairs behind the table.
12. … many coins in my collection.
13. … three bees on the flower.
14. … no sweets on the table .
15. … a lot of big houses in my collection.
16. … a toy on the sofa.
17. … four cars near the house.
18. … a policeman in the car.
19. … girl in the shop.
20. … a carpet on the floor.
Время выполнения задания: 15мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа №2
Написание биографии
Напишите свою биографию по образцу
Самостоятельная работа №3
Задание№1. Поставьте следующие существительные во множественном числе, обращая внимание на правила орфографии.
1. a pen 11. a table
2. a class 12. a window
3. a room 13. a plate
4. an assistant 14. a fox
5. a story 15. a plate
6. a road 16. a potato
7. a day 17. a knife
8. a cat 18. a play
9. a bush 19. a hero
10. a desk 20. a park
Задание №2. Напишите существительные, выделенные жирным шрифтом, во множественном числе соответствующие изменения в предложении.
1. Put the box on the shelf.
2. Where is the brush?
3. I have hurt my foot.
4. I like his new play.
5. This is a plate.
6. He left the key on the table.
7. Where is the knife?
8. The last leaf fell from the tree.
9. This factory has a good laboratory.
10. This story is very long.
Задание №3. Напишите существительные, выделенные жирным шрифтом , в единственном числе, соответствующие изменения в предложении.
1. Women and children came to the library.
2. The keys to the boxes were lost
3. The wolves have been shot.
4. The mice were caught.
5. These factories produce furniture.
6. Copies of these letters will be sent to Kiev.
Время выполнения задания: 20мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
неопределенный артикль “a/an”, где требуется, вместо точек.
1. I see … bottle of pineapple juice on the kitchen table.
2. Her son has … great sense of humor.
3. There is … bus stop near the house.
4. We have … big dog.
5. My friend has … very good computer.
6. There is … table in our room.
7. I am … boy.
8. She is … secretary.
9. There is … large piano in the hall.
10. Do you see … little girl with … big ball in her hands?
Время выполнения задания: 10мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа №4
Задание 1. Вставьте артикль, где необходимо.
1. This is … book.
2. I have … sister.
3. They have got … car.
4. My sister`s husband is … doctor.
5. She has got … headache.
7. Is this … watch?
No, it isn`t … watch, it`s … pen.
8. Give me … chair, please.
9. They have … dog.
10. My friend says he is going to be … millionaire one day.
Задание 2. Вставьте артикль, где необходимо.
1. This is … pen.
… pen is red.
2. These are pencils.
… pencils are black.
3. This is … soup.
… soup is tasty.
4. In the morning I eat … sandwich and drink … tea.
5. She gave me … coffee and … cake.
… coffee was hot.
… cake was tasty.
6. Do you like .. ice-cream?
7. I see … book in your … hand.
Is … book interesting?
8. Do you need … camera?
9. He never eats … meat, he always eats … vegetables, … cereals, … fruit, and … nuts. He is … vegetarian.
1) This is pineapple.
10.2) … pine apple is delicious.
Задание 3. Вставьте, где необходимо артикль.
1. School begins in … September.
2. We rest on … Sunday.
3. What … color is your new hat?
4. It is … red.
5. I want to know what … book you are reading.
6. Whose … bag is that?
7. I speak … English.
8. He teaches … history.
9. … Chinese is difficult.
10. What are you doing, … children?
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа №5
Задание№1. Вставьте “some, any, no”.
1. There are … pictures in the book.
2. There are … old houses in our street.
3. Are there … new students in your group?
4. Are there … English textbooks on the desks?
–Yes, there are … .
5. Are there … maps on the walls?
-No, there are not … .
Задание№2. Переведите на английский язык.
1. Кто-то оставил дверь открытой.
2. Звонил мне кто-нибудь?
3. Я никому не говорил об этом.
4. Вы говорили с кем-нибудь об этом?
5. Всякий может понять это.
Задание№3. Вместо “no, none, nothing, nobody” употребите “not … a, not… any, not … anything, not … anybody”.
1. I saw nobody in the library.
2. There has been no rain for several days.
3. He said nothing about it in his last letter.
4. I have no dictionary.
5. I shall give the book to nobody else.
6. I said nothing.
Время выполнения задания: 20мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа №6
Задание№1. Вставьте “ somewhere, anywhere, nowhere everywhere” , где необходимо.
1. I can’t find my book … .
I have looked all over the house.
2. Johnny lives … near Chicago.
3. It so happened that he had … to go to.
So last summer he stayed at home for his holidays.
4. This book can be found … .
Let’s buy it.
5. Do you live … near them?
Задание№2.Переведите на английский язык.
1. Здесь нет Кати.
Мы ее везде искали, но не можем нигде найти ее.
Кто-нибудь видел Катю?- Вот, она.
Никто ничего не знает о ней, а она сидит на скамейке и читает книгу.
2. На столе лежит что-то круглое.
Что это такое?
3. Никто об этом ничего не знает.
4. В городе много парков.
Везде деревья и цветы.
5. В той комнате кто-то есть.
Время выполнения задания: 15мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа №7
Задание. Образуйте от следующих прилагательных сравнительную и превосходную степень.
Big Important
Heavy Hot
Short Large
Dirty Fat
Clean Practical
Near Beautiful
Bad Early
Famous Pretty
Little Happy
Much Bright
Clever Dark
Good Dry
Expensive Flat
Cheap Fresh
Rich Pale
Время выполнения задания: 7мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа №8
Задание№1. Выберите нужное прилагательное. Запиши правильно предложение.
1. Maxim is good / better the best pupil in our school.
2. The weather is good / better / the best today then on Sunday
3. I like ice-cream much / more / the most then cakes.
4. Autumn is bad / worst season for me.
5. There are many / more / the most posters on the wall.
Задание№2. Заполни пропуски.
1. big … the biggest
2. happy happier …
3. … taller the tallest
4. cold … the coldest
5. nice nicer …
6. kind kinder …
7. … slimmer …
8. sunny … the sunniest
9. … larger the largest
10. … … the hottest
Задание№3. Вставьте пропущенные буквы.
ne… , n… c… , ...mai... , g… een, di… t… ,....lean, larg… ,r…d, b… utif…l, w…de, …ld, d…k, b…g, re…, …all, w…rm, str…ng, col…, sh…t, b…d, f…m…s, ch…p, r…ch, dr…, h…pp…, br…ght, f…nn…,w…k, …rly, laz…, …gl…, f..r, g… d, fres…, f…ll, l…t…, sa…, t…in, thick… we…
Время выполнения задания: 20мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа №9
1. slowly 6. well2. fast 7. early3. hard 8. far4. badly 9. near5. much 10. Often
Задание№2. Образуйте сравнительную и превосходную степень следующих наречий.
1. late2. quietly3. easily4. warmly5. seriously6. comfortably7. beautifully8. quickly9. badly10. happilyВремя выполнения задания: 15мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям
Самостоятельная работа №10
Задание№1. Из слов стоящих в скобках, выберете нужную форму.
1. I did not rest (very good / well) last night.
2. It is not (good / well) for you to smoke.
3. I was (angry / angrily) at what he said.
4. It isn’t (bad / badly).
5. He is a (brave / bravely) man.
6. This is quite (clear / clearly).
7. This is a (comfortable / comfortably) chair.
8. The ice is (dangerous / dangerously).
9. They are (serious / seriously) ill.
10. The box is too (heavy / heavily)
Задание №2. Переведите на английский язык.
1. Он знает английский язык , французский язык, немецкий язык, но он говорит лучше всего по –немецки.
2. Мы шли быстрее всех.
3. Они живут дальше.
Время выполнения задания: 20мин.
Нормы оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа № 11
Задание. Напишите предложения обращая внимание на порядок слов в простом предложении.
1. a doctor/ she/ is.
2. Mary/ from/ is/ Kiev.
3. is/a table/ this.
4. they/ are/ students.
5. the weather/ fine/ is.
6. Tom/ two sisters/ has.
7. like/ apples/ we.
8. My/ yellow/ is/ dress.
9. they/ are/ young.
10.is/ dark/ it.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа № 12
Задание. Переведите предложения на английский язык употребляя глагол to be в Present Simple.
1. Как тебя зовут?- Меня зовут Аня.
2. Какой твой адрес?- Мой адрес: Оксфорд Стрит,45.
3. Откуда ты родом?- Я из Лондона.
4. Как его зовут? - Его зовут Джон.
5. Кто это на фото?- Это мой отец.
6. Где он?- Он в Лондоне.
7. Я Лена, а это Коля. Он мой брат. Ему 18, а мне15. Мы из Сочи.
8. Я студент. Я в колледже.
9. Моя сестра доктор. Она не водитель. Ей 39 лет. Она на работе.
10. Вы студент? Да, я студент.
11. Мы дома, мы не в школе.
12.Ваша мама дома? - нет, она на работе,
13.Ваш двоюродный брат дома? – нет, он в школе,
14.Твой папа дома? – нет, он на работе,
15.Мой дедушка ученый.
16.Моя бабушка не учительница. Она доктор тоже,
17.Мой любимый актёр Джордж Клуни,
18.Мою собаку зовут Коксик.
19.Чьи это часы? – Эти часы мои.
20.Где мои карандаши? – Они на столе.
Время выполнения задания: 20мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа№13
Задание. Вставьте глагол to be в Present Simple.
1. What … your name? My name … Shirley.2. What … your address … 175 Grand Central Parkway.
3. What … your phone number? My phone number … 718. 19. 30.
4. Where … you from? I… from New York.
5. I … a student.
6. My father … not a teacher, he … a doctor.
7. … your aunt a driver? Yes, she … .
8. … they at home? No, they … not at work.
9. My brother … a worker. He ... at work.10. … you an artist? Yes, I … .
11. … your sister a secretary? No, she … not, she … a student.
12. … your brother at school?- Yes, he … .
13. My friends … at home.
14. This … my dog.
15. My uncle … an office worker.
16. Helen … a painter. She has some fine pictures.
17. They … on the walls
18. It … on the shelf.
19. He has a brother. He … a student.20. He has a family.
His family … not in Moscow, it … in Yalta.Время выполнения задания: 15мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа № 14
Задание. Вставьте глагол to be в Present Simple, Past Simple, Futures Simple.
1. The students … in the Russian Museum.
2. Last month they … in the Hermitage. There … an interesting exhibition there.
3. In two weeks they … in the Tretyakov Gallery. They … lucky.4. My father … a professor.
5. He … a student 30 years ago.
6. I … a fireman.
7. My sister … not … at home tomorrow.
8. She … at school tomorrow?
9. … you … at home tomorrow?
10. … your father at work yesterday?
11. My sister … ill last week.
12. She … not ill now.
13.Yesterday we … at the theatre.
14. Where … your mother now? - She … in the kitchen.
15. Where … you yesterday?- I … at the cinema.
16. When I come home tomorrow, all my family … at home.
17. … your little sister in bed now?- Yes, she … .
18. … you … at the institute tomorrow?- Yes, I … .
19. When my granny … young, she …an actress.
20. Where … your books now?- They … in my pocket.

Время выполнения задания: 15мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа №16
Задание. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous.
1. Tim (to feed) his dog.
2. Mr. Bell (to clean) his yard.3. Nancy (to paint) her kitchen.
4. My son (to wash) his car.
5. I (to wash) the dishes.
6. Who (to fix) your sink?
7. What she (to do) now?- She ( to dance ).
8. The children (to brush) their teeth.
9. What he (to brush) their teeth.
10. They (to have) a big dinner together.
11. the boys (to run) about the garden.
12. I (to do) my homework.
13. Ben and his friends (to go) to the library.
14. Ann (to sit) at her desk.
15. A young man (to stand) at the window.
Время выполнения задания: 10мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа № 17
Задание. Переведите на английский язык употребляя в Present Continuous.
( Сейчас )1. Я читаю.
2. Он не пишет.
3. Мы не работаем.
4. Вы читаете?
5. Он спит?
6. Коля и Дима играют в футбол.
7. Катя играет на рояле.
8. Она не поет.
9. Моя сестра спит.
10. Папа пьет чай.
11. Мои родители не пьют кофе.
12. Я не сплю.
13. Они сидят за столом.
14. Дети играют во дворе.
15. Мы не купаемся.
16. Нина и Аня моют пол.
17. Они идут в школу.
18. Моя сестра читает книгу.
19. Он помогает папе.
20. Я сижу в парке.
Время выполнения задания: 20мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа № 18
Задание№1. Задайте вопросы. Используйте Present Simple “ do/ does “
1. I work hard. And you?2. We play tennis. And you?
3. He swims well. And you?4. She speaks Spanish. And you ?5. You live in London. And you?Задание№2. Образуйте вопросительное предложение используя слова, стоящие в скобках.
1. I have lunch at home. ( where / you )
2. She watches TV every day ( how often / she )
3. They get up at 7.30. ( what time / they )
4. I go to work by bus. ( how / you )
5. You live in Krasnodar. ( where / you )Задание№3. Выберите в подчеркнутых словах правильные времена глаголов группы Simple для будущих событий.
1. We shall go / We are going to the theatre toning?
We have got 2 tickets
2. What will you do/ are you doing tomorrow evening?
Nothing .I am free
3. I shall go / I am going away tomorrow morning.
My train is at 8.40.
Задание №4 заполните пропуски Вспомогательными глаголами “am, is, are, do, does, don’t, doesn’t” в форме Present Continuous и в форме Present Simple.
1. Excuse me, … you speak English?
2. Have a cigarette! No, thank you, I … smoke.
3. Why … you laughing at me?
4. What … she do? She … a dentist.5. I can’t talk to you at the moment. I … working.
Задание№5. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous, Present Simple.
I ( to take ) my sister now.
I ( to take ) her to school every-day.
He ( to help ) his father now.
He ( to help ) his father very often.

A the moment they ( to go ) to the river for a swim.
They usually ( to go ) to the river for a swim.
She ( to play ) the guitar now.
She ( to play ) the gaiter every day.
I ( to read) now.
I ( to read ) every day
.
He ( to sleep ) now.
He ( to sleep ) every night.
We ( to drink ) tea now.
We ( to drink ) tea every morning.
They ( to go ) to college now.
They ( to go ) to college every morning.
I ( not to sleep ) now.
I ( not to sleep ) in the daytime.
She ( not to watch ) TV now.
She ( not to watch ) TV in the morning.
Время выполнения задания: 40мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям
Самостоятельная работа № 19
Задание. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple, Past Simple, Future Simple.
1. He (to turn) on the television to watch cartoons every morning.
2. He (to turn) on the television to watch cartoons yesterday morning.
3. He (to turn) on the television to watch cartoons tomorrow morning.
4. I always (to go) to the Altai Mountains to visit my relatives there.
5. I (to be) very bush last summer and I (not to go) there.
6. I (not to go) there next year because it (to cost) a lot of money and I can’t afford it.
7. They (to enjoy) themselves at the symphony yesterday evening?
8. Who (to take) care of the child in the future?
9. How often you (to go) to the dentist’s?
10. We (not to have) very good weather, but we still (to have) a good time during our short stay in London.
Время выполнения задания: 15мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа № 20
Задание. Переведите на английский язык, употребляя глаголы в Present Simple, Present Continuous, Perfect Continuous.
a. Мой папа работает в институте.
b. Мой папа работает в институте с 1995.
2. a. Моя бабушка готовит обед.
b. Моя бабушка готовит обед с 2х часов.
3. a. Моя сестра спит.
b. Моя сестра спит с 5ти часов.
4. a. Мама убирает квартиру.
b. Мама убирает квартиру с утра.
5. a. Дедушка смотрит ТВ сейчас.
b. Дедушка смотрит ТВ с 6ти часов.
Время выполнения задания: 15мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа №21
Задание. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Past Simple или Past Perfect.
1. Tom (to return) from the cinema at 5o’clock.
2. Tom (to return) from the cinema by 5o’clock.
3. I (to finish) my homework at 7o’clock.
4. I (to finish) my homework by 7o’clock.
5. He (to think) that he (to lose) the money.
6. Ann (to tell) me that she (to see) an interesting film.
7. When I (to come) home, mother already (to cook) dinner.
8. When father (to return) from work, we already (to do) our homework.
9. When the teacher (to enter) the classroom, the pupils already (to open) their books.
10. Kate (to give) me the book which she (to buy) the day before.
Время выполнения задания: 15мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа № 22
Задание№1. Переведите на английский язык употребляя глаголы в Present, Past, Future Simple Passive.
1. мне рассказали – мне рассказывают – мне расскажут
2. мне показали – мне показывают – мне покажут
3. ее привели – ее приводят – ее приведут
4. нас спросили – нас спрашивают – нас спросят
5. нам ответили – нам отвечают – нам ответят
Задание№2.Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present, Past, Future Simple Passive.
1. My question (to answer) yesterday.
2. Hockey (to play) in winter.
3. Mushrooms (to gather) in autumn.
4. Many houses (to burn) during the Great Fire of London.
5. His new book (to finish) next year.
Задание№3. Переведите на русский язык.
1. Когда задают вопросы?
2. Где покупают хлеб?
3. Почему вы всегда забываете эти правила?
4. Когда в вашей семье пьют чай?
5. Почему вы всегда забываете эти правила?
Время выполнения задания: 20мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
Самостоятельная работа № 23
Задание№1. Переведите на английский язык употребляя глаголы в Past Simple Active или Past Simple Passive.
1. я рассказал – мне рассказали
2. я показал – мне показали
3. она привела – ее привели
4. мы спросили – нас спросили
5. мы ответили – нам ответили
6. мы послали – нас послали
7. они дали – нам дали
8. он помог – ему помогли
9. он посоветовал – ему посоветовали
10. он забыл – его забыли
Задание№2. Раскройте скобки, используя глаголы в скобках в Present Simple Passive.
1. The postbox (to empty) every day.
2. The stamps (to postmark) at the post office.
3. The letters (to sort) into the different towns.
Время выполнения задания: 20мин.
Критерии оценивания:
1) Оценка «5» выставляется обучающемуся, если выполнены все выше перечисленные требования к изложению, оформлению, и представлению работы.
2) Оценка «4» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в оформлении и представлении работы.
3) Оценка «3» выставляется обучающемуся, если допущены незначительные погрешности в содержании, оформлении и представлении работы.
4) Оценка «2» ставится, если представленная работа не соответствует требованиям.
3.3 КОНТРОЛЬНЫЕ РАБОТЫ
Время выполнения контрольных работ 90 минут
Контрольная работа №1
Variant I
I. Выберите правильный ответ
1. I have ___ dog. His name is Ben.
a) ab) anc) thed) –
2. Do you like playing ___ baseball?
a) ab) anc) thed) –
3. Yesterday I found ..... wallet in the street
a) a
b) the
c) -
4. Have you ever been to.........Copenhagen?
a) ab) an c) -
d) the5. Canada is one of ___ biggest countries in the world.
a) ab) anc) thed) –
6. He doesn't eat ..... meat.
a) a
b) the
c) -
7. Our two … are crying all the time.
a) babies b) babys c )babyes8. I don’t like going by car. If I have a chance, I always go on … .foot
feet
foots
My _____ are sensitive to the cold.
teeth
tooth
tothesDid you buy two silk___ (scarf) for your sister?
scarfs scarvesScarfesShe bought a kilo of____to make some cocktails for the party.
banansbananas
banana
12. I have two sisters. ____ names are Wendy and Claudia.
a) her
b) theirc) our13. Charles has two pictures. ____ pictures are very old.
His
Her
their
John and Pam have a daughter. ____name is Sue.
Their
Her
His
I have a coach. ___ coach is a Merited Master of Sports.
His
Your
My
Ann ____ good results in swimming last season.
was
has
had
My friend ____ a skiing coach now.
a) isb) havec) wasOur institute ____ in Tchaikovsky.
is
has
have
19. Julia worked too much. Now she ___ a headache.a) hasb) isc) have 20. This hotel ____ expensive.
a) areb) isc) hasII. Переведите письменно текст
While our bodies are at rest, the large muscles are not in use. It is these large muscles which pull on our bodies and let us move as we want to. Hard work with our large muscles uses up energy quickly so that we come to feel hungry and want to eat.
In every step we take, what any of our muscles can do depends on what our other muscles are doing, and all this is possible only because our nerve cells are in control. And nerve cells can work together well only if the blood is serving them well. And the blood can serve them well only if the heart is in good order and if the lungs are taking in enough oxygen, and the heart and lungs, in turn, are dependent on the food and the stomach can give the blood stream and on the control the nervous system can keep up over all the organs of the body.
But in fact, the organization of our bodies is far more complex than this short and simple account can say. In everything we do, every breath we take, every motion we make, from the directing of our eyes as we look to the wording of a sentence as we write, billions of cells of every sort in our bodies are working together serving one another.
Variant II
I. Выберите правильный ответ
1. Do you like playing ___ basketball?
a) ab) anc) the
d) –
2. I am ___ teacher. My husband is an accountant.
a) ab) anc) thed) –
3. She is ___ tallest girl in the school.
a) ab) anc) thed) –
4. He speaks ___ English.
a) ab) anc) thed) –
5. There is a red pen on the table. Give me ..... pen.
a) a
b) the
c) -
6. Moscow is ..... capital of Russia.
a) a
b) the
c) -
7.These potatoes weigh five … .
kiloeskilos
… usually fly not very high.
flyesflysflies
Five ______ opened a computer services company.
woman
women
womansShe cannot live without discos and …
partespartiespartysMary and John have a car. ____ car is red.
Your
Her
Their
Jane is a doctor, but … brother is an athlete.
her
his
my
We have a house in London. ____ house is big.
Our
Your
Their
Mary has a brother. ____ name is Fred.
Your
Her
His
He has a sister. ___ sister lives in Moscow.
His
Her
My
Julia wants to keep fit. ___ favourite occupation is jogging.
His
Her
My
Mary ____ her English every day.
has
was
is
I ____ an interesting book.
have
has
am
She ____ a good swimmer last year.
is
had
was
John ____ a lot of friends in the town.
has
was
have
II. Переведите письменно текст
"A few days ago I was quite happy, but now I've got a problem. I'm bored of my future. You know, when I was five, I practised gymnastics. At first I was glad. It was interesting. I took part in competitions several times, and won prizes from time to time. Then I found it boring. It was too difficult. I wanted a fresh challenge. I began to practise track-and-field athletics after it, but my parents were furious, they said that I was not a serious person.They asked me not to change my mind so often. Well, I had been practised track-and-field some years, I was very good at running. I took part in Junior City Competitions. To tell the truth, I was the best in my team. My parents were glad, but one day I had to go to the swimming pool with my class, and I liked swimming very much. Just think! If I want, I will be able to swim in warm water even in winter, and it was great! The coach in the swimming pool says that I am good at swimming, too, but my parents got very angry. They say that if I want to swim, they will help me, but it will be for the last time. Then, if I want to change my mind, I'll have "swimming" or "nothing" in any case. Why are they so selfish? What will I do if I want to practise figure-skating one day?"
Контрольная работа №2
Вариант первый.
Напишите подчёркнутые существительные во множественном числе, сделав, где необходимо, соответствующие изменения в предложении.
Образец выполнения: Мy foot is cold.
My feet are cold.
The woman looks beautiful.
The child prefers a red shirt.
Sharon has a big cat..d. That`s a pretty jacket.
2. Hапишите порядковые числительные в предложениях, приведённых ниже.
Образец выполнения: Sharon was born on the (5) of January.
Sharon was born on the fifth of January.
My birthday is on the (14) of November.
Christmas is celebrated on the (25) of December.
My mother-in-law was born on the (3) of April.
My flat is on the (1) floor.
3. Образуйте от прилагательных, стоящих в скобках, сравнительную или превосходную степень, в зависимости от смысла. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: This text is (difficult) of all the texts.
This text is the most difficult of all the texts.
. Этот текст - самый трудный из всех текстов.
a. The Trans – Siberian railway is (long) in the world.
b. Our house is (low) than yours.
c. Silver is (heavy) than copper.
d. Iron is (useful) of all metals.
Образуйте от наречия, помещённого в скобках, сравнительную или превосходную степень, в зависимости от смысла. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: I come home (late) on Mondays.
I come home latest on Mondays.
Я позже всего прихожу домой по понедельникам.
I like this book (well) than that оne.
Which of the students ran (fast) at the contest?
She speaks English (correctly) of all in my class.
Now I can see the ship (clearly) than before.
Ответьте на вопросы, используя местоимения и нужные предлоги.

Образец выполнения: Where is Mary? (hospital).
She’s at the hospital.
Where is Mr. Brown? (home)
Where are the books? (desk)
Where’s your mom? (work)
Where are your keys? (pocket)
Дополните предложения существительными в притяжательной форме, данными в скобках. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: The ______ business hours are from 9 a.m. to 4 p.m. (bank).
The bank’s business hours are from 9 a.m. to 4 p.m.
Часы работы банка с 9 утра до 4 вечера.
The ____ bookstore is closed (children).
My ____ name is Brigitte (mother).
____ car is very small (Lisa).
____ checks are very useful for trips (traveler).
Дополните предложения притяжательными местоимениями.
Образец выполнения: John and Pam have a daughter. Her name is Sue.
a. I have two sisters. ____ names are Wendy and Claudia.
b. Melissa and I have a son. ____ name is Peter.
c. We have a house in London. ____ house is big.
d. Mary has a brother. ____ name is Fred.
Дополните предложения словами somebody, someone, something, somewhere, anybody, anyone, anything и anywhere. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: Why haven’t you brought me something to read?
Почему вы не принесли мне что-нибудь почитать?
a. ____ gave me a ride home.
b. She didn’t eat ____ because she wasn’t hungry.
c. He didn’t speak to ____ after class.
d. Did they go ____ last year?
Проспрягайте глаголы to be и to have в следующих предложениях. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: I ____ an interesting book.
I have an interesting book.
У меня есть интересная книга.

She ____ a good swimmer last year. She was a good swimmer last year.
В прошлом году она была хорошей пловчихой.
They ____ students last year.
My friend ____ a skiing coach now.
My brother ____ an engineer in 5 years.
John ____ a lot of friends in the town.
Определите время в следующих предложениях. Подчеркните сказуемое. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: They met me at the station. (Past Simple)
Они встретили меня на вокзале.
At the institute he will take up badminton.
Mary speaks English well.
They arrived at the airport on time.
I have been living in London since 1985.
Напишите следующие предложения в прошедшем и будущем времени, используя эквиваленты модальных глаголов.
Образец выполнения: You must translate this letter today.
You had to translate this letter today.
You will have to translate this letter today.
You may stay here.
You were allowed to stay here.
You will be allowed to stay here.
He can speak English well.
He could speak English well.
He will be able to speak English well.

We can help you.
He must be at the institute at 8.30 o’clock.
I can’t go to the library with you.
He may help you in English next term.
Переведите предложения на русский язык, правильно определив значение модальных глаголов.

a. She must translate the text at the next lesson.
b. We were to meet him at the station at six o’clock, but he didn’t come.
c. May I smoke here?
d. Alf played tennis well but he couldn`t beat Jack.
Напишите следующие предложения в вопросительной форме.
Образец выполнения: His father was a doctor.
Was his father a doctor?
He speaks Chinese very well.
The weather will be fine tomorrow.
He can swim well.
He is working in the library.
Допишите следующие предложения, образуя расчленённые вопросы.
Образец выполнения: She looks like you, ____?
She looks like you, doesn’t she?
a. It isn’t cold today, ____?
b. You saw him at the club yesterday, ____?
c. You haven’t bought your ticket yet, ____?
d. You will travel by train, ____?
Напишите вопросы к выделенным жирным шрифтом членам предложения.
Образец выполнения: John and Dick are playing tennis now.
Who is playing tennis now?
I have breakfast at 7 o’clock in the morning.
She does her room every day.
Babies have five meals a day.
Jill goes to work by bus.
Замените следующие действительные обороты страдательными:
Образец выполнения: Russian scientists are making wonderful discoveries.
Wonderful discoveries are being made by Russian scientists.
They make cheese from milk.
This firm employs two hundred people.
We send you the papers almost immediately.
Tom has just repaired the roof of his house.
Определите, где ‘s означает is, has или родительный падеж. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: My friend’s sister won a free trip to Moscow.
‘s означает родительный падеж. Сестра моего друга выиграла
бесплатную поездку в Москву.
Who’s that man in the blue suit ?She’s lost her key. Have you seen it?
Are all the children’s parents coming to the school’s fiftieth anniversary celebration?
I’m afraid there’s been a mistake.
Прочитайте и переведите текст на русский язык.

PYOTR LESGAFT The figure who made the most important impression on Russian and Soviet physical education was Pyotr Frantsevich Lesgaft (1837-1909), biologist, anatomist, educationalist and social reformer-the founder of the new discipline of physical education in tsarist Russia.
Lesgaft started his career in 1861 as a teacher of anatomy at the St Petersburg Academy of Medicine; he was subsequently invited to take up a professorship at the University of Kazan and went there in 1868, but was soon dismissed for his outspoken criticism of the unscientific methods used. For a while, from 1872, he worked as consultant on therapeutic gymnastics in the private surgery of Dr Berlindt but, after the publication of several articles and books, he was in charge of the physical training of military cadets. The next year, 1875, he was commissioned by the War Ministry to spend two summers in Western Europe studying the systems of physical education current there. Altogether, he visited 26 cities in 13 Western European states. The British system was evidently most to his liking, although he abhorred the “strict orders, fagging and lording of senior pupils over juniors” that he witnessed in some public schools. He also visited the Central Army Gymnastics School at Aldershot, the Royal Military Academy at Woolwich and Oxford University. What especially took his fancy was “English predilection for strict rules of hygiene, competitive games in the open air, long walks and boat trips, swimming and other regular exercises”. On his return, in 1877, he published his Relationship of Anatomy to Physical Education and the Major Purpose of Physical Education in Schools, in which he outlined a physical education programme for military colleges. He was, in fact, able to supervise its progress in twelve academies. At the same time, he took a keen interest in organizing courses for physical education instructors for the military academies- provision for which, until then, had been non-existent.
ВАРИАНТ ВТОРОЙ
Напишите подчёркнутые существительные во множественном числе, сделав, где необходимо, соответствующие изменения в предложении.
Образец выполнения: Мy foot is cold.
My feet are cold.
a. Put the box on the shelf.
b. There is a mouse in the box.
c. Her skirt is too long.
d. This dress is expensive.
2. Hапишите порядковые числительные в предложениях, приведённых ниже.
Образец выполнения: Sharon was born on the (5) of January.
Sharon was born on the fifth of January.
a. My birthday is on the (2) of May.
b. My friend was born on the (21) of January.
c. I live on the (17) floor.
d. Independence Day in the USA is on the (4) of July.
3. Образуйте от прилагательных, стоящих в скобках, сравнительную или превосходную степень, в зависимости от смысла. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: This text is (difficult) of all the texts.
This text is the most difficult of all the texts.
. Этот текст - самый трудный из всех текстов.
a. The twenty-second of December is the (short) day of the year.
b. My sneakers are (bad) than yours.
c. Elbrus is the (high) peak in the Caucasian mountains.
d. His plan is (practical) than yours.
Образуйте от наречия, помещённого в скобках, сравнительную или превосходную степень, в зависимости от смысла. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: I come home (late) on Mondays.
I come home latest on Mondays.
Я позже всего прихожу домой по понедельникам.
She visits them (frequently) than us.
Which of all these books did you enjoy (much).The fire was put out (quickly) than we expected.
Whose singing did you like (well), Mary’s, Nina’s or Helen’s?
Ответьте на вопросы, используя местоимения и нужные предлоги.

Образец выполнения: Where is Mary? (hospital).
She’s at the hospital.
a. Where is Chen? (school).
Where are your sneakers? (closet).
Where’s your mom? (bedroom).
Where’s my gym bag? (chair).
Дополните предложения существительными в притяжательной форме, данными в скобках. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: The ____ business hours are from 9 a.m. to 4 p.m. (bank).
The bank’s business hours are from 9 a.m. to 4 p.m.
Часы работы банка с 9 утра до 4 вечера.
a. His ____ name is Teresa. (wife)
b. Jessica is living at her ____ house. (parents)
c. The ____ rest-room is around the corner. ( women)
d. The ____ hours are from 9 a.m. to 2 p.m..(law firm)
Дополните предложения притяжательными местоимениями.
Образец выполнения: John and Pam have a daughter. Her name is Sue.

a. Charles has two pictures. ____ pictures are very old.
b. My sister has a blue house. ____ house is big.
c. Mary and John have a car. ____ car is red.
d. We have a lot of friends. ____ friends live in the USA.
Заполните предложения словами somebody, someone, something, somewhere, anybody, anyone, anything и anywhere. Переведите предложения на русский язык.

Образец выполнения: I had something to do yesterday afternoon.
a. I need ____ to eat.
b. Did Peter speak to ____ after class?
c. The house was empty. I didn’t see ____.
d. Last year we didn’t go____.
Проспрягайте глаголы to be и to have в следующих предложениях. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: I ____ an interesting book.
I have an interesting book.
У меня есть интересная книга.

She ____ a good swimmer last year. She was a good swimmer last year.
В прошлом году она была хорошей пловчихой.
a. Ann ____ good results in swimming last season.
Mary ____ her English every day.
I ____ a first-year student.
Our institute ____ in Tchaikovsky.
Определите время в следующих предложениях. Подчеркните сказуемое. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: They met me at the station. (Past Simple)
Они встретили меня на вокзале.
I do a lot of work every day.
The children are swimming in the river now.
Have you ever been to England?
She was skating at this time.
Напишите следующие предложения в прошедшем и будущем времени, используя эквиваленты модальных глаголов.
Образец выполнения: You must translate this letter today.
You had to translate this letter today.
You will have to translate this letter today.
You may stay here.
You were allowed to stay here.
You will be allowed to stay here.
He can speak English well.
He could speak English well.
He will be able to speak English well.

My friend can play chess well.
I must wait for him.
Can you do it?
They may take the first exam in advance.
Переведите предложения на русский язык, правильно определив значение модальных глаголов.

a. I couldn’t go to the theatre with my friends yesterday. I had to help my father.
b. As I live far from the institute I have to get up at six o’clock in the morning.
c. Will you be able to practice all day long tomorrow? d. When do you have to get up ?Напишите следующие предложения в вопросительной форме.
Образец выполнения: His father was a doctor.
Was his father a doctor?
This happened in the small village.
I have training sessions three times a week.
We will play golf.
St Petersburg is situated on 42 islands.
Допишите следующие предложения, образуя расчленённые вопросы.
Образец выполнения: She looks like you, ____?
She looks like you, doesn’t she?
a. He wants to ask him a question, ____?
b. He can’t speak French, ____?
c. It was Emily’s birthday, ____?
d. The children left on a two week trip to Hawaii, ____?
Напишите вопросы к выделенным жирным шрифтом членам предложения.
Образец выполнения: John and Dick are playing tennis now.
Who is playing tennis now?
We can buy a computer in San Diego.
The children must play in the garden.
My father is listening to the radio now.
The Normans invated Britain in 1066.
Замените следующие действительные обороты страдательными:
Образец выполнения: Russian scientists are making wonderful discoveries.
Wonderful discoveries are being made by Russian scientists.
Dangerous driving causes many accidents.
They cancelled all flights because of fog.
I’m sure we can solve this problem.
The garage is servicing my car.
Определите, где ‘s означает is, has или родительный падеж. Переведите предложения на русский язык.
Образец выполнения: My friend’s sister won a free trip to Moscow.
‘s означает родительный падеж. Сестра моего друга выиграла
бесплатную поездку в Москву.
His name’s Henry and he’s worked at Lloyd’s bank for fifteen years.
She’s waiting for my father’s sister, who’ s applying for a driver’s license.
I don’t think so. It’s a tough for those parents who work the night shift.
Lucky her! When’s she going?
Прочитайте и переведите текст на русский язык.

PIERRE DE COUBERTIN (FRANCE).
He was born on January 1, 1863 in the old aristocratic family. After graduating cum laude from the college 17-year-old Pierre, to the amazement of his relatives, refused to take up the military career intended for him and entered The Higher School of Politology. He was convinced the everyone must make his choice independently and have an opportunity to form his moral principles himself. Coubertin went to Britain in search of his true vocation. In the small town of Rugby he familiarized himself with the pedagogical heritage of Thomas Arnold who headed the local college for 14 years and showed in practice that the team sports and competitions were beneficial for the educational process and conducive to the opening up of the individual and to the creation of informal relations within the college.
Coubertin began his reformative activity in one of the Paris schools. He was also engaged in
enlightenment work. Lectures and articles, calling to give up the militarized upbringing of the youth based on the German drill exercises, are known. In 1887 the Union of French Running Societies (subsequently renamed the Union of French Athletic Sports Assotiations) and the Committee for the Propagation of Physical Education were set up on his initiative. On October 25,1892 during celebration of the fifth anniversary of the Union of Athletic Sports Assotiations of France. In the big amphitheatre of the Sarbonne in Paris Pierre de Coubertin, Secretary General of the Union, formally announced that he was getting down to the immediate implementation of his long-cherished project-“to the revival of the Olympic Games on the principles corresponding to the needs of the present day”. Then, he managed to convince the leadership of the Union in the need to convene an international forum for the elaboration of uniform approaches to the organization of the Olympic Games as well as common requirements for the participants. International Athletic Congress was opened on June 16, 1894. A week later , after voting for the revival of the Olympic Games, the delegates adopted a decision to set up a standing committee authorized to supervise the organization and conduct of these competitions. As it is known, Demetrius Vikelas (Greece) was elected the first IOC President, while Pierre de Coubertin occupied the post of the Secretary General. However, on April 10,1896 Coubertin became the second IOC President.
Критерии оценки контрольных работ
3 уровень освоения
Отметка «5» ставится, если:
работа выполнена полностью
в упражнениях нет грамматических лексических ошибок
2 уровень освоения
Отметка «4» ставится, если:
объем выполненной работы составляет 3/4
допущена 1 ошибка или 2-3 недочета
1 уровень освоения
Отметка «3» ставится, если:
объем выполненной работы не менее половины
допущены более одной ошибки или более 2-3 недочетов но обучающийся владеет обязательными умениями по проверяемой теме.
Отметка «2» ставится, если:
объем выполненной работы составляет менее половины
допущены существенные ошибки, показавшие, что обучающийся не владеет обязательными умениями по данной теме в полной мере
Отметка «1» ставится, если:
работа показала полное отсутствие у обучающегося обязательных знаний и умений по проверяемой теме или значительная часть работы выполнена не самостоятельно
4.2 Условия допуска к промежуточной аттестации
4.КОМы ДЛЯ ПРОМЕЖУТОЧНОЙ АТТЕСТАЦИИ
ПО ДИСЦИПЛИНЕ.
Дифференцированный зачет
Время выполнения зачета 90 минут
Контрольная работа по дисциплине английский язык для специальности 050141 Физическая культура
Вариант первый.
1. Поставьте, где нужно, частицу to перед инфинитивом и переведите предложения на русский язык.

Образец выполнения: I think you ought …apologize.
I think you ought to apologize.
Я думаю, вам следует извиниться.
a. He advised me…practice more.
b. …win at competitions one must …practice hard.
c. Let me…take part in this competition.
d. We had better …rest a little.
2. В следующих предложениях подчеркните обороты «объектный падеж с инфинитивом» и переведите их на русский язык.

Образец выполнения: I would like you to wait for me here.
I would like you to wait for me here.
Я хотел бы, чтобы вы подождали меня здесь.
We expected him to set a record.
I often see them play football.
The coach allowed me to stay at home.
I wish them to work out scientific principles of these exercises.
3. В следующих предложениях подчеркните обороты «именительный падеж с инфинитивом» и переведите их на русский язык.

Образец выполнения: He is known to live in Moscow.
He is known to live in Moscow.
Известно, что он живет в Москве.
He happened to display great abilities in running.
The Sports Committee is considered to plan and coordinate research activities on sports.
The conditions for research seem to be excellent here.
He proved to be a very good athlete.
4. В следующих предложениях подчеркните герундий и переведите их на русский язык.
Образец выполнения: I practice swimming.
I practice swimming.
Я занимаюсь плаванием.
a. Avoid injuring your legs.
b. This match is worth watching.
c. In spite of being tired we continued practicing.
d. Would you mind opening the door?
5. В следующих предложениях подчеркните отглагольное существительное одной чертой, а герундий двумя.
Образец выполнения: The meetings were held everywhere.
The meetings were held everywhere.
Повсюду проводились митинги.

His comings to our gym were always a great joy to us.
His favorite occupation is tumbling.
She never missed an opportunity of giving him advice.
He took part in the sittings of the committee.
6. Переведите предложения на русский язык, обращая внимания на причастия 1 и 2.
Образец выполнения: When asked about it, he didn`t say a word.
Когда его спросили об этом, он не сказал ни слова.
A person taking a sunbath must be very careful.
With the international ties expanding, the Russian coaches are invited to different countries to exchange experience.
The championship approaching, the athletes started to practice much more hard.
Having joined the Olympic movement, the country should obey its rules.
7. Напишите следующие предложения в отрицательной форме.
Образец выполнения: You can wait here.
You cannot wait here.
There is a rowing canal in Krylatskoye.
Ann goes in for figure-skating.
Coaches are playing the leading role in the athletes` character formation.
d. Medicine has helped many famous athletes to improve their health.
8. Переведите следующие предложения, обращая внимания на согласование времён.
Образец выполнения: She said that she went in for track-and-field athletics.
Она сказала, что она занимается лёгкой атлетикой.
He said that the training session was in the gym and asked us to hurry.
I wanted to know when he had broken his leg.
He asked me to help him with English grammar.
My friend asked me if (whether) I took up speed skating.
9. Поставьте глаголы-сказуемые в главных предложениях в Past Simple и произведите соответствующие изменения в придаточных предложениях.
Образец выполнения: He says that he participates in the Olympic Games.
He said that he participated in the Olympic Games.

He asks me if (whether) I am a member of the national team.
They expect that this wrestler will set a new Olympic record.
She says she practices gymnastics.
He says that he has just come back from abroad.
10. Переведите следующие предложения на русский язык, определив тип условных предложений (реальное, маловероятное или нереальное условие).
Образец выполнения: If it were Sunday, she might go with us to the stadium.
Если это было воскресенье, она, вероятно, пошла бы с нами на
стадион. (маловероятное условие).
If she hadn`t been at the training session, she wouldn`t have learnt this difficult exercise.
If he practices regularly, he will be a good athlete.
If he were a specialist in volleyball, we would show him a number of books in this kind of sport.
If I had time, I would visit my coach, living in Perm.

11. Раскройте скобки и употребите глагол в соответствующем времени, обращая внимания на указанный тип условного предложения.
Образец выполнения: If he (to be) here, I (to speak) to him.
If he were here, I would speak to him.
We (to go) skiing if the weather (to be) fine tomorrow. (реальное условие)
If they (to come) to the match yesterday, they (to meet) their friends. (невероятное условие)
If he (to practice) hard, he (to be) Master of Sports. (маловероятное условие)
If I (to go) to the reading-room of the Institute, I (to look through) the latest sports periodicals. (реальное условие)
12. Переведите следующие предложения на русский язык и укажите сочинительные и подчинительные союзы.

Образец выполнения: He will be here either at 6 or at 7.
Он будет здесь или в шесть или в семь.
I left very early because I was to go to meet a friend at the station.
Stay here until I come back.
I haven`t written to them since I came to Moscow.
Although I wrote to him, I have had no reply.
13. Прочитайте и переведите текст на русский язык
DRUGS IN SPORT.
Many kinds of drugs are used by athletes competing in sports all over the world. Some are used to build muscles or give the athlete extra energy. Others kill the pain of injuries or calm nerves, but many are illegal. Taking substances to improve sports performance is not new. Athletes in ancient Egypt drank a mixture of boiled donkey hoof, rose petals and rose-hips, believing it would make them winners. The winner of the 200 metres at the Olympic Games of 668 BC in ancient Greece used a special diet of figs. What kinds of drugs are used by some people in sport?
The anabolic steroids which are used in sport resemble male hormones. “Аnabolic” means to build up-in this case to build up muscles. Bodybuilders use anabolic steroids in order to look good in competitions but big muscles do not necessarily mean extra strength!
Stimulants make you feel full of energy and confidence, but they can also make you feel more aggressive. They are officially banned in sport, but amphetamines have been abused by cyclists, who need lots of stamina, and cocaine has been used by basketballers and footballers to make them more competitive.
Beta-blockers are drugs which are normally prescribed by doctors for people with high blood pressure or heart problems. They help calm you down and relieve stress. Snooker players, archers and those who shoot in competition all need steady hands and cool nerves. It is rumoured that some athletes have taken beta-blockers for this reason.
All of these drugs can cause health problems if taken in large doses. For example, steroids can cause liver cancer in men and infertility in women. There is also evidence that people who take steroids can become very aggressive.
Stimulants are also very dangerous. They do not create energy-they take it from the body. Eventually, users feel exhausted and washed out. When doing hard exercise, there is a danger of having a heart attack. The problem is that people who take stimulants think they can keep going and they push their bodies too far. A British cyclist, Tommy Simpson, and Len Bias, an American basketball player, both died in this way.
Вариант второй.
1. Поставьте, где нужно, частицу to перед инфинитивом и переведите предложения на русский язык.

Образец выполнения: I think you ought …apologize.
I think you ought to apologize.
Я думаю, вам следует извиниться.
a. His dream was…become an Olympic champion.
b. She wants …invite you to the football match Dynamo-Spartak.
c. I can…play football.
d. I made up my mind …finish my practice that day.
2. В следующих предложениях подчеркните обороты «объектный падеж с инфинитивом» и переведите их на русский язык.

Образец выполнения: I would like you to wait for me here.
I would like you to wait for me here.
Я хотел бы, чтобы вы подождали меня здесь.
I want you to practice much more.
I believe him to be a record-holder.
We saw them enter the gym.
d. I have never heard my friend speak English.
3. В следующих предложениях подчеркните обороты «именительный падеж с инфинитивом» и переведите их на русский язык.

Образец выполнения: He is known to live in Moscow.
He is known to live in Moscow.
Известно, что он живет в Москве.
They appear to spend great sums of money on their research work in the field of sports.
He is said to know the subject well.
The delegation is reported to arrive next week.
d. The conference is likely to be held in New York.
4. В следующих предложениях подчеркните герундий и переведите их на русский язык.
Образец выполнения: I practice swimming.
I practice swimming.
Я занимаюсь плаванием.
a. I am good at running.
b. Don`t leave without speaking to the coach.
c. The Sports Committee insisted on signing sports agreement for 2010.
d. I can`t help inviting him to the party.
5. В следующих предложениях подчеркните отглагольное существительное одной чертой, а герундий двумя.
Образец выполнения: The meetings were held everywhere.
The meetings were held everywhere.
Повсюду проводились митинги.

Climbing is my hobby.
The coach was against my taking part in this competition.
It is impossible to learn English without reading books in the original.
I was awakened by their loud talking.
6. Переведите предложения на русский язык, обращая внимания на причастия 1 и 2.
Образец выполнения: When asked about it, he didn`t say a word.
Когда его спросили об этом, он не сказал ни слова.
The word said by the student was not correct.
b. The man standing at the door is a well-known athlete.
c. The match having been finished, the team left the field.
d. The coach being ill, we had to postpone the training session.
7. Напишите следующие предложения в отрицательной форме.
Образец выполнения: You can wait here.
You cannot wait here.
There were three Masters of Sports in this group last year.
He wanted to be a sports judge two years ago.
The opening ceremony of this championship was scheduled for 6 o`clock.
d. In 1985 she received her Candidate of Science degree.
8. Переведите следующие предложения, обращая внимания на согласование времён.
Образец выполнения: She said that she went in for track-and-field athletics.
Она сказала, что она занимается лёгкой атлетикой.
We found out that he had gone in for wrestling before.
I asked if they had taken the injured athlete to hospital.
I asked him to practice more.
The coach asked me where I was going.
9. Поставьте глаголы-сказуемые в главных предложениях в Past Simple и произведите соответствующие изменения в придаточных предложениях.

Образец выполнения: He says that he participates in the Olympic Games.
He said that he participated in the Olympic Games.
I think that he is the winner.
They say he has won in the competitions.
She says she will be jogging at 8 o`clock in the evening.
The coach asks me if (whether) I will go in for any other sport besides skiing.
10. Переведите следующие предложения на русский язык, определив тип условных предложений (реальное, маловероятное или нереальное условие).
Образец выполнения: If it were Sunday, she might go with us to the stadium.
Если это было воскресенье, она, вероятно, пошла бы с нами на
стадион (маловероятное условие).
If you performed this exercise well, you would win the competition.
If we had got tickets, we would have gone to the stadium to see this match.
If we go to the stadium today, we will see a very interesting match.
I wouldn`t bother about it if I were you.

11. Раскройте скобки и употребите глагол в соответствующем времени, обращая внимания на указанный тип условного предложения.
Образец выполнения: If he (to be) here, I (to speak) to him.
If he were here, I would speak to him.
If we (to have) a ball, we (to play) volley-ball now. (маловероятное условие)
b. If you (to want) to become Master of Sports, you (must) practice hard. (реальное условие)
c. If I (to practice), I (to win) this competition yesterday. (нереальное условие)
d. If we (to get) tickets, we certainly (to go) to see this contest. (маловероятное условие)

12. Переведите следующие предложения на русский язык и укажите сочинительные и подчинительные союзы.

Образец выполнения: He will be here either at 6 or at 7.
Он будет здесь или в шесть или в семь.
It is clear that he is wrong.
b. He will get the letter tomorrow if you send it off now. .
c. You must leave at once, or you will miss the train.
d. As soon as everyone was ready, I gave the signal.
13. Прочитайте и переведите текст на русский язык.
TAI CHIHave you noticed that quite a few Chinese words have recently entered the English language and the Russian language as well? In spite of the famous saying “East is East and West is West,” western people are becoming more and more interested in eastern philosophies, religions, culture… One of the new words that appeared in Europe is Tai Chi.
Tai Chi is a system of slow, graceful and rhythmic exercise. The word is translated as ”supreme fist,” but specialists prefer to describe the system as “strength within softness,” “poetry in motion” and “moving harmony.”
Some people say that Tai Chi is 6,000 years old, some say it began only a few centuries ago. Everybody agrees however that it originated in Chine and it is still extremely popular there. A lot of Chinese people practice it together in parks in the morning. It is said that the founder of Tai Chi was a Taoist monk. Once he saw a fight between a crane and a snake and was inspired by the soft and gentle movements of the snake which eventually outmaneuvered the crane and its hard beak.
Tai Chi can be described as a system of health, medicine, relaxation and self-defense. It teaches patience and helps to understand the coordination of body and mind. In Chinese medicine the interdependence of body, mind and spirit is considered integral to well-being. The movements of Tai Chi tone and strengthen the organs and muscles, improve circulation and posture and relax both mind and body. They help to increase alertness, to develop concentration and to improve balance and posture.
Tai Chi can be used in self-defense but it is usually practiced for its health-giving benefits. Martial arts rely mostly on force and speed, Tai Chi is “soft,” but its gentleness does not prevent it from being a very effective form of self-defense.
One of the advantages of Tai Chi is that it can be practiced by people of all ages and abilities and it does not need any special equipment or clothing – just a small well-ventilated area, some loose and comfortable clothes and flat-soled shoes. Or you can practice it bare feet. But you cannot learn Tai Chi from a book or a video alone, you should find a class, because only a teacher can correct your postures. Once learned it is with you for the rest of your life. It does not require much time – just a few minutes, but it should be practiced regularly, preferably every day. It is considered to be a perfect antidote to stresses and strains of modern life.

Критерии оценки контрольных работ
3 уровень освоения
Отметка «5» ставится, если:
работа выполнена полностью
в упражнениях нет грамматических лексических ошибок
2 уровень освоения
Отметка «4» ставится, если:
объем выполненной работы составляет 3/4
допущена 1 ошибка или 2-3 недочета
1 уровень освоения
Отметка «3» ставится, если:
объем выполненной работы не менее половины
допущены более одной ошибки или более 2-3 недочетов но обучающийся владеет обязательными умениями по проверяемой теме.
Отметка «2» ставится, если:
объем выполненной работы составляет менее половины
допущены существенные ошибки, показавшие, что обучающийся не владеет обязательными умениями по данной теме в полной мере
Отметка «1» ставится, если:
работа показала полное отсутствие у обучающегося обязательных знаний и умений по проверяемой теме или значительная часть работы выполнена не самостоятельно